Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, för folk dör på grund av att andra inte är villiga att anpassa sig. Därför är jag emotionellt laddad.

Nej folk dör för att dom är gamla och/eller sjuka

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aki04:

svamlar ? att corona råkar dyka upp samma år som det viktigaste valet i usas historia , samma period där trump visar sig vara den hårdaste presidenten mot kina någonsin, självklart vill man då ha biden, som man redan har affärer med, i vita huset som man kan styra över när han är så vilse och dement redan. som sagt corona kommer försvinna efter mars nån gång, vänta och se

Du tror inte att det hade funnits effektivare sätt än att släppa lös ett virus globalt som även påverkat Kinas ekonomi stort om man ville få bort Trump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

svamlar ? att corona råkar dyka upp samma år som det viktigaste valet i usas historia , samma period där trump visar sig vara den hårdaste presidenten mot kina någonsin, självklart vill man då ha biden, som man redan har affärer med, i vita huset som man kan styra över när han är så vilse och dement redan. som sagt corona kommer försvinna efter mars nån gång, vänta och se

Har du varit och norpat nåt från din farsas medicinskåp?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du tror inte att det hade funnits effektivare sätt än att släppa lös ett virus globalt som även påverkat Kinas ekonomi stort om man ville få bort Trump?

Kinas ekonomi är den enda som gått plus sen pandemin började. Bara kolla upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Så det enda du har att gå på är anekdotiska bevis? Det betyder inte att Kina ligger bakom pandemin eller COVID-19.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aki04:

Pandemin är för det första långt ifrån över, Kinas ekonomi är beroende av andra länder precis som andra länder är beroende av Kina.

Om nu Kina hade velat få bort Trump, inser du inte själv att skapa en pandemi hade varit en EXTREMT riskfylld och dålig plan för det? Det är lite skrattretande hur man ens kan tro på det. Snälla säg mig att du förstår det själv.

Kina kunde knappast förutspå hur varje land i världen skulle agerat och hur pandemin skulle spridas i förväg och få bort en president på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Mållgan är Alfons hemlige låtsaskompis i bokserien Alfons Åberg. Det jag gissar att @ztenlund menar är att "kompisen" som @GETSOME refererar till inte existersr annat än i dennes fantasi. Kanske för att underbygga konspirationstänk utan grund. Eller har jag fel @zetterlund ?

Överlag är ju detta jag har hört [godtycklig värklighetsfrånvänd smörja], kan detta vara sant?/ni kan inte bevisa att jag har fel ganska vanligt. Det är ju tyvärr mycket lättare och kostnadseffektivare att dra något ur röven än att motbevisa även om påståendet är helt befängt. Inte sagt att det var syftet med just denna post, men man kan ju undra om inte en del galna inlägg i tråden sprungit ur det tänket..

Personen som berättade detta för mig existerar definitivt, om personen i fråga ljög å hittade på en vals det är ju frågan och precis därför jag lyfte detta här med er.

Kostnadseffektivt att dra något ut röven?
Finner dig väldigt roande 👌

Sen att ens använda orden konspirationstänk..
Rimmar väldigt illa när jag simpelt lyfte en fråga angående ett påstående.

Permalänk
Medlem

Sen om du vill lyfta konspirationstänk så kan du börja med att googla vad som hände med läkaren som först uppmärksammade covid viruset och vad som hände med honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Personen som berättade detta för mig existerar definitivt, om personen i fråga ljög å hittade på en vals det är ju frågan och precis därför jag lyfte detta här med er.

Hade varit rimligare att du bad personen som kom med det (rätt extrema) påståendet att backa upp sitt påstående istället för att be oss motbevisa det.

Svårt för oss att motbevisa det på något annat vis än att påtala hur orimligt det hela låter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag bad inte om att motbevisa, utan det var en öppen fråga ifall någon satte på information angående påståendet. Simple as that, sen att människor börjar sväva ut direkt. Not my fault at all.

Jag fann det själv orimligt och därför valde att lyfta det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Och bad du då personen som kom med påståendet att komma med något konkret att backa upp sitt påstående med? Det hade jag gjort om jag hörde en person jag känner påstå det iallafall.

Om vederbörande då inte kunde göra det (vilket jag misstänker personen du pratar om inte heller kan) så hade jag avfärdat det som trams/konspirationsteorier och låtit diskussionen dö ut.

Men som svar på din fråga; Nej, ingen här kommer kunna ge dig ett svar på om det är sant eller inte, då det med största sannolikhet inte är sant, och därmed finns det ingen fakta eller information att lyfta upp som stärker någon av sidorna i frågan heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GETSOME:

Jag bad inte om att motbevisa, utan det var en öppen fråga ifall någon satte på information angående påståendet. Simple as that, sen att människor börjar sväva ut direkt. Not my fault at all.

Som Carl Sagan en gång sa: "Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis."

Eller ett riktigt löjligt exempel: Om du säger att det ligger en bajskorv i duschen så borde du inte ha några problem att visa det konkret så att vi alla kan bekräfta i grupp, "Ja, det ligger en bajskorv i duschen".

