Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Precis. De smittspårar ju typ alla nu och då får de ju fram att det är AW, privata fester och arbetsplatser och hemmet som man smittas. Att folk inte fattar att de ska ge fan i AW och privata fester är patetiskt. Att det är svårare att undvika sitt egna hem och i viss mån arbetsplatser förstår jag. Men klarar man inte av sitt liv utan AW och privata fester så är det något allvarligt fel på en så då behöver man uppsöka sjukvården snarast

Jag är övertygad om att om alla medborgare "maxade" ur precis alla rekommendationer, och där det inte finns rekommendationer (eller att man tolkar dom lite hur man vill, eftersom det i dagsläget inte är något straff/böter) kör på precis som vanligt så skulle sjukvården omgående ha riktigt stora problem, för att inte tala på undantränings-effekten på allting som inte är Corona-relaterat då. (Som redan har inträffat då, och den kön kommer ta år att beta av)

Permalänk
Medlem

Ja, nu j-vlar är det skarpt läge och det är exceptionellt oroväckande att vi inte ser slutet på Corona. Förutom andra våg så muterat virus från Minkar och allt möjligt skit, skrämmande. Räkna med risk att förlora arbete både för er själva, nära och kära samt en bostadsmarknad som troligen blir skakig snart. Folk som förlorar jobb men sitter på fina vinster i hus och lägenheter lär försöka sälja i ett läge då färre och färre vill köpa, resultatet blir lägre priser. Hittills har ju bostadsmarknaden klarat sig väldigt bra men jag kan omöjligen se hur det kan fortsätta i 1-2 år till när fler och fler förlorar sina jobb. Läget var illa redan innan men nu när detta förlängs på obestämd tid framåt blir självklart såren djupare för alla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Ja, nu j-vlar är det skarpt läge och det är exceptionellt oroväckande att vi inte ser slutet på Corona. Räkna med risk att förlora arbete både för er själva, nära och kära samt en bostadsmarknad som troligen blir skakig snart. Folk som förlorar jobb men sitter på fina vinster i hus och lägenheter lär försöka sälja i ett läge då färre och färre vill köpa, resultatet blir lägre priser. Hittills har ju bostadsmarknaden klarat sig väldigt bra men jag kan omöjligen se hur det kan fortsätta i 1-2 år till när fler och fler förlorar sina jobb. Läget var illa redan innan men nu när detta förlängs på obestämd tid framåt blir självklart såren djupare för alla.

Boendemarknaden behöver skakas om lite, dagens priser är orimliga.

Men det är klart att det är tragiskt när folk blir av med sina jobb och är tvungna att sälja hus med förlust om det går så långt. Jag minns ju nittiotalskrisen, min farsa köpte hus då och säljaren hade lån på ett par hundratusen mer än vad han fick, och det var ju mycket pengar då. Farsan betalade 530 000 för ett visserligen litet hus men ändå i Göteborgs stad och så.

Permalänk
Medlem

En annan effekt man ser är att betydligt fler nu söker till högskola/universitet med betygsgränser som sannolikt når rekordnivåer (pga ökad konkurrens om platserna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, nu j-vlar är det skarpt läge och det är exceptionellt oroväckande att vi inte ser slutet på Corona. Räkna med risk att förlora arbete både för er själva, nära och kära samt en bostadsmarknad som troligen blir skakig snart. Folk som förlorar jobb men sitter på fina vinster i hus och lägenheter lär försöka sälja i ett läge då färre och färre vill köpa, resultatet blir lägre priser. Hittills har ju bostadsmarknaden klarat sig väldigt bra men jag kan omöjligen se hur det kan fortsätta i 1-2 år till när fler och fler förlorar sina jobb. Läget var illa redan innan men nu när detta förlängs på obestämd tid framåt blir självklart såren djupare för alla.

Ser inte riktigt varför bostadsmarknaden skulle krascha och folk tvingas sälja. Räntorna förutspås nu att komma fortsätta ligga runt nollan för överskådlig framtid. Väldigt få kommer ha problem att ha råd att bo kvar i sina hem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

En annan effekt man ser är att betydligt fler nu söker till högskola/universitet med betygsgränser som sannolikt når rekordnivåer (pga ökad konkurrens om platserna).

Jag ser inte att det skulle vara nåt problem att fler väljer att utbilda sig. Självklart finns det inte obegränsat med platser till alla.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ser inte riktigt varför bostadsmarknaden skulle krascha och folk tvingas sälja. Räntorna förutspås nu att komma fortsätta ligga runt nollan för överskådlig framtid. Väldigt få kommer ha problem att ha råd att bo kvar i sina hem.

Allt handlar om arbetsmarknaden och hur den utvecklar sig, antal varsel etc, vi får se. I storstäderna är man mera sårbar pga betydligt högre boendekostnader samt att det självklart är lockande att försöka säkra eventuell vinst om en eller båda parter förlorat sina jobb.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Ser inte riktigt varför bostadsmarknaden skulle krascha och folk tvingas sälja. Räntorna förutspås nu att komma fortsätta ligga runt nollan för överskådlig framtid. Väldigt få kommer ha problem att ha råd att bo kvar i sina hem.

