Asus bekräftar klen Radeon RX 6000-tillgång vid lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag tolkade Frank Azors kommentarer veckan efter 3080 releasen att deras produkter inte kommer vara en paper launch som att han menade "unlike other companies", alltså en pik, hint hint nudge nudge hehe
Jag kanske överanalyserar hans ord men när någon kommer ut med ett påstående som "Vi kommer inte ha en paper launch" när ingen har anklagat dem för att de skulle ha det så tolkar jag det en subtil kritik mot Nvidia som inte kunde möta behovet.

Frank Azor har själv sagt att han blivit misstolkad, se detta tweet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Men hur kan detta vara möjligt?? AMD är ju världens och mänsklighetens frälsare??

Att AMD kort är svåra att få tag i till en början är inget nytt. hd 5800, hd 7900, r9 290 samt vega är AMD serier jag minns har varit svåra att få tag på direkt när de släpps. Har någon sagt till dig att AMD alltid har god tillgång dag 1 har de antingen ljugit, varit okunniga eller så var det en AMD fanboy och de ska man inte lyssna på precis som med Nvidias och intels fanboys

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har ingen speciell brådska med bättre grafik, 2070 Super fungerar utmärkt för mina behov, men jag vill väldigt gärna ha 5950X som det ser ut nu blir det i bästa fall en julklapp

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skäggig legend

7nm går inte så varmt... men tillverkningen hos TSMC går det extremt hett..
PS5/Xbox/Navi/BigNavi/Ryzen (3000,4000) och nu även 5000.

Jag förstår.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Definitionen av papperslansering är ju en produkt som inte existerar över huvud taget vid lansering. Typ hårddiskindustrin och bildskärmsindustrin är bäst på det där med att säga "nu kör vi" och sedan dyker produkterna upp nio månader senare på butikshyllan.

Dagen en produkt finns att köpa är lanseringsdagen, oavsett mängd. Annars kan man lika gärna kalla Limited Edition-utgåvor av typ allt för papperslanseringar.

Sedan, som vissa är inne på, lär Asus endast tala för sin egen tillgång, dessutom på den nordiska marknaden.

Håller delvis med på det du säger, men att man krystar fram 100 exemplar i hela världen till lansering och sedan kommer det inte något mera på en månad till exempel skulle jag inte kalla för lanserat. Det finns helt klart mer solklara papperslanseringar och lite mera gråskala. Då enda definitionen jag sett är "Urban dictionary".

Permalänk
Medlem

*harkel*

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Vi får hoppas intel släpper någon värsting snart då och har god tillgång.

Riktigt guldläge för Intel nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att AMD kort är svåra att få tag i till en början är inget nytt. hd 5800, hd 7900, r9 290 samt vega är AMD serier jag minns har varit svåra att få tag på direkt när de släpps. Har någon sagt till dig att AMD alltid har god tillgång dag 1 har de antingen ljugit, varit okunniga eller så var det en AMD fanboy och de ska man inte lyssna på precis som med Nvidias och intels fanboys

Jag är väl medveten om det. Om inte sarkasmen kunde utläsas i mitt förra inlägg ber jag om ursäkt. Det var mest en pik mot andra som inte tycks kunna se några fel hos AMD öht.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vet inte om de sagt något mer eller om vi tänker på "den där" tweeten. För det som sades så var att 6000-serien inte kommer vara en papperslansering, detta spann folk till att det kommer finnas massor med kort tillgängliga. Vilket förklarades i en till tweet att AMD ansåg inte att Nvidia gjort en papperslansering heller.

Så det är ganska givet att det kommer finnas ungefär lika många kort tillgängliga. Däremot har ju marknaden blivit lite mer mättad sedan lansering. Verkligheten är som den är, man kan inte förvänta sig fulla lager direkt, finns det tillräckligt med kort och CPUer vid lansering och det kommer varje vecka är det inte papperslansering.

Skulle de "lansera" och det inte finns något kort alls eller otroligt få (läs 10 tal) och inga leveranser på flera veckor, ja då är det papperslansering.

Nä så är det såklart, man har en förmåga att glömma också.

