Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Polestar sluter avtal med Bee charging & ska innebära bättre priser inom deras infrastruktur men inga uppgifter om priserna eller om fast pris avtal.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201022/p...

Skrivet av martinot:

Bra nyhet!

Speciellt om Bee kan se till ha ha vettig snabbladdning i framtiden (inte mest bara gamla slöa 50kW:are).

Det största frågetecknet för mig gällande Polestar/Volvo har varit just att de inte fokuserat speciellt mycket/alls på infrastrukturen kring att äga en elbil som skall kunna göra mer än att endast pendla mellan hemmet och jobbet.

De har hittills inte haft några vettiga egna laddlösningar, som tex. Tesla (inte ens försökt att bygga upp något som helst i lilla Volvo-Sverige, vilket förvånar mig), och mycket märkligt nog inte heller gått in som ägare eller partner i gemensamma internationella laddnätverk som Ionity (där ägare av Audi, Porsche, Ford, BMW, VW, och Mercedes kan ladda till normala priser).

Polestar 2 är en fantastisk bil på många sätt (även om lite "beta" gällande vissa funktioner), men är som sagt grymt förvånad av Volvos/Geelys nästan totala passivitet gällande infrastruktur runt om kring.

Precis som ett bra och starkt nät av kvalificerade serviceverkstäder var en enormt viktig infrastruktur och konkurrensfaktor för att underlätta för ICE-ägare (som kräver närhet till oljebyten, och annan regelbunden motorservice) så är laddinfrastrukturen en enormt viktig konkurrensfaktor för att underlätta för elbilsägandet.

Ganska klent samarbete dock:
"Polestar anger inte i sitt pressmeddelande vad priset för laddning blir, mer än att det ska vara i nivå med vad befintliga Bee-kunder betalar. Med andra ord tycks fördelen vara att man inte behöver ett separat laddkort från Bee."

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv

Det ska ju såklart inte vara nödvändigt för varje biltillverkare att bygga nät av laddstationer osv - elektricitet är ju ändå elektricitet. Det funkar ju universellt, oavsett vilket bilmärke man har. Och man ska ju också kunna ladda sin elbil till rimlig kostnad, det måste samhället se till.

Att vissa laddnätverk ger bra priser bara till ägare av vissa märken snedställer marknaden och diskriminerar gentemot alla andra kunder. Så ska det såklart inte vara, och det är också dåligt för övergången till eldrift som helhet. Så absolut inget koncept vi bör bygga ner oss ännu mer i.

Permalänk
Medlem

Det var ju verkligen inget vidare djup samarbete som jag hoppades på.

Rent klent och närapå helt meningslöst (tror all skit med alla brickor, appar och snören ändå försvinner på sikt när marknaden mognar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det ska ju såklart inte vara nödvändigt för varje biltillverkare att bygga nät av laddstationer osv - elektricitet är ju ändå elektricitet. Det funkar ju universellt, oavsett vilket bilmärke man har. Och man ska ju också kunna ladda sin elbil till rimlig kostnad, det måste samhället se till.

Att vissa laddnätverk ger bra priser bara till ägare av vissa märken snedställer marknaden och diskriminerar gentemot alla andra kunder. Så ska det såklart inte vara, och det är också dåligt för övergången till eldrift som helhet. Så absolut inget koncept vi bör bygga ner oss ännu mer i.

Så är det väl med det mesta? Alla försäkringar i samma bolag ger 20% rabatt.

Köp TV, bredband och mobil hos Telia och du får rabatt, och även gratis extra mobilt bredband på köpet.

Sedan litar jag inte på att staten och samhället fixar detta. De har så mycket annat som de vill prioritera att lägga sin budget på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Nu har jag äntligen fått min Volkswagen ID.3 Pro Style! Bilen är min första el bil. Ska bli kul att köra bilen i framtiden. Om ni har frågor om bilen får ni gärna fråga!

https://i.imgur.com/BticWa8.jpg

Vad har Vw för serviceintervall på denna bilen? Vad har de sagt om serviceavgifter? Kommer de mjölka en lika mycket som på ICE-bilar?