Tanken är följande: Om det är så uppenbart att påståendet är sant (hur än extraordinärt det än må vara) så bör bevisbördan vara extremt lätt. Ligger det verkligen en bajskorv i duschen, jamen visa den då eller håll tyst om det annars osannolika påståendet.

Men människor är redan körda pga. flera års konsumtion av sociala medier som skapat miljontals "mikroverkligheter". Jag är väldigt cynisk inför de kommande decennierna. Siktar på att få leva kanske 20-30 år till högst. Men men, nu är det hälg iaf!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Ja jösses, mycket ska man läsa, det är ok att du är konspirationsteoretiker men denna teori är du förhoppningsvis extremt ensam om. Det som fascinerar och till viss del skrämmer mig är att du verkar tro på det själv, oerhört tragiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aki04:

Suckar.
Han gick från att Kina VÅLDTAR oss (ja, han använde faktiskt den retoriken) till att de är faktiskt bra folks efter ETT endaste möte!

Att han sedan betalar mer skatt i Kina och har under 10 år försökt skapa sig själv affärsmöjligheter i landet tycks vara inget som Trump supporters ens märker.

Report: Tax Records Show Trump Tried to Land China Projects
President Donald Trump spent a decade unsuccessfully pursuing projects in China, operating an office there during his first run for president.
https://www.snopes.com/ap/2020/10/20/report-tax-records-show-...

En komiker synar Trumps bluff med enkelhet:

Dessutom så visste Trump tidigt att det var ett problem, men han valde att fokusera sig på sin VALKAMPANJ och att få ekonomin igång, men förstås så fattar inte dummern att ekonomin kommer ta skada så länge viruset finns kvar.

Jared Kushner bragged in April that Trump was taking the country 'back from the doctors'
https://edition.cnn.com/2020/10/28/politics/woodward-kushner-...

Vi vet att Trump ljög, stängde ner pandemi-teamet tidigare, sen skärs CDC budgeten ner osv..

'He has blood on his hands': Columbia University study shows that Trump could have avoided over 130,000 COVID-19 deaths with a more robust pandemic response
https://www.businessinsider.com/columbia-study-white-house-co...

Trump Called 'Mass Murderer' After White House Docs Show He Lied About Recent Covid-19 Surge
The congressman who released the reports said they reveal "Trump's contempt for science and refusal to lead during this crisis have allowed the coronavirus to surge."
https://www.commondreams.org/news/2020/10/20/trump-called-mas...

The Trump Administration Shut a Vaccine Safety Office Last Year [2019]. What’s the Plan Now?
https://www.nytimes.com/2020/10/23/health/covid-vaccine-safet...

White House Blocked C.D.C. From Requiring Masks on Public Transportation
The order would have mandated that both passengers and employees wear face coverings on planes, trains, buses and subways and in airports, stations and depots.
https://www.nytimes.com/2020/10/09/health/coronavirus-covid-m...

White House Advisers Privately Gave Sober COVID Warnings as Trump Misled Public
https://truthout.org/articles/white-house-advisers-privately-...

Att Trump blev vald var dödsdom för hundratusentals. Eftersom viruset inte ens började i USA så hade de GOTT om tid att förbereda sig för "krig".

Dessutom så kom covid fram 2019, varav namnet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tack @sAAb & @lhugo, Alfons Åberg var aldrig nåt jag gillade som liten så referensen till Målligan gick mig helt förbi.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Vila i frid

Man kallar ibland även vår Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson för Mållgan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Länk?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Suckar.
Han gick från att Kina VÅLDTAR oss (ja, han använde faktiskt den retoriken) till att de är faktiskt bra folks efter ETT endaste möte!

Alltså att Sverige blir våldtaget på olika sätt, det är nog helt ok att uttrycka sig så. Det är en åsikt och kan vara helt ok ämne för fördjupning och samtalsämne. Men det skiljer sig åt med vad är en konspiration. Det finns skillnader.

Konspirationsteorier är ofta dominerade av "bevis" som inte är begrundad i faktisk vetskap. Den vill utifrån olika händelser mynna till att fastställa att något skett av en viss anledning. Ofta fungerar inte alla variabler i en konspirationsteori så det kräver utfyllnad och det är ungefär då teorin behöver uppnå antiklimax, allt eller inget, hela systemet är korrupt och det går inte att lita på någon.

Jag tycker att det kan vara ganska ok att leka med tankar och ideer men det gäller att vara ganska försiktig att ha "övertygande bevis" om det inte är fastställt nånstans, tex räcker det inte med att ha gjort massvis med google research eller youtube videos som hävdade något.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Dags att titta upp mot himlen och inse att det kanske är guds verk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huxflux:

Konspirationsteorier är ofta dominerade av "bevis" som inte är begrundad i faktisk vetskap. Den vill utifrån olika händelser mynna till att fastställa att något skett av en viss anledning. Ofta fungerar inte alla variabler i en konspirationsteori så det kräver utfyllnad och det är ungefär då teorin behöver uppnå antiklimax, allt eller inget, hela systemet är korrupt och det går inte att lita på någon.