Exakt! När en bank kan sätta 2.5% på 30-åriga bolån känns det som att räntan inte kommer ändras mycket de närmsta 10 åren i alla fall.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag ser inte att det skulle vara nåt problem att fler väljer att utbilda sig. Självklart finns det inte obegränsat med platser till alla.

Vet inte om du läste, det är toppen att fler utbildar sig men följden nu blir hårdare konkurrens om platserna pga kraftigt ökat antal ansökande, högre betygsgränser och fler som blir besvikna på att de inte får läsa de som de önskat. Det som möjligen kan ske är att högskolarna/universiteten ökar antal platser ytterligare... vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, nu j-vlar är det skarpt läge och det är exceptionellt oroväckande att vi inte ser slutet på Corona. Förutom andra våg så muterat virus från Minkar och allt möjligt skit, skrämmande. Räkna med risk att förlora arbete både för er själva, nära och kära samt en bostadsmarknad som troligen blir skakig snart. Folk som förlorar jobb men sitter på fina vinster i hus och lägenheter lär försöka sälja i ett läge då färre och färre vill köpa, resultatet blir lägre priser. Hittills har ju bostadsmarknaden klarat sig väldigt bra men jag kan omöjligen se hur det kan fortsätta i 1-2 år till när fler och fler förlorar sina jobb. Läget var illa redan innan men nu när detta förlängs på obestämd tid framåt blir självklart såren djupare för alla.

Tyvärr har du rätt.

Här är fyra diagram från ourworldindata.org för ett urval av europeiska länder. Spanien och Andorra är bortplockade här för deras rapportering verkar helt uppåt väggarna återigen.

Den första visar perioden 31 december 2019 till 6 november 2020 med linjär y-axel. Klicka på Visa innehåll för att se samma graf med logaritmisk y-axel, samt samma diagram igen, men för perioden perioden 6 augusti till 6 november 2020.

Dold text

Tjeckien är inom kort på samma nivå som Belgien var i våras, och sannolikt förbi. Resten av Europa är på väg mot samma eller värre nivåer också.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag har hört på villovägar att staten får ekonomisk ersättning för varje rapporterade dödsfall med covid?

Kan det stämma?
Någon som har koll på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Jag har hört på villovägar att staten får ekonomisk ersättning för varje rapporterade dödsfall med covid?

Kan det stämma?
Någon som har koll på detta?

Låter som en konspirationsteori av värsta sort i stil med "pandemin är planerad för att döda av våra dyra pensionärer".

Vem exakt skulle betala ut ersättningen till svenska staten? Kina? George Soros?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om det stämmer eller inte, därav frågan 😁

Men skulle det stämma skulle jag väl gissa på IMF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Jag har hört på villovägar att staten får ekonomisk ersättning för varje rapporterade dödsfall med covid?

Kan det stämma?
Någon som har koll på detta?

Haha

Varifrån får staten dessa magiska pengar 😂

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men samtidigt att kräva att andra ska begränsa sin frihet för din skull är egoistiskt.

Det finns två motsatta synsätt här. Några är rädda att bli sjuka och vill att andra ska begränsa sina fri- och rättigheter för deras skull.

Andra är rädda för att få sina fri- och rättigheter begränsade och vill att andra ska visa hänsyn i detta avseende.

Det går inte komma ifrån att vissa människor värderar både sin egns och andras frihet mer än sitt eget liv och andra värdesätter sin egna hälsa framför andra människors frihet.

Trixet är väl att hitta en kompromiss som gör alla nöjda.

Nej, det är långt ifrån egoistiskt när det råder en pandemi och myndigheterna ber oss begränsa våra kontakter.
Vad som däremot är oerhört egoistiskt är att ta lätt på detta och utsätta sig själv och sin omgivning för en ökad risk.
Det finns folk som sliter inom sjukvården varje dag och som verkligen skulle uppskatta om vi skötte detta bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GETSOME:

Jag har hört på villovägar att staten får ekonomisk ersättning för varje rapporterade dödsfall med covid?

Kan det stämma?
Någon som har koll på detta?

Ja, vem skulle betala detta? o.O FN, EU eller va?

Däremot har jag läst nåt om att sjukhus i USA får mer ersättning för covid-sjuka än andra patienter.
Kan inte svära på att det är sant dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, vem skulle betala detta? o.O FN, EU eller va?

Däremot har jag läst nåt om att sjukhus i USA får mer ersättning för covid-sjuka än andra patienter.
Kan inte svära på att det är sant dock.

Du missade hela min frågeställning?...
Ifall någon här inne kanske kunde antingen debunka det eller tillgodohålla information?

Jag har enbart fått berättat om detta, personen visste inte eller ville inte berätta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Du missade hela min frågeställning?...
Ifall någon här inne kanske kunde antingen debunka det eller tillgodohålla information?

Jag har enbart fått berättat om detta, personen visste inte eller ville inte berätta mer.

Det blir ju extremt svårt att kommentera på ett vettig sätt när det är ett så diffust påstående.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GETSOME:

Du missade hela min frågeställning?...
Ifall någon här inne kanske kunde antingen debunka det eller tillgodohålla information?

