Huawei och ZTE stängs ute från 5G-utbyggnaden i Sverige

Permalänk
Inaktiv

"Ygeman hoppas att relationerna med Kina inte påverkas"

https://sverigesradio.se/artikel/7578834

Kompetensen hos dessa svenska politiker är lägre än de som går i dagis. Hur kan ens denna pajas säga något så? Självfallet kommer relationen bli sämre när Sverige utan några som helst bevis attackerar kinesiska företag som betalar skatt och utvecklar Kina?? Kommer förmodligen flytta härifrån till Japan eller Singapore. Vill inte att mina barnbarn ska växa upp i ett land som gräver sin egen grav!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

"Ygeman hoppas att relationerna med Kina inte påverkas"

https://sverigesradio.se/artikel/7578834

Kompetensen hos dessa svenska politiker är lägre än de som går i dagis. Hur kan ens denna pajas säga något så? Självfallet kommer relationen bli sämre när Sverige utan några som helst bevis attackerar kinesiska företag som betalar skatt och utvecklar Kina??

Varför skall fria stater och demokratier som Sverige böja sig för diktaturers utpressningar?

På vilket sätt skulle det vara positivt?

Jag tycker det är positivt att den svenska försvarsmakten och polisen utreder Huawei och ZTE ur ett säkerhetsperspektiv, och att myndigheter skyddar våran grundläggande informationsinfrastruktur, som mobilnäten är en stor del av.

Skrivet av anon321099:

Självfallet kommer relationen bli sämre när Sverige utan några som helst bevis attackerar kinesiska företag som betalar skatt och utvecklar Kina?? Kommer förmodligen flytta härifrån till Japan eller Singapore. Vill inte att mina barnbarn ska växa upp i ett land som gräver sin egen grav!

Nyfiken; om du är sådan stor fantast av din kinesiska regimen, och dess land (som jag läst i andra inlägg av dig), varför väljer du inte att flytta till Kina?

Är ju ibland lätt att snacka, men sedan göra något helt annat privat.

Tänk även på att Kina är ett stort hot emot Japan, och att det är mer eller mindre svurna fiender. USA (som du så starkt verkar avsky) är en av Japans största bundsförvanter och allierade.

Även relationerna mellan Kina och Singapore är inte de bästa, och Singapore är en stort förespråkare för USAs militära närvaro och politiska inflytande över Asien.

http://www.policyforum.net/singapore-china-relations-hit-anot...

Allt det sagt, även Japan utreder de kinesiska bolagen Huawei och ZTE pga. den säkerhetsrisk som de potentiellt skulle kunna utgöra. Känns inte olikt Sverige och många andra länders slutsatser i ärendet gällande risken med de bolagen.

Japan allocates 5G spectrum to carriers, blocks Huawei and ZTE gear

https://venturebeat.com/2019/04/10/japan-allocates-5g-spectru...

https://www.mobileworldlive.com/featured-content/top-three/ja...

https://www.japantimes.co.jp/news/2018/12/10/business/japan-s...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Förstår förbudet, i dagens system är det omöjligt att syna av dem för att försäkra sig att det inte finns bakdörrar eller trojaner i mjukvara eller hårdvara.
Tur att vi har ett Svenskt företag som tillverkar telekomnätsutrustning.

Känns som att om Huawei och ZTE vill ge sig in i leken är det open source som gäller.
Det skulle gagna alla...

EDIT:
Tror inte ens att om man delat med sig av källkod och hårdvarudesign skulle kunna göra en fullgod undersökning inom "rimlig" tid.
Verktyg saknas för det helt enkelt. Att gå igenom miljoner rader kod, förstå sammanhang... Eller motsvarande inom hårdvara.

Permalänk

Är väl inga konstigheter egentligen, ett klokt demokratiskt beslut!

Blir inte bra om större delen av världen skulle använda kinesisk teknik kontrollerad av paranoida kinesiska myndigheter och deras kontrollbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Helt rätt! Även om de inte spionerar, vilket de med största sannolikhet gör, så ska man inte stötta en brutal diktatur genom att teckna miljardaffärer.

Så sant

Många bäckar små...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skönt. Nu kanske vi även kan slippa att alla patetiska påståenden att det bara är Trump som för handelskrig.

Så handelskrig är bra?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Vad har Asus Sabertooth med det hela att göra?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Vad har Asus Sabertooth med det hela att göra?

Made in china, inte stötta diktatur, din hårvaruprofil...

Permalänk
Medlem

99% av befolkningen ska ha 5G vid 2023? 99% är ändå väldigt många, och en otroligt stor yta att täcka, med tanke på hur dålig täckning 5G har. Personligen tycker jag också att det är ganska onödigt, 4G räcker lååångt för de allra flesta. Kanske bygga ut det nätet istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Made in china, inte stötta diktatur, din hårvaruprofil...

