AMD släpper prestandasiffror för Radeon RX 6000-familjen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lycka till att få folk att sälja sina gsync-skärmar för att slippa köpa Nvidias grafikort?

Samma argument fungerar för de flesta hårdvarutillverkare av alla slag...

AMD säljer SAM som om det vore en något alla kan dra nytta av som köper 6xxx serien, vilket är långt ifrån sanningen.. hade de varit ärliga hade de inte visat siffror med SAM aktiverat då det endast fungerar om du har 3 komponenter som har stöd för det.

Och för att svara på din jämförelse, flera g-sync skärmar har stöd för freesync bla min alienware 3420. Men visst det är väl rättvist dock är det inte det vi diskutersr här, bars för en gör fel betyder ju inte att det rättfärdigar andra.

AMD kommer köra över alla de kan och folk kommer vara lika glada som för 2 år sedan när de såg AMD som frälsare, inte mitt problem.. endast folk som är trogna fanboys kommer drabbas av detta.

Detta är bara början till AMDs försök att dominera på marknaden, det kommer bara eskalera.

Ordval /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

AMD säljer SAM som om det vore en något alla kan dra nytta av som köper 6xxx serien, vilket är långt ifrån sanningen.. hade de varit ärliga hade de inte visat siffror med SAM aktiverat då det endast fungerar om du har 3 komponenter som har stöd för det.

Och för att svara på din jämförelse, flera g-sync skärmar har stöd för freesync bla min alienware 3420. Men visst det är väl rättvist dock är det inte det vi diskutersr här, bars för en gör fel betyder ju inte att det rättfärdigar andra.

AMD kommer köra över alla de kan och folk kommer vara lika glada som för 2 år sedan när de såg AMD som frälsare, inte mitt problem.. endast folk som är trogna fanboys kommer drabbas av detta.

Detta är bara början till AMDs försök att dominera på marknaden, det kommer bara eskalera.

Ja det är väl ganska logiskt som företag att promota sina funktioner. Allt annat vore väldigt naivt.

Vad jag kan förstå kan man dra bort några frames så blir ju bilden lite tydligare.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

AMD säljer SAM som om det vore en något alla kan dra nytta av som köper 6xxx serien, vilket är långt ifrån sanningen.. hade de varit ärliga hade de inte visat siffror med SAM aktiverat då det endast fungerar om du har 3 komponenter som har stöd för det.

Och för att svara på din jämförelse, flera g-sync skärmar har stöd för freesync bla min alienware 3420. Men visst det är väl rättvist dock är det inte det vi diskutersr här, bars för en gör fel betyder ju inte att det rättfärdigar andra.

AMD kommer köra över alla de kan och folk kommer vara lika glada som för 2 år sedan när de såg AMD som frälsare, inte mitt problem.. endast folk som är trogna fanboys kommer drabbas av detta.

Detta är bara början till AMDs försök att dominera på marknaden, det kommer bara eskalera.

Historiskt sett har ju inte AMD gjort som du säger, men såklart kan det ändras nu. Jag tror snarare att SAM är ett exempel likt freesync som blir öppet och standard senare. Eller jag hoppas det i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Cruiser:

håller tummar att minnes grejjen kommer funka med en 3700x + 570 moderkort .. då blir det helt klart ett köp av ett 6800XT kort

Köp ett kort sen säger du till mig ifall de funkar

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Lite krom är väl okej men det är ju väldigt tacksamt med RT så det blir lätt att det överanvänds.
Dessutom blir ytor lätt lite väl blanka och spegelaktiga, det bör heller inte överanvändas.

Jo har sett filmen för längesen och ser fram att få spela spelet med RT.
Och tycker detta är ett bra exempel på hur RT används rätt för vad korten mäktar med idag.

