AMD:s Ryzen 5000-processorer får svenska priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Med en prislapp på 5600x om 3290kr ställt mot en 3600 för 2082kr och en 3700x för 3449kr. Så tycker jag inte att 5600x ser speciellt lockande ut. Jag hade hoppas på 8 kärnor och ett pris under 3kkr för 5600 serien.

Om det visar sig att 5600X presterar bättre än 3700X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Jahapp, mitt 3700X och 1080Ti får tuffa på ett tag till med andra ord.

Samma här.
Mitt 3700X och 1080 får tuffa på ett tag till.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Ironin är när Intel fanboys plötsligt bryr sig om prestanda/krona/kärna. För det lät inte så innan när intel var Kung när det gäller spelandet.

Jag förstår inte vad du försöker förmedla, att jag är en Intel fanboy? Intel får indirekt prestanda/pris priset pga av AMDs höga prissättning. Ingen här har nekat att Intel inte varit gaming "kung", däremot är det en annan fråga om prestandaökningen gentemot AMDs 3000 series prissättning var värd det.

Pris per prestanda lär AMD 3000 serien fortfarande vara både bättre än Zen 3 och Comet Lake. Men om vi jämför top end vs top end så är Comet lake en betydlig mer prisvärdare CPU än Zen 3.

Du vet att det kanske är svårt att ge "utmärkelser" innan man vet hur en produkt kommer prestera och kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Med en prislapp på 5600x om 3290kr ställt mot en 3600 för 2082kr och en 3700x för 3449kr. Så tycker jag inte att 5600x ser speciellt lockande ut. Jag hade hoppas på 8 kärnor och ett pris under 3kkr för 5600 serien.

För spelande kommer nog 5600X fulkomligt leka med 3700X, men använder du främst den generella prestandan och mycket multitrådning är det nog jämnare med en fördel för 3700X.

Det är dock inte den som är exkremt konstigt prissatt, det är 5800X som kostar 2000kr till för två kärnor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om det visar sig att 5600X presterar bättre än 3700X?

I vad?
Det kanske var lite dumt av mig att ta med en 8kärnig processor i jämförelsen eftersom det gör frågeställningen lite mer komplicerad.

För enkelhetens skull låt oss jämföra 3600 mot 5600x, säg att 5600x presterar 15% bättre i spel till ett 50% högre pris så låter det inte i mina öron som någon bra deal. Det återstår ju att se vad processorn landar på i pris och prestanda. Dessutom får vi förhoppningsvis en 5600 dvs utan x till ett lite bättre pris.

Skrivet av medbor:

För spelande kommer nog 5600X fulkomligt leka med 3700X, men använder du främst den generella prestandan och mycket multitrådning är det nog jämnare med en fördel för 3700X.

Det är dock inte den som är exkremt konstigt prissatt, det är 5800X som kostar 2000kr till för två kärnor...

Brukar spela och strömma till twitch, så altenativet är ju isf då att skaffa 8kärnig och kunna encoda på cpu eller en 6kärnig och encoda på gpu, vilket dock ställer kravet på en ny gpu.

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3600 duger fint även för ett RTX 3080 enligt

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Jag förstår inte vad du försöker förmedla, att jag är en Intel fanboy? Intel får indirekt prestanda/pris priset pga av AMDs höga prissättning. Ingen här har nekat att Intel inte varit gaming "kung", däremot är det en annan fråga om prestandaökningen gentemot AMDs 3000 series prissättning var värd det.

Pris per prestanda lär AMD 3000 serien fortfarande vara både bättre än Zen 3 och Comet Lake. Men om vi jämför top end vs top end så är Comet lake en betydlig mer prisvärdare CPU än Zen 3.

Du vet att det kanske är svårt att ge "utmärkelser" innan man vet hur en produkt kommer prestera och kosta.