När du säger det så minns jag mycket väl att jag lyckades köpa ett av de fyra 7970 som kommit in till Dustin första releasedagen. Det var ju dock en annan tid då handla i fysiska butiker mer betydligt vanligare så svårt att sia om nationell tillgång då...

Permalänk
Medlem

Inte oväntat men det kommer ändå öka tillgången på moderna grafikkort generellt då båda lagen har nya kort mot nu där 3070,3080,3090 är de enda kort värda att köpa och vissa skulle säga att 3090 kan räknas bort då inte många vill betala 18-22k som de som finns tillgängliga ligger på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt sett borde man kanske lägga ut alla tillgängliga kort som auktioner istället så får marknaden sätta priserna, och alla som vill ha kort nu kan få dom?

Helt meningslöst med lanseringspriser när det omvända borde stämma...

Skulle ju dock göra försäljningen till scalping mer eller mindre

Permalänk
Medlem

Att det tar slut snabbt är en sak, men det viktigaste är hur snabbt det kommer in fler kort efter det.

Jag har varit redo att köpa nytt kort nu ett bra tag, så jag hoppas att jag kan få ett direkt, men om inte, så hoppas jag verkligen att det kommer in snabbare än med 3080.

Jag beställde ett 3080 dagen efter release, medvetet lite sent för att jag ville ha tid att se RDNA 2, men även om det var en dag efter release, så känns det väldigt konstigt att min förväntade leverans är nästa år... Det är rent för få produkter som kommer in efter release.

Om det bara kommer in ett bra antal RDNA 2 kort löpande, så är det inte så väldigt stort problem normalt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Ska ju tilläggas nu när det här blev en nyhet att bara för att jag tror att det kommer vara begränsat vid release och ta slut snabbt iom att allt verkar gå åt snabbt nu är det för tidigt att säga hur tillgången kommer vara framåt. Vi hoppas såklart att det blir bra och e taggade på att börja sälja.

Hur är det med Strix LC varianten av 6800 XT, kommer det finnas någon tillgänglighet av den vid launch?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Kanske man bör vänta till launch iaf innan man börjar tro o tycka, efter launch om det blir så illa då är det väl fritt fram?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Jag är väl medveten om det. Om inte sarkasmen kunde utläsas i mitt förra inlägg ber jag om ursäkt. Det var mest en pik mot andra som inte tycks kunna se några fel hos AMD öht.

Jo det var jag medveten om tänkte bara det kunde vara bra att få med den informationen innan någon vilsen "galning" nappade, verkar ju vara många som tror det är något nytt med att grafikkort är svåra att få tag på direkt när de släpps.
Blir det fanboy bråk i varenda tråd som handlar om Intel, Nvidia,amd, xbox eller playstation blir ju ingen glad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Nä så är det såklart, man har en förmåga att glömma också.

Helt klart. Jag och någon mer grävde ju i 6 år eller äldre gamla trådar och det var exakt samma gnäll då som med Ampere Kanske man hade tur då och tänkte inte på kön, nu när man hamnar långt bak så blir man sur.

Själv har jag väldigt sällan köpt nytt och aldrig vid lansering, så jag har alltid kollat ifrån sidolinjen och sett hur skralt det varit vid lanseringar.

Permalänk
Medlem

Vid det här laget så tycker jag att både Nvidia och AMD borde dra långt åt helvete.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem

alla som släpper nytt nu verkar ju ha problem att leverera.. amd, nvidia, apple m.m..

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli det nya normala, hypen är alldeles för stor för att kunna leverera dom första månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Kan nog vara så att Asus inte är en prioriterad AIB med tanke på hur dåliga deras kort för 5700 och 5700xt var, samt hur dom hanterade det.

Gäller ju typ samtliga röda Asus-kort det senaste decenniet

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Är det verkligen papperslansering och inte nördarna som har för mkt pengar och för lite tålamod nu för tiden ?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

1 leverantör går ut med att detta och alla börjar gråta... jisses.

Permalänk
Medlem

En fördel vid denna launchen är ju att det trots allt är några hundra GPU-köpare som fått sina 30-kort redan. Så något mindre efterfrågan blir det ju.

