3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Undra hur många här som skulle vara "nöjd" med en 3070 om de var betydligt lättare o få ett sådant och avboka sina 3080s

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Skrivet av zetari:

Skulle köra på ett kort som nyligen släppts.

Till exempel Palit-GeForce-RTX-3080-GameRock Men gud vilket fult kort. Video
Eller PNY-GeForce-RTX-3080-10GB
Eller Gainward-GeForce-RTX-3080-Phoenix-10GB
De korten verkar ha minst bokningar för att de som sagt släpptes mest nyligen.

Hahaha är det där Guitar Hero-fonten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Hahaha är det där Guitar Hero-fonten?

Haha ser verkligen ut så!

Permalänk
Medlem

@Webhallen

"Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB" - nästa bekräftad leverans 21 okt+23-26okt

Någon uppskattning om just hur många kort det är? första leveransen var ju bara 2
Jag är ätt långt fram i kön typ position 8-10.

Permalänk
Skrivet av kabex:

@Webhallen lite OffT, men hur är det med Watchdogs legion-kampanjen? Vad jag läst mig till så är det bara kort som skickas från er senast den 29e, och det skulle ju vara surt att missa det bara för att det inte produceras kort i tillräckligt hög takt...

Mvh en av de ca 3 personerna som ser fram emot att sänka några timmar i legion

Skrivet av Steffe:

Också sugen på det, så hoppas det gäller alla som förbokat. Vi bör ju inte förlora på att nvidia tabbar sig

Skrivet av Webhallen:

Tyvärr är det så att vi får ej skicka ut mer koder efter den 29e, det finns en plan dock för alla som hämtar ut efteråt, men det kan jag ej tala om just nu.

/Patrik

Skrivet av Lyrael:

Vore ju rätt fräckt, alla som har beställt när kampanjen var borde ju få en kod! Nu beställde jag ju inte för att få den där koden så det är skitsamma så men rätt ska vara rätt.

Isåfall straffas ju Asus kunder tex då de släppte sina kort senare och därför har fått ut färre till kund.

Skrivet av Lodisen:

Jag fick samma svar från Inet. De sade att det bara var de som beställde vid lanseringen och jag som beställde 3:e Oktober blir utan.

Det är BS. Det står på nVidias hemsida att om man beställer innan 29:e så skall man få med en kod.
Däremot under de svenska villkoren står det "Eller så långt lagret räcker", vilket är helt omöjligt att veta.
Inet fanns med som en återförsäljare av kampanjen när jag köpte kortet och bör således fixa fram en kod. nVidia har knappast "slut" på koder till Geforce Now som de själva driver.

Nu är jag inte någon jurist (någon här i forumet kanske kan fylla i) men stod det tydligt att det ingick vid tidpunkten ni lade beställningen så borde en försening av leveransen inte påverka tillgängligheten av det man beställt och betalat för. Förutsatt att det inte står någonstans (tydligt!) att erbjudandet är begränsat då. Det kanske det gjorde?

Edit:
Elgiganten fälldes nyss av Reklamombudsmannen efter att ha varit otydliga i reklam för en rea på deras kök- och tvättstugeavdelning. Det framgick inte tydligt att det bara gällde kompletta kök (ej utan bänksskiva). (https://www.ehandel.se/elgigantens-rea-kritiseras-men-kedjan-...)

Vad jag vet (!) så framgick det inte tydligt här att Watch Dogs endast ingick vid leveranser fram till och med ett visst datum – men jag kan ha helt fel. Jag tolkade det i alla fall som så att huruvida det hängde med hade med när man beställde att göra.

Det var reklamombudsmannen inte KO som fällde Elgiganten. Källa hänvisad till.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

Undra hur många här som skulle vara "nöjd" med en 3070 om de var betydligt lättare o få ett sådant och avboka sina 3080s

Har starkt börjat fundera på 3070
Har beställt Asus 3080 Strix icke-OC och ser inte att det kommer komma en enda leverans av just den modellen inom de närmsta veckorna så man är lite uppgiven på den fronten.
Asus säger att dem producerar samtliga modeller i samma volymer men det känns som en lögn vid detta laget då man endast sett OC versionerna florera runt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte någon jurist (någon här i forumet kanske kan fylla i) men stod det tydligt att det ingick vid tidpunkten ni lade beställningen så borde en försening av leveransen inte påverka tillgängligheten av det man beställt och betalat för. Förutsatt att det inte står någonstans (tydligt!) att erbjudandet är begränsat då. Det kanske det gjorde?

Edit:
Elgiganten fälldes nyss av Reklamombudsmannen efter att ha varit otydliga i reklam för en rea på deras kök- och tvättstugeavdelning. Det framgick inte tydligt att det bara gällde kompletta kök (ej utan bänksskiva). (https://www.ehandel.se/elgigantens-rea-kritiseras-men-kedjan-...)