Nej, det skrev jag inte. Jag menade att innan när (om nu vissa rykten stämmer) intel var bättre i gaming men dyrare då hävade amd fanbois att "jo, men pris per prestanda är till amd´s fördel" Då svarade intel fanbois att "jag vill ha det bästa, jag bryr mig inte om pris/prestanda" nu när det verkar vara så att amd har gått om intel i gaming (kanske) så är intel fanbois "Jo, men pris/prestanda är bättre hos intel"

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

I vad?
Det kanske var lite dumt av mig att ta med en 8kärnig processor i jämförelsen eftersom det gör frågeställningen lite mer komplicerad.

För enkelhetens skull låt oss jämföra 3600 mot 5600x, säg att 5600x presterar 15% bättre i spel till ett 50% högre pris så låter det inte i mina öron som någon bra deal. Det återstår ju att se vad processorn landar på i pris och prestanda. Dessutom får vi förhoppningsvis en 5600 dvs utan x till ett lite bättre pris.

Brukar spela och strömma till twitch, så altenativet är ju isf då att skaffa 8kärnig och kunna encoda på cpu eller en 6kärnig och encoda på gpu, vilket dock ställer kravet på en ny gpu.

Jag tänkte mer att innan vi faktiskt vet detaljer om i vad den presterar bättre eller sämre i så är det svårt att säga om den är värd skillnaden i pris. Jag vet inget om detta ännu.

Permalänk
Medlem

Vore spännande att jämföra dessa CPU:er mot Ryzen 7 1800X och Threadripper 1950X. Just för att se mycket HEDT som vuxit in i vanliga CPU:er.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

I vad?
Det kanske var lite dumt av mig att ta med en 8kärnig processor i jämförelsen eftersom det gör frågeställningen lite mer komplicerad.

För enkelhetens skull låt oss jämföra 3600 mot 5600x, säg att 5600x presterar 15% bättre i spel till ett 50% högre pris så låter det inte i mina öron som någon bra deal. Det återstår ju att se vad processorn landar på i pris och prestanda. Dessutom får vi förhoppningsvis en 5600 dvs utan x till ett lite bättre pris.

Brukar spela och strömma till twitch, så altenativet är ju isf då att skaffa 8kärnig och kunna encoda på cpu eller en 6kärnig och encoda på gpu, vilket dock ställer kravet på en ny gpu.

15% över 3600 låter för lågt, den är ju högre klockad, lägre latens, och bättre IPC. I låg upplösning och/eller hög bildfrekvens bör den vara bättre än så.

Sen får man också ställa in sig på att den kanske är den snabbaste spelprocessorn för det priset på hela marknaden (slår intel) i så fall är de nästan fria att sätta vilket pris de vill tyvärr.

Kommer nog en billigare 6c/12t efter nyår för de som vill spara lite pengar.

Jag säger alltså inte att den kommer vara mer prisvärd sett till prestanda per krona på enbart cpu mot 3600. Det man dock glömmer är ju att en hel dator ska köpas, och 1000kr till på CPU kan ju göra mycket nytta om man annars hade tappat 10-20% af grafikkortets prestanda på en flaskhals...

Recensionerna kommer bli väldigt spännande minst sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Samt man får tänka på att 5-Serien kommer utan kylare medans 3-serien har standardkylare som följer med i paketet.

Ja, 5600X har Wraith Stealth...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det är nog lite onödig med två modeller med samma antal kärnor.
En lite petitess vad gäller namngivningen, hade jag gärna sett den åttakärniga heta 5700X, tolvkärniga 5800X och den 16 kärniga 5900X.

Kommer kanske en 5700X så småningom som jag gissar är en 5800X med lägre boost. De skulle inte kunna släppa den nu eftersom den skulle göra 5800X helt onödig. Men de måste ju ha lite saker att släppa sen när Intel presenterar Tiger Lake

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Lägre än jag själv förväntade, räknade med 3500-3700 SEK för en 5600X efter moms, tull, kemikalieskatt + giriga återförsäljare.

Räknat på dagens dollarvärde + moms så blir det 3307,70 SEK för en 5600X, som är prissatt till 3290 kr hos Inet. Vet inte om man kan påstå att en "förlust" på 17,70 kr är att betrakta som girighet.

