Permalänk

Hjälp med skrivare

Har en skrivare som ej funkar att skriva ut på pga av att den varit offline i över 1 år står det och så är det en triangel. Det är en Canon Pixma Ip4200. Funderar nu på att köpa ny. Men vill ha en med samma patroner för de är helt nya. Vilket betyder jag måste köpa nån av följande skrivare.

Skrivare
Canon Pixma IP3300
Canon Pixma IP3500
Canon Pixma IP4200
Canon Pixma IP4300
Canon Pixma IP4500
Canon Pixma IP4500X
Canon Pixma IP5200
Canon Pixma IP5200R
Canon Pixma IP5300
Canon Pixma IP6600
Canon Pixma IP6600D
Canon Pixma IP6700D
Canon Pixma IX4000
Canon Pixma IX5000
Canon Pixma MP500
Canon Pixma MP510
Canon Pixma MP520
Canon Pixma MP600R
Canon Pixma MP810

De flesta verkar ej gå att köpa vare sig på netonet, elgiganten eller mediamarkt

varför funkar ej skrivaren för den varit offline i över 1 år?

Permalänk

om patronerna suttit i hela året den inte använts har ev patronerna torkat.

bläckpatronerna är färskvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det får att skriva ut men bara blir vitt. Jag har 2 skrivare också men den andra de är så dyra till. Men den är iof både scanner, kopiator och skrivare i 1. Hur ser jag om de är uttorkade så jag ej köper nya som ej funkar. skriver iof nästan aldrig ut.

Permalänk
Medlem

Om du skriver ut så sällan så föreslår jag att du köper en laserskrivare istället.

Går det att skriva ut men inte kommer någon färg så har de garanterat torkat

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Om du skriver ut så sällan så föreslår jag att du köper en laserskrivare istället.

Går det att skriva ut men inte kommer någon färg så har de garanterat torkat

Men behöver man ej färg till laser skrivare? De färgerna är väl ännu dyrae då är det bättregå till bibblan och skriva ut som kostar 2 kr per ark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frottefilten:

Men behöver man ej färg till laser skrivare?

Jo, fast i form av toner. Toner är, till skillnad från bläck som är i en bläckstråleskrivare, redan torrt Därför kan färgen man köper till en laserskrivare inte torka.

Visst är det kanske mest ekonomiskt, i ditt fall, att använda sig av biblioteket. Men kanske inte alltid mest bekvämt

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Du svarade på din egna fråga. Men följ dom råden du ser på denna sida om du önskar använda toners som sitter i skrivaren. Kör själv laserskrivare med möjlighet till färgutskrift också sen flera år tillbaka. Väldigt hållbart om man inte skriver ut så ofta.

- https://www.bläckpatron.se/vanliga-fragor
* Vad gör jag om min bläckpatron torkat?
* Hur rengör jag bläckpatroner?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frottefilten:

Men behöver man ej färg till laser skrivare? De färgerna är väl ännu dyrae då är det bättregå till bibblan och skriva ut som kostar 2 kr per ark

Lasertoner torkar inte på samma sätt som bläck till bläckstråleskrivare. Dessutom så brukar toner till laserskrivare faktiskt vara billigare per utskrift än bläckstråleskrivare, även om själva skrivaren ofta kostar lite mer för laserskrivare.

Som andra sagt, bläckpatroner torkar om de inte används så ofta. Går ibland (beroende på märke och modell) att få bort det torkade bläcket så det går att använda resten, men även i bästa fall tenderar det att slösa ganska mycket bläck.

Behöver du färgutskrifter, eller duger svart-vitt lika bra? Svartvita laserskrivare behöver inte vara särskilt dyra i vare sig inköp eller drift, medan priserna går upp om man behöver färg.