Krom exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=eqXeM4712ps

Usch fy fan, hoppas någon fick sparken..
Ser ut som ett demo för PS3 (2006).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Och för att svara på din jämförelse, flera g-sync skärmar har stöd för freesync bla min alienware 3420. Men visst det är väl rättvist dock är det inte det vi diskutersr här, bars för en gör fel betyder ju inte att det rättfärdigar andra.

Inte för att försöka förstöra ditt korståg mot AMD, men det är inte "flera g-sync skärmar har stöd för freesync", utan det är nvidia som har snott AMDs branding av Freesync (Vesa adaptive sync) när de efter flera år valde att stödja tekniken.
Har man en g-sync skärm så sitter det en modul i den som syncar mot nvidias grafikkort, har man en "g-sync compatible" monitor så är det en skärm med vesa adaptive sync, aka freesync som egentligen är den sync-teknik som AMD har utvecklat/använt hela tiden.
Att folk låter sig luras så lätt/mycket av hur nvidia marknadsför det är nästan skrämmande...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Frågan är...

byter jag 9900k och 3080 mot 5950x + 6900xt ?
Vilken prestanda bör jag räkna med?

upplevd skillnad troligen 0. i test skillnad som utan problem går att få fram. Så sitt du lugnt i båten tills DDR5 har blivit varma i kläderna och nästa serie är släppt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

192-bit med 12GB och 96MB infinity-cache hade ju varit ett annat alternativ?

Kanske inte går att skära ner så?

Även om det går så hamnar dom istället i den motsatt situation, då får Nvidia övertaget på rena specs och kan bara dubblera VRAM på t.ex 3070. Då blir det "bättre prestanda på 6800" vs "men 3070 har ju mer VRAM". Som sagt, vi vet att när det finns något argument för att köpa Nvidia då brukar folk också köpa Nvidia, sen hur vettiga de specifika argumenten är kan diskuteras. AMD måste helt enkelt ha en bättre produkt vid samma prispunkt för att man ska ha hyfsad försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

AMD säljer SAM som om det vore en något alla kan dra nytta av som köper 6xxx serien, vilket är långt ifrån sanningen.. hade de varit ärliga hade de inte visat siffror med SAM aktiverat då det endast fungerar om du har 3 komponenter som har stöd för det.

AMD kommer köra över alla de kan och folk kommer vara lika glada som för 2 år sedan när de såg AMD som frälsare, inte mitt problem.. endast folk som är trogna fanboys kommer drabbas av detta.

Detta är bara början till AMDs försök att dominera på marknaden, det kommer bara eskalera.

Det är väl precis det de inte gör. De talar tydligt om att du behöver andra AMD komponenter också. De försöker inte bara få folk att köpa ett AMD grafikort utan även köpa en ny AMD processor.

G-sync vs Freesync? DLSS vs Super Resolution? Får intrycket att någon har blivit rövknullad länge av ett annat företag än AMD och gillat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Historiskt sett har ju inte AMD gjort som du säger, men såklart kan det ändras nu. Jag tror snarare att SAM är ett exempel likt freesync som blir öppet och standard senare. Eller jag hoppas det i alla fall.

Det är redan en öppen standard, SAM är väl bara något marketing namn för att kunna adressera större minnesrymder. Har funnits i Linux i ett gäng år, och nu har det kommit även till Windows.

https://www.phoronix.com/forums/forum/linux-graphics-x-org-drivers/open-source-amd-linux/1215570-linux-support-expectations-for-the-amd-radeon-rx-6000-series/page4#post1215694

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det är redan en öppen standard, SAM är väl bara något marketing namn för att kunna adressera större minnesrymder. Har funnits i Linux i ett gäng år, och nu har det kommit även till Windows.

https://www.phoronix.com/forums/forum/linux-graphics-x-org-drivers/open-source-amd-linux/1215570-linux-support-expectations-for-the-amd-radeon-rx-6000-series/page4#post1215694

Funnits i Windows sedan 10 (mer korrekt WDDM 2.0) (https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/dis...)

