Nvidia pausar försäljning av Founders Edition-grafikkort i Europa

Permalänk

Jag vet ihvertfall att jag kunne legga 2060 super i korgen och gå till kassan för launch av 3080. Gjorde det ved två tilfellen för att se hur checkout så ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lit Off-Topic, men ändå relaterat.

Ett orosmoln på himmelen vad gäller AMD, är att de släpper nya CPUr, som tävlar om produktionsplats mot deras GPU:r.
Vi får hoppas att det finns bra med utrymmer även för GPU:r, men jag är rädd för att tillgången blir ganska skral även där.

Sen så är både PS5 och XboxSeries otillräckliga i antal och Apple vill släppa ARM-Macar innan årets slut. Det är full rulle hos TSMC.

MEN DE HAR LOVAT!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Förstör mest för oss som vill använda korten och inte försöka göra en "hacka" på dom pga reducerat pris.
Företag blir lurigare med tiden...tråkig utveckling.

Ja, det är lite irriterande men samtidigt kan ju folk beställa för det priset om de kan tänka sig att vänta lite. Det är inte omöjligt att priset kommer att justeras en del när AMDs kort släpps, beroende på hur de väljer att sätta sina priser.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Hela denna relese luktar skunk lång väg. Att dom säljer lite billigare nån månad är garanterat pris/prestanda statistik. Efter en månad är alla tester ute och alla känner dessutom ett tvånga att köpa direkt pga priset.
Är lätt bekant med en som beställt säker 20 kort om inte mer. Han är ingen datornörd som oss men vill göra en vinst för han tror dom kommer "skyrocket" i pris. Enda fördelen för mig är att jag får köpa för hans inköpspris om jag vill. Han känner flera ikke nördar som fått nys om detta och gör exakt likadant. Många kör skript bottar och allt vad det är.
Så att det råder brist kommer nog pågå ett tag.
Kanske likabra att vänta på ti varianten?

Ja, det är lite fult av Nvidia att påverka recensionerna på detta sätt. Det är nog också som du säger att de vill få folk att köpa korten direkt innan AMD hinner släppa sina kort som verkar kunna konkurrera ganska bra denna gång, vilket Nvidia förmodligen anade.

Det är synd att folk gör sådant i så stor skala. Något enstaka kort här och där från folk som ångrat sig är en annan sak.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Skulle säga att den stora intressanta frågan är varför de valde att sälja korten så billigt. Känns ju som att Nvidia hade kunnat begärt 3000 kronor till för korten och ändå sålt ut lika effektivt som idag. Och sedan sänkt priserna efterhand som produktion och konkurrens ökade. Tidigare lanseringar har ju alltid baserats på att först släppa kort med höga vinstmarginaler för att sedan jobba sig nedåt, i.e. 1080 släpptes före 1070 som släpptes före 1060 etc. Att hävda att de ville få ett gott rykte som ett extremt prisvärt kort känns ju lite bakvänt eftersom de måste kunnat inse att släpper man ett kort för 700 dollar som presterar bättre än det kort som en dag tidigare kostade 1400 dollar så kommer efterfrågan vara väldigt hög.

Konstigt att jämföra butikspriser med lanseringspriset... 999 ska det vara om du jämför med 699, annars lär det väl bli 9-10k som ska jämföras med 14k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lit Off-Topic, men ändå relaterat.

Ett orosmoln på himmelen vad gäller AMD, är att de släpper nya CPUr, som tävlar om produktionsplats mot deras GPU:r.
Vi får hoppas att det finns bra med utrymmer även för GPU:r, men jag är rädd för att tillgången blir ganska skral även där.

GPUerna är väl 7EUV? Borde inte kollidera allt för mycket...

Permalänk
Medlem

Är detta en av dem knasigaste lanseringar av grafikkort någonsin?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Sen så är både PS5 och XboxSeries otillräckliga i antal och Apple vill släppa ARM-Macar innan årets slut. Det är full rulle hos TSMC.

MEN DE HAR LOVAT!

All Apples tillverkning är väl på 5nm nu?

Permalänk
Medlem

Vilket kaos Nvidia vilket kaos ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Konstigt att jämföra butikspriser med lanseringspriset... 999 ska det vara om du jämför med 699, annars lär det väl bli 9-10k som ska jämföras med 14k

