Permalänk
Medlem

Ny switch för Telias IPTV?

Jag har på senare tid fått problem med att Telias tv tjänst inte funkar som den ska på min andra tv box som jag har i sovrummet. Där har jag en arris 4302 tv box kopplad till en Zyxel ES-105A v2 switch som jag fick utskickad från telia för ca 6 år sedan och den har funkat felfritt fram tills nu. Switchen är sedan kopplad i nätverksuttaget jag har i sovrummet bort till min router, en Sagemcom fast 5370e som står i vardagsrummet. Problemen som uppstår på tv-tjänsten är att bilden fryser och jag får pixelerad bild. Jag har testat att koppla tv boxen förbi switchen och direkt till routern och då försvinner problemen, så jag misstänker att switchen är flaskhalsen. För att slippa dra en helt ny nätverkskabel från router till tv box så skulle jag vilja veta om det finns någon modernare switch som klarar att köra Telias iptv samtidigt som jag kan ha mina spelkonsoler och smart tv kopplad till den utan att det blir några problem med tv tjänsten.

Permalänk
Medlem

Din gamla Zyxelswitch är vad jag förstår bara 100Mbit, så jag skulle säga att du kan köpa vilken gigiabitswitch som helst, behöver du kunna använda tex VLAN så behöver du ju förstås skaffa en hanterbar switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Din gamla Zyxelswitch är vad jag förstår bara 100Mbit, så jag skulle säga att du kan köpa vilken gigiabitswitch som helst, behöver du kunna använda tex VLAN så behöver du ju förstås skaffa en hanterbar switch.

Vad är skillnaden mellan en hanterbar och ohanterbar switch? Vad jag har förstått efter att ha läst runt på lite olika forum så verkar det som att switchen behöver stödja något som kallas IGMP-snooping för att iptv ska fungera som det ska.

Permalänk
Medlem

Homeplugs funkar med Telias IPTV. Kan ju vara ett alternativ om du vill slippa kabeldragningar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

En hanterbar switch i detta sammanhanget innebär att du kan göra inställningar på den. Mer specifikt behöver du kunna sätta ett VLAN-ID på den port på switchen som du ansluter din tv-box till.

Men jag funderar på om du inte skulle behöva två sladdar om du ska kunna plocka ut både trafik till tv-boxen och även till spelkonsolerna? Eller också är det så att spelkonsolerna inte kommer att bry sig om att trafiken är taggad. Här är jag osäker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MickeBoy:

En hanterbar switch i detta sammanhanget innebär att du kan göra inställningar på den. Mer specifikt behöver du kunna sätta ett VLAN-ID på den port på switchen som du ansluter din tv-box till.

Men jag funderar på om du inte skulle behöva två sladdar om du ska kunna plocka ut både trafik till tv-boxen och även till spelkonsolerna? Eller också är det så att spelkonsolerna inte kommer att bry sig om att trafiken är taggad. Här är jag osäker.

Telias router ser till att både TV-boxar och andra enheter kan samsas i nätet. Så vilken switch som helst funkar, det finns inga VLAN att ta hänsyn till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Telias router ser till att både TV-boxar och andra enheter kan samsas i nätet. Så vilken switch som helst funkar, det finns inga VLAN att ta hänsyn till.

Hej!

Det låter ju toppen. Det var verkligen nyheter för mig.
Det finns många trådar i forumet skapade i detta ämne, detta är en av dem:
#15376448

På telias hemsida (https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-telia-digi...) så hittar jag informationen "Koppla nätverkskabeln från nätverksuttaget på din tv-box (bild 1) till det gula nätverksuttaget på din bredbandsswitch märkt Lan2 eller 2X (bild 2)."

Du menar alltså att detta inte längre gäller? Eller menar du att den sladd som är uttagen från "det gula uttaget" kan serva alla?

Permalänk
Hedersmedlem

Vill man ha en snabb lösning på problemet kan man åka till Kjell & Co och köpa denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Annars funkar tex denna som finns på lager på Inet.
https://www.inet.se/produkt/5406650/linksys-lgs105

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MickeBoy:

Hej!

Det låter ju toppen. Det var verkligen nyheter för mig.
Det finns många trådar i forumet skapade i detta ämne, detta är en av dem:
#15376448

På telias hemsida (https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-telia-digi...) så hittar jag informationen "Koppla nätverkskabeln från nätverksuttaget på din tv-box (bild 1) till det gula nätverksuttaget på din bredbandsswitch märkt Lan2 eller 2X (bild 2)."

Du menar alltså att detta inte längre gäller? Eller menar du att den sladd som är uttagen från "det gula uttaget" kan serva alla?

Men nu har inte TS bara en Inteno bredbandsswitch, han har även Telias router. Läs första inlägget. Så här har Telias routers alltid funkat. Jag kör på detta sättet sedan 2013.