Hade du testat några andra elbilar innan ni slog till på denna? Hur känns den i jämförelse i så fall?
Är räckvidden så som de anger mer eller mindre eller är de helt fel ute?

Permalänk
Medlem

Ett mycket bra inlägg av TCS gällande TS-problemet med de stoppade utbetalningarna!

“Paus” i utbetalningar av klimatbonus
https://teslaclubsweden.se/paus-i-utbetalningar-av-klimatbonu...

Skandal...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jag har kanske 10000 mil kvar på min Toyota innan det är dags för skrotning och sambon kanske lika mycket på sin 5 år nyare Skoda.

Efter dom 2 bilarna blir det kanske en elbil om det finns laddplatser finns över hela landet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har kanske 10000 mil kvar på min Toyota innan det är dags för skrotning och sambon kanske lika mycket på sin 5 år nyare Skoda.

Efter dom 2 bilarna blir det kanske en elbil om det finns laddplatser finns över hela landet.

Är det gott om laddplatser längs vägarna som är viktigt, så är det nog en Tesla ett mycket starkt alternativ att överväga och undersöka om det kan passa er. De har en helt överlägsen infrastruktur jämfört med alternativen. Men det är, för alla elbilar, lite tunnare i norra Sverige.

Kika på kartan här för att se utbredning av Teslas snabba "supperladdare", och de om de finns på lämpliga platser gällande vad som skulle fungera för er:

https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger

Sedan finns ett gäng platser som fungerar för alla elbilar (inklusive Tesla), och här är en bra karta och ruttplanerare, där du kan "simulera" dina färdvägar, genom att ange olika bilmodeller:

https://abetterrouteplanner.com/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Ett mycket bra inlägg av TCS gällande TS-problemet med de stoppade utbetalningarna!

“Paus” i utbetalningar av klimatbonus
https://teslaclubsweden.se/paus-i-utbetalningar-av-klimatbonu...

Skandal...

Kan inte säga att jag är särskilt upprörd, mer pengar kommer, får bara vänta några månader till. Är ju inte många kronor det kostar mig.

Permalänk
Medlem

Helt Ok att inte vara upprörd. Jag har redan fått mina pengar (var 1,5 år sedan jag köpte min bil). Har väl även x antal 100K på bankkonton i ren buffer. Så jag drabbas inte alls.

Alla har dock inte samma situation och ekonomiska buffert alltid.

Så om det ställer till det mycket för folk, kan nog variera en hel del. Har full förståelse för om de som får problem pga. det, skulle bli upprörda.

Extremt dåligt hanterat oavsett. Ytterst oseriöst.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Helt Ok att inte vara upprörd. Jag har redan fått mina pengar (var 1,5 år sedan jag köpte min bil). Har väl även x antal 100K på bankkonton i ren buffer. Så jag drabbas inte alls.

Alla har dock inte samma situation och ekonomiska buffert alltid.

Så om det ställer till det mycket för folk, kan nog variera en hel del. Har full förståelse för om de som får problem pga. det, skulle bli upprörda.

Extremt dåligt hanterat oavsett. Ytterst oseriöst.

Jag hoppas innerligt att om en fördröjning av 60 tkr i några månader påverkar ekonomin alls så håller man sig bort från att köpa splitternya bilar tills man byggt upp en mer stabil ekonomi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag hoppas innerligt att om en fördröjning av 60 tkr i några månader påverkar ekonomin alls så håller man sig bort från att köpa splitternya bilar tills man byggt upp en mer stabil ekonomi...

Det kan jag helt hålla med om!

Jag tycker själv att det alltid är bra att ha en minst ca halvmille i direkt tillgängliga medel. Skapar trygghet, och man har möjlighet att köpa nästan vad man vill spontant. Men det är jag det.

Alla är inte dock inte lika.