Pro Gaming och Sabertooth är olika modeller. Mycket möjligt att mitt Pro Gaming också är tillverkad i Kina då Asus har fabriker i flera länder, men att slänga ut en bild på Sabertooth från ingenstans känns inte särskilt relevant.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Pro Gaming och Sabertooth är olika modeller. Mycket möjligt att mitt Pro Gaming också är tillverkad i Kina då Asus har fabriker i flera länder, men att slänga ut en bild på Sabertooth från ingenstans känns inte särskilt relevant.

Japp.

Folk som inte har några vettiga argument i diskussionen i fråga, försöker ofta flytta diskussionen till något annat. Tyvärr.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Som svar till PTS agerande.
Om de ska låta på de sättet så är de väl lika bra att Sverige lämnar EU medlemskapet också och slutar upp med att förmörka landets gränser med en massa frikostig invandring och införsel av sånt som ändå ingen vill ha och vara med om på sikt. Vi är redan där!
Titta bara på arbetslösheten, problem med bostäder, tiggeri, snatteri, skjutningar, ligor, våld, kriminalitet och ouppklarade brott. Mycket av detta förekom inte på samma skala före EU inträdet -95.

Hoppas verkligen också att alla dom som sitter här och hyllar också är införstådda med att dagens bättre routrar som hitintills använts och sålts tillsammans med mobila internetabonnemang troligtvis kommer försvinna efter detta förslaget trätt i kraft.

Vem vill sitta och dingla med en dongel när man skaffat sig ett abonnemang när det finns bättre alternativ? Inte jag.
Troligen kommer man inte att ha något annat att erbjuda till kunderna inom överskådlig tid heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

"Ygeman hoppas att relationerna med Kina inte påverkas"

https://sverigesradio.se/artikel/7578834

Kompetensen hos dessa svenska politiker är lägre än de som går i dagis. Hur kan ens denna pajas säga något så? Självfallet kommer relationen bli sämre när Sverige utan några som helst bevis attackerar kinesiska företag som betalar skatt och utvecklar Kina?? Kommer förmodligen flytta härifrån till Japan eller Singapore. Vill inte att mina barnbarn ska växa upp i ett land som gräver sin egen grav!

Känner lite samma sak. Finns mycket som dom gjort bra också och lyft utvecklingen framåt. Att göra sin röst hörd genom regelrätta handlingar eller fördömanden och andra typer av konstiga uttalanden kan ju uppfattas fel och ställa till med saker mer än det gör nytta för ett land och samtliga som berörs, både dem liksom vi själva. Inte minst vad gäller hur Sverige väljer att agera i samspelet med Ryssland som också är lite känsligt.

Mottot "en Svensk tiger" verkar gälla fortfarande, att de heller sällan finns något att vinna på att provocera och ställa till med bråk i onödan. Förr när begreppet skapades så hade folk vett i skallen att uppföra sig. Tyvärr vräker folk lätt ur sig idag många gånger mer än vad som är lämpligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp.

Folk som inte har några vettiga argument i diskussionen i fråga, försöker ofta flytta diskussionen till något annat. Tyvärr.

Så det är inte relevant att nära på alla på något sätt stöttat Kina för att kunna posta i tråden?

I princip alla Apple produkter tillverkas och till viss del utvecklas och designas i Kina, som exempel.

Är kanske dax att leva som man lär!

Allt annat är hyckleri... Eller?

Förklara hur det är att flytta fokus? Då det i princip är samma sak.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Så det är inte relevant att nära på alla på något sätt stöttat Kina för att kunna posta i tråden?

I princip alla Apple produkter tillverkas och till viss del utvecklas och designas i Kina, som exempel.

Är kanske dax att leva som man lär!

Allt annat är hyckleri... Eller?

Förklara hur det är att flytta fokus? Då det i princip är samma sak.

Det handlar om att vara on-topic, eller off-topic. Det är helt OK att du stöttar Kinas regim.

Men diskutera inte en massa annat utanför ämnet. Ämnet för tråden är Huawei, ZTE och deras eventuella infrastrukturs varande i de svenska operatörernas mobilnät. Inte var iPhone eller Asus modem tillverkas (SÄPO och Försvarsmakten har inte uttalat sig om det).

För att dock slippa en lång och onödig metadebatt utanför ämnet, så klipper jag in Davids svar från en parallell tråd i Swecs forum om exakt samma ämne:

Skrivet av DavidtheDoom:

Uppmaning:
Vi håller oss till ämnet om SÄPO och Huawei.

Att dra i gång oändliga sidospår om att "andra än Kina är dumma" är vi moderatorer ärligt talat riktigt trötta på. Självfallet är det mer saker som inte är rätt men det betyder inte att man måste gå in och propagera i varenda tråd om Huawei/Kina om att det finns någon annan dum i världen.