Att AMD säger 500 + 5000 + 6800 har antagligen med validering att göra snarare än att dom tror dom kan tvinga folk att uppgradera. Inte orimligt att förvänta sig att stödet blir mer utbrett över tid, men givet resurser och ekonomiska fördelar ligger allt fokus på 5000+6800 just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte för att försöka förstöra ditt korståg mot AMD, men det är inte "flera g-sync skärmar har stöd för freesync", utan det är nvidia som har snott AMDs branding av Freesync (Vesa adaptive sync) när de efter flera år valde att stödja tekniken.
Har man en g-sync skärm så sitter det en modul i den som syncar mot nvidias grafikkort, har man en "g-sync compatible" monitor så är det en skärm med vesa adaptive sync, aka freesync som egentligen är den sync-teknik som AMD har utvecklat/använt hela tiden.
Att folk låter sig luras så lätt/mycket av hur nvidia marknadsför det är nästan skrämmande...

Försökte endast förmedla till personen att g-sync skärmar inte alltid är låsta till g-sync och att min skärm som exempel har stöd för freesync. Nu är ju inte min skärm "g-sync compatible" utan den är en riktig g-sync skärm och den har trots det möjligheten att köras med freesync.
Detta har inte alltid varit fallet.

Jag utgick från att han menade g-sync skärmar och inte g-sync compatible, vilket han inte borde mena då alla de skärmarna har stöd för freesync om jag minns rätt så förstår inte vad poängen med ditt svar är?

Permalänk
Medlem

Blir nog ett komplett AMD-bygge i början av nästa år eller så med ett 6800XT. Bra jobbat AMD!

Permalänk
Medlem

Inga rykten om svenska priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

AMD säljer SAM som om det vore en något alla kan dra nytta av som köper 6xxx serien, vilket är långt ifrån sanningen.. hade de varit ärliga hade de inte visat siffror med SAM aktiverat då det endast fungerar om du har 3 komponenter som har stöd för det.

Och för att svara på din jämförelse, flera g-sync skärmar har stöd för freesync bla min alienware 3420. Men visst det är väl rättvist dock är det inte det vi diskutersr här, bars för en gör fel betyder ju inte att det rättfärdigar andra.

AMD kommer köra över alla de kan och folk kommer vara lika glada som för 2 år sedan när de såg AMD som frälsare, inte mitt problem.. endast folk som är trogna fanboys kommer drabbas av detta.

Detta är bara början till AMDs försök att dominera på marknaden, det kommer bara eskalera.

Hur var AMD sedda som "frälsare" för två år sedan? Vega är ju äldre än så och fick redan rätt mediokra reviews och mycket klagomål över mininghysterin. Om du menar Ryzen 2000 serien så var ju i princip varje recension något i stil med "bra pris för flertrådad prestanda men långt ifrån att komma ikapp i spel" osv.

Du kan alltid hitta fanbois som enbart ser bra med AMD eller Nvidia eller Intel och enbart ser dåligt med alla andra än de valda, men du kan ju ser väldigt väldigt tydligt på statistik, till exempel steams statistik, vad folk väljer. Det är vad som spelar roll, inte gaphalsar på reddit.

Spelar väl ingen roll vad de visar för siffror i sina benchmarks, ingen litade på nvidia med deras claims som de baserade på doom eternal enbart, ingen litar på AMD med deras siffror. Det är alltid optimalt att vänta tills man har all information om man kan, det är alltid onödigt att vänta om man behöver ett kort nu med en gång. Kan man inte köpa alla komponenter som behövs så får man fundera på vad oberoende reviews säger att kortet får för prestanda utan dem och huruvida det är värt det.

Skrivet av ZippZopp:

Det är väl precis det de inte gör. De talar tydligt om att du behöver andra AMD komponenter också. De försöker inte bara få folk att köpa ett AMD grafikort utan även köpa en ny AMD processor.

G-sync vs Freesync? DLSS vs Super Resolution? Får intrycket att någon har blivit rövknullad länge av ett annat företag än AMD och gillat det.