Har du för övrigt läst tråden du refererar till? Den handlar just om att replikera funktionen i Telias router som slår ihop internet med TV-nätet för att man ska slippa hålla dem separerade.

Detta är den korrekta hjälpsidan med Telias router.
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-telia-digi...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men nu har inte TS bara en Inteno bredbandsswitch, han har även Telias router. Läs första inlägget. Så här har Telias routers alltid funkat. Jag kör på detta sättet sedan 2013.

Detta är den korrekta hjälpsidan med Telias router.
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-telia-digi...

Jag förstår inte riktigt skillnaden. Jag tänkte mig att Inteno bredbandsswitch i instruktionen var att likaställa med "Telias router".

Jag har själv Telias router och deras IP-TV och jag delar TS bild av funktionaliteten. Jag har själv tvingats till att använda en separat kabel till min tv-box från routern av precis samma anledning.

Edit: I guiden finns det ju ingen beskrivning av enheter som sitter mellan IP-tv-boxen och routern. Det finns väl möjlighet att routern kan hantera en box i vilket uttag som helst, men kan den göra det oavsett hur många enheter som sitter imellan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag förstår inte riktigt skillnaden. Jag tänkte mig att Inteno bredbandsswitch i instruktionen var att likaställa med "Telias router".

Jag har själv Telias router och deras IP-TV och jag delar TS bild av funktionaliteten. Jag har själv tvingats till att använda en separat kabel till min tv-box från routern av precis samma anledning.

Har du någon av routrarna som står listade på sidan jag länkade till? Om ja så kan du koppla TV-boxen till valfritt uttag i routern eller via en switch som är kopplad till valfritt uttag i routern.

Jag har en Inteno med port 1 kopplad till en TG799vac Xtream vidare till en 24port switch och från den till två olika TV-bänkar med var sin switch för att kunna koppla in diverse TV-spel och annat vid TV'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du någon av routrarna som står listade på sidan jag länkade till? Om ja så kan du koppla TV-boxen till valfritt uttag i routern eller via en switch som är kopplad till valfritt uttag i routern.

Jag har en Sagemcom fast 5370e och det fungerar tyvärr inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vill man ha en snabb lösning på problemet kan man åka till Kjell & Co och köpa denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Annars funkar tex denna som finns på lager på Inet.
https://www.inet.se/produkt/5406650/linksys-lgs105

Har också fått den switchen på kjell & company rekommenderad och att den ska funka med telias IPTV eftersom den stödjer IMGP-snooping. Ser att denna switchen är så kallad plug and play. Betyder det att funktioner som IMGP-snooping är automatiskt aktiverade eller måste man ställa in sånt manuellt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nios91:

Har också fått den switchen på kjell & company rekommenderad och att den ska funka med telias IPTV eftersom den stödjer IMGP-snooping. Ser att denna switchen är så kallad plug and play. Betyder det att funktioner som IMGP-snooping är automatiskt aktiverade eller måste man ställa in sånt manuellt?

Switchen behöver inte IGMP-snooping. Utan den funktionen får du lite mer trafik i ditt nät på de enheter som är kopplade till den switchen eftersom en switch per default skickar vidare broadcast trafik. Med IGMP-snooping i switchen så lär sig switchen att din TV-box vill ha TV-strömmen och skickar bara den trafiken dit.

Men ja, just den switchen har denna funktion. Det är bara till att koppla in och köra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har en Sagemcom fast 5370e och det fungerar tyvärr inte för mig.

Vill du använda funktionen hade jag ringt till Telia och kollat. Det ska funka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men nu har inte TS bara en Inteno bredbandsswitch, han har även Telias router. Läs första inlägget. Så här har Telias routers alltid funkat. Jag kör på detta sättet sedan 2013.

Har du för övrigt läst tråden du refererar till? Den handlar just om att replikera funktionen i Telias router som slår ihop internet med TV-nätet för att man ska slippa hålla dem separerade.

Detta är den korrekta hjälpsidan med Telias router.
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-telia-digi...

Jag har inte använt någon Inteno bredbandsswitch utan enbart den switchen jag skrev om i första inlägget. Det är en Zyxel ES-105A v2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nios91:

Jag har inte använt någon Inteno bredbandsswitch utan enbart den switchen jag skrev om i första inlägget. Det är en Zyxel ES-105A v2.

Intenon är en burk som tar emot inkommande fiber och delar upp tjänsterna på olika portar. Det är i så fall den burk som du kopplat WAN på din router till. Men det kan vara att du inte har någon tjänstefördelare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nios91:

Jag har inte använt någon Inteno bredbandsswitch utan enbart den switchen jag skrev om i första inlägget. Det är en Zyxel ES-105A v2.

