Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Bankai:

Än det någon annan här också som har svårt att välja en ny TV till sin PS5? Har redan sålt min gamle trotjänare, så står utan TV(så valet att vänta till 2021 existerar ju inte).

Vad har du för budget? LG CX är i alla fall den bästa TVn du kan få tag på idag.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Fan också vad besviken man kommer bli nu om man inte är i första batchen på webhallen.
Tänkte först att det varken gör till eller från men nu när regionen nästintill är i Lockdown så hade det ju varit perfekt med en ny maskin att sätta tänderna i.
Om jag inte blir i första batchen tror jag att jag köper Valhalla till PS4an och sen uppgraderar, så man har något att lira i alla fall.
Hoppas min bokning i maj 2019 håller!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Än det någon annan här också som har svårt att välja en ny TV till sin PS5? Har redan sålt min gamle trotjänare, så står utan TV(så valet att vänta till 2021 existerar ju inte).

Nu är det inte långt kvar heller, riktigt taggad på att få sätta tänderna i en ny konsol.

Såg även att AC Valhalla kör 4k uppskalat på PS5, men native på XSX. Antar att vi redan nu ser skillnaden i prestanda.

Läste det på FZ precis också att Valhalla kör upscaled. Själv kan jag verkligen inte bry mig mindre då jag inte ser någon skillnad på min LG C8 om det är upscaled eller native. Det viktigaste är att den kör i stabila 60 fps och det skulle Valhalla göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Såg även att AC Valhalla kör 4k uppskalat på PS5, men native på XSX. Antar att vi redan nu ser skillnaden i prestanda.

Don’t Worry, Assassin’s Creed Valhalla Runs at 4K/60fps on Both PS5 and Xbox Series X
https://www.google.com/amp/s/www.dualshockers.com/assassins-c...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Fan också vad besviken man kommer bli nu om man inte är i första batchen på webhallen.
Tänkte först att det varken gör till eller från men nu när regionen nästintill är i Lockdown så hade det ju varit perfekt med en ny maskin att sätta tänderna i.
Om jag inte blir i första batchen tror jag att jag köper Valhalla till PS4an och sen uppgraderar, så man har något att lira i alla fall.
Hoppas min bokning i maj 2019 håller!

De är väldigt vaga, jag bokade redan i April 2019 och fick mail för några veckor sedan om att jag får min maskin "mellan release och jul" typ. Men så inledde de mailet med att varken de eller Sony (Nordisk Film) vet hur många de kommer ha att dela ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beorn77:

Hoppas att de kan leverera då jag var rätt tidigt ute.

Du är sent ute.

Beställningsdatum 2019-09-22 20:34

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubernice:

Don’t Worry, Assassin’s Creed Valhalla Runs at 4K/60fps on Both PS5 and Xbox Series X
https://www.google.com/amp/s/www.dualshockers.com/assassins-c...

Om du läser artikeln säger den ju att ps5 kör uppskalad 4k, dvs inte renderat i 4k.
Väldigt konstig artikel, är väl ingen som ifrågasatt om konsolen klarar att skala upp till 4k.

Permalänk
Medlem

Kan vara fler PS4 spel som inte är kompatibla på PS5. Från Ubisoft:

Så varför finns inte dessa spel med på Sonys egna lista över spel som inte fungerar då?

Well, jag kollade upp PS Store sidorna för en del av dessa spel, bland annat AC Syndicate, och då står det så här om PS5 kompatibilitet:

Det är alltså något mer negativt och problematiskt.

Jämför med ett mer "populärt" spel, som Bloodborne, så står det så här:

Vilket är mer generiskt.

Så, mest troligt fungerar dessa Ubisoft spel på PS5, men de kanske har några buggar eller nånting. Är min teori iaf.

Men om man har något spel på PS4 man älskar så kan det ju vara värt att gå in på dens PS Store sida och se vad det står om PS5 där innan man säljer bort sin PS4.

