Quest 2-guide till PCVR via Virtual Desktop

Permalänk
Medlem

Quest 2-guide till PCVR via Virtual Desktop

Skulle någon vänlig själ kunna skriva en enkel/idiotsäker guide för hur man spelar sitt Rift-bibliotek på pcn via virtusl desktop på Quest 2.

Eller ännu enklare, tipsa om en länk till en sådan guide. Gärna en som bryter ned stegen så att en novis kan följa dom

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

1. Koppla din Quest till ditt Wifi á 5 GHz (det bör du ha gjort i setupen, men säkerställ ditt Wifi är 5 GHz)
2. Köp Virtual Desktop i Quest Shop
3. Ladda ner Windows-appen på VRDesktop.net och kör den
3. Följ https://sidequestvr.com/setup-howto (bilden i Steg 5 är inne i menyn)
4. Medan din Quest är kopplad till datorn och ansluten till SideQuest, ladda ner Virtual Desktop patchen, "Install to Headset".
5. Koppla loss headsetet och starta Virtual Desktop, inne i applikationen ska du nu kunna ansluta till din dator och tryck på "Start SteamVR", voilá.

Jag har en annan fråga till andra, tips på en bra Wifi 6-router? Jag har en router á 5 GHz som kom med Comhem, har 40-45 ms latency och teoretisk maxkapacitet på 866 Mbps enligt Virtual Desktop. Men vill inte punga ut 3000 kr för en monster-router.

Permalänk

Javisst!

Steg 1. Öppna chrome.
Steg 2. Sök på quest virtual desktop tutorial.
Steg 3. Läs.
Steg 4. Reproducera

Klar!

Permalänk
Medlem

Varför behöver man över 866MBps för Quest2?

En bra 4k stream på Youtube är ju runt 80Kbps, och säg i stereo 160Kbps.
Då känns ju flera hundra lite overkill?

Eller missar jag något.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Varför behöver man över 866MBps för Quest2?

En bra 4k stream på Youtube är ju runt 80Kbps, och säg i stereo 160Kbps.
Då känns ju flera hundra lite overkill?

Eller missar jag något.

Man behöver inte. Det är vad man får med en wifi 5 router.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man behöver inte. Det är vad man får med en wifi 5 router.

Eller mer, men jag har dessutom sett flera (sponsrade) youtubers säga att man inte behöver Wifi6 router.

Kan man streama 4k film över sitt nätverk så lär ju inte man behöva mer med ett Quest 2

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Javisst!

Steg 1. Öppna chrome.
Steg 2. Sök på quest virtual desktop tutorial.
Steg 3. Läs.
Steg 4. Reproducera

Klar!

Det hade blivit ett väldigt tråkigt forum om man inte fick be om hjälp, eller hur?
Det finns ju en massa anledningar till varför det kanske inte fungerar att googla svaren.
Man kanske inte kan engelska tex.

Bidra gärna med hjälp men att i princip svara ”nej” när någon frågar om hjälp är ju lite taskigt. Bättre att inte skriva alls i så fall

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Eller mer, men jag har dessutom sett flera (sponsrade) youtubers säga att man inte behöver Wifi6 router.

Kan man streama 4k film över sitt nätverk så lär ju inte man behöva mer med ett Quest 2

Tror inte heller det behövs, men det ökar sannolikheten att få något som fungerar bra då Wifi 6 hanterar många enheter bättre än Wifi 5.

Permalänk
Medlem

Ett tips dock. Jag följde en tutorial på Virtual Desktop nätet som även innefattade uppdatering av drivrutiner. KÖR INTE DEN.

Jag misstänker att den tutorialen var för Quest 1 då den fuckade upp mitt Windows nåt så bedrövligt.

Gjorde en total ominstallation av Windows igår och nu fungerar det utan problem.

Så gör endast de punkterna som @Risby skriver i sin post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Javisst!

Steg 1. Öppna chrome.
Steg 2. Sök på quest virtual desktop tutorial.
Steg 3. Läs.
Steg 4. Reproducera

Klar!

Alltså, får väl hoppas att du skämtar annars vet jag knappt var jag sks börja?