Menar bara att 2080 Ti i butik har legat på 12 000-14 000 kronor. Och givetvis även sålt för de summorna. Nu släpper Nvidia ett kort som presterarar 20-30 procent bättre än 2080 Ti men för bara drygt halva priset. Säg nu att Nvidia valt att släppa 3080 FE för 10 000 kronor. Då hade vi gentemot 2080 Ti fått 25 procent högre prestanda för 25 procent lägre pris. Bara det hade varit ett ordentligt steg upp. Eller om vi jämför med vanliga 2080 så hade det inneburit 50 procent högre prestanda för 25 procent högre pris. Också det en välkommen förbättring. Oavsett vad så hade marknaden varit i mycket bättre balans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Menar bara att 2080 Ti i butik har legat på 12 000-14 000 kronor. Och givetvis även sålt för de summorna. Nu släpper Nvidia ett kort som presterarar 20-30 procent bättre än 2080 Ti men för bara drygt halva priset. Säg nu att Nvidia valt att släppa 3080 FE för 10 000 kronor. Då hade vi gentemot 2080 Ti fått 25 procent högre prestanda för 25 procent lägre pris. Bara det hade varit ett ordentligt steg upp. Eller om vi jämför med vanliga 2080 så hade det inneburit 50 procent högre prestanda för 25 procent högre pris. Också det en välkommen förbättring. Oavsett vad så hade marknaden varit i mycket bättre balans.

Jag menade bara att det inte är troligt att 3080 kommer säljas för 699$ framöver.

2080ti lanserades för 999$ men har sålts för 1300 som minst

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av medbor:

GPUerna är väl 7EUV? Borde inte kollidera allt för mycket...

Olika noder?
Det är goda nyheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Olika noder?
Det är goda nyheter.

Jag kan ha fel, men så hade jag förstått det i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

All Apples tillverkning är väl på 5nm nu?

Hmm A14 är det i alla fall. Men frågan är om noden är redo för större chip, som rimligtvis behöver sitta i macar. Man brukar vad jag vet börja med de små. Men samtidigt kanske en liten duger för 2020's macbook. Den som lever får se.

Sen har de väl en katalog produkter som fortfarande använder 7nm och lär fortsätta göra. Om de har lager på äldre CPUer svårt att veta men Tim Cook är ju inte direkt känd för att gilla lager, saker ska tillverkas "just in time".

Hade varit intressant att veta hur övergången till ny nod i övrigt påverkar kapaciteten för de äldre noderna. Personal och utrustning skiftar väl över till viss del skulle jag tänka mig, men har inget konkret mer än "antar jag"!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade bara att det inte är troligt att 3080 kommer säljas för 699$ framöver.

2080ti lanserades för 999$ men har sålts för 1300 som minst

700$ plus 25% moms blir ju runt 7800kr som det lanserades för.

Och 999$ plus moms blir ju 12500kr som 2080 TI lanserades för.

Eller missar jag något?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

700$ plus 25% moms blir ju runt 7800kr som det lanserades för.

Och 999$ plus moms blir ju 12500kr som 2080 TI lanserades för.

Eller missar jag något?

3080 för 7825 var väl bara ett "introduktionspris"? t.ex Asus kort kommer höjas "snart", tror i början på nästa år. Inget kort kommer då att finnas för nära 7825. Tyvärr.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Teddis:

Hmm A14 är det i alla fall. Men frågan är om noden är redo för större chip, som rimligtvis behöver sitta i macar. Man brukar vad jag vet börja med de små. Men samtidigt kanske en liten duger för 2020's macbook. Den som lever får se.

Sen har de väl en katalog produkter som fortfarande använder 7nm och lär fortsätta göra. Om de har lager på äldre CPUer svårt att veta men Tim Cook är ju inte direkt känd för att gilla lager, saker ska tillverkas "just in time".

Hade varit intressant att veta hur övergången till ny nod i övrigt påverkar kapaciteten för de äldre noderna. Personal och utrustning skiftar väl över till viss del skulle jag tänka mig, men har inget konkret mer än "antar jag"!

Tror inte att de pillar på en väl fungerande nod i onödan, personalen kommer nog från noder som tagits ur bruk, utrustningen är till största delen ny.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

lol, tack och lov att jag tog bort försäljningen av min RTX 2080 från blocket. Grattis till de som fick några fina kort för runt 5000kr.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Som kritisk konsument är jag inte förvånad. Jag hoppas detta kan slå fan boys på fingrarna.

Det är fan dags att sluta, sluta på riktigt stötta företag som om dom vore en person som gjort en personliga tjänster.
Dom vill ha dina pengar. Där börjar och slutar deras relation med dig.

Köp vilket märke du vill, men var sunt kritiskt till precis allt och sluta ta saker som skrivs om företag på internet personligt.

Btw så ska det bli intressant vad dom här korten kommer kosta i svenska affärer när det väl finns stora lager.

Läser man den här tråden har man svårt att tro det finns några fan boys? Finns det några uttalde gröna fan boys på swec?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Läser man den här tråden har man svårt att tro det finns några fan boys? Finns det några uttalde gröna fan boys på swec?

Ja, det gör det verkligen. Det finns för massa olika företag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Fast det är ju detta folk inte tror på längre, man kommer förmodligen aldrig att kunna möta efterfrågan då Nvidia inte heller verkar vilja det. Ett smart försäljningsätt är att alltid ha tomt på hyllorna, vilket gör att Nvidia hela tiden säljer slut och därmed slipper ligga ute med pengar och utvecklingskostnader. Nvidia gör detta fullt medvetet, deras kort blir då också lite mer unika och limited och ha begäret blir större än om det ligger tusentals kort ute som med 2000 serien som bara ett fåtal köpte.