Jag tycker de är prisvärda, stora förbättringar som det verkar på alla områden och prisnivån är lägre än de flesta förväntat sig.

Kan man tänka sig att ge drygt 20 000 för ett RTX3090 för att man får vänta längre om man vill ha ett RTX3080 för hälften, då är man inte priskänslig nog att gny om enstaka hundringar hit och dit.

Hur tänker man om man tror att Intels nya CPU, Rocket Lake, kommer att bli både snabbare/bättre OCH billigare än AMDs?

Rykten och lösa spekulationer säger att det blir 14nm, 8 kärnor/16 trådar, i toppmodellen... Låter som en upphottad Sky Lake+++++++... Intel själv säger att de kan gå över till 7nm tidigast 2022 men mest troligt dröjer det till 2023..

När har Intel sänkt priset på nya produkter jämfört med en tidigare? Prisskillnaden mellan AMD och Intel är inte så stor i dag och att Intel skulle krypa ännu lägre i pris på nästa modell är väl mer ett önsketänkande.

En AMD 5800X är prissatt till 4990 kr hos Inet, en Intel 10850K kostar 5090 kr. Med modernare teknik hos AMD tror jag inte Intel har ngn fördel av mer kärnor och trådar. Det är mkt annat som påverkar prestandan. Att köpa en omodernare produkt som är dyrare, den enda orsaken till det som jag kan komma på är nostalgi.

AMD 3950 X kostar idag 8350 kr hos Inet och en 5950 X kostar 8890 kr. Skiljer 500 kr och för den femhundringen får man säkert ganska mkt nytt, bättre teknik som presterar lite bättre och snabbare, så för dyrt i förhållande till förra modellen är det väl inte. Däremot är det i båda fallen mkt pengar.

Det är helheten som räknas och innan produkterna är ute på marknaden och har genomgått oberoende tester vet ingen av oss vad de presterar. När vi har svart på vitt, då kan vi ge vårt betyg. Att gissa hej vilt och hissa eller dissa beroende på märke, dagisnivå. Som vanligt gäller att om man inte anser en produkt vara prisvärd köper man inte. Vill man ha det bästa så kostar det, har man inte råd får man avstå. Köp efter ditt BEHOV inte av HABEGÄR.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant, en bra deal på blackfriday så kan det lika gärna bli en 10700k, lägger inte 5k på en CPU..
Plus att man slipper fläkten på moderkortet, men PCi4 hade ju varit fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ska bli intressant, en bra deal på blackfriday så kan det lika gärna bli en 10700k, lägger inte 5k på en CPU..
Plus att man slipper fläkten på moderkortet, men PCi4 hade ju varit fint.

Ingen fläkt på B550 och de har PCIe4 ändå...

Permalänk
Medlem

Ska AMD och Intel kunna ta bra betalt för sina CPUer så måste det komma nya spel som kräver mer av CPUn. Som i filmen ovan så levererar 3600 utan x så bra med prestanda så man skulle inte uppleva någon skillnad mot 10900k med ett RTX3080 grafikkort.

Varför betala flera tusenkronor mer för något som ger mer eller mindre 0% extra i spel prestanda?

AMD har med 3000 serien nått en bra prestanda med ett rimligt pris. Tror många kommer bli besvikna på skillnaden i spelprestanda. Kommer SWEclockers testa 10900k så som den säljs med ej låst strömbudget så kommer sanningen om att Intel troligen fortfarande är prestandakungen i spel. (bör vara med i diagrammet när testet släpps då man kör testen med dopade DDR4 minnen)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ska AMD och Intel kunna ta bra betalt för sina CPUer så måste det komma nya spel som kräver mer av CPUn. Som i filmen ovan så levererar 3600 utan x så bra med prestanda så man skulle inte uppleva någon skillnad mot 10900k med ett RTX3080 grafikkort.

