3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Get Hyped!

Men nu står det: "Webhallen Centrallager 2020-09-17 15:02
Leveransen inväntar följande produkter. 323402 transporteras till Webhallen Bredden (InfraCity). Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum"

Och min hype har förvadlats till oro. Har du någon info du kan ge?

Tackar och bockar.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av RoskildeKille:

Men nu står det: "Webhallen Centrallager 2020-09-17 15:02
Leveransen inväntar följande produkter. 323402 transporteras till Webhallen Bredden (InfraCity). Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum"

Och min hype har förvadlats till oro. Har du någon info du kan ge?

Tackar och bockar.

De har bara inte inlevererats ännu, var typ RTX julafton igår så vår gubbar och gubbinnor på lagret har haft fullt upp på inleveransen, misstänker att de lär hinna med att inleverera dessa datorer idag

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Skröts det? Varför är man förresten en lallare om man säljer sitt gamla grafikkort innan man köper ett nytt?

man är en lallare om man självgott postar om hur man gjort ett kap genom att sälja sitt 2080ti kort några dagar innan 3000 serie releasen och sedan 2 månader senare sitter man fortfarande och väntar på 3000 releasen, vill se hur många som riskerar detta igen med tanke på hur svårt det börjar bli att få tag på hårdvara vid releasedagen nu för tiden

Permalänk
Skrivet av dakke:

man är en lallare om man självgott postar om hur man gjort ett kap genom att sälja sitt 2080ti kort några dagar innan 3000 serie releasen och sedan 2 månader senare sitter man fortfarande och väntar på 3000 releasen, vill se hur många som riskerar detta igen med tanke på hur svårt det börjar bli att få tag på hårdvara vid releasedagen nu för tiden

Jaha, okej. Det är väl toppen då om man fick det sålt över huvud taget med tanke på hur värdet sjönk när information om nya korten kom. Alternativet är väl att inte få det sålt över huvud taget, eller till ett betydligt lägre pris vid senare tillfälle.

Jag tror de flesta hade begränsat med information om hur tillgången skulle se ut efter lanseringen, så att många sitter utan kort är ju bara så det blev. Trist om folk varit dryga angående det, dock.

Köpte du ett 2080ti till överpris eller varför känns detta så viktigt att anmärka på?

Permalänk
Medlem

Igår blev det grön bock på min 3080 Trinity OC på Webbis. Sen eftermiddag blev den åter gul igen. No hard feelings, jag visste att min beställning är duktigt sen och att den där bocken troligen kommer slå om några gånger innan det faktiskt blir min tur. Men ändå, varje ny leverans ger verkligen en känsla som bäst beskrivs som Aladeen. 😄

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Skulle fått mitt kort levererad av Budee igår med hemleverans. (Fråga mig inte varför jag valde fraktsättet, tror jag bara valde något i paniken).
Bokad tid och 21.10 får jag sms att han är försenad och blir tvungen att avboka min leverans.

Suck. Så jag kan INTE rekommendera Budbee. För det är hjärtskärande att få ett sådant nedslag i denna soppan med 3080 leveransen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Skulle fått mitt kort levererad av Budee igår med hemleverans. (Fråga mig inte varför jag valde fraktsättet, tror jag bara valde något i paniken).
Bokad tid och 21.10 får jag sms att han är försenad och blir tvungen att avboka min leverans.

Suck. Så jag kan INTE rekommendera Budbee. För det är hjärtskärande att få ett sådant nedslag i denna soppan med 3080 leveransen.

jag har lärt mig om de erbjuds instabox är de nog de bästa även om ja har en mil till närmsta, alltid tagit 1 dag

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem

Nu har det rasslat till lite hos Komplett iallafall, tryckte nog på köpknappen 15.05 men bekräftelsetid enligt nedan. Inget leveransbesked än men hoppas på det idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Nu har det rasslat till lite hos Komplett iallafall, tryckte nog på köpknappen 15.05 men bekräftelsetid enligt nedan. Inget leveransbesked än men hoppas på det idag.

https://i.imgur.com/FBinYHB.png

Att ta TUF ej-OC var största tabben alltså. Hade jag valt ditt kort hade det varit jag som suttit med det nu. Bekräftat 15:26.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Att ta TUF ej-OC var största tabben alltså. Hade jag valt ditt kort hade det varit jag som suttit med det nu. Bekräftat 15:26.