Vi håller oss till ämnet om Huawei, SÄPO, 5G och rikets säkerhet nu.

Att vi håller oss till artikelns ämne bidrar även till att medlemmar som anländer en stund efter publicering har lust att ge sig in i diskussionen utan att ett flertal sidor av inlägg måste läsas för att förstå hur vi diskuterar rysk fiskerätt.

/DavidtheDoom, - Moderator

Jag tycker att han ovan beskriver det hela mycket konkret och tydligt vad jag syftar på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Venke:

Känner lite samma sak. Finns mycket som dom gjort bra också och lyft utvecklingen framåt. Att göra sin röst hörd genom regelrätta handlingar eller fördömanden och andra typer av konstiga uttalanden kan ju uppfattas fel och ställa till med saker mer än det gör nytta för ett land och samtliga som berörs, både dem liksom vi själva. Inte minst vad gäller hur Sverige väljer att agera i samspelet med Ryssland som också är lite känsligt.

Mottot "en Svensk tiger" verkar gälla fortfarande, att de heller sällan finns något att vinna på att provocera och ställa till med bråk i onödan. Förr när begreppet skapades så hade folk vett i skallen att uppföra sig. Tyvärr vräker folk lätt ur sig idag många gånger mer än vad som är lämpligt.

Tyvärr har varken svenska staten eller någon annan på planeten påvisat att Huawei eller ZTE etc skulle haft bakdörrar eller delat vår data med kinesiska staten. 0 BEVIS. Men det finns tusentals bevis på hur FRA, NSA samt Sveriges och deras allierade fått fritt fram spionera och utnyttja svenska medborgares data mm.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-23123964
https://www.spiegel.de/international/world/secret-nsa-documen...

Hur orkar ni med detta hyckleri och lögner? Jag vill ha 5G från det bästa företaget på marknaden och det är Huawei, nu får jag som en neutral och öppensinnad svenskmedborgare lida för att korrupta politiker måste vara med det rasistiska handelskriget mot kineserna!½

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Hur orkar ni med detta hyckleri och lögner? Jag vill ha 5G från det bästa företaget på marknaden och det är Huawei, nu får jag som en neutral och öppensinnad svenskmedborgare lida för att korrupta politiker måste vara med det rasistiska handelskriget mot kineserna!½

Jag förstår verkligen inte hur du kan få SÄPOs och Försvarsmaktens analys och rekommendation till att vara rasism?

Jag gillar inte rasism, men jag gillar inte heller att rasistkortet nuförtiden brukas till allt möjligt, och för alla typer av argumentation/debatter, som inte har något som helst med ras eller etnicitet att göra.

Tycker det är självklart att våra myndigheter gör en ordentlig analys av säkerhetshot emot Sverige, och agerar kraftfullt därefter. Nu är de ju inte alltid Sverige och svenska myndigheter så bra på just detta, men när de väl gör det så tycker jag att vi skall stötta deras beslut att faktiskt försöka värna vår säkerhet.

Helt klart att Huawei och ZTE, bägge företag nära kopplade till den kinesiska diktaturens säkerhetsmyndigheter och statliga intressen, måste granskas innan vi låter de bygga upp känsliga delar av landets infrastruktur.

Man kan ha många åsikter om de telekomföretagen, och även våra svenska myndigheters analys av säkerhetsrisker, men rasism är det verkligen inte fråga om.

Att du argumenterar för att Huawei (hur du nu kommit fram till det?) är bästa företaget på marknaden, är däremot helt Ok.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det handlar om att vara on-topic, eller off-topic. Det är helt OK att du stöttar Kinas regim.

Men diskutera inte en massa annat utanför ämnet. Ämnet för tråden är Huawei, ZTE och deras eventuella infrastrukturs varande i de svenska operatörernas mobilnät. Inte var iPhone eller Asus modem tillverkas (SÄPO och Försvarsmakten har inte uttalat sig om det).

Du e goo...

Skrivet av martinot:

Skönt. Nu kanske vi även kan slippa att alla patetiska påståenden att det bara är Trump som för handelskrig.

Såg intte något om Huawei eller ZTE... Däremot en del om handelsblockad, tillhör det ämnet?

Sen det jag svarade på var:

Skrivet av Gender Bender:

Helt rätt! Även om de inte spionerar, vilket de med största sannolikhet gör, så ska man inte stötta en brutal diktatur genom att teckna miljardaffärer.

Kan ju vara bra att själv hålla sig till ämnet i första hand istället för att dra in politik och handelsblockad, i patetisk form av "vad var det jag sa".

Mitt svar är endast att man borde leva som man lär, samt att allt annat vore hyckleri.

Då tycker du helt plötsligt att jag stöttar Kina, patetiskt!