Jag har enbart fått berättat om detta, personen visste inte eller ville inte berätta mer.

Men var skulle dom få pengar ifrån? Det finns ingen logik bakom påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Du missade hela min frågeställning?...
Ifall någon här inne kanske kunde antingen debunka det eller tillgodohålla information?

Jag har enbart fått berättat om detta, personen visste inte eller ville inte berätta mer.

Om Mollgan inte vill underbygga sitt påstående med vederhäftig och verifierbar information så kan du utgå ifrån att det är ännu en konspirationsteoretisk dimridå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om Mollgan inte vill underbygga sitt påstående med vederhäftig och verifierbar information så kan du utgå ifrån att det är ännu en konspirationsteoretisk dimridå.

Vem är Mollgan? Är det månne någon känd konspirationsteoretiker?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vem är Mollgan? Är det månne någon känd konspirationsteoretiker?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Ja, nu j-vlar är det skarpt läge och det är exceptionellt oroväckande att vi inte ser slutet på Corona. Förutom andra våg så muterat virus från Minkar och allt möjligt skit, skrämmande. Räkna med risk att förlora arbete både för er själva, nära och kära samt en bostadsmarknad som troligen blir skakig snart. Folk som förlorar jobb men sitter på fina vinster i hus och lägenheter lär försöka sälja i ett läge då färre och färre vill köpa, resultatet blir lägre priser. Hittills har ju bostadsmarknaden klarat sig väldigt bra men jag kan omöjligen se hur det kan fortsätta i 1-2 år till när fler och fler förlorar sina jobb. Läget var illa redan innan men nu när detta förlängs på obestämd tid framåt blir självklart såren djupare för alla.

Vi övelever denna gång ochså, tro mig, och ekonomierna repar sig alltid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Tyvärr har du rätt.

Här är fyra diagram från ourworldindata.org för ett urval av europeiska länder. Spanien och Andorra är bortplockade här för deras rapportering verkar helt uppåt väggarna återigen.

Den första visar perioden 31 december 2019 till 6 november 2020 med linjär y-axel. Klicka på Visa innehåll för att se samma graf med logaritmisk y-axel, samt samma diagram igen, men för perioden perioden 6 augusti till 6 november 2020.
https://i.imgur.com/U6QqBvK.png

Tjeckien är inom kort på samma nivå som Belgien var i våras, och sannolikt förbi. Resten av Europa är på väg mot samma eller värre nivåer också.

Du glömmer att vi testar ca 8gg fler idag, hade man testat lika många i höstas hade grafen sett annorlunda ut. Skulle vi sluta testa i morgon skulle grafen störtdyka inom 1mån, det hänger lixom ihop.

Permalänk
Inaktiv

Och jag är övertygad om, som jag sa i höstas att de flesta av oss kommer att bi smittade, många är det garanterad utan att veta av det.
Jag har snorat och haft huvudvärk i en vecka nu. Men det hör till den här årstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vem är Mollgan? Är det månne någon känd konspirationsteoretiker?

Mållgan är Alfons hemlige låtsaskompis i bokserien Alfons Åberg. Det jag gissar att @ztenlund menar är att "kompisen" som @GETSOME refererar till inte existersr annat än i dennes fantasi. Kanske för att underbygga konspirationstänk utan grund. Eller har jag fel @zetterlund ?

Överlag är ju detta jag har hört [godtycklig värklighetsfrånvänd smörja], kan detta vara sant?/ni kan inte bevisa att jag har fel ganska vanligt. Det är ju tyvärr mycket lättare och kostnadseffektivare att dra något ur röven än att motbevisa även om påståendet är helt befängt. Inte sagt att det var syftet med just denna post, men man kan ju undra om inte en del galna inlägg i tråden sprungit ur det tänket..

Permalänk
Medlem

fattar inte varför folk är oroliga, corona kommer försvinna samma sekund biden tar plats i vita huset och kina får det dom velat hela tiden . inget konstigt ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Du glömmer att vi testar ca 8gg fler idag, hade man testat lika många i höstas hade grafen sett annorlunda ut. Skulle vi sluta testa i morgon skulle grafen störtdyka inom 1mån, det hänger lixom ihop.

Nej, det du påstår stämmer inte eftersom diagrammen visar antalet dödsfall. De visar alltså inte antalet "testade" utan antalet döda som har bekräftad covid-19. Den siffran har inte varit omdiskuterad i Europa.

Att vi testar många gånger flera idag påverkar antalet "fall" (cases), inte det som dessa diagram visar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

fattar inte varför folk är oroliga, corona kommer försvinna samma sekund biden tar plats i vita huset och kina får det dom velat hela tiden . inget konstigt ju

Wat? Vad svamlar du om?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Wat? Vad svamlar du om?

svamlar ? att corona råkar dyka upp samma år som det viktigaste valet i usas historia , samma period där trump visar sig vara den hårdaste presidenten mot kina någonsin, självklart vill man då ha biden, som man redan har affärer med, i vita huset som man kan styra över när han är så vilse och dement redan. som sagt corona kommer försvinna efter mars nån gång, vänta och se