Håller med. Efter att jag läste i denna tråd och min Strix aldrig fick info så köpte jag en TUF OC 20e kl 16.00 och den förväntas vara i lager 12 November

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Att ta TUF ej-OC var största tabben alltså. Hade jag valt ditt kort hade det varit jag som suttit med det nu. Bekräftat 15:26.

Ja lider verkligen med er som tog TUF non-OC. Jag kunde lika gärna gjort det också men tänkte "Det skiljer 180 spänn, skitsamma" och så var det lotto, helt otroligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Att ta TUF ej-OC var största tabben alltså. Hade jag valt ditt kort hade det varit jag som suttit med det nu. Bekräftat 15:26.

Jupp precis och nu kommer folk komma ihåg detta till nästa stora lansering då kommer majoriteten att välja de dyrare OC korten och mer vinst till Asus. Man får aldrig glömma för en sekund att vi lever i en marknadsekonomi och oavsett hur tillmötesgående representanter som tex Asus.David är så är Asus först och främst ute efter att tjäna pengar och gärna så mycket som möjligt.

Tycker synd om er som valde icke-OC och får vänta orimligt(enligt mig) länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Var det inte ventus du slog till på till slut? Trio är ett av korten jag kan tänka mig men den enda anledningen till det är ryktet om tystnad, coil whine sabbar hela säljargumentet. Jag siktar på 3080 fortfarande iofs men det lär väl finnas risk även för 3080-modellen tänker jag om 3090 är så extrem.

Jag är lite nyfiken på vad du gör nu, backar du budgeten till 3080 igen och brer dig med tålamod eller har du redan mentalt accepterat 3090-smällen och tar ett annat sånt? De verkar ju dyka upp i lager lite här och där med jämna mellanrum till skillnad från 3080.

Själv har jag apatiskt gett upp att jaga nya beställningar för att försöka få tag på något och kan inte sträcka mig till 3090 även om det lockar ibland. Jag är gissningsvis på ca nr 1000 i kö för ett TUF OC på webhallen för 7990 och har en bokning på ett Aorus Master hos Dustin som egentligen borde avbokats av principskäl för länge sen. Laddade nvidias sida i dag med en dåres hopp att de kanske skulle öppna för 3080 när 3070 lanserades men icke... :-/

Om det kan vara till någon tröst så har jag avbokat min Aorus order på Dustin med köplats 1 efter att jag lyckades knipa ett Aorus Xtreme från Komplett i onsdags. Förhoppningsvis är du närmare ett kort från Dustin när de väl får sin leverans.

Håller tummarna för dig!

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem

Nu fick jag nyss bekräftelse från budbee att min beställning från Webhallen kommit iväg (MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB), beställde 2020-09-17 15:11. Avbeställde kort från NetonNet, Proshop samt Elgiganten. Var nära på att avbeställa alla kort och köra på AMD RX 6800 XT istället men då kortet gått iväg nu så blir det Nvidia istället.

Var i valet och kvalet i början angående TUF eller Ventus (vill hålla mig till 2x8 pin strömmatning samt maxlängd i mitt Silverstone FT05 är 312mm så många andra kort gick bort). Försökte först beställa via Inet men det var ju katastrof, la ett kort i varukorgen men varje gång jag skulle betala så timade det ut och jag såg hur antalet kort minskade i lager, slutade med att jag struntade i Inet och beställde på Proshop, Webhallen samt ytterligare lite senare på Elgiganten. Strax innan hela mlcc-fadäsen dök upp så avbeställde jag ett TUF OC från Proshop (tidigaste beställningen som gick igenom) då jag fick igenom en beställning mot Elgiganten som såg ut att ha bättre köplats (oj vad jag fick ångra mig över detta).

Kontentan av det hela, helt otroligt vad detta har skötts dåligt av både Nvidia samt återförsäljare i Sverige, det är bara Webhallen (samt Proshop) som har varit duktiga i mina ögon.

Dags att klura på ifall man ska uppgradera CPU:n (3700X) till nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Man får aldrig glömma för en sekund att vi lever i en marknadsekonomi och oavsett hur tillmötesgående representanter som tex Asus.David är så är Asus först och främst ute efter att tjäna pengar och gärna så mycket som möjligt.