Är även en orsak till att jag tycker att folk som inte har en mycket god ekonomi inte skall köpa elbil (där det ju är mest nya bilar som gäller).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det kan jag helt hålla med om!

Jag tycker själv att det alltid är bra att ha en minst ca halvmille i direkt tillgängliga medel. Skapar trygghet, och man har möjlighet att köpa nästan vad man vill spontant. Men det är jag det.

Alla är inte dock inte lika.

Är även en orsak till att jag tycker att folk som inte har en mycket god ekonomi inte skall köpa elbil (där det ju är mest nya bilar som gäller).

Hur mycket buffert man bör ha är väl helt beroende på vilka fasta utgifter man har. 500k räcker kanske 3 år för vissa medan för andra kanske knappt 1 år eller ännu mindre

on topic hade jag önskat att staten byggt upp en ladd-infrastruktur, låter som ett vettigt projekt i min värld.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Vid ungefär samma prisbild, med två kids. Hade ni valt Polestar 2 eller E-tron 55 Proline?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vid ungefär samma prisbild, med två kids. Hade ni valt Polestar 2 eller E-tron 55 Proline?

Vart hittar du en E-tron 55 Proline i samma prisbild som en Polestar2? Ligger inte Audin på runt 900.000:- i nybilspris?

Permalänk

"Polestar och Bee i avtal om publik laddning

Nu har alla Polestarägare bättre pris via ett nytt partnerskap med Bee Charging Solutions – ett av Sveriges ledande publika laddnätverk. Det växande publika Bee-laddnätverket ger Polestarägare ett bättre pris, både på snabbladdning och normalladdning och helt i nivå med det pris som erbjuds direkt av Bee. Det lägre priset gäller när man nyttjar det Plugsurfing-kort som Polestar 2-ägare får med sin bil. Aktuella priser på publik laddning hos Bee är via AC; 3 kr/kWh och via DC; 5 kr/kWh (inklusive moms). Bee erbjuder även lösningar till Polestarägare i Sverige för att ladda hemma."

Har inte kolla på ordinarie pris hos Bee? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vid ungefär samma prisbild, med två kids. Hade ni valt Polestar 2 eller E-tron 55 Proline?

Beror på lite hur du är som person skulle jag säga. E-tron är väldigt bekväm men allt inklusive infotainment känns som vilken Audi som helst men den går på el. Polestar 2 är iaf lite mer annorlunda med Android på skärmen osv, även om det verkar ge lite buggar också.

Gillar du sportigare körning är det Polestar 2 all the way men kvalitétskänslan i E-tron är bra mycket bättre. Den verkar också vara bättre på att hålla batteriet i bra temperatur för laddning.

Skrivet av Blomman90:

Vart hittar du en E-tron 55 Proline i samma prisbild som en Polestar2? Ligger inte Audin på runt 900.000:- i nybilspris?

Har sett riktigt bra erbjudanden på E-tron 55 Proline, vissa bara för företag andra för alla. Finns t.ex. detta privatleasingerbjudande: https://www.blocket.se/annons/alvsborg/audi_e_tron_55_quattro...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Vid ungefär samma prisbild, med två kids. Hade ni valt Polestar 2 eller E-tron 55 Proline?

E-tron hade jag valt. Det är en rätt mycket större och lyxigare bil. Det kanske inte är ett måste med två barn, men jag tror det hade blivit tight med Polestar på semester och liknande. Normalt väljer man ju en mindre bil för att stora bilar har hög förbrukning och hög skatt, men det spelar ju inte in särskilt mycket när det gäller elbilar liksom. Skatten är låg och förbrukningen har inte så stor betydelse för kostnaderna. Däremot räckvidden, och den är ju sämre på Audin, men några extra laddstopp på långresor hade det nog varit värt för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vart hittar du en E-tron 55 Proline i samma prisbild som en Polestar2? Ligger inte Audin på runt 900.000:- i nybilspris?