Jag tycker att det kan vara ganska ok att leka med tankar och ideer men det gäller att vara ganska försiktig att ha "övertygande bevis" om det inte är fastställt nånstans, tex räcker det inte med att ha gjort massvis med google research eller youtube videos som hävdade något.

Konspirationsteoriers så kallade "bevis" brukar vara som trasiga vattenmått: de som tror på dem anser att de visar 100% rakt medan i princip alla andra kan se att vad det syftar till att mäta rakt är helt snett för hela mätverktyget är trasigt.

Med andra ord är "bevis" som konspirationsteoriteker sig av som trasiga vattenmått. I princip alla andra kan se att det är helt ogiltiga bevis/mätinstrument medan de konspirationslagda tror att deras mått visar 100% rakt och är helt blinda för att deras vattenmått saknar vätska inuti......

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vill helst inte ha argumentationer om antiks/munsskydd fungerar eller ej. Då princip hela världen har anpassat sig och att använda munskydd är pcinip obligatoriskt när man ska in i butiker/röra sig bland folk då dessa har svårt att social-distansera sig.
Finns det någon här använder sig av mensskydd vid dessa tillfällen i sverige ?
Vart har ni köpt? (inga apoteks eller sjukvårdsskydd utan syftar på tyggskydd.)

Om det blir någon konstig argumentation om det fungerar eller ej så tar jag bort mitt inlägg

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Vill helst inte ha argumentationer om antiks/munsskydd fungerar eller ej. Då princip hela världen har anpassat sig och att använda munskydd är pcinip obligatoriskt när man ska in i butiker/röra sig bland folk då dessa har svårt att social-distansera sig.

Om det blir någon konstig argumentation om det fungerar eller ej så tar jag bort mitt inlägg

Mensskydd???

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Haha, jo det tror jag nog, kvinnor i synnerhet (kunde inte hålla mig). 😂😂

Skämt åsido, har köpt dessa tidigare i sommar, men ännu inte använt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Skulle tro att en del kvinnor använder mensskydd i butikerna.

Permalänk
Medlem

HAHAH omg xD
Jävla autocorrect xD
Munnskydd ska det ju självklart stå

Skrivet av Sysop:

Oh perfekt Precis vad jag letat efter. Casual munnskydd liksom av ett vanligt stort märke Bra pris oxå.
Tack för tipset

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Adidas själva skriver så här om dessa munskydd...

"Detta skydd för mun och näsa är en modeartikel som är avsedd för privat bruk och som inte uppfyller några medicinska krav.
Skyddet har inte testats eller certifierats som personlig skyddsutrustning. Det är ingen skyddsmask av något slag.
Detta skydd är inte lämpligt att användas inom hälso- och sjukvård, vårdhem eller andra användningsområden som kräver minskad exponering av luftburna föroreningar.
Detta skydd skyddar inte dig eller andra från att sprida virus. När det bärs över mun och näsa kan det begränsa spridningen av droppar."

Bra grejer...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

"Detta skydd för mun och näsa är en modeartikel som är avsedd för privat bruk och som inte uppfyller några medicinska krav.
Skyddet har inte testats eller certifierats som personlig skyddsutrustning. Det är ingen skyddsmask av något slag.
Detta skydd är inte lämpligt att användas inom hälso- och sjukvård, vårdhem eller andra användningsområden som kräver minskad exponering av luftburna föroreningar.
Detta skydd skyddar inte dig eller andra från att sprida virus. När det bärs över mun och näsa kan det begränsa spridningen av droppar."

Bra grejer...

Ja det var den typen av skydd som efterfrågades, inte en hazmat-suit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Bra grejer...

D.v.s. som alla andra ”vanliga” munskydd, inga utom FFP3 klassade är ju till för annat än att stoppa bäraren från att distribuera sina partiklar till andra. (Vilket fortfarande är en hyfsad ide’ om nu alla kunde bära dessa och sluta sprida sitt slem till andra)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det var den typen av skydd som efterfrågades, inte en hazmat-suit.

Skrivet av Mindfighter:

D.v.s. som alla andra ”vanliga” munskydd, inga utom FFP3 klassade är ju till för annat än att stoppa bäraren från att distribuera sina partiklar till andra. (Vilket fortfarande är en hyfsad ide’ om nu alla kunde bära dessa och sluta sprida sitt slem till andra)

Skulle jag skaffa munskydd, så skulle iaf jag skaffa ordentliga som faktiskt gör nytta. Om du rör dig i butiker eller bland folk, vet du aldrig om det är någon som helt plötsligt nyser eller hostar till, rakt mot dig. Vet inte hur många gånger det hänt mig under de gångna månaderna... många är det i alla fall.
Jag fick tag i någon bättre "klassad" variant i våras, det hjälpte dock inte mig. Men som sagt, det hjälpte kanske andra, då jag även använde det när jag var sjuk. Frugan klarade sig i alla fall... även om jag tror att vårat avstånd till varandra var mer avgörande.

Så jag håller med om att det är smart att använda det, om man har förkylningssymtom.. men rent teoretiskt, borde det ju gå lika bra med en halsduk som att använda dessa.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Det stora problemet med mundskydd är att bäraren tror att de själva är skyddade,