Ibland är bananerna slut på ica när man ska handla, blir du upprörd över det också?
Sen så är det en pågånde pandemi i världen som påverkar allt negativt, är ju liksom inte bara nvidia som fått skjuva på lanseringar, nu valde dom att starta försäljningen även om de inte hade tillräckligt med kort till alla snöflingor som promt måste ha allt helst igår, annars är företaget ont och dom blir näst intill kränkta för att dom inte får köpa medans andra fick.
Buhu väx upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

3080 för 7825 var väl bara ett "introduktionspris"? t.ex Asus kort kommer höjas "snart", tror i början på nästa år. Inget kort kommer då att finnas för nära 7825. Tyvärr.

Var samma för 2080serien.
Men de är väl ganska öppna med att det är ett introduktionspris? Eller det kanske bara är att man lärt sig att de kör med introduktionspris.

Jag vet inte hur det ligger till med FE om den också höjs eller ligger kvar på MSRP.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades knipa ett 3080FE sista torsdagen den dök upp. Det tråkiga med det är att chansen för miljonerna på triss är förbrukade för mer tur än så kunde man inte ha.

Väldigt dålig lansering och för er som väntar så hoppas jag ni får tag på ett snart - fantastiskt bra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Jag lyckades knipa ett 3080FE sista torsdagen den dök upp. Det tråkiga med det är att chansen för miljonerna på triss är förbrukade för mer tur än så kunde man inte ha.

Väldigt dålig lansering och för er som väntar så hoppas jag ni får tag på ett snart - fantastiskt bra kort.

Hade förberett som en tok för 2 veckor sedan med Nvidia Clerk och xbosedbone APIt som tugga på flera datorer i huset som skulle pinga mig, men i slutändan var de Nordea som sket sig då jag glömde att öppna kortet för onlinehandel. Den måste checkas i var 60:e min.

Hade inte förvånat mig om de vänt sig till Amazon som FE retailer i Europa framöver.

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av samvetet:

Hade förberett som en tok för 2 veckor sedan med Nvidia Clerk och xbosedbone APIt som tugga på flera datorer i huset som skulle pinga mig, men i slutändan var de Nordea som sket sig då jag glömde att öppna kortet för onlinehandel. Den måste checkas i var 60:e min.

Hade inte förvånat mig om de vänt sig till Amazon som FE retailer i Europa framöver.

Haha, som att halka på mållinjen!
Lycka till, förr eller senare dyker korten upp igen (hoppas jag!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

GPUerna är väl 7EUV? Borde inte kollidera allt för mycket...

Tror jag inte. Lär nog använda samma process som Xbox Series (och gissningsvis även PS5, ingen bekräftat dock), "7nm Enhanched"/N7P.

Inte hört nått om vad Zen3 använder dock, kanske bara är vanilla 7nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Var samma för 2080serien.
Men de är väl ganska öppna med att det är ett introduktionspris? Eller det kanske bara är att man lärt sig att de kör med introduktionspris.

Jag vet inte hur det ligger till med FE om den också höjs eller ligger kvar på MSRP.

FE borde ligga kvar tror jag, men däremot så säljs det ju inte längre.. Undrar om det kommer tillbaka ens.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Tror jag inte. Lär nog använda samma process som Xbox Series (och gissningsvis även PS5, ingen bekräftat dock), "7nm Enhanched"/N7P.

Inte hört nått om vad Zen3 använder dock, kanske bara är vanilla 7nm?

Ingen av dem skall använda EUV såvitt jag hört.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ingen av dem skall använda EUV såvitt jag hört.

Näe men frågan är om båda är N7P.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Är detta en av dem knasigaste lanseringar av grafikkort någonsin?

Den ligger garanterat på första plats. Att misslyckas så här fatalt kommer ge AMD öppet mål om de lyckas bra med prestanda och pris på sina big navi. Det man sett och hört än så länge så låter det som AMD lyckas.

Tur att man inte har någon panik att få ett 3080 så kan utan problem vänta upp till et år i värsta fall och tills dess så ska barnsjukdomar och produktion ha hunnit ikapp också. Kanske har också priset gått ner lite.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Ibland är bananerna slut på ica när man ska handla, blir du upprörd över det också?
Sen så är det en pågånde pandemi i världen som påverkar allt negativt, är ju liksom inte bara nvidia som fått skjuva på lanseringar, nu valde dom att starta försäljningen även om de inte hade tillräckligt med kort till alla snöflingor som promt måste ha allt helst igår, annars är företaget ont och dom blir näst intill kränkta för att dom inte får köpa medans andra fick.
Buhu väx upp

Givetvis är inte Nvidia onda sålänge dom förlänger introduktionspriset så alla som ville köpa inom den första månaden också får det reducerade priset. Eller råkar det vara ett lockpris som igentligen inte finns?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3