Spotify låter artister gå före i kön – mot lägre ersättning

Permalänk
Melding Plague

Spotify låter artister gå före i kön – mot lägre ersättning

Musiktjänsten testar att låta sponsrade rekommendationer hamna längre fram i kön via en annorlunda kompensationsmetod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Why not? Spotify betalar väldigt uselt för lyssningar och där blir ingen direkt "inkomst" av det.

så varför inte gå för mer exponering?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

Nu får de ju visserligen redan väldigt lite via Spotify men jag tycker inte konkurrenternas metoder är mycket bättre.
Denna funktion känns inte som att den gynnar så många, möjligtvis småartister som vill få mer exponering.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

"mot ännu lägre ersättning per spelad låt."
Ingen ambition om objektiv journalistik utan medvetet vinklat för att vi ska tycka att Spotify betalar artisterna för lite i dagsläget?

Ser ingen skillnad på att ge lägre ersättning gentemot att betala sig före i kön på traditionell manér, om jag som kund söker efter något vill jag hitta det som matchar bäst, inte den som betalar mest, gäller på Spotify likväl som Google.

Detta är för övrigt intressant när det gäller prissättning
https://www.stim.se/en/music-radio-tv-and-films/how-much-one-...

En tre minuters låt på SVT1 får artisten ca 660kr för, det motsvarar lite drygt 50k streamingar på spotify. Spontant tror jag de flesta program på SVT1 har fler tittare än så, kan inte tycka ersättningen är låg i den jämförelsen.

Permalänk
Medlem

Det här är bara ett sätt att sänka ersättning i smyg, i praktiken lär alla behöva ”hoppa före i kön” för att inte deras ”discoverability” ska rasa.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ajn:

En tre minuters låt på SVT1 får artisten ca 660kr för, det motsvarar lite drygt 50k streamingar på spotify. Spontant tror jag de flesta program på SVT1 har fler tittare än så, kan inte tycka ersättningen är låg i den jämförelsen.

Jag tänker att det är två helt skilda världar. Låten i SVT är i regel ett bihang, snarare än huvudpoängen.
Poängen med visningen är inte att konsumera musik, ens om det vore ett topplisteprogram eller liknande så är det inte alls samma konsumtionstyp det handlar om.

Jag tänker lite som ett producera en litografi jämfört med att det hänger en tavla på väggen i senaste avsnittet av en serie.

Säger inte att jag har rätt här, men det är så jag personligen resonerar kring det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av ajn:

"mot ännu lägre ersättning per spelad låt."
Ingen ambition om objektiv journalistik utan medvetet vinklat för att vi ska tycka att Spotify betalar artisterna för lite i dagsläget?

Ser ingen skillnad på att ge lägre ersättning gentemot att betala sig före i kön på traditionell manér, om jag som kund söker efter något vill jag hitta det som matchar bäst, inte den som betalar mest, gäller på Spotify likväl som Google.

Detta är för övrigt intressant när det gäller prissättning
https://www.stim.se/en/music-radio-tv-and-films/how-much-one-...

En tre minuters låt på SVT1 får artisten ca 660kr för, det motsvarar lite drygt 50k streamingar på spotify. Spontant tror jag de flesta program på SVT1 har fler tittare än så, kan inte tycka ersättningen är låg i den jämförelsen.

I värsta fall så får 105kr på en stream vid 50 000 streams (om alla kör via spotify free) Vilket är typ i nivå med vad en låt på p3 ger enligt den listan. Och de har nog i alla fall mer än 50 000 lyssnare på sina större program. Dessutom är chansen stor att folk hittar artister de inte skulle sökt upp själva eftersom man inte väljer musiken själv där.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

En tre minuters låt på SVT1 får artisten ca 660kr för, det motsvarar lite drygt 50k streamingar på spotify. Spontant tror jag de flesta program på SVT1 har fler tittare än så, kan inte tycka ersättningen är låg i den jämförelsen.

Majoriteten av Spotifys användare är free users, och där är ersättningen ynka 0,21öre(!), vilket betyder att för 660kr skulle man behöva drygt 300.000 streams. Är ju nästan skrattretande, når man ut till 3% av Sveriges befolkning så får man 660kr för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ajn:

Detta är för övrigt intressant när det gäller prissättning
https://www.stim.se/en/music-radio-tv-and-films/how-much-one-...

En tre minuters låt på SVT1 får artisten ca 660kr för, det motsvarar lite drygt 50k streamingar på spotify. Spontant tror jag de flesta program på SVT1 har fler tittare än så, kan inte tycka ersättningen är låg i den jämförelsen.