Varför betala flera tusenkronor mer för något som ger mer eller mindre 0% extra i spel prestanda?

AMD har med 3000 serien nått en bra prestanda med ett rimligt pris. Tror många kommer bli besvikna på skillnaden i spelprestanda. Kommer SWEclockers testa 10900k så som den säljs med ej låst strömbudget så kommer sanningen om att Intel troligen fortfarande är prestandakungen i spel. (bör vara med i diagrammet när testet släpps då man kör testen med dopade DDR4 minnen)

Det beror helt på hur du spelar!

Spelar du 1080p med 240Hz skärm så tjänar du fortfarande på snabbare cpu, kör du 4k ultra (under 150fps dvs) funkar nästan vad som helst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Det är helheten som räknas och innan produkterna är ute på marknaden och har genomgått oberoende tester vet ingen av oss vad de presterar. När vi har svart på vitt, då kan vi ge vårt betyg. Att gissa hej vilt och hissa eller dissa beroende på märke, dagisnivå. Som vanligt gäller att om man inte anser en produkt vara prisvärd köper man inte. Vill man ha det bästa så kostar det, har man inte råd får man avstå. Köp efter ditt BEHOV inte av HABEGÄR.

Ord och inga visor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Håller inte med helt! 10-kärnig modell hade varit logiskt mellan den 8-kärniga 5700X och 12-kärniga 5900X.
Mestadels för att få ett billigare streaming-alternativ. ...

Det är ännu inte helt uteslutet med en 10-kärnig modell, men dess chiplets måste plockas från bottenskrapet om det ska vara någon vits med tre avstängda kärnor per CCX.
Det är inte heller omöjligt med en billigare (lägre klockad) 12-kärning modell.

Skrivet av medbor:

15% över 3600 [i spel] låter för lågt, ...

Som Hardware Unboxed visade (video länkad i ett tidigare inlägg ovan) beror skillnaden till stor del på förutsättningarna.
Ofta är det (med R5 3600) grafikkortet som är den trånga resursen och då blir skillnaden mot en snabbare CPU försumbar.
Det är bara i situationer med väldigt låg grafikbelastning och redan extremt hög bildfrekvens som en snabbare processor kan göra mätbar skillnad. Om den dessutom är märkbar när frekvensen ligger runt 300 fps känns mer tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är ännu inte helt uteslutet med en 10-kärnig modell, men dess chiplets måste plockas från bottenskrapet om det ska vara någon vits med tre avstängda kärnor per CCX.
Det är inte heller omöjligt med en billigare (lägre klockad) 12-kärning modell.

Som Hardware Unboxed visade (video länkad i ett tidigare inlägg ovan) beror skillnaden till stor del på förutsättningarna.
Ofta är det (med R5 3600) grafikkortet som är den trånga resursen och då blir skillnaden mot en snabbare CPU försumbar.
Det är bara i situationer med väldigt låg grafikbelastning och redan extremt hög bildfrekvens som en snabbare processor kan göra mätbar skillnad. Om den dessutom är märkbar när frekvensen ligger runt 300 fps känns mer tveksamt.

Något som jag skrev i det inlägget du citerade, men vi verkar ju inte tycka olika i alla fall.

3600 (eller 5600 om det kommer en) fungerar ju utmärkt i alla GPU-bundna scenarios på 4k till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det beror helt på hur du spelar!

Spelar du 1080p med 240Hz skärm så tjänar du fortfarande på snabbare cpu, kör du 4k ultra (under 150fps dvs) funkar nästan vad som helst...

260 eller 250bilder/s är få som ser/känner någon skillnad på. Spara pengar eller välj ett bättre grafikkort för pengarna är ett bättre val anser jag

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

260 eller 250bilder/s är få som ser/känner någon skillnad på. Spara pengar eller välj ett bättre grafikkort för pengarna är ett bättre val anser jag

Jag håller med, men vissa fortsätter envisas om att bildfrekvenser över 150 spelar roll

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av medbor:

Jag håller med, men vissa fortsätter envisas om att bildfrekvenser över 150 spelar roll

Det gör dom 100 %
Så vet inte va du snackar om.
Alla har olika pref, jag vill helst ligga runt 300 + i allt om det hade gått för maximalt flyt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

När har Intel sänkt priset på nya produkter jämfört med en tidigare? ... att Intel skulle krypa ännu lägre i pris på nästa modell är väl mer ett önsketänkande.