Vad jag vet (!) så framgick det inte tydligt här att Watch Dogs endast ingick vid leveranser fram till och med ett visst datum – men jag kan ha helt fel. Jag tolkade det i alla fall som så att huruvida det hängde med hade med när man beställde att göra.

Felet ligger hos nVidia och inte de enskilda återförsäljarna, men de borde stå på sig och försöka få fram koder från Nvidia.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ska verkligen bli intressant att se vad AMD visar upp Onsdag. Börjar bli lite otålig på att vänta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

Jag tar gladeligen ett 3070 istället.

Permalänk
Medlem

Skalparne säljer via blocket i stor stil, annoncerna till b.la TUF 3080 OC och 3090 oc står kvar till höga prisar, så dom skurkarna har fått tag på dom flesta första exemplaren

Jag blir lite paranoid, och misstänker att medarbetare själv köper kort och säljer vidare på blocket medans vi andra väntar och väntar...

uppdatering
Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Felet ligger hos nVidia och inte de enskilda återförsäljarna, men de borde stå på sig och försöka få fram koder från Nvidia.

Rimligen är det den som säljer till kund som behöver upprätthålla sin del av ansvaret gentemot kund. Sedan kan återförsäljaren i sin tur driva ärendet vidare mot sin leverantör. OBS: återigen, jag är inte jurist, så jag killgissar en del här. Oavsett kan det vara värt att följa upp om det inte skickas ut koder till de som beställde exempelvis på releasedagen.

Förtydligat...
Permalänk
Medlem

Rimligen är det den som säljer till kund som behöver upprätthålla sin del av ansvaret gentemot kund. Sedan kan återförsäljaren i sin tur driva ärendet vidare mot sin leverantör. OBS: återigen, jag är inte jurist, så jag killgissar en del här. Oavsett kan det vara värt att följa upp om det inte skickas ut koder till de som beställde exempelvis på releasedagen.

Nu låter det ju som att åtminstone @Webhallen kollar på en eventuell lösning, så vi får se vart det landar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Har starkt börjat fundera på 3070
Har beställt Asus 3080 Strix icke-OC och ser inte att det kommer komma en enda leverans av just den modellen inom de närmsta veckorna så man är lite uppgiven på den fronten.
Asus säger att dem producerar samtliga modeller i samma volymer men det känns som en lögn vid detta laget då man endast sett OC versionerna florera runt.

svåra är ju hur de allokeras runt i världen och hur många som produceras, skulle va nice o se hur många gpuer nvidia har skickat ut samt tillverkat själva

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ddroid:

Jag tar gladeligen ett 3070 istället.

ja de hade ja gjort med, hade bara tur o fick mitt, frugan har inget behov, hon spelar 1080p fortfarande(1060 strix) . finns nog kort när hon vill ha en uppgradering

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Nu låter det ju som att åtminstone @Webhallen kollar på en eventuell lösning, så vi får se vart det landar

Även Inet letar lösning så det känns positivt! https://gyazo.com/95490c832f2d3d3430b48cbef3823ee0

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrgJonis:

Även Inet letar lösning så det känns positivt! https://gyazo.com/95490c832f2d3d3430b48cbef3823ee0

har inte själv kollat längre än datum + så långt lagret räcker så nöjde jag med de, beställde mitt kort 2:a fick de 3:e.
så ja borde inte få en kod? ärligt vill ja inte ha de, skulle nog bara ge bort de.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

har inte själv kollat längre än datum + så långt lagret räcker så nöjde jag med de, beställde mitt kort 2:a fick de 3:e.
så ja borde inte få en kod? ärligt vill ja inte ha de, skulle nog bara ge bort de.

Nvidia har skrivit att man får kod fram till och med 2020-10-29 och man kan lösa in fram till 2020-11-30, eller så långt lagret räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nvidia har skrivit att man får kod fram till och med 2020-10-29 och man kan lösa in fram till 2020-11-30, eller så långt lagret räcker.

ah då måste lagret vara slut som skrivits ovan då makes sense

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

ah då måste lagret vara slut som skrivits ovan då makes sense

För Watch Dogs: Legion kan jag förstå, men de kan väl för sjutton fixa mer koder till GeForce NOW

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrgJonis:

På vilken sida skrev de detta?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

För Watch Dogs: Legion kan jag förstå, men de kan väl för sjutton fixa mer koder till GeForce NOW

Det finns inget som heter att digitala koder kan ta slut. Går alltid köpa nya.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Det är väl ändå rimligt att anta att en digital produkt finns kvar i lager om man beställer 5 minuter efter lanseringstid. Annars kan man ju hävda vad som helst vid försäljning och sedan bara hävda att det bara fanns en (1) i lager. Det blir ju helt absurt.

Annars får ju ÅF se till att uppdatera lagerstatus och se till att inte sälja den produkt som säger att spelkoderna fås med. Det gäller Nvidia med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det finns inget som heter att digitala koder kan ta slut. Går alltid köpa nya.

