Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Polestar sluter avtal med Bee charging & ska innebära bättre priser inom deras infrastruktur men inga uppgifter om priserna eller om fast pris avtal.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201022/p...

Skrivet av martinot:

Bra nyhet!

Speciellt om Bee kan se till ha ha vettig snabbladdning i framtiden (inte mest bara gamla slöa 50kW:are).

Det största frågetecknet för mig gällande Polestar/Volvo har varit just att de inte fokuserat speciellt mycket/alls på infrastrukturen kring att äga en elbil som skall kunna göra mer än att endast pendla mellan hemmet och jobbet.

De har hittills inte haft några vettiga egna laddlösningar, som tex. Tesla (inte ens försökt att bygga upp något som helst i lilla Volvo-Sverige, vilket förvånar mig), och mycket märkligt nog inte heller gått in som ägare eller partner i gemensamma internationella laddnätverk som Ionity (där ägare av Audi, Porsche, Ford, BMW, VW, och Mercedes kan ladda till normala priser).

Polestar 2 är en fantastisk bil på många sätt (även om lite "beta" gällande vissa funktioner), men är som sagt grymt förvånad av Volvos/Geelys nästan totala passivitet gällande infrastruktur runt om kring.

Precis som ett bra och starkt nät av kvalificerade serviceverkstäder var en enormt viktig infrastruktur och konkurrensfaktor för att underlätta för ICE-ägare (som kräver närhet till oljebyten, och annan regelbunden motorservice) så är laddinfrastrukturen en enormt viktig konkurrensfaktor för att underlätta för elbilsägandet.

Ganska klent samarbete dock:
"Polestar anger inte i sitt pressmeddelande vad priset för laddning blir, mer än att det ska vara i nivå med vad befintliga Bee-kunder betalar. Med andra ord tycks fördelen vara att man inte behöver ett separat laddkort från Bee."

Permalänk
Medlem

Det ska ju såklart inte vara nödvändigt för varje biltillverkare att bygga nät av laddstationer osv - elektricitet är ju ändå elektricitet. Det funkar ju universellt, oavsett vilket bilmärke man har. Och man ska ju också kunna ladda sin elbil till rimlig kostnad, det måste samhället se till.

Att vissa laddnätverk ger bra priser bara till ägare av vissa märken snedställer marknaden och diskriminerar gentemot alla andra kunder. Så ska det såklart inte vara, och det är också dåligt för övergången till eldrift som helhet. Så absolut inget koncept vi bör bygga ner oss ännu mer i.

Permalänk
Medlem

Det var ju verkligen inget vidare djup samarbete som jag hoppades på.

Rent klent och närapå helt meningslöst (tror all skit med alla brickor, appar och snören ändå försvinner på sikt när marknaden mognar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Det ska ju såklart inte vara nödvändigt för varje biltillverkare att bygga nät av laddstationer osv - elektricitet är ju ändå elektricitet. Det funkar ju universellt, oavsett vilket bilmärke man har. Och man ska ju också kunna ladda sin elbil till rimlig kostnad, det måste samhället se till.

Att vissa laddnätverk ger bra priser bara till ägare av vissa märken snedställer marknaden och diskriminerar gentemot alla andra kunder. Så ska det såklart inte vara, och det är också dåligt för övergången till eldrift som helhet. Så absolut inget koncept vi bör bygga ner oss ännu mer i.

Så är det väl med det mesta? Alla försäkringar i samma bolag ger 20% rabatt.

Köp TV, bredband och mobil hos Telia och du får rabatt, och även gratis extra mobilt bredband på köpet.

Sedan litar jag inte på att staten och samhället fixar detta. De har så mycket annat som de vill prioritera att lägga sin budget på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Nu har jag äntligen fått min Volkswagen ID.3 Pro Style! Bilen är min första el bil. Ska bli kul att köra bilen i framtiden. Om ni har frågor om bilen får ni gärna fråga!

https://i.imgur.com/BticWa8.jpg

Vad har Vw för serviceintervall på denna bilen? Vad har de sagt om serviceavgifter? Kommer de mjölka en lika mycket som på ICE-bilar?

Hade du testat några andra elbilar innan ni slog till på denna? Hur känns den i jämförelse i så fall?
Är räckvidden så som de anger mer eller mindre eller är de helt fel ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Vad har Vw för serviceintervall på denna bilen? Vad har de sagt om serviceavgifter? Kommer de mjölka en lika mycket som på ICE-bilar?

Hade du testat några andra elbilar innan ni slog till på denna? Hur känns den i jämförelse i så fall?
Är räckvidden så som de anger mer eller mindre eller är de helt fel ute?

Serviceintervallen är 24 månader. Jag har fri service i 36 månader. Jag vet inte vad kostnaden blir efter 36 månader men jag har hört att det är billigare än ICE bilar. Räckvidden beror på vädret. Om du kör på sommaren kan du köra längre än vad WLTP säger. Kör du på vintern blir det kortare räckvidd.

Permalänk
Medlem

Ett mycket bra inlägg av TCS gällande TS-problemet med de stoppade utbetalningarna!

“Paus” i utbetalningar av klimatbonus
https://teslaclubsweden.se/paus-i-utbetalningar-av-klimatbonu...

Skandal...

Permalänk
Medlem

Jag har kanske 10000 mil kvar på min Toyota innan det är dags för skrotning och sambon kanske lika mycket på sin 5 år nyare Skoda.

Efter dom 2 bilarna blir det kanske en elbil om det finns laddplatser finns över hela landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har kanske 10000 mil kvar på min Toyota innan det är dags för skrotning och sambon kanske lika mycket på sin 5 år nyare Skoda.

Efter dom 2 bilarna blir det kanske en elbil om det finns laddplatser finns över hela landet.

Är det gott om laddplatser längs vägarna som är viktigt, så är det nog en Tesla ett mycket starkt alternativ att överväga och undersöka om det kan passa er. De har en helt överlägsen infrastruktur jämfört med alternativen. Men det är, för alla elbilar, lite tunnare i norra Sverige.

Kika på kartan här för att se utbredning av Teslas snabba "supperladdare", och de om de finns på lämpliga platser gällande vad som skulle fungera för er:

https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger

Sedan finns ett gäng platser som fungerar för alla elbilar (inklusive Tesla), och här är en bra karta och ruttplanerare, där du kan "simulera" dina färdvägar, genom att ange olika bilmodeller:

https://abetterrouteplanner.com/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Ett mycket bra inlägg av TCS gällande TS-problemet med de stoppade utbetalningarna!

“Paus” i utbetalningar av klimatbonus
https://teslaclubsweden.se/paus-i-utbetalningar-av-klimatbonu...

Skandal...

Kan inte säga att jag är särskilt upprörd, mer pengar kommer, får bara vänta några månader till. Är ju inte många kronor det kostar mig.

Permalänk
Medlem

Helt Ok att inte vara upprörd. Jag har redan fått mina pengar (var 1,5 år sedan jag köpte min bil). Har väl även x antal 100K på bankkonton i ren buffer. Så jag drabbas inte alls.

Alla har dock inte samma situation och ekonomiska buffert alltid.

Så om det ställer till det mycket för folk, kan nog variera en hel del. Har full förståelse för om de som får problem pga. det, skulle bli upprörda.

Extremt dåligt hanterat oavsett. Ytterst oseriöst.