Köpa TV: OLED, Nano90/91, Q80T, XH95 eller The One?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Sony:n gick precis ner till 12990 på Elgiganten:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153454/sony-65-x...

För egen del beställde jag en direkt!

/M

Skrivet av buurman:

Slog till på den jag med

Slog precis till på den jag också. Visst man kanske kan spara någon tusenlapp till på bf förutsatt att det finns lager men detta blir nog bra

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Slog precis till på den jag också. Visst man kanske kan spara någon tusenlapp till på bf förutsatt att det finns lager men detta blir nog bra

Dunkade in 55" för 9990:- i morse. Ser ingen möjlighet till bättre pris på bf på dessa maskiner...
Känns riktigt prisvärd!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Nu har Media Markt Markt 65" för 12 990 kr också.

Permalänk
Medlem

Köpte också Sony 65" XH95 på Elgiganten, no brainer!

För övrigt en bra tråd och ett tack till @Mighty Mic som la upp TVn på fyndvaror:)

Permalänk
Medlem

Är det bara min Sony som lutar bakåt? Jag ska hänga den på väggen snart men på ben så lutar den.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk

Alla ni som som köpt XH95 valde ni till Bildkalibrering av TV utförd av ISF-certifierad tekniker på MM ?
Är det inte värt 1490kr ? Jag hade nog valt det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Alla ni som som köpt XH95 valde ni till Bildkalibrering av TV utförd av ISF-certifierad tekniker på MM ?
Är det inte värt 1490kr ? Jag hade nog valt det iaf

Nu har jag inte fått min TV, men enligt What Hifi är detta ganska enkelt att fixa själv.
"After many hours of tweaking and testing, we discover that the XH9505 doesn’t actually require a vast amount of adjustment in order to deliver the HDR image we’re after: simply drop Colour to the early 40s (its default is 60), switch Live Colour on and add a few points to Contrast".
https://www.whathifi.com/reviews/sony-kd-49xh9505

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av joabor:

Nu har jag inte fått min TV, men enligt What Hifi är detta ganska enkelt att fixa själv.
"After many hours of tweaking and testing, we discover that the XH9505 doesn’t actually require a vast amount of adjustment in order to deliver the HDR image we’re after: simply drop Colour to the early 40s (its default is 60), switch Live Colour on and add a few points to Contrast".
https://www.whathifi.com/reviews/sony-kd-49xh9505

Jag gillar inte att sparka på branschkolleger. Men jag gör undantag för detta magasin som en gång i tiden "testade" HDMI-kablar och hävdade att vissa exemplar gav "varmare färger". Så jag sparkar på dem ändå och säger att det där tweaket är plockat helt och hållet ur någons godtycke. Rentav någons ändalykt.

Kan hålla med om att XH95 inte behöver mycket justering när de kalibreras. Att dra lite hux flux i reglagen tills det ”känns bra” har inget med kalibrering att göra.

En kalibrering handlar om raka motsatsen till What Hi-fi pysslar med: att få bort godtycket. Vid kalibrering drar man i reglage till en viss nivå per varje enskilt exemplar för att uppnå ett verifierbart mål. Till exempel att alla nyanser som ska vara med i bilden också finns med. Eller när det lyser i rött så lyser det tillräckligt rätt i rött och inte för mycket eller för lite. Vilken man då kan mäta och följa upp med en mätrapport som visar vad man gjort och uppnått med kalibreringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag gillar inte att sparka på branschkolleger. Men jag gör undantag för detta magasin som en gång i tiden "testade" HDMI-kablar och hävdade att vissa exemplar gav "varmare färger". Så jag sparkar på dem ändå och säger att det där tweaket är plockat helt och hållet ur någons godtycke. Rentav någons ändalykt.

Kan hålla med om att XH95 inte behöver mycket justering när de kalibreras. Att dra lite hux flux i reglagen tills det ”känns bra” har inget med kalibrering att göra.

En kalibrering handlar om raka motsatsen till What Hi-fi pysslar med: att få bort godtycket. Vid kalibrering drar man i reglage till en viss nivå per varje enskilt exemplar för att uppnå ett verifierbart mål. Till exempel att alla nyanser som ska vara med i bilden också finns med. Eller när det lyser i rött så lyser det tillräckligt rätt i rött och inte för mycket eller för lite. Vilken man då kan mäta och följa upp med en mätrapport som visar vad man gjort och uppnått med kalibreringen.

