VARNING för vissa Displayport-kablar - Kan skada GPU!

Permalänk
Bildexpert 📺

Ytterligare en tråd – också Acer – där det bekräftas att medföljande kabel inte håller måttet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1583232

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig upplevt att jag har haft problem med mina skärmar (Displayport kabel), men ska man ändå fixa nya kablar?

Jag använder en
ADX DisplayPort hane/hane kabel
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an...
och en Displayport kabel som kom med mina 240hz skärm

isf kan ni tipsa någon svensk sida som säljer, länka gärna kablen.

BTW ni är sjukt grymma på denna forumet

Permalänk
Bildexpert 📺

@Näääk: Tanken är mer att förstå när det är kabeln som kan vara problemet. Så länge den du har fungerar finns ingen anledning att byta.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tänkte kanske i "förebyggande syfte" så man inte förstör nått. Man älskar ju sin dator hehe

Permalänk
Medlem

Hej jag har en gammal skärm som inte stödjer Displayport men grafikkortet har ej HDMI uttag så det räcker.. Köpte en DP till HDMI adapter kabel på Kjell o company.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/disp...

Kan det skada min GPU eller är det annorlunda när det gäller adapterkablar?

/Jeppe418

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jeppe418: Det är en annan sak med adapter, så det tråden handlar om gäller inte.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Så jag är helt safe?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jeppe418: Ingen är helt säker.

Men som skrivet handlar det här problemet om kopplingen DP-till-DP. Det finns ingen sätt att mata ström via HDMI på samma sätt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Aja jag får la chansa då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyllman:

Jo, men man tycker ju det borde funka, då kabeln ingick till skärmen men får avvakta till kabeln ankommer till veckan. Återkommer hur det gick 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, har glömt återkomma, nya kabeln löste alla mina problem så problem solved n🤘🏻😁

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gyllman: Perfekt med återkoppling! – som det skrevs tidigare i tråden är det ganska klena och ofta rätt bräckliga kablar som följer med skärmarna. Flera kablar vi haft på kontoret har fallit i bitar efter bara några dussin in/ur-kopplingar.

Permalänk
Medlem

Får inte fram ngn bild med Displayport. Kabeln kommer från tillverkaren som medföljde vid datorköpet. Är det fel på kabeln eller måste jag kringgå HDCP grejen som några säger enl. ett par googlesökningar.

Edit. Jag avaktiverade HDCP via radeon settings och nu får jag fram en bild. Frågan är dock om det är OK att göra så?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Bildexpert 📺

@fecko: HDCP handlar om innehållskryptering/kopieringshinder och är inte knutet till problemen runt Displayport-kablar som den här tråden handlar om. Stänger du av HDCP på grafikkortet kommer en del program och lösningar, till exempel Netflix att protestera eller vägra fungera.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan dessa?

Deltaco GAM-060
Enligt Produktdatablad GAM-060 så har GAM-060 DP8K certifiering.
Enda skillnaden jag ser är att i beskrivningen så har GAM-060 upp till 32.4 Gbps och 8K.

Deltaco DP8K-1020
Under beskrivningen för DP8K-1020 är det bestämt att den ska vara 32.4 Gbps och 8K upplösning.
En sådan hittar jag inte för DP8K-1020, utan att den är enligt Produktdatablad Deltaco 1020 100% för PC,MONITOR TEST. (7680×4320 30Hz)

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Bildexpert 📺

@fecko: Ena pdf:n är en artikelbeskrivning och den andra en teknisk sprängskiss på kabelns konstruktion. Ser ut att vara samma kabel och det som skiljer sig är själva erbjudandet. Den ena är "Gaming" och garantin är på 5 år respektive "Lifetime":

Permalänk

Det verkar som jag råkat ut för detta fenomen nu; antingen det eller så är det skärmen som strular. Har fått för mig att hitta en 27-tums VA-skärm som inte suger, vilket visar sig vara svårt. Drog en lott och testade VG27WQ som inte fanns några recensioner på, och förutom bottom of the barrel pixelrespons så är den oerhört bångstyrig när jag använder displayport-kabeln som följde med. Har tyvärr ingen annan kabel här jag kan testa.

När jag först kopplade i den var det inga problem. Men efter ett tag visade sig att skärmen vägrade köra i 60hz med displayport, så när jag startar spel som bara kan leverera en 60hz-signal blir det bara svart (iblnad står det no signal ibland inget alls).

När man stänger av eller på freesync i skärm-inställningarna så vägrar skärmen återhämta sig. Går jag då in i nvidia-kontrollpanelen med andra skärmen och kollar så visar det sig att den bara upptäcker 60 och 100hz som alternativ (inga utav dem fungerar). Fixas efter jag drar ur och sätter i kabeln några gånger. Idag så har den även börjat slockna när jag startar datorn och kommer till inloggning. Ibland fungerar det igen när jag drar ur och kopplar in kabeln, men andra gånger får man försöka flera gånger. Också då saknas fler alternativ än 60 och 100hz i kontrollpanelen.