Jag kommer inte heller hänga på låset eftersom jag inväntar en 3070 som jag fick tag på till MSRP vilket gör det ca. 1000:- billigare än 6800 (så vitt jag vet, kanske blir specialerbjudande på dom vid lansering men det verkar osannolikt).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

får ta detta med en öl och lugna sig lite 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Detta kommer bli det nya normala, hypen är alldeles för stor för att kunna leverera dom första månaderna.

Har inget med hypen att göra. Det handlar om tillgången. Den är låg. Men det är säkert taktik bakom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Är det verkligen papperslansering och inte nördarna som har för mkt pengar och för lite tålamod nu för tiden ?

När en återförsäljare får in 25st av ett exemplar och sedan 2 månader eller mer till nästa leverans så ja, då är det en papperslansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

får ta detta med en öl och lugna sig lite 👍🙂

+1

Permalänk

2020 papperslanseringarnas år. Får vara glad att man inte hade några planer på att uppgradera varken CPU eller GPU denna generation.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag begriper inte de som blir jätteupprörda över "dålig tillgång" på processorer eller gpu'er, de säljer som smör i solsken just nu och precis varenda liten pryl går åt direkt det kommer in, det är inte normalt, alls. Hur förväntar ni er att någon leverantör ska kunna leverera i den omfattning det plötsligt efterfrågas i?

Just nu är det mycket högre efterfrågan än vad det finns tillgång, för att göra det än värre ser scalpers detta & inser att här finns det pengar att tjäna & vipps har vi ännu högre efterfrågan än sagda tillgång, min egna gissning runt detta är rätt enkel, vi har en pandemi som säkerligen påverkar efterfrågan, så är det på mitt jobb i en annan marknad där vi slagit alla säljrekord vi haft de senaste 25 åren med ingen annan förklaring än just pandemin, vi har en ny generation konsoller och folk vill då uppgradera datorn som de inte brytt sig om då konsollerna stagnerat rätt bra sista åren och inget jättespännande har hänt varken på cpu eller gpu sidan för de som enbart spelar förräns nu.

Visst det känns kanske inte så kul att bli utan prylar men att skälla på tillverkare för att du inte kan handla något de inte hinner tillverka blir lite märkligt i mitt tycke. Det är skillnad om det faktiskt inte finns hårdvara alls att köpa från första början men om de bara säljs slut på grund av bisarr efterfrågan så är det inte samma sak.

Jag får väldigt ofta förklara för kunder att de måste vänta på tillverkning av de varor de beställt och att tillverkaren har en massiv backlog då ingen hinner med att hantera den plötsliga ökningen i efterfrågan och alla kunder tittar på mig som om jag kom från månen med följande uppsyn; "Vadå, kommer det inte på posten imorgon?"

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Måste erkänna att jag begriper inte de som blir jätteupprörda över "dålig tillgång" på processorer eller gpu'er, de säljer som smör i solsken just nu och precis varenda liten pryl går åt direkt det kommer in, det är inte normalt, alls. Hur förväntar ni er att någon leverantör ska kunna leverera i den omfattning det plötsligt efterfrågas i?

Just nu är det mycket högre efterfrågan än vad det finns tillgång, för att göra det än värre ser scalpers detta & inser att här finns det pengar att tjäna & vipps har vi ännu högre efterfrågan än sagda tillgång, min egna gissning runt detta är rätt enkel, vi har en pandemi som säkerligen påverkar efterfrågan, så är det på mitt jobb i en annan marknad där vi slagit alla säljrekord vi haft de senaste 25 åren med ingen annan förklaring än just pandemin, vi har en ny generation konsoller och folk vill då uppgradera datorn som de inte brytt sig om då konsollerna stagnerat rätt bra sista åren och inget jättespännande har hänt varken på cpu eller gpu sidan för de som enbart spelar förräns nu.

Visst det känns kanske inte så kul att bli utan prylar men att skälla på tillverkare för att du inte kan handla något de inte hinner tillverka blir lite märkligt i mitt tycke. Det är skillnad om det faktiskt inte finns hårdvara alls att köpa från första början men om de bara säljs slut på grund av bisarr efterfrågan så är det inte samma sak.

Det är år 2020. Människor orkar inte vänta.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.