Haha, good point:)

Fel av mig att kalla detta kalibrering men majoriteten av oss amatörer som inte ägnar hundratals timmar åt att hitta den perfekta inställningen så kanske detta kan vara tillräckligt (upp till varje person att använda eller inte). Men hur vet du att dom inte har testat och fixat enligt konstens alla regler? Jag har ingen aning om dom har gjort det eller inte, men å andra sidan så idiotförklarar jag dom inte heller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av joabor:

Men hur vet du att dom inte har testat och fixat enligt konstens alla regler?

För gör man det rätt kan man kort och koncist förklara och förtydliga vad man uppnådde och åstadkom med ändringen. I bästa fall kan man visa en mätning och exemplifiera. Nu finns det dock sällan utrymmet och tiden för den senare. Vad jag kan observera på en minut kan bli en timmes jobb att beskriva och dokumentera.

Som exempel har jag "höftat" till reglage för att undvika exempelvis klippta nivåer så att bildinnehåll som först försvann från bilden nu återges. Då är det mer konkret vad jag faktiskt uppnådde med den kanske väldigt snabba ändringen.

Ett annat exempel är att ställa in Färgreglaget på 52 istället för default på 50 därför att defaultläget på de flesta TV idag i Film-lägen etc. ligger något lågt i färgernas luminansnivåer. Så något plus på färgreglaget återställer dem då till korrekta nivåer. Detta vet jag eftersom jag mäter och jämför. Går snabbt att kolla och kan beskriva i text och som just en snabb korrektion för att undvika något dämpade färger utan att jag tar lång tid för att skapa helt nya mätgrafer.

Rtings är bra på att motivera varför de gör de inställningar de gör. Den typen av förklaringar köper jag

Permalänk
Medlem

Vilka leveransalternativ valde ni? Eller köpte ni Sony:n i butik?

Jag valde att få produkten levererad från Elgigantens Centrallager till en butik som ligger nära mig. Såg ut att vara det snabbaste alternativet, dock såklart inte snabbt nog! (Som ett litet barn innan julafton)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Vilka leveransalternativ valde ni? Eller köpte ni Sony:n i butik?

Jag valde att få produkten levererad från Elgigantens Centrallager till en butik som ligger nära mig. Såg ut att vara det snabbaste alternativet, dock såklart inte snabbt nog! (Som ett litet barn innan julafton)

Hämtade hos elgiganten. Passar precis i en skoda fabia kombi för ni som undrar

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

Hämtade hos elgiganten. Passar precis i en skoda fabia kombi för ni som undrar

Svettigt! Ska nog mäta lite, har en Kia Ceed kombi!

Permalänk
Medlem

Om någon här har haft sin XH95 nu ett par dagar, är ni nöjda? Är det någon som kom från en OLED och känner att det blev betydligt sämre kvalité på bilden? Ser att Elgiganten nu har 85'' för 29990(+1 år PSplus) och det är ju ganska bra, men är osäker på om jag ska slå till på den eller LG CX. Kommer inte sitta i någon man-cave, även om man kanske släcker alla lampor nån gång då och då.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris på XH95 nu, om man köper den på Elgiganten och lyckas hålla fingrarna i styr så kan man jú ha den ouppackad till BF för att se om priset blir bättre...skulle ni våga använda er av ett fraktbolag eller känns det bättre att köra hem den själv :)?

Permalänk
Medlem

Jag valde gratis transport (Elgganten) men får vänta till den 11/11 på leverans, helt ok eftersom hela huset håller på att renoveras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om någon här har haft sin XH95 nu ett par dagar, är ni nöjda? Är det någon som kom från en OLED och känner att det blev betydligt sämre kvalité på bilden? Ser att Elgiganten nu har 85'' för 29990(+1 år PSplus) och det är ju ganska bra, men är osäker på om jag ska slå till på den eller LG CX. Kommer inte sitta i någon man-cave, även om man kanske släcker alla lampor nån gång då och då.

85" wow, jag undrar vad hustrun skulle säga då hon tycker 65" låter mycket:) (vi har 55" idag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

85" wow, jag undrar vad hustrun skulle säga då hon tycker 65" låter mycket:) (vi har 55" idag).