Det är ganska exakt vad företagande går ut på. Det är extremt sällan välgörenhet.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Viking
Skrivet av Maaxan:

Msrp för 3070 är 499$, billigaste som gick att få tag på låg på 6100kr. Msrp för 6800 är 579$, inte så svårt att lista ut. Som någon nämnde här gick Asus Tuf upp mitt under brinnande lanseringen (bara det är sinnes). Finns noll och ingenting som antyder att AMD inte kommer ta sin del av kakan genom att helt enkelt ha kort tillgängliga. Dyrare? Självklart, för dom kommer ha kort tillgängliga och folk kommer att betala. Är nästan hundra på att billigaste kommer ligga på 7000 minimum. Men vem vet, det kanske går att få tag på ett AMD stock och msrp verkligen hålls, men då snackar vi fortfarande om 6800-6900kr, time will tell.

AMD:s egna design behöver ju inte vara dyrare. Nvidias FE går för 5625 kr, så varför skulle då inte AMD:s kunna gå för 6500kr?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Det är ganska exakt vad företagande går ut på. Det är extremt sällan välgörenhet.

Dock så borde dem börja fråga sig nu tycker man om det är värt vinsten på några futtiga kort.
Anseendet tar sig en ganska rejäl smäll om de fortsätter med denna praktiken att inte leverera produkter de har lagt ut för beställning i favör för lite vinst på annan vara.
Non-OC vs OC dvs.

Det ser ju verkligen inte bra ut helt ärligt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeddius:

Dock så borde dem börja fråga sig nu tycker man om det är värt vinsten på några futtiga kort.
Anseendet tar sig en ganska rejäl smäll om de fortsätter med denna praktiken att inte leverera produkter de har lagt ut för beställning i favör för lite vinst på annan vara.
Non-OC vs OC dvs.

Det ser ju verkligen inte bra ut helt ärligt.

Du sitter ju dock bara och killgissar helt ärligt

Är inga konstigheter att prioritera sina bästa kort.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Både jag och en kompis beställde kort från Komplett, han beställde efter mig men ska tydligen få sitt kort innan mig.. 😄

https://imgur.com/a/35Z6WSC

Hur gick det för den som står första november?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Om det kan vara till någon tröst så har jag avbokat min Aorus order på Dustin med köplats 1 efter att jag lyckades knipa ett Aorus Xtreme från Komplett i onsdags. Förhoppningsvis är du närmare ett kort från Dustin när de väl får sin leverans.

Håller tummarna för dig!

Tack för det, och grattis till ett ännu häftigare kort!

Det verkar inte vara någon som gjort en riktig review på Aorus-korten ännu men varenda amatör-unboxing jag ser gör att jag behåller bokningen. Det ser så härligt maffigt ut! Tänkte egentligen göra nästa burk till ett mini-itx men jag kommer vända 180 om det blir Aorusen som levereras först.

Permalänk
Inaktiv

Smått deprimerande när man ser att folk som hängde på låset & fick igenom sina beställningar inom 5 min efter release fortfarande inte fått sina kort.
Sämsta & mest framstressade "releasen" jag varit med om.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om priser längre fram?
Kommer priserna att sjunka längre fram när lagret börjar fyllas på.

Kommer AMD att påverka priserna något?

Tycker det kommer bli intressant längre fram OM priserna kommer ändras något .

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Tack för det, och grattis till ett ännu häftigare kort!

Det verkar inte vara någon som gjort en riktig review på Aorus-korten ännu men varenda amatör-unboxing jag ser gör att jag behåller bokningen. Det ser så härligt maffigt ut! Tänkte egentligen göra nästa burk till ett mini-itx men jag kommer vända 180 om det blir Aorusen som levereras först.

Tack!

Jag är glad över att jag valde XL versionen av Lian Lis 011 för mitt nya bygge

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du sitter ju dock bara och killgissar helt ärligt

Är inga konstigheter att prioritera sina bästa kort.

Skulle inte vilja påstå att det är gissning med tanke på hur statusen är i Norden just nu kring non-OC vs OC modellerna.
Om du anser att det är gissning efter all transparens som givits av diverse återförsäljare samt Asus.David här på forumet så måste jag helt ärligt säga att du är lite bakom flötet.

