Behöver hjälp! har bra dator men låg fps

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp! har bra dator men låg fps

Hej jag ligger på en ostadig fps mellan 170-300 i CS:GO med lägsta grafik inställningarna, hjälp snälla vad ska jag göra? har ganska bra specs.

Samsung 850-Series EVO 500GB

Palit GeForce GTX 1080 8GB Dual OC

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB

be quiet! Pure Rock

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance

ASUS STRIX B250G GAMING

EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Inaktiv

På lägsta upplösningen så är processorn som begränsar. Har du koll på så att det är inget program i bakgrunden som körs med jämna mellanrum och snor kraft .

Permalänk
Medlem

Är det på alla maps eller någon speciell map? samt kolla så att du inte har "FPS_MAX" på 300, ställ den isånt fall på "0"
En sak att tänka på är ju att mapsen är rätt så olika så en del får man ju hur mkt FPS som helst på och några andra så får man "Skit" dåligt med FPS, men en 7700K borde klara av mera.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Se om du har igång "Multicore rendering"?
Stäng av allt med Xbox appen att göra
Testa även högre upplösning

Återkom om något ovan har hjälpt dig med fpsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

På lägsta upplösningen så är processorn som begränsar. Har du koll på så att det är inget program i bakgrunden som körs med jämna mellanrum och snor kraft .

hej jag ser inget speciellt program som körs i bakgrunden, e inte expert på datorer så vinte exakt vilka program som är nödvändiga....

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Se om du har igång "Multicore rendering"?
Stäng av allt med Xbox appen att göra
Testa även högre upplösning

Återkom om något ovan har hjälpt dig med fpsen

Hej! har stängt av i allt i xbox och har igång multicore ingame! provat följa flera fps guides men verkar inte lösa problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är det på alla maps eller någon speciell map? samt kolla så att du inte har "FPS_MAX" på 300, ställ den isånt fall på "0"
En sak att tänka på är ju att mapsen är rätt så olika så en del får man ju hur mkt FPS som helst på och några andra så får man "Skit" dåligt med FPS, men en 7700K borde klara av mera.

Hej! jag har fps_max 400 och fps hoppar som sagt mellan 180-300.. följt flera guides men tycks inte fungera! när jag köpte datorn hade jag stadiga 400fps

Permalänk
Medlem

@Crazyo: Kör gärna en runda UserBenchmark och länka till resultet du får, det brukar avslöja de vanligaste felen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyo:

Hej! jag har fps_max 400 och fps hoppar som sagt mellan 180-300.. följt flera guides men tycks inte fungera! när jag köpte datorn hade jag stadiga 400fps

Hur ser det ut med temps osv i datorn? Kan det vara så att det börjar samlas lite damm i den som gör att den blir varm?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyo:

Hej! har stängt av i allt i xbox och har igång multicore ingame! provat följa flera fps guides men verkar inte lösa problemet

Ok.

Titta här: https://www.fpsbenchmark.com/csgo
Du verkar ligga inom ramen plus minus om man ska tro på allt man ser på nätet

När ja hade mitt 1080 ti hade ja bättre fps i högre upplösning. Kanske borde testa öka lite för att se om de ger något annars får du nog infinna dig i att det är den fpsen din rigg ligger på (180-300 är inte dåligt). Man får inte glömma att de ständiga uppdateringarna dom gör kräver ju mer i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Crazyo: Kör gärna en runda UserBenchmark och länka till resultet du får, det brukar avslöja de vanligaste felen.

Hej! här är länken https://www.userbenchmark.com/UserRun/34096701 vad säger du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyo:

Ditt grafikkort presterar lite sämre än förväntat, har du kollat temperaturen på det under belastning? I övrigt är det inte direkt något som ser ut att vara fel.

Dina DDR4-2400-minnen är också lite långsamma vilket troligtvis påverkar CS en del eftersom det är ett så CPU-krävande spel (eller snarare icke GPU-krävande). Du kan säkert få lite bättre prestanda i CS genom att överklocka processorn och minnena om du vill. Men annars är det nog bara CS som är CS.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du på?

Permalänk
Medlem

Plus, har du testat att titta på temperaturerna för din GPU samt CPU när du väl kör för att se till så att de inte throttlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techyo:

Plus, har du testat att titta på temperaturerna för din GPU samt CPU när du väl kör för att se till så att de inte throttlar?

Hej, min gpu ser ut att ligga runt 50grader och cpu mellan 40-50 , vet inte riktigt hur jag kollar om den throttlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyo:

Hej, min gpu ser ut att ligga runt 50grader och cpu mellan 40-50 , vet inte riktigt hur jag kollar om den throttlar?

Gpun stiger mot 60grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ditt grafikkort presterar lite sämre än förväntat, har du kollat temperaturen på det under belastning? I övrigt är det inte direkt något som ser ut att vara fel.

Dina DDR4-2400-minnen är också lite långsamma vilket troligtvis påverkar CS en del eftersom det är ett så CPU-krävande spel (eller snarare icke GPU-krävande). Du kan säkert få lite bättre prestanda i CS genom att överklocka processorn och minnena om du vill. Men annars är det nog bara CS som är CS.

Okej jag förstår, finns de något jag kan göra åt mitt grafikkort? ligger runt 65grader när jag spelar cs,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techyo:

Vilken upplösning kör du på?

kör på 4:3 1280x960 lägsta på allt annt! gpu temp kom upp till 67 grader, cpu låg runt 50ich