Bara för att vara komplett så står det så här för Joes Diner, vilket är med på Sonys lista att det inte fungerar:

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Fan också vad besviken man kommer bli nu om man inte är i första batchen på webhallen.
Tänkte först att det varken gör till eller från men nu när regionen nästintill är i Lockdown så hade det ju varit perfekt med en ny maskin att sätta tänderna i.
Om jag inte blir i första batchen tror jag att jag köper Valhalla till PS4an och sen uppgraderar, så man har något att lira i alla fall.
Hoppas min bokning i maj 2019 håller!

Jag lär nog inte få min maskin då den digitala versionen är lika sällsynt som en guldgruva.

Men orka Assassins creed. Spelen är ju så generiska. De tar ju aldrig slut!

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Än det någon annan här också som har svårt att välja en ny TV till sin PS5? Har redan sålt min gamle trotjänare, så står utan TV(så valet att vänta till 2021 existerar ju inte).

Nu är det inte långt kvar heller, riktigt taggad på att få sätta tänderna i en ny konsol.

Såg även att AC Valhalla kör 4k uppskalat på PS5, men native på XSX. Antar att vi redan nu ser skillnaden i prestanda.

Om du vill ha den bästa möjligt idag så är det LG OLED CX. Om du inte vill ha OLED för att du ska spela många timmar samma spel, kör på Sony XH9005.Det finns inte så många tv idag med HDMI 2.1, dessa två har det Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem

https://kotaku.com/not-all-assassins-creed-games-will-be-back...

Undrar om listan kommer expandera ytterligare, vad baseras Sonys lista på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

De är väldigt vaga, jag bokade redan i April 2019 och fick mail för några veckor sedan om att jag får min maskin "mellan release och jul" typ. Men så inledde de mailet med att varken de eller Sony (Nordisk Film) vet hur många de kommer ha att dela ut.

Ingen som bokat har fått ett mail där de sa att man får på releasedagen. Så det är före eller efter jul de mailat ut.
Jag bokade tre timmar efter att dom la upp artikeln för förhandsbokning och är ändå osäker på om jag kommer få ett ex pga trycket och få ex från Sony. Ska man tro deras kundforum så hade en person som bokade dagen efter (17 april) köplats ~1250. Då kunde Webhallen tydligen ge en ungefärlig köplats om man ska tro han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonviiCorleone:

Om du vill ha den bästa möjligt idag så är det LG OLED CX. Om du inte vill ha OLED för att du ska spela många timmar samma spel, kör på Sony XH9005.Det finns inte så många tv idag med HDMI 2.1, dessa två har det Hoppas det hjälper!

Det är dessa 2 jag tittar på just nu. 77'' CX för 39990(lär bli årets BF pris) eller 85'' XH9005 för 29990.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bankai:

Det är dessa 2 jag tittar på just nu. 77'' CX för 39990(lär bli årets BF pris) eller 85'' XH9005 för 29990.

Det är ett svårt val... Risken för inbränning finns absolut där. Dessutom har cx lite problem med crushed blacks och låg ljusstyrka. X900h presterar väldigt bra för sitt pris men har såklart en del nackdelar den med, varav den största är att den faktiskt inte fått sin fulla 2.1 uppdatering än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Det är ett svårt val... Risken för inbränning finns absolut där. Dessutom har cx lite problem med crushed blacks och låg ljusstyrka. X900h presterar väldigt bra för sitt pris men har såklart en del nackdelar den med, varav den största är att den faktiskt inte fått sin fulla 2.1 uppdatering än.

inte alls ett svårt val... OLED utan tvekan.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Det är dessa 2 jag tittar på just nu. 77'' CX för 39990(lär bli årets BF pris) eller 85'' XH9005 för 29990.

Jag röstar på CX. Har en C7 från några år tillbaka och det är fortfarande det teknik köpet jag varit mest nöjd med någonsin. Så jäkla otrolig bild på den. Skulle den gå sönder här plötsligt skulle jag beställa en CX direkt att ersätta den (dock hade jag nog tagit 48" varianten).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det blir som det blir. Får man ingen PS5 så är det bara vänta, är inget livsviktigt direkt.