Att bortprioritera en kundgrupp i favör för lite marginal på diverse modeller.
Den praktiken i sig kan man säga är normal.

Det är när dem helt bortprioriterar och inte ger någon klar och tydlig information kring läget som det börjar bli helt skevt.

Skulle vara mycket bättre om de bara kom ut och sa.
"Dem kommer Januari 2021"

Då har man åtminstone något att gå på och val kan göras relativt enkelt.
Antingen väntar man eller så går man vidare.

Som en person som själv sitter med en non-OC order så står man inför frågan, skall jag behålla bokningen eller inte?
Väldigt svårt att göra ett kvalificerat val när man inte har någon information att grunda sitt svar på.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

AMD:s egna design behöver ju inte vara dyrare. Nvidias FE går för 5625 kr, så varför skulle då inte AMD:s kunna gå för 6500kr?

Vet inte hur det funkar med AMD och deras stock kort, säljs dom i butik? I så fall kan man ju inte jämföra med NVidia FE som bara säljs genom dom. Butikerna vill väl ha sin del av kakan när det gäller AMD stock kort. Sen är det ju lite som så att Nvidias FE kort, i större delen av världen, är lika vanliga som enhörningar. Vi får se hur det blir med AMD men jag tror fortfarande att det blir 7000 minimum. Säljs 6800:a för 6500 byter jag bort mitt 3070 utan och blinka. 😊

Permalänk
Medlem

verkar finnas ett gäng Zotac twin edge OC 3070 på lager hos webbhallen
https://www.webhallen.com/se/product/325475-Zotac-Gaming-GeFo...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeddius:

Skulle inte vilja påstå att det är gissning med tanke på hur statusen är i Norden just nu kring non-OC vs OC modellerna.
Om du anser att det är gissning efter all transparens som givits av diverse återförsäljare samt Asus.David här på forumet så måste jag helt ärligt säga att du är lite bakom flötet.

Att bortprioritera en kundgrupp i favör för lite marginal på diverse modeller.
Den praktiken i sig kan man säga är normal.

Det är när dem helt bortprioriterar och inte ger någon klar och tydlig information kring läget som det börjar bli helt skevt.

Skulle vara bra mycket mer ok om de bara kom ut och sa.
"Dem kommer Januari 2021"

Då har man åtminstone något att gå på och val kan göras relativt enkelt.
Antingen väntar man eller så går man vidare.

Som en person som själv sitter med en non-OC order så står man inför frågan, skall jag behålla bokningen eller inte?
Väldigt svårt att göra ett kvalificerat val när man inte har någon information att grunda sitt svar på.

Ah, personangrepp. Klassisk argumentationsteknik.

"Dem kommer Januari 2021"
De, inte dem. Januari skrivs inte med versal mitt i en mening.

Förstår att du är bitter när du gjorde fel val.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Viking
Skrivet av Maaxan:

Vet inte hur det funkar med AMD och deras stock kort, säljs dom i butik? I så fall kan man ju inte jämföra med NVidia FE som bara säljs genom dom. Butikerna vill väl ha sin del av kakan när det gäller AMD stock kort. Sen är det ju lite som så att Nvidias FE kort, i större delen av världen, är lika vanliga som enhörningar. Vi får se hur det blir med AMD men jag tror fortfarande att det blir 7000 minimum. Säljs 6800:a för 6500 byter jag bort mitt 3070 utan och blinka. 😊

De ska säljas i butik. Men tar man $580 dollar till svenska och sedan tar gånger 1,25 så blir det strax under 6500kr. Jag tror kanske inte heller att de hamnar så lågt, men förhoppningsvis under 7000.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kin_80:

verkar finnas ett gäng Zotac twin edge OC 3070 på lager hos webbhallen
https://www.webhallen.com/se/product/325475-Zotac-Gaming-GeFo...

och gigabyte
https://www.webhallen.com/se/product/326419-Gigabyte-GeForce-...

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Du sitter ju dock bara och killgissar helt ärligt

Är inga konstigheter att prioritera sina bästa kort.

Samtidigt är de lite missvisande att släppa ett kort som inte finns tillgängligt.
Skulle vara bäst att inte ens ha Non-OC överhuvudtaget till försäljning i början.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"