Hela poängen med det här fantastiska forumet (ja, folk är galet hjälpsamma och pedagogiska hör i jämförelse med många andra forum) är ju att få ta del av den samlade erfarenheten. Jag hjälper själv till och bidrar där jag kan. Föreslår att du gör detsamma, så ökar vi säkert kvaliteten för oss samtliga så sakteliga.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

1. Koppla din Quest till ditt Wifi á 5 GHz (det bör du ha gjort i setupen, men säkerställ ditt Wifi är 5 GHz)
2. Köp Virtual Desktop i Quest Shop
3. Ladda ner Windows-appen på VRDesktop.net och kör den
3. Följ https://sidequestvr.com/setup-howto (bilden i Steg 5 är inne i menyn)
4. Medan din Quest är kopplad till datorn och ansluten till SideQuest, ladda ner Virtual Desktop patchen, "Install to Headset".
5. Koppla loss headsetet och starta Virtual Desktop, inne i applikationen ska du nu kunna ansluta till din dator och tryck på "Start SteamVR", voilá.

Jag har en annan fråga till andra, tips på en bra Wifi 6-router? Jag har en router á 5 GHz som kom med Comhem, har 40-45 ms latency och teoretisk maxkapacitet på 866 Mbps enligt Virtual Desktop. Men vill inte punga ut 3000 kr för en monster-router.

Fick igång det igårkväll och följde dina anvisningar, stort tack!

5GHz, 866mbps och 20-25ms latens.

Testade bordtennis och det var absolut spelbart och då har jag inte tweakat något öht. Installerar Alyx och håller tummarna.

Annars ser jag även fram mot att testa några stora pannkaks-pc-titlar och köra på storskärm i VD, ska väl funka fint gissar jag. Tänkte på horizon, oddessey, borderlands och liknande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fick igång det igårkväll och följde dina anvisningar, stort tack!

5GHz, 866mbps och 20-25ms latens.

Testade bordtennis och det var absolut spelbart och då har jag inte tweakat något öht. Installerar Alyx och håller tummarna.

Annars ser jag även fram mot att testa några stora pannkaks-pc-titlar och köra på storskärm i VD, ska väl funka fint gissar jag. Tänkte på horizon, oddessey, borderlands och liknande.

Berätta hur du upplever vanliga spel. Med Quest 1 såg det ut som skit imo.

Ett tips Vissa pannkakspel kanske inte verkar funka/starta, lösningen är att köra dom i borderless Window mode.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fick igång det igårkväll och följde dina anvisningar, stort tack!

5GHz, 866mbps och 20-25ms latens.

Testade bordtennis och det var absolut spelbart och då har jag inte tweakat något öht. Installerar Alyx och håller tummarna.

Annars ser jag även fram mot att testa några stora pannkaks-pc-titlar och köra på storskärm i VD, ska väl funka fint gissar jag. Tänkte på horizon, oddessey, borderlands och liknande.

Www.vorpx.com finns också, pannkakespel i 3D på bioduk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

1. Koppla din Quest till ditt Wifi á 5 GHz (det bör du ha gjort i setupen, men säkerställ ditt Wifi är 5 GHz)

5. Koppla loss headsetet och starta Virtual Desktop, inne i applikationen ska du nu kunna ansluta till din dator och tryck på "Start SteamVR", voilá.

Jag undrar över "koppla loss". jag har är ju ansluten via Wifi.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag undrar över "koppla loss". jag har är ju ansluten via Wifi.

Koppla loss från datorn? Läs hela guiden 🤓

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PSK76:

Ett tips dock. Jag följde en tutorial på Virtual Desktop nätet som även innefattade uppdatering av drivrutiner. KÖR INTE DEN.

Jag misstänker att den tutorialen var för Quest 1 då den fuckade upp mitt Windows nåt så bedrövligt.

Gjorde en total ominstallation av Windows igår och nu fungerar det utan problem.

Så gör endast de punkterna som @Risby skriver i sin post.

Fast i den länken ska man uppgradera drivrutinerna vilket jag gjorde...än fungerar dock Windows.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Koppla loss från datorn? Läs hela guiden 🤓

Ok, så man måste koppla in en usb-kabel? Det står något om try USB for Phone.

Ska jag alltså koppla in telefonen i dator?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av PSK76:

Ett tips dock. Jag följde en tutorial på Virtual Desktop nätet som även innefattade uppdatering av drivrutiner. KÖR INTE DEN.

Jag misstänker att den tutorialen var för Quest 1 då den fuckade upp mitt Windows nåt så bedrövligt.

Gjorde en total ominstallation av Windows igår och nu fungerar det utan problem.

Så gör endast de punkterna som @Risby skriver i sin post.

Har inte haft några problem med drivrutinen. Något speciellt som hände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, så man måste koppla in en usb-kabel? Det står något om try USB for Phone.

Ska jag alltså koppla in telefonen i dator?

Missa du steg 4? Du ska koppla in headsetet till datorn med kabel.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Missa du steg 4? Du ska koppla in headsetet till datorn med kabel.