Finns en kampanj nu på modellen, samt ramavtal vilket ger ca 200k i rabatt. Mitt avdrag via jobb blir ungefär samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror på lite hur du är som person skulle jag säga. E-tron är väldigt bekväm men allt inklusive infotainment känns som vilken Audi som helst men den går på el. Polestar 2 är iaf lite mer annorlunda med Android på skärmen osv, även om det verkar ge lite buggar också.

Gillar du sportigare körning är det Polestar 2 all the way men kvalitétskänslan i E-tron är bra mycket bättre. Den verkar också vara bättre på att hålla batteriet i bra temperatur för laddning.

Har sett riktigt bra erbjudanden på E-tron 55 Proline, vissa bara för företag andra för alla. Finns t.ex. detta privatleasingerbjudande: https://www.blocket.se/annons/alvsborg/audi_e_tron_55_quattro...

Jag har nog båda ”personligheterna” Vilket gör valet extremt svårt. Har provkört båda. Polestar 2 var trevlig på sitt sätt, liten och kvick. En annan vägkänsla.
Men E-tron rör också på sig, men på ett mer lyxigt och bekvämt sätt.

Skrivet av snajk:

E-tron hade jag valt. Det är en rätt mycket större och lyxigare bil. Det kanske inte är ett måste med två barn, men jag tror det hade blivit tight med Polestar på semester och liknande. Normalt väljer man ju en mindre bil för att stora bilar har hög förbrukning och hög skatt, men det spelar ju inte in särskilt mycket när det gäller elbilar liksom. Skatten är låg och förbrukningen har inte så stor betydelse för kostnaderna. Däremot räckvidden, och den är ju sämre på Audin, men några extra laddstopp på långresor hade det nog varit värt för mig i alla fall.

Ja storleken är absolut en fördel. Har kört SUV nu i 2 år. Och semestrarna har man kunnat kasta in allt i bilen. Testade att sätta in lillemans bakåtvända barnstol och det funkade bra med utrymme i Polestar. Och bagaget hade nog absolut funkat, även om det blivit tajt.
Nä i vårt fall så behöver barnen rast långt innan batteriet tar slut Och E-tron laddar fruktansvärt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag har nog båda ”personligheterna” Vilket gör valet extremt svårt. Har provkört båda. Polestar 2 var trevlig på sitt sätt, liten och kvick. En annan vägkänsla.
Men E-tron rör också på sig, men på ett mer lyxigt och bekvämt sätt.

Ja jag är ju mer åt sportiga hållet men jag hade nog varit mer sugen på E-tronen, främst för att det blir lättare på skidresor när man kan fälla mittensätet vilket går att få iaf som tillval på E-tron. Gillar inte inredningen i Polestar 2 heller, men jag är ju inget fan av Volvo heller å andra sidan så det kanske inte är så konstigt. Polestar 2 ser dock sjukt mycket bättre ut på utsidan.

Båda är ju riktigt bra bilar iaf så det blir nog bra vilket du än väljer :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Serviceintervallen är 24 månader. Jag har fri service i 36 månader. Jag vet inte vad kostnaden blir efter 36 månader men jag har hört att det är billigare än ICE bilar. Räckvidden beror på vädret. Om du kör på sommaren kan du köra längre än vad WLTP säger. Kör du på vintern blir det kortare räckvidd.

Har du någon källa på 24 mån serviceintervall? Till ID4 har jag fått info om att årlig kontroll/service gäller. Angående pris per service så hade de ingen uppgift ännu men serviceavtal på 99kr/mån täckte servicen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

on topic hade jag önskat att staten byggt upp en ladd-infrastruktur, låter som ett vettigt projekt i min värld.

Kommer nog inte ske. Tror vi får förlita oss huvudsaklige på privata aktörers initiativ. Staten har annat som är mycket viktigare i deras prioriteringar av budgeten än miljö och elbilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Finns en kampanj nu på modellen, samt ramavtal vilket ger ca 200k i rabatt. Mitt avdrag via jobb blir ungefär samma.