Kan man boka en PS6 redan nu tror ni så kanske chansen ändå finns att man får den på release? 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Passa dig för nya Sonyn. Smear Lågupplöst crap vid 4K - 120 hz!
Var själv inne på den, men sen jag fick reda på att den förutom detta är betydligt sämre än den jag redan har - X9005E, så var det bye bye Sony direkt!
Inte en chans att jag vill ha sämre kontrast och usel HDR, samt detta som Vincent pratar om. Verkar bara gå utför med Sony. Samma som Samsung = nedgraderar sina ny modeller!

https://www.youtube.com/watch?v=Cf1bSseyyDE

LG CX, är det jag skall köra på nu till BF och det enda valet IMHO

Permalänk
Medlem

OLED tappar tyvärr detaljer när det kommer till nära svart och vill man ha större än 77" går den hursomhelst bort direkt.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

inte alls ett svårt val... OLED utan tvekan.

Föreslår att du kollar in uniformity och burn in tests om OLED på youtube. Särskilt för gaming är OLED smått tveksamt. Men om du har bestämt dig för OLED så har du det. Men det är knappast "överlägset bäst". Producerar väldigt bra bild såklart och ingen blooming men ofta crushed blacks, låg peak brightness (svårt att se på tvn i rum som inte är helt mörka) och såklart inbränningsrisk. QLED har såklart också sina problem men att påstå att det är svart och vitt är inte genuint enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Föreslår att du kollar in uniformity och burn in tests om OLED på youtube. Särskilt för gaming är OLED smått tveksamt. Men om du har bestämt dig för OLED så har du det. Men det är knappast "överlägset bäst". Producerar väldigt bra bild såklart och ingen blooming men ofta crushed blacks, låg peak brightness (svårt att se på tvn i rum som inte är helt mörka) och såklart inbränningsrisk. QLED har såklart också sina problem men att påstå att det är svart och vitt är inte genuint enligt mig.

äger du en OLED TV?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett slag för Oled. Det är den i särklass bästa teknik jag köpt som forfarande imponerar med sin kvalitet.

Jag ställer mig också frågande till vissa här som belyser en del problem som till exempel att cx skulle ha låg peak brightness. Det är inget som jag personligen märkt av. Tvärtom, jag upplever den som ljusstark.
Trots att det finns LCD apparater som har högre peak birghtness så går ändå oled vinnande eftersom deras kontrast är så mycket bättre, att bilden då både upplevs som ljusstarkare och finare pga att kontrasten är så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått mig på påståendet att "oled är inge bra i ljusa rum" Har min LG E8 i vardagsrummet med tre stora fönster precis bredvid. Ser lika bra på dagen som på kvällen. Aldrig behövt mörklägga när jag kollar på något osv... Förstår verkligen inte?

Känns som dom flesta som kommer med det påståendet inte har en oled själva. Köpet jag gjorde av min tv är utan tvekan det bästa köpet jag gjort i teknikväg någonsin.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara folk utan någon som helst erfarenhet av OLED som slänger ur sig detta...

rekommenderar kolla denna från 11:40 om man inte vill se hela.

https://youtu.be/byGAagPC0Jg

sen kan man väl läsa SWEC artikeln om den "låga ljusstyrkan" OLED har.

https://www.sweclockers.com/artikel/28703-teknikstund-svag-lj...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Passa dig för nya Sonyn. Smear Lågupplöst crap vid 4K - 120 hz!
Var själv inne på den, men sen jag fick reda på att den förutom detta är betydligt sämre än den jag redan har - X9005E, så var det bye bye Sony direkt!
Inte en chans att jag vill ha sämre kontrast och usel HDR, samt detta som Vincent pratar om. Verkar bara gå utför med Sony. Samma som Samsung = nedgraderar sina ny modeller!