Skulle säga att AMD och Nvidia båda har gjort en del blunders med att fånig marknadsföring (minns Far Cry 64 vilket var rätt patetiskt)
men på senaste åren har det absolut varit nvidia med sina gameworks-hyss som stört mig mest då det iallafall för min del som en person som gärna köper vilket märke som helst känts som att nvidia avsiktligt gjort saker sämre för slutkunder som äger AMD genom att till exempel ge utvecklare tillgång till ögongodis som de specifikt sett till inte fungerar bra på AMD och därmed ta bort deras motivation att skapa/använda ett agnostiskt alternativ.

Skrivet av JDM:

Försökte endast förmedla till personen att g-sync skärmar inte alltid är låsta till g-sync och att min skärm som exempel har stöd för freesync. Nu är ju inte min skärm "g-sync compatible" utan den är en riktig g-sync skärm och den har trots det möjligheten att köras med freesync.
Detta har inte alltid varit fallet.

Jag utgick från att han menade g-sync skärmar och inte g-sync compatible, vilket han inte borde mena då alla de skärmarna har stöd för freesync om jag minns rätt så förstår inte vad poängen med ditt svar är?

Detta är ett val som Alienware gjorde själva såvitt jag förstår då de inte drog sig för att sätta i en redig scaler från sin sida förutom nvidias G-Sync modul. Nvidia har för övrigt pratat om att låsa upp skärmar där enbart deras modul sätter- dock inte sett något mer om det än. Du sa flera skärmar som om det var något det fanns gott om alternativ till, men du gav ett exempel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men är den där funktionen Smart Access Memory bara tillgänglig med de nya Ryzen 5000 seriens prollar? Sitter med en 3900x o då är det inte ett argument eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taipan:

Dum fråga kanske men är den där funktionen Smart Access Memory bara tillgänglig med de nya Ryzen 5000 seriens prollar? Sitter med en 3900x o då är det inte ett argument eller?

Stämmer bra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taipan:

Dum fråga kanske men är den där funktionen Smart Access Memory bara tillgänglig med de nya Ryzen 5000 seriens prollar? Sitter med en 3900x o då är det inte ett argument eller?

Inte baserat på nuvarande info iallafall- och även om 3900x skulle fungera så skulle jag inte räkna med någon prestandaboost då det verkar vara bara vissa spel, och rätt små skillnader även i de spel som har det, så inget som borde väga över för en gpu över en annan.

Hoppas det kommer stöd till 3900x dock, sitter själv med en 3900x på x570 och lär köpa 6800/6800XT såvidare inte verkligen är alltför långt ifrån AMD's siffror, så vore fint om man åtminstone kan testa det hela.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Vore ju en rejäl blunder om de med 3700x skulle få totalstryk av 5700x på grund av SAM. Det kan dom bara inte göra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vore ju en rejäl blunder om de med 3700x skulle få totalstryk av 5700x på grund av SAM. Det kan dom bara inte göra.

Nej då. Smällen lär inte komma på grund av SAM utan på grund av den förbättrade prestandan i Zen 3. Som sig bör.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Nej då. Smällen lär inte komma på grund av SAM utan på grund av den förbättrade prestandan i Zen 3. Som sig bör.

SAM är förbättrad prestanda

Permalänk
Medlem

Någon som vet om SAM kommer funka på x470 bräda? Jag vill helst undvika att uppgradera mobo ifall asus patchar stöd för mitt mobo. Isf tänkte jag nog ersätta min 2700x o 2060 vanilla.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Någon som vet om SAM kommer funka på x470 bräda? Jag vill helst undvika att uppgradera mobo ifall asus patchar stöd för mitt mobo. Isf tänkte jag nog ersätta min 2700x o 2060 vanilla.

Eftersom AMD säger att man specefikt behöver en 5xx bräda så tvivlar jag på att det finns några planer för x470. Det är lite av en PCIE4 funktion känns det som.