När man kör skärmen med G-sync (compatible) så blir skärmen även svart i nån sekund när man växlar till en application som använder adaptiv sync (t.ex alt-tabbar till/från ett spel).

@Laxpudding Låter detta som displayport-problem eller nåt med skärmen? Jag provade att koppla in den i en annan displayport-anslutning och där fungerade det. HDMI fungerade också. Men jag blir lite orolig nu eftersom det verkar ha blivit successivt värre att skärmen/kabeln har förstört min första displayport-anslutning på grafikkortet, och att om jag kopplar in den till det andra så kommer samma sak hända där.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Bildexpert 📺

@hipstergamer: Ja, det låter som problem relaterat till kabeln. När du inte får andra alternativ än 60 och 100Hz beror det ofta på att grafikkortet märker av att den inte kan få en stabil länk och går ned i anslutningshastighet.

Att det växlar någon sekund in/ut ur spel är dock normalt. Särskilt ifall du kör spelen i fullskärmsläge.

Permalänk

@Laxpudding Har du nån rekommendation på en bra 2-3m Displayport-kabel som du vet är problemfri?

Edit: Hade framme multimetern nu och detta verkar vara en riktig knaskabel. Pin 20 leder inte ström, men det gör inte de flesta andra pinnar heller.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Bildexpert 📺

@hipstergamer: Generellt rekommenderar jag DP8K-certifierade kablar. De ska vara kopplade rätt och klara den bandbredd som krävs för de högsta specarna.

Permalänk
Medlem

Har alltid drömt om att en ny kabel skulle fixa blinkandet på bilden när jag överklockar skärmen till 100Hz men antar att det är större chans att det är panelen som inte orkar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

svårt det verkar vara att hitta certade kablar enligt displayport.org 26 consumer sladdar för 8k cert:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Bildexpert 📺

Ytterligare en tråd där en korrekt utformad kabel löser problemen: #18549230

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka då denna tråd hjälpte mig!
Köpte en ny skärm, Acer XV240YP, och den medföljande kabeln gav bara en svart bild. Köpte då en deltaco kabel som det tipsades om här och då fungerade det direkt!

Permalänk
Medlem

Ahap, efter att ha fungerat så gott som problemfritt i 1½ år så har nu skärmsläckningen börjat strula, skärmarna slocknar för att åter vakna, samma problem som var med det gamla Radeonkortet, använder idag ett GTX 1070.
Provat installera nyare drivrutiner men hjälpte inte. Displayport har verkligen underliga problem.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Läser denna tråd och fattar inte mycket men blir lite mentalt svettig.

Beställt Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34":

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5453192

Och har:

MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB

https://www.msi.com/Graphics-card/GeForce-GTX-1080-Ti-SEA-HAW...

Bör jag / törs jag använd displaykortkabeln som följer med monitorn i fråga eller rekommendera ni att köpa en annan kabel? Om, vilken? (Kör med DVI idag till nuvarande monitor.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pnorberg:

Ahap, efter att ha fungerat så gott som problemfritt i 1½ år så har nu skärmsläckningen börjat strula, skärmarna slocknar för att åter vakna, samma problem som var med det gamla Radeonkortet, använder idag ett GTX 1070.
Provat installera nyare drivrutiner men hjälpte inte. Displayport har verkligen underliga problem.

Ifall du har möjlighet/råd/ork att testa med nya kablar vore det värt att se om det löser det igen. Kan vara någon form av slitage/glapp och oxidering eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Läser denna tråd och fattar inte mycket men blir lite mentalt svettig.

Beställt Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34":

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5453192

Och har:

MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB

https://www.msi.com/Graphics-card/GeForce-GTX-1080-Ti-SEA-HAW...

Bör jag / törs jag använd displaykortkabeln som följer med monitorn i fråga eller rekommendera ni att köpa en annan kabel? Om, vilken? (Kör med DVI idag till nuvarande monitor.)

Jag använder den medföljande DP-kabeln till min Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" och den fungerar perfekt.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag använder den medföljande DP-kabeln till min Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" och den fungerar perfekt.

Tackar!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du har möjlighet/råd/ork att testa med nya kablar vore det värt att se om det löser det igen. Kan vara någon form av slitage/glapp och oxidering eller liknande.

Ska ha Dells originalkablar och en 3D club någonstans, ska prova byta och se ifall det hjälper. Är det vanligt med oxidering? Fast ja, vette tusan med tanke på alla möjliga konstiga fel som DP verkar komma med.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pnorberg:

Ska ha Dells originalkablar och en 3D club någonstans, ska prova byta och se ifall det hjälper. Är det vanligt med oxidering? Fast ja, vette tusan med tanke på alla möjliga konstiga fel som DP verkar komma med.

Elektricitet genom metall i en miljö med syre brukar leda till någon form av reaktion. Kontakten kanske hänger med sladdens tyngd och utsätts för slitage i olika former. Kablarna är i alla fall inte odödliga.