Permalänk
Medlem

Fråga kring USB-C och docka

Hejhej!

Jag har en "coronaanpassad" arbetsstation från min arbetsgivare med docka/skärm/mus/tangentbord/headset där allt är kopplat till en USB-C docka.
Privat har jag haft en MacBook pro men det brann på riktigt upp förra veckan så skall skaffa en ny dator och jag kommer återvända till PC då det underlättar med just arbetsstationen.
Tänkte köpa:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/168742...
och min fråga är: alla laptops med USB-C, funkar de att koppla ihop med en docka eller är det olika standarder?

Min arbetslaptop är en HP och likaså dockan men det bör inte spela någon roll - eller?

Permalänk
Medlem

USB-C är en djungel. Du kommer inte kunna få video ut via USB-C på Helios 300 tyvärr. https://us.answers.acer.com/app/answers/detail/a_id/51533/~/u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

USB-C är en djungel. Du kommer inte kunna få video ut via USB-C på Helios 300 tyvärr. https://us.answers.acer.com/app/answers/detail/a_id/51533/~/u...

Tack för snabbt svar!
Det är ju helt absurt!! Hur kan det vara så? =/
Tycker ju att en standard skulle vara en standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Tack för snabbt svar!
Det är ju helt absurt!! Hur kan det vara så? =/
Tycker ju att en standard skulle vara en standard

Det finns tydliga standarder, men utmaningen ligger i att samtliga använder samma utseende på porten

Displayport, Thunderbolt samt USB (3.2?) använder numera ofta samma port. Utöver detta kan numera även många laptops laddas via just USB-C-porten.

Tyvärr har det länge varit en salig röra mellan just Displayport, Thunderbolt samt USB på datorerna och USB-C gjorde det inte direkt enklare.

Själv är jag glad att samtliga av mina USB-C-portar innefattar Displayport, Thunderbolt, USB samt tar emot laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Det är ju helt absurt!! Hur kan det vara så? =/
Tycker ju att en standard skulle vara en standard

USB-C är utformningen på själva kontakten. Den kan sedan stödja olika innehåll:

Dataöverföring

  • USB 2 - 480 mbps

  • USB 3.0 (även känt som USB 3.1 Gen 1) - 5 Gbps

  • USB 3.1 (omdöpt till USB 3.2 Gen 2) - 10 Gbps

  • USB 3.2 (omdöpt till USB 3.2 Gen 2x2) - 20 Gbps

  • USB 4.0 (kompatibel med Thunderbolt) - 40 Gbps

Olika lägen (modes)

  • USB-C Alt-Mode - Möjlighet att skicka andra format (bild eller data) i form av DisplayPort, MHL, HDMI, Thunderbolt (Thunderbolt 3 är en Alt-mode för USB-C) signal tillsammans med USB-data

  • Audio Adapter Accessory Mode - ger möjlighet att skicka analogt ljud ut och in, mest använt för billiga adaptrar och headsets till telefoner som inte har inbyggt ljudkort (AD/DA omvandlare för hörlur och mikrofon)

Standard för laddning

  • Legacy USB 2 - 5V 500mA = 2,5 W

  • USB-PD - Standard för ström och laddning med olika spänningar och strömstyrkor upp till 20 V och 5A = 100 W

För att fungera med dessa olika alternativ behövs kablar som har tillräcklig signalintegritet och klarar av tillräcklig strömstyrka. Det finns ingen tydlig standard för märkning av kablar. Thunderbolt 3-kablar fungerar inte för andra USB-C tillämpningar än USB 4 i legacy Thunderbolt 3-läge.

Permalänk
Medlem

Beh:
Satan vilken förklaring - tack!
Här förstår man hur lite koll man har på tekniken, har trott USB-C var USB-C, HDMI var HDMI etc.
Svårt att ha koll på detta så det uppskattas