Vi sitter ungefär 4m ifrån väggen/tv-bänken så 77'' är det minsta vi kan gå(får antagligen flytta fram min fåtölj när jag spelar) men jag vet inte om jag vill offra kvalité framför storlek. Frugan bryr sig inte så mycket om teknik, bara det funkar )

Permalänk
Medlem

Kom på att min nuvarande setup gällande möblering vid tvbänk osv är uppbyggd kring one-connect boxen. Finns det några lösningar från tredjepart som löser det, eller är jag tvungen att köpa en Samsung igen :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Vi sitter ungefär 4m ifrån väggen/tv-bänken så 77'' är det minsta vi kan gå(får antagligen flytta fram min fåtölj när jag spelar) men jag vet inte om jag vill offra kvalité framför storlek. Frugan bryr sig inte så mycket om teknik, bara det funkar )

Damn it jag har också 4 m till TVn från soffan, nu blev jag också sugen på 85";)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Svettigt! Ska nog mäta lite, har en Kia Ceed kombi!

Precis mellan hjulbasen!

Skrivet av Bankai:

Om någon här har haft sin XH95 nu ett par dagar, är ni nöjda? Är det någon som kom från en OLED och känner att det blev betydligt sämre kvalité på bilden? Ser att Elgiganten nu har 85'' för 29990(+1 år PSplus) och det är ju ganska bra, men är osäker på om jag ska slå till på den eller LG CX. Kommer inte sitta i någon man-cave, även om man kanske släcker alla lampor nån gång då och då.

Jag gillar bilden! Men fråga inte mig - jag kommer från en 32" Philips från 2010

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Även jag beställde en Sony XH95 nu när de var nedsatta. Mycket bra deal! Ska komma till butiken på fredag, hoppas den går in i min 9-5 kombi.

Valde till kalibrering och förlängd garanti, hoppas jag gjorde rätt där

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Damn it jag har också 4 m till TVn från soffan, nu blev jag också sugen på 85";)

Såg 75'' ute i affärerna och det ser faktist tillräckligt stort ut, vilket betyder att min 77'' CX kommer vara lagom. Bestämde mig för hoppa på XH95 och köra OLED(igen). Är så förbaskat taggad på att få lira lite PS5 och kolla igenom lite nya 4k filmer

Permalänk
Medlem

Gällande kalibrering och inställningar kommer här en annan länk som verkar mer genombearbetad.
https://www.avforums.com/reviews/sony-xh95-x950h-kd-65xh9505-...

Läser man artikeln så får jag uppfattningen att det inte behövs någon större pillande så spara era kalibreringspengar och köp godis istället:)

Här finns information om hur man fixar med inställningarna.
https://www.avsforum.com/threads/2020-sony-xbr-x950h-owners-t...

Disclaimer: Har inte testat själv och det finns säkert en och annan expert som inte tycker att det inte håller måttet.

Permalänk
Medlem

Slog till med på Sony XH95 65". Vince från youtube kanalen HDTVTEST gav den väldigt bra betyg.

Permalänk
Medlem

Kan någon av er med XH95 testa om det går att ställa in 1440p @ 120 Hz om man forcerar upplösningen genom CRU eller Nvidia:s/AMD:s kontrollpanel? Har läst att det ska gå, men vissa rapporterar att detta för med sig frame drops etc. Ledsen om detta gränsar till trådkapning.

Permalänk
Medlem

Oj, vilket erbjudande på XH95! Någon här kanske har ett Amperekort och kan testa 4K 120Hz?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Oj, vilket erbjudande på XH95! Någon här kanske har ett Amperekort och kan testa 4K 120Hz?

Det kommer tyvärr inte att fungera, XH95 saknar stöd för HDMI 2.1. Bland Sonys 2020 års LCD:er är det endast lillebror XH90 har HDMI 2.1-portar med stöd för 4k 120 Hz (om än väldigt trasigt just nu).

Permalänk

Ja, XH95 verkar vara ett bra köp. Står mellan den och Q90T eller en LG oled. Vad tror ni priset blir under BF på Q90T och typ E9/CX ? I 65 tum då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Ja, XH95 verkar vara ett bra köp. Står mellan den och Q90T eller en LG oled. Vad tror ni priset blir under BF på Q90T och typ E9/CX ? I 65 tum då.

Spekulation:
- Jag tror inte Sony XH95 65" blir billigare under BF.
- Har svårt att se att Samsung QT90 65" (Elgiganten 24 990 SEK) kommer ner till samma pris som Sony XH95 65" (12 990SEK) under BF
- LG E9 65" kostar idag 21 990SEK (CDON) har jag också svårt att se att de kommer ner till SONY priset.