Kan bara hålla med. Det är klart att för de stora artisterna som rullar hela dagarna i ett antal radiostationer så blir den inkomsten förmodligen mer kännbar än den från Spotify, men man ska ju då inte glömma att en spelning på radio motsvarar flera 100k lyssningar. Om vi räknar lågt med 100k lyssnare så blir det 0,6öre per lyssnare. Det finns lite olika bud på vad Spotify betalar, men jag skulle gissa att det ligger på ungefär samma nivå.

Jag kommer ihåg vissa artister som bojkottade Spotify med argumenten att det betalar för lite. Det är svårt med matten när 1 spelning på radio ger lika mycket som 100 000 spelningar på Spotify. Klart man vill bli spelad på radio, det sliter mindre på skivan!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

"mot ännu lägre ersättning per spelad låt."
Ingen ambition om objektiv journalistik utan medvetet vinklat för att vi ska tycka att Spotify betalar artisterna för lite i dagsläget?

Ser ingen skillnad på att ge lägre ersättning gentemot att betala sig före i kön på traditionell manér, om jag som kund söker efter något vill jag hitta det som matchar bäst, inte den som betalar mest, gäller på Spotify likväl som Google.

Detta är för övrigt intressant när det gäller prissättning
https://www.stim.se/en/music-radio-tv-and-films/how-much-one-...

En tre minuters låt på SVT1 får artisten ca 660kr för, det motsvarar lite drygt 50k streamingar på spotify. Spontant tror jag de flesta program på SVT1 har fler tittare än så, kan inte tycka ersättningen är låg i den jämförelsen.

Värt att nämna är ju att enligt den där sidan så får man heöa 3,60kr för 3min låt på Animal Planet, eller motsvarande 2800 streams på spotify.
Allt handlar om hur många som potentiellt kan höra din musik.
Jag tycker inte spotify gör fel i deras affärsmodell, snarare tror jag att det bara handlar om att den branschen fotfarande behöver förändras ännu mer. Det är många branscher som målar in sig i hörn med ensamrätter och licenser för kortvarig vinning.

Permalänk
Medlem

Att erbjuda betalning i form av "exposure" är vidrigt. Av nån anledning så är det något som drabbar artister och kreatörer, Aldrig rörmokare. Att nu Spotify går ut och gör detta, är otroligt tondövt.

Permalänk
Medlem

Race to the bottom, baby!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Feeku:

Majoriteten av Spotifys användare är free users, och där är ersättningen ynka 0,21öre(!), vilket betyder att för 660kr skulle man behöva drygt 300.000 streams. Är ju nästan skrattretande, når man ut till 3% av Sveriges befolkning så får man 660kr för det.

286 million monthly active Spotify users
130 million of these are Spotify Premium subscribers

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ajn:

"mot ännu lägre ersättning per spelad låt."
Ingen ambition om objektiv journalistik utan medvetet vinklat för att vi ska tycka att Spotify betalar artisterna för lite i dagsläget?

I huvudsak formulerat mot bakgrunden att artisterna i omgångar uttryckt att det är lågt som det är från början.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ja tycker nog att om man är en artist och gör ett bra jobb så kommer man till slut att synas oavsett. Duktiga artister behöver ingen förtur, istället kommer deras fans göra så dom blir känd. Sen att Spotify inte kommer ge artisten mer pengar i slutändan är ju en annan sak.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

286 million monthly active Spotify users
130 million of these are Spotify Premium subscribers

Fortfarande majoritet 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att det är två helt skilda världar. Låten i SVT är i regel ett bihang, snarare än huvudpoängen.
Poängen med visningen är inte att konsumera musik, ens om det vore ett topplisteprogram eller liknande så är det inte alls samma konsumtionstyp det handlar om.

Jag tänker lite som ett producera en litografi jämfört med att det hänger en tavla på väggen i senaste avsnittet av en serie.

Säger inte att jag har rätt här, men det är så jag personligen resonerar kring det.

Mycket av musiken som streamas på spotify har inte heller huvudsyfte i att konsumera musik / aktivt lyssnande.
Jag har konstant musik igång hemma, 24/7*365 i sonossystemet med sovmusik eller bara bakgrundsmusik. Tror det är många som framförallt ofta bara har bakgrundsmusik/ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Majoriteten av Spotifys användare är free users, och där är ersättningen ynka 0,21öre(!), vilket betyder att för 660kr skulle man behöva drygt 300.000 streams. Är ju nästan skrattretande, når man ut till 3% av Sveriges befolkning så får man 660kr för det.

Eller så avstår man Spotify som artist och når inte ut via dem.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Feeku:

Fortfarande majoritet 😄

Ja men när man säger så tror man är typ 70-30 %
Nära hälften betalar är bra mycket bättre ordval

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Att erbjuda betalning i form av "exposure" är vidrigt. Av nån anledning så är det något som drabbar artister och kreatörer, Aldrig rörmokare. Att nu Spotify går ut och gör detta, är otroligt tondövt.