Ja, det är väl klart, men de kommer ju inte gratis. Visst kommer inte GeForce NOW gratis heller om de genererar fler koder, men det är ju samma företag i alla fall.

Det är väl ändå rimligt att anta att en digital produkt finns kvar i lager om man beställer 5 minuter efter lanseringstid. Annars kan man ju hävda vad som helst vid försäljning och sedan bara hävda att det bara fanns en (1) i lager. Det blir ju helt absurt.

Annars får ju ÅF se till att uppdatera lagerstatus och se till att inte sälja den produkt som säger att spelkoderna fås med. Det gäller Nvidia med.

Helt klart. Speciellt när vissa som beställt i efterhand och fått kort som funnits i lager har fått koder. Koden borde ju paxas när man lade beställningen i så fall. Vore riktigt dåligt att man inte får kod för man bokade "fel" kort.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Ja, det är väl klart, men de kommer ju inte gratis. Visst kommer inte GeForce NOW gratis heller om de genererar fler koder, men det är ju samma företag i alla fall.

Helt klart. Speciellt när vissa som beställt i efterhand och fått kort som funnits i lager har fått koder. Koden borde ju paxas när man lade beställningen i så fall. Vore riktigt dåligt att man inte får kod för man bokade "fel" kort.

Yes. Dessutom har de ju tagit betalt för det redan. Det är ju inräknat som en del av värdet när man köper produkten om det är så att det utannonserats att en spelkod ska följa med. Huruvida det kostar bolaget mer att generera nya koder spelar föga roll. De har ju redan tagit betalt för det i de fall det utannonserats att det ingick i köper.

Permalänk
Medlem

Yes. Dessutom har de ju tagit betalt för det redan. Det är ju inräknat som en del av värdet när man köper produkten om det är så att det utannonserats att en spelkod ska följa med. Huruvida det kostar bolaget mer att generera nya koder spelar föga roll. De har ju redan tagit betalt för det i de fall det utannonserats att det ingick i köper.

Det är väl lite sanning med modifikation. Kampanjer brukar ju vara ett visst antal, och något som de första får, på bekostnad av den som har kampanjen. Typ 200 första får gratis frakt. Priset ska ju inte sänkas efter kampanjen, för då har du ju betalat för din "gratis" frakt.

Det jag syftar på är ju att alla som lagt beställning fram till att koderna tar slut borde få en kod. Inte att man faktiskt ska få sitt kort för att bli tilldelad koder. Blir ju skevt om Pelle köpt ett kort 15:05 och hinner inte få det förens 2 månader senare, och får inga kode. Men Patrik som köpte ett kort som fanns i lager 2 veckor efter Pelle får koder.

@Webhallen Är det verkligen så här det fungerar?

Permalänk
Webhallen

Tyvärr är spelreglerna från Nvidia att man ska ha sitt kort utlevererat den 29e Oktober för att ta del av kampanjen. Så spelar ingen roll om när man bokade inom kampanjperioden utan när du hämtar ut kortet inom kampanjkoden.

Vi gick ut i början och skrev:
"INGÅR ETT SPEL NÄR MAN BOKAR RTX 3080?
Du som har köpt ett Geforce RTX 3080 kort och fått det skickat/hämtat från oss innan den 29 oktober 2020 får du med en spelkod till Watch Dogs: Legion och GeForce Now i ett år. "

Source: https://www.webhallen.com/se/campaign/8555-Nvidia-GeForce-RTX...

Med det sagt, få inte panik, kan inte säga mer just nu.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Hoppas personligen att de kör ut Cyberpunk 2077 istället till alla efter 29e då jag inte bryr mig om Watch dogs alls 🙂

Permalänk
Medlem

Bland mest snikna jag har läst på länge (från Nvidias sida), brilliant taktik att bara leverera tvådussin kort innan tidsgränsen går ut. Konsigt att det verkar börja rulla in mycket mer kort nästa vecka, i alla fall för Strix del, vilket så klart är blir precis efter den 29:e, så man slipper leverera spelet till någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Ringde och pratade med Dustin då min order där fortfarandet står som inkommande 2020-10-15 ...
Fick svaret att systemet har inget bekräftat datum eller kvantitet på inkommande kort, men att det skulle prata med inköp o se om de hade nått nytt och sen återkoppla via email till mig om svaret.
Får väl se va det blir för svar men gissar på ett nonsens svar om att det har 0 koll.
Då blir det en avbokning där med ...

Nu har Dustin återkopplat vi email som de lovade, vilket ändå ger dem ett plus i kanten.
Dock med ett svar om att de inte har en aning om när det kommer kort och att de inte har något bekräftat leverans datum över huvud taget.
Så det blev en avbokning för min del

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

"Då din order lades i början av Oktober kommer det tyvärr inte att skickas med en spelkod från Nvidia. Detta beror på att kampanjen inte var aktiv vid ert köp"
Detta var 3:e Oktober och jag fick kortet den 10:e.

Den tackar vi för Inet.

Visa signatur