https://www.youtube.com/watch?v=Cf1bSseyyDE

LG CX, är det jag skall köra på nu till BF och det enda valet IMHO

Usel HDR? Struntprat, den är helt ok och CX kommer ha sämre HDR än din X9005E.
"Peak brightness" är hygglig på både CX och Sonyn.
X9005E må ha bättre HDR än XH90 men tyvärr är local-dimmingen medelmåttig.
Att LED apparater blivit nedgraderade på en del punkter är inte exklusivt för Sony.
4k@120Hz är det som sagt strul med men det har bara testats med PC. Snackas om att PS5 inte borde ha några problem.
Skulle vänta med köp av XH90 och se hur det funkar ihop med PS5 i 4K@120Hz.
CX går helt bort om man vill ha större än 77".

Har jämfört material när kompisen har haft över sin CX.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Jag har haft OLED och nu QLED (Q90T)

Inget fel på OLED. Grymt när svart verkligen är svart men risken för inbränningar höll på mig på tå hela tiden.

Q90T har mycket DSE men inget som märks vid användning. Är faktiskt riktigt nöjd med den.

CX är förmodligen en riktigt bra TV också, så det är väl bara välja om man vill leva med riskerna som OLED ger och de små negativa punkterna folk listat ovan men folk snackar ner Q90T oförtjänt mycket. Enligt mig en toppen-TV och jag kommer FRÅN OLED.

Sen hur den fungerar i praktiken med PS5 får jag se om någon månad eller när jag nu får min. Att bedöma TVs genom ofta biased youtuber recensioner är sällan vägen jag går.

Är ingen fanboy. Mina senaste TVs har varit Panasonic (OLED), Sony, LG (OLED), Philips och nu Samsung Q90T. Den enda jag inte var supernöjd med var LG OLED. Bilden kändes för "orealistisk".

Sen är nog Q90T lite för högt prissatt, i alla fall orginalpriset. Men för 12-13k är det ett bra köp imo (55"). För mig som köpte den för 12k och fick en G7a på köpet värde iaf 4k+ på blocket vilket gör att TVn kostade 8.000kr så är det nog bästa TV köpet jag gjort.

Ska dock påpeka att jag även var riktigt nöjd med min Panasonic OLED också. Jag sålde den pga flytt (som blev uppskjuten pga Corona), annars hade jag 100% haft kvar den, även om chansen för inbränningar finns.

Men det är väl som med allt annat. Allt beror på hur petig man är. Jag är inte så kräsen och en vanlig Average Joe. En annan kanske hittar tusen negativa saker på något jag tycker fungerar klockrent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

äger du en OLED TV?

Nej jag äger inte en OLED. Tack för att du frågar. Antar att du tror att mina argument är värdelösa nu?
Själv sitter jag och söker en hmdi 2.1 tv för next gen jag med och har gått igenom massa information om sony, lg och samsung via hdtvtest, stop the fomo, quantumtv, avsforum, rtings, med mera. Velar själv mellan lg c9 eller x900h. Men eftersom jag personligen aldrig ägt en OLED så måste jag ha fel när jag upprepat information som existerar ute på nätet för vem som helst som är intresserad av att söka upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Nej jag äger inte en OLED. Tack för att du frågar. Antar att du tror att mina argument är värdelösa nu?
Själv sitter jag och söker en hmdi 2.1 tv för next gen jag med och har gått igenom massa information om sony, lg och samsung via hdtvtest, stop the fomo, quantumtv, avsforum, rtings, med mera. Velar själv mellan lg c9 eller x900h. Men eftersom jag personligen aldrig ägt en OLED så måste jag ha fel när jag upprepat information som existerar ute på nätet för vem som helst som är intresserad av att söka upp det.

japp dina argument är värdelösa om du nu har gått igenom massa info från ovanstående sidor osv, ingen teknik är perfekt, men OLED är överlägset LCD (QLED eller vad man väljer att kalla det).

återigen kolla denna om du inte gjort det
https://youtu.be/byGAagPC0Jg

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C