Fast... du får ju något (mer exponering än övriga artister) mot något (lägre ersättning). Den lägre ersättningen är ju istället för att betala för den större exponeringen. Om du inte vill ha den där exponeringen så får du ju inte heller mindre betalt. De kan ju inte erbjuda alla artister mer exponering gratis?

För vissa är detta säkert en bra investering, då de når ut till flera och kanske skapar en ny supporterbas. För andra som redan är väldigt stora och redan har ett starkt varumärke så är det nog ingen större idé ändå. Men klart att mer exponering på något sätt skall kosta. I detta fallet mindre ersättning men hade lika gärna kunnat vara att de fått betala ett antal ören/kronor för varje person de nådde ut till (som digitala annonser).

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Att erbjuda betalning i form av "exposure" är vidrigt. Av nån anledning så är det något som drabbar artister och kreatörer, Aldrig rörmokare. Att nu Spotify går ut och gör detta, är otroligt tondövt.

Så en ny rörmokarfirma behöver inte betala för reklam för att folk ska veta att den existerar menar du? Exposure är ju bara ett annat ord för reklam. Har funnits i hundratals år, om inte tusentals. Sen kan man gilla eller hata det, men det här är inget nytt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så en ny rörmokarfirma behöver inte betala för reklam för att folk ska veta att den existerar menar du? Exposure är ju bara ett annat ord för reklam. Har funnits i hundratals år, om inte tusentals. Sen kan man gilla eller hata det, men det här är inget nytt.

Är väl rimligt att man betalar något (lägre ersättning är en form av betalning, bara det att du inte behöver någon insats) om man skall exponeras i större grad än konkurrenter tänker jag. Sen kan man tycka vad man vill om ursprungsersättningen på 0,21 - 1,29öre/stream. Ingen tvingar ju artisterna att välja högre exponering mot lägre ersättning liksom. Å en del kommer gynnas av att få mer exponering och tjäna mer pengar på det.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Deras "Discover weekly" är nästan helt värdelös.
Från ingenstans så har jag massa finsk rap som jag varje gång sätter "I don't like this artist" men skiten fortsätter att komma.

Satte "I don't like this artist" runt 10 låtar på igår och lär väl behöva göra samma sak nästa vecka..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Att erbjuda betalning i form av "exposure" är vidrigt. Av nån anledning så är det något som drabbar artister och kreatörer, Aldrig rörmokare. Att nu Spotify går ut och gör detta, är otroligt tondövt.

Lite ogenomtänkt jämförelse. En annan skillnad är att rörmokaren bara får betalt en gång när den gör jobbet, medan artisten får betalt varje gång arbetet används. Inte betalar väl du 1 öre per gång du använder rören till rörmokaren? Så detta systemet är snarare mer fördelaktigt för artisten än rörmokaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

286 million monthly active Spotify users
130 million of these are Spotify Premium subscribers

Att mer än hälften av de aktiva användare faktiskt pallar med reklamen som spelar stup i kvarten fattar jag inte

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fatmajk:

Att mer än hälften av de aktiva användare faktiskt pallar med reklamen som spelar stup i kvarten fattar jag inte

Inte jag heller, haft premium sedan betan kom med inbjudningar och kör spotify family nu, skulle aldrig stå ut med reklamen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte jag heller, haft premium sedan betan kom med inbjudningar och kör spotify family nu, skulle aldrig stå ut med reklamen.

samma här.
sen finns "duo" också om man inte behöver ju familje-abb.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Toivo83:

samma här.
sen finns "duo" också om man inte behöver ju familje-abb.

Billigare med family ju
Samma kör youtube premium på 6 pers, Spotfiy 6 pers, Netflix, Plex, Disney!

Så jävla nice

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Pay 2 win fick precis en ny innebörd.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Att erbjuda betalning i form av "exposure" är vidrigt. Av nån anledning så är det något som drabbar artister och kreatörer, Aldrig rörmokare. Att nu Spotify går ut och gör detta, är otroligt tondövt.

Nåja, det här är inte detsamma som en instagramkändis skriver och ber om gratismat i utbyte mot exposure. Inte heller att någon ber ett bröllopsband spela för exposure.

I det här fallet så får artisten aktivt mer plats för att synas över andra artister. Det går mer att likställa till att betala för reklamplats

Skrivet av marcusOCZ:

Pay 2 win fick precis en ny innebörd.

Har funnits länge på google, facebook, linkedin, youtube etc så knappast 'ny innebörd'.
Skillnaden är att istället för att betala först och sen få mer exponeringar så får du bara mindre betalt.

Den enda synpunkten jag har är att det isåfall borde märkas med 'sponsored' eller dyl, precis som på andra plattformar