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas att det är lättare att få tag på amds kort om några veckor? Generellt sett är det ju mindre sug men efter senaste presentation en blev jag osäker.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

SAM är förbättrad prestanda

Förbättring av noden, IPC förbättringen osv kommer stå för den stora ökningen av prestandan. Även om du inte kör på ett x570 moderkort (där SAM inte går att använda) kommer zen 2 få smäll på fingrarna. SAM är förbättrad prestanda som endast går att använda under specifika omständigheter. Jag menar att chippet i sig står för den största ökningen.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vore ju en rejäl blunder om de med 3700x skulle få totalstryk av 5700x på grund av SAM. Det kan dom bara inte göra.

Hur menar du? Vore det inte ett perfekt säljargument för att köpa en ny CPU också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

Det är väl precis det de inte gör. De talar tydligt om att du behöver andra AMD komponenter också. De försöker inte bara få folk att köpa ett AMD grafikort utan även köpa en ny AMD processor.

G-sync vs Freesync? DLSS vs Super Resolution? Får intrycket att någon har blivit rövknullad länge av ett annat företag än AMD och gillat det.

Har aldrig förstått mig på, hur det kan vara möjligt att någon kan gilla .. ("DET")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som gillar att följa grafikkort men inte spelar nya spel eller särskilt ofta överhuvudtaget?

Nej, jag är likadan - spelar kanske 1 spel per år om ens det. Mitt steamlibrary har nog flest loggade timmar på 3dmark av alla titlar jag köpt och jag har nog ägt fler grafikkort än spel jag spelat klart.

Hobbyn för min del är definitivt att pyssla med datorhårdvara mer än att spela spel. Uppgradera något, optimera vattenloopen, byta till ITX när det råkar vara det nya svarta, byta tillbaks till fulltower för att göra den tystaste burken någonsin, överklocka den nya prylen och se vad den gjorde för skillnad etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nej, jag är likadan - spelar kanske 1 spel per år om ens det. Mitt steamlibrary har nog flest loggade timmar på 3dmark av alla titlar jag köpt och jag har nog ägt fler grafikkort än spel jag spelat klart.

Hobbyn för min del är definitivt att pyssla med datorhårdvara mer än att spela spel. Uppgradera något, optimera vattenloopen, byta till ITX när det råkar vara det nya svarta, byta tillbaks till fulltower för att göra den tystaste burken någonsin, överklocka den nya prylen och se vad den gjorde för skillnad etc.

Vuxen LEGO som jag brukar kalla det.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte för att försöka förstöra ditt korståg mot AMD, men det är inte "flera g-sync skärmar har stöd för freesync", utan det är nvidia som har snott AMDs branding av Freesync (Vesa adaptive sync) när de efter flera år valde att stödja tekniken.
Har man en g-sync skärm så sitter det en modul i den som syncar mot nvidias grafikkort, har man en "g-sync compatible" monitor så är det en skärm med vesa adaptive sync, aka freesync som egentligen är den sync-teknik som AMD har utvecklat/använt hela tiden.
Att folk låter sig luras så lätt/mycket av hur nvidia marknadsför det är nästan skrämmande...

Problemet när man vill förlöjliga folk och försöka dumförklara någon är att man inte kanske vet allting själv.
Har du undrat varför vesa adaptive sync heter just VESA adaptive sync?
Ju för att det är en standard tillhörande VESA(Video Electronics Standards Association), att AMD sedan stödjer den standarden med sina grafikkort och kallar det stödet Freesync är en sak.
Precis som att Nvidia nu stödjer VESA's adaptive sync med sina grafikkort och kallar det stödet G-sync compatible.

I det här fallet så är det inte någon som har snott något från någon, dessutom är både AMD och Nvidia medlemmar i VESA.
VESA adaptive sync ≠ Freesync som du tycks tro "vesa adaptive sync, aka freesync".