Ok, nu har jag hittat min USB-C kontakt på datorn och kopplat in själva headsetet.

SideQuest lyser då grönt. Har försökt installera patchen men är osäker om jag lyckas.

När jag tar ut sladden blir SideQuest röd igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur spelbart känns det vs vanlig PCVR med sladd? Hur mycket märks latensen? Verkar få väldigt olika svar beroende på var jag frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Hur spelbart känns det vs vanlig PCVR med sladd? Hur mycket märks latensen? Verkar få väldigt olika svar beroende på var jag frågar.

Att du får olika svar är nog för att nätverksförhållanden kan variera väldigt mycket.

För mig får jag i princip välja mellan risig bildkvalitet med låg latens eller hyfsad bildkvalitet med hög latens. Men jag har också en hel del flaskhalsar i både dator och nätverk som skulle kunna åtgärdas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, nu har jag hittat min USB-C kontakt på datorn och kopplat in själva headsetet.

SideQuest lyser då grönt. Har försökt installera patchen men är osäker om jag lyckas.

När jag tar ut sladden blir SideQuest röd igen.

Installera virtual desktop från SideQuest, sen är det klart.
Ladda ner streamer app från www.vrdesktop.net.
Starta streamer.
Ta på dig headsetet och starta virtual desktop

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, nu har jag hittat min USB-C kontakt på datorn och kopplat in själva headsetet.

SideQuest lyser då grönt. Har försökt installera patchen men är osäker om jag lyckas.

När jag tar ut sladden blir SideQuest röd igen.

Om den lyser grönt när headsetet är inkopplat, bra. Lyser rött då du kopplar ur den, för SideQuest är inte trådlös mot ditt headset (det går... men vi skippar det nu).

När den lyser grönt, sök på Home (första sidan i SideQuest) högst upp till höger efter Virtual Desktop VR Patch.
På sidan har du "Install to headset" uppe till höger.

För att se om den installerades; uppe i högermenyn i SideQuest kolla Running tasks:

Där under ser du pågående installation, sen om den lyckades eller misslyckades. När den är klar, starta om headsetet (tror inte det behövs, men skadar inte), och starta upp Virtual Desktop. Nu om du installerat VRDesktop-appen på datorn, och ni är i samma nätverk, bör du kunna ansluta till datorn.

Tips är att under "Streaming"-tabben i Virtual Desktop sätt Bitrate till 32 och börja där och se om det är spelbart och utan stuttering, och öka ca 10 Mbps per gång. Jag själv spelar multiplayer i 32 Mbps just pga lägst latency, medans spel som HL Alyx kör jag upp i 60ish. Högre än så blir latencys för hög och kan ibland spika uppåt, för mig.

PS. Du kan också under Device & Settings (skiftnyckeln höger om Running tasks i bilden) sätta Questen till 90 Hz, fungerar för SteamVR och annat helt perfekt. Obs, detta måste man aktivera varje gång man startar upp sin Quest dock.

PS #2. Nu med SideQuest finns det mycket bra gratis spel att hämta, samt Pavlov är gratis (under betan).
Testa Hand Physics Labs för, ja... testa händerna.
Hibow för multiplayer pilbåge-battles, osv, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har inte haft några problem med drivrutinen. Något speciellt som hände?

Kanske bara var mitt Windows då i sådana fall.

När jag följde den guiden så hände i varje fall något med mitt windows. Varje gång jag stoppade i headsetet via link så stod det att det var något fel på mitt headset. Satt i Oculus-supporten i flera timmar men de hade ingen aning de heller. Efter att jag testat i en annan dator och konstaterat att det inte var något hårdvarufel så installerade jag om mitt windows och då fungerade allt perfekt igen. Detta trots att jag inte har installerat om några ADB-drivisar.

Permalänk
Medlem

Är SteamVR någon separat applikation?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Är SteamVR någon separat applikation?

Ja man måste installera SteamVR på Steam, det är inte installerat per default. Däremot är det integrerat med Steam så om du har installerat det behöver du inte göra något annat än att använda Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ja man måste installera SteamVR på Steam, det är inte installerat per default. Däremot är det integrerat med Steam så om du har installerat det behöver du inte göra något annat än att använda Steam.

Ok, tack! Är det bara att söka på det?

Är det från mitt headset man installerar det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, tack! Är det bara att söka på det?

Är det från mitt headset man installerar det?

Du kan installera det som vanligt på din PC, till exempel följande länk: https://store.steampowered.com/app/250820/SteamVR/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Du kan installera det som vanligt på din PC, till exempel följande länk: https://store.steampowered.com/app/250820/SteamVR/

Tackar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10