Som du säger, minst sagt attraktiv privatleasing just nu, 5995:-/månad i 24 månader...
Det är ett sjukt bra pris om du frågar mig. Jag antar att inga restvärden finns. Hade jag inte redan beställt annan bil hade jag tagit detta direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vid ungefär samma prisbild, med två kids. Hade ni valt Polestar 2 eller E-tron 55 Proline?

Två väldigt olika bilar. Går nog inte att svara på så snabbt och enkelt. Väldigt olika pris också.

Själv hade jag valt PS2.

Hade jag valt e-tron så hade jag gått på sportbacken (lägre vindmotstånd, snyggare och bättre range).

Fördel med e-tron, trots att den är en "törstig" bil, är möjlighet till bra pris/abonnemang på Inonity.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag är ju mer åt sportiga hållet men jag hade nog varit mer sugen på E-tronen, främst för att det blir lättare på skidresor när man kan fälla mittensätet vilket går att få iaf som tillval på E-tron. Gillar inte inredningen i Polestar 2 heller, men jag är ju inget fan av Volvo heller å andra sidan så det kanske inte är så konstigt. Polestar 2 ser dock sjukt mycket bättre ut på utsidan.

Båda är ju riktigt bra bilar iaf så det blir nog bra vilket du än väljer :).

Seriöst är till och med den funktionen ett tillval? Man blir trött på Audi..

Permalänk
Medlem

Audi är tvingas köpa "extra allt" och lite av "configuration hell".

För 1,5 år sedan var jag inne på deras hemsida att överväga köpa en e-tron (blev dock en M3 i slutändan, bla. för den passade bättre och fixade avståndet från hem till kund på en full laddning, vilket e-tron inte mäktade med). Var dock helt hopplöst snårig hemsida, med tusen alternativ. Dessutom en massa val som slängde upp felmeddelanden, typ "detta val kan bara väljas, om du innan dessutom valt X och Y först". Hopplöst snårigt, och totalt oöverblickbart!

Till deras försvar kan jag nämna att när vi beställer ny Merca vart tredje år, så är det exakt samma konfigurationsmardröm.

Tyskarna är grymt bra på att bygga bilar med väldigt hög kvalitetskänsla, men hemsidor och användarvänlig IT-teknik är inte deras starka sida.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Seriöst är till och med den funktionen ett tillval? Man blir trött på Audi..

Var inne och kikade lite snabbt nu och hittade det inte längre, kanske har det blivit standard eller så ingår det i Proline. Förut när jag konfigurerade en för att kolla priset var till och med saker som sidoairbags bak ett tillval...

Permalänk
Medlem

Tror tyskarna börjat inse att folk inte vill ha 700000 val som inte går att överblicka om man tittar på id3 och id4, inte mycket att konfigurera där på gott och ont. Tex att lägga 100k mer för att få trådlös laddning är kanske inte drömmen.
Ni teslaägare, hur ser ni på det att alla bilar tesla levererat till Kina återkallas pga designdefekten med stötdämparna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ni teslaägare, hur ser ni på det att alla bilar tesla levererat till Kina återkallas pga designdefekten med stötdämparna?

Vi har en M3, men ingen MS eller MX som det handlar om här. Så jag kanske inte är den person som du önskar svar ifrån.

Verkar dock som om detta endast är ett mer eller mindre provocerat utspel av CCP/kinesiska myndigheter (så får se hur bra den politiska relationen mellan Musk/Tesla och CCP är), som inte har någon koppling till något som helst verkligt problem.

Mycket av lutfdämparna och annan teknik hos Tesla kommer från inköp/samarbete med Mercedes-Benz, men vet inte om det gäller även stötdämpare, men skulle misstänka det.

Nu har jag som sagt ingen MS eller MX, men hade jag haft det så skulle jag inte vara det minsta bekymrad (såvida jag inte skall ta bilen till Kina).

Kom ihåg att det är främst två saker som styr Kina, inklusive hur myndigheter fungerar; politisk makt och korruption.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/