Försöker uppriktigt undvika att stötta diktaturer och liknande i den mån det går, men försöker samtidigt se världen som den är.
Har inte glömt Ryssrädslan som ser en renässans i kina rädsla, förefaller som att var generation behöver någon att peka ut sin rädsla över. Visst en del rädsla är behövlig och antagligen även verklig, men att gå till absurdum och sätta det som svart och vitt. Med tanke på påståendet att påstå att jag stöttar Kinas regim, tror du själv på det?

Å helt klart att Säpo ser en hotbild, men samtidigt så har vi även en hotbild från annat håll som konstigt nog ses som allierad gällande underrättelse.
Säpo stoppade CIA-operation
Märk att det höls hemligt i 2-år innan SVD lyckades avslöja händelsen.

Man ävslöjar inte sin vän med handen i kakburken, men den man ogillar.. Däremot...

Amerikansk agent försökte rekrytera gravid småbarnsmamma i Sverige som informatör.

Däremot så är där en sak jag har svårt att förstå, handelskrig? Är det något bra?

Jag måste vara riktigt blåst då jag trodde att det var frågan om risk för espionage och blockering av företag såsom Huawei och ZTE, då dom "kanske" i framtiden kan användas för esionage.
Ärklart bättre att förekomma än förekommas, så bra då att vi har Ericsson, den hel ylle svenska leverantören Eller... Kanske inte...

Ericssons 5G misstänks vara länkad till Kinas militär Juli 2020

Är det nu man ska bli rädd...
Vem ska man kunna lita på i den vår tid av globalism och global kommunikation, där även vår mat färdas minst ett varv runt jorden innan det når affärshyllan. Med tanka på Ryska giftmord, med den imaginära stenkoll vi har på vårt livsmedel

Ja, ämnet är att Huawei och ZTE hålls utanför 5G nät och infrastruktur, även om allt verkar grunda sig i rädsla för främmande makt, av vad man kan utläsa av Säpo och tråd. Människan är verkligen en märklig organism

Å i allt detta så får FRA antagligen full befogenhet till ovillkorlig avlyssning av svenska medborgare, en ytterst intressant tid vi lever i...

Försvarsutskottet vill utöka FRA:s övervakning av datatrafik och samtal
samtidigt
FRA kan inte spana på folket från Juni-2008

Förstår inte hur folk kan ha så lätt att svälja och glida med i dumheterna, verkar som att vi gillar att göra vårt dagliga liv mer obekvämt.
Människan har en otrolig förmåga i viljan att misstro och i stort ha en imaginär inneboende rädsla, istället för att försöka tro något gott om vår nästa, vara en medmänniska.

Nej, då är det klart enklare att sätta folk i fack, säga att dom är trogna Kinas diktatur, Ryssvänner eller Kapitalist svin. Name it...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Såg intte något om Huawei eller ZTE... Däremot en del om handelsblockad, tillhör det ämnet?

Håller med om att det blev lite dumt kortfattat och otydligt av mig. Speciellt för läsare utan vidare kontext. Köper det.

Vad jag tänkte på, men som jag absolut skulle uttryckt mer expressivt (håller med dig där), att det var bra att ett annat land än det nu Trump-styrda USA, som kom med en egen analys och rapport över ZTE och Huawei som potentiella säkerhetshot.

Så länge det handlar om rapporter från USA, så blir det automatiskt (tyvärr) att debatten ofta glider in på att det är någon slags personlig vendetta från Trump, eller att det bara är en form av handelskrig. Inte oförtjänt (då Trump är dels Trump, och dels att han också bedriver ett handelskrig med Kina, också som Kina bedriver mot oss i väst).

Men nackdelen med USA/Trump är att den riktiga debatten om de verkliga säkerhetsproblemen med förtag som Huawei och ZTE just försvinner, och glider över just till Trump som politiker, hans handelskrig, och Trump som person.

Vilket är synd.

Nu med Sverige och SÄPO, som tillsammans med Försvarsmakten, analyserat säkerhetsriskerna med de av CCP så hårt knutna ZTE och Huawei, så blir det lättare att fokusera just debatten på just de potentiella säkerhetsproblemen, och inget annat. Äntligen lite fokus! - var ungefär det som jag ville säga och uttrycka.

Därav mitt första inlägg i tråden.

Står 100% för det, då det är skönt att slippa diskutera enbart USA och Trump (är personligen ingen fan av Trump) och istället kunna fokusera debatten på vad säkerhetsriskerna är, eller inte är, men främmande makters bolag som bygger viktig informationsinfrastruktur.

Men som sagt, jag ger dig helt rätt i, att nu när jag läser det, så inser även jag att det kan framstå som otydligt.

Hoppas att du (och eventuellt någon annan som inte var med på det) förstår mitt inlägg lite bättre, och tack för att du gjorde mig uppmärksam på bristerna i det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kolla Ericssons A aktie idag. I skrivande stund +8,10%