Det är väl mest Core i3 som blivit mer prisvärda med modelluppdateringarna senaste åren. Från 2C/4T via 4C/4T till 4C/8T med ökade klockfrekvenser utan att priserna ändrats nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det gör dom 100 %
Så vet inte va du snackar om.
Alla har olika pref, jag vill helst ligga runt 300 + i allt om det hade gått för maximalt flyt.

Jag sade inte att det var fel, jag sade att jag inte fattar eller håller med. Folk får gärna lägga hur mycket de vill på datorer, leder bara till bättre r&d för bolagen förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är väl mest Core i3 som blivit mer prisvärda med modelluppdateringarna senaste åren. Från 2C/4T via 4C/4T till 4C/8T med ökade klockfrekvenser utan att priserna ändrats nämnvärt.

I5 10400F 6C/12T ligger rätt så bra till också, den når inte riktigt upp till prestandan för 3600 men med ett pris just nu på 1749kr så är den helt okey.

Permalänk
Medlem

Priset vart något lägre än vad jag väntat mig faktiskt.
Kommer slå till på en 5950x men moderkort är oklart om man ska ha B550 eller X570.
Sneglar mot kommande 'ROG Crosshair VIII Dark Hero'
Kommer efter 20 år med intel gå över till AMD vilket känns kul och spännande.
Dröjer minst 2 år tills nästa krets så bara att slå till nu känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vore spännande att jämföra dessa CPU:er mot Ryzen 7 1800X och Threadripper 1950X. Just för att se mycket HEDT som vuxit in i vanliga CPU:er.

Vi har börjat köra zen i våra workstations för vfx på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HA4g3n:

Priset vart något lägre än vad jag väntat mig faktiskt.
Kommer slå till på en 5950x men moderkort är oklart om man ska ha B550 eller X570.
Sneglar mot kommande 'ROG Crosshair VIII Dark Hero'
Kommer efter 20 år med intel gå över till AMD vilket känns kul och spännande.
Dröjer minst 2 år tills nästa krets så bara att slå till nu känner jag.

B550 duger för de allra flesta. Det du förlorar är några USB portar (vilket kan lösas med HUB) samt PCI Express 4 hastigheter på andra GPU platsen och andra M.2 platsen. De allra flesta kommer inte märka av dessa begränsningar eftersom de flesta kommer köra single GPU (SLI Crossfire är ju i praktiken dött nu, inte ens Jays2Cents kommer köra SLI längre) och för de allra flesta räcker det med Gen 3 NVME enheter, om man mot förmodan behöver en Gen 4 så räcker det oftast med 1 primär sådan och den sekundära för lagring kan vara Gen 3 utan problem. Vad är det för specialfunktioner du är ute efter hos det där Crosshair VIII hero mobbot?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

B550 duger för de allra flesta. Det du förlorar är några USB portar (vilket kan lösas med HUB) samt PCI Express 4 hastigheter på andra GPU platsen och andra M.2 platsen. De allra flesta kommer inte märka av dessa begränsningar eftersom de flesta kommer köra single GPU (SLI Crossfire är ju i praktiken dött nu, inte ens Jays2Cents kommer köra SLI längre) och för de allra flesta räcker det med Gen 3 NVME enheter, om man mot förmodan behöver en Gen 4 så räcker det oftast med 1 primär sådan och den sekundära för lagring kan vara Gen 3 utan problem. Vad är det för specialfunktioner du är ute efter hos det där Crosshair VIII hero mobbot?

570 hade väl PCIe 4 på chipset oxå men 550 PCIe3.