Och problemet med den är att den inte kan skyffla paket tillräckligt snabbt, vilket resulterar i tappade paket som du upplever som att bilden "fryser". Som nämnt tidigare skaffa en switch (som ex föreslagen) med högre kapacitet så borde problemet vara finito. Även som nämnt så behövs inte IGMP snooping för att det ska fungera, den funktionen "snyggar upp" trafikflödet i ditt nät enligt:
https://en.wikipedia.org/wiki/IGMP_snooping#/media/File:IGMP_...
En kort förklaring är att din TV säger till nätet "Hejhej, jag är en TV, jag vill ha IP-TV trafik!" En switch med IGMP snooping kan således hålla koll på detta och skicka IP-TV trafiken till alla enheter som är registrerade för detta i switchen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Intenon är en burk som tar emot inkommande fiber och delar upp tjänsterna på olika portar. Det är i så fall den burk som du kopplat WAN på din router till. Men det kan vara att du inte har någon tjänstefördelare.

Så som kopplingen ser ut upp i min lägenhet är att det går en cat 6 nätverkskabel från källaren i vårat bostadshus till en dosa på väggen i mitt vardagsrum. På port 1 i den dosan går sedan en cat 6 kabel direkt till wan porten på min router. Jag köpte till ytterligare ett nätverksuttag i sovrummet när dem var här och installerade fibern så från port 2 i dosan i vardagrummet går en cat 6 kabel genom väggarna till en dosa i sovrummet. I den dosan som sitter i sovrummet har jag på port 1 min switch inkopplad, också med en cat 6 kabel. Nere i källaren är alla lägenheter i huset inkopplade till någon slags medieomvandlare.

Permalänk
Medlem

@Thor

Men jag har en fiberhastighet in i lägenheten på 100/100 från telia så då borde väl den switchen jag har (Zyxel ES105A v2) räcka eftersom den stödjer max 100 Mbit/s.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nios91:

@Thor

Men jag har en fiberhastighet in i lägenheten på 100/100 från telia så då borde väl den switchen jag har (Zyxel ES105A v2) räcka eftersom den stödjer max 100 Mbit/s.

Om du upplever problem med switchen men inga problem utan så är det rätt troligt att det är något med switchen i fråga som ställer till det. En snabbare switch ger dig mer utrymme för trafiken även om du inte har mer än 100mbit in. Det är inte all trafik som går vidare ut på internet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet

Eftersom jag har kopplat min tv box direkt till routern i vardagsrummet utan några problem med fryst eller pixelerad bild så misstänker jag också att switchen är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nios91:

@Thor

Men jag har en fiberhastighet in i lägenheten på 100/100 från telia så då borde väl den switchen jag har (Zyxel ES105A v2) räcka eftersom den stödjer max 100 Mbit/s.

Gissar att du har 100mbit/s i bredband för datatjänster så som stremaing osv, din ip-tv ligger säkert som en separat tjänst som inte nyttjar den kapacitet om 100mbit/s du har för ditt bredband men som även den kräver en viss bandbredd och därav upplever problemen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vill man ha en snabb lösning på problemet kan man åka till Kjell & Co och köpa denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Annars funkar tex denna som finns på lager på Inet.
https://www.inet.se/produkt/5406650/linksys-lgs105

Var ute och köpte gigabitswitchen på kjell & company och kan tyvärr bekräfta att samma fel uppstår även med den switchen. Fick också ett intressant svar i min tråd på Telias forum. Han skrev detta om Telias tv-boxar, "Telias TV tjänst fungerar inte som någon annan t.ex. Netflix, Cmore och viaplay. Den är byggd på något helkonstigt sätt, fråga mig inte varför. Men TV-boxarna får hela tiden datatrafik skickat till och från sig. Denna trafik skickas inte bara till tv-boxarna utan till allt som finns inkopplat på hemma nätverket (broadcast traffic) https://sv.wikipedia.org/wiki/Broadcast_(datorn%C3%A4tverk) Detta gör att switchar, Wifi och datorer blir överbelastade. Enheterna måste processa massa trafik som bara skall till TV-boxarna men ändå skickas till alla. Jag håller på att lösa detta problem hos en av mina kunder just nu. Men det blir en ganska dyr lösning, med att dela upp nätet i VLAN. Enligt Telia support är enda möjligheten annars att bygga ett separat nät med en kabel till varje TV-box och dessa måste vara kopplade direkt i routen. Det absolut värsta är att Telia inte har dokumenterat detta någon stans och den vanliga supporten känner inte till det. Jag fick informationen av en teknik intresserad kille på betalsupporten. Där efter har jag gjort egna mätningar för att verifiera att det verkligen är på detta sätt". Detta låter ju helsnurrigt? Att datatrafiken till tv-boxarna överbelastar allt annat i ens hemmanätverk och gör att switchar inte fungerar med deras IPTV. Jag hoppas verkligen att Telia jobbar på att fixa det här problemet omgående.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nios91:

Var ute och köpte gigabitswitchen på kjell & company och kan tyvärr bekräfta att samma fel uppstår även med den switchen. Fick också ett intressant svar i min tråd på Telias forum. Han skrev detta om Telias tv-boxar, "Telias TV tjänst fungerar inte som någon annan t.ex. Netflix, Cmore och viaplay. Den är byggd på något helkonstigt sätt, fråga mig inte varför. Men TV-boxarna får hela tiden datatrafik skickat till och från sig. Denna trafik skickas inte bara till tv-boxarna utan till allt som finns inkopplat på hemma nätverket (broadcast traffic) https://sv.wikipedia.org/wiki/Broadcast_(datorn%C3%A4tverk) Detta gör att switchar, Wifi och datorer blir överbelastade. Enheterna måste processa massa trafik som bara skall till TV-boxarna men ändå skickas till alla. Jag håller på att lösa detta problem hos en av mina kunder just nu. Men det blir en ganska dyr lösning, med att dela upp nätet i VLAN. Enligt Telia support är enda möjligheten annars att bygga ett separat nät med en kabel till varje TV-box och dessa måste vara kopplade direkt i routen. Det absolut värsta är att Telia inte har dokumenterat detta någon stans och den vanliga supporten känner inte till det. Jag fick informationen av en teknik intresserad kille på betalsupporten. Där efter har jag gjort egna mätningar för att verifiera att det verkligen är på detta sätt". Detta låter ju helsnurrigt? Att datatrafiken till tv-boxarna överbelastar allt annat i ens hemmanätverk och gör att switchar inte fungerar med deras IPTV. Jag hoppas verkligen att Telia jobbar på att fixa det här problemet omgående.

Netflix, Cmore och Viaplay är en annan typ av tjänster än IPTV. Jag tror att detta håller på att ändra sig, jag har tex en app till min TV från Telia som funkar annorlunda än TV-boxarna, men en de facto standard hittills har varit att IPTV som du får som en tjänst i din tjänstefördelare är multicast, dvs skickas ut till alla även om den inte efterfrågats. Som vi redan konstaterat hjälper IGMP-snooping som din nya switch har till att sålla i trafiken så att den inte skickas överallt utan bara till de som vill ha den.

Det unika med Telias lösning är att deras router hanterar både internet och TV i samma nät, vilket så klart underlättar när det kommer till att koppla in saker och att bygga ditt eget hemmanätverk. Men att detta skulle överbelasta ett gigabitnät stämmer inte alls.

Jag har 100/100 fiber, och det är inte så väldigt länge sedan jag bytte ut min router jag haft från Telia till en av deras nyare. Jag använder inte wifi från deras router ändå och allt funkade bra, så varför skulle jag byta? Den gamla routern hade bara 100Mbit-portar. Om nu denna broadcast trafik var så stor så skulle det innebära att jag inte skulle kunna maxa min 100mbit fiber, vilket dock gick alldeles utmärkt. Så snarare tyder detta på att du i så fall har något annat i ditt nät som får prioritet över TV-trafiken. Men återigen så borde det vara mycket svårt att överbelasta en gigabitswitch. Det är väldigt mycket trafik som ska till.

Det som verkligen får mig att tvivla på personen som skrivit tråden ovan är pratet om VLAN. Det spelar ju ingen roll om trafiken går i ett eget VLAN. Går det genom samma switchar så går ju ändå trafiken därigenom. Det enda som skulle hjälpa i så fall är att inte ta in trafiken alls.

Du skriver att du provat att koppla bort den gamla switchen. Har du provat alla ingående nätverkskablar också? Det kan ju eventuellt vara någon av kablarna som strular.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nios91:

Var ute och köpte gigabitswitchen på kjell & company och kan tyvärr bekräfta att samma fel uppstår även med den switchen. Fick också ett intressant svar i min tråd på Telias forum. Han skrev detta om Telias tv-boxar, "Telias TV tjänst fungerar inte som någon annan t.ex. Netflix, Cmore och viaplay. Den är byggd på något helkonstigt sätt, fråga mig inte varför. Men TV-boxarna får hela tiden datatrafik skickat till och från sig. Denna trafik skickas inte bara till tv-boxarna utan till allt som finns inkopplat på hemma nätverket (broadcast traffic) https://sv.wikipedia.org/wiki/Broadcast_(datorn%C3%A4tverk) Detta gör att switchar, Wifi och datorer blir överbelastade. Enheterna måste processa massa trafik som bara skall till TV-boxarna men ändå skickas till alla. Jag håller på att lösa detta problem hos en av mina kunder just nu. Men det blir en ganska dyr lösning, med att dela upp nätet i VLAN. Enligt Telia support är enda möjligheten annars att bygga ett separat nät med en kabel till varje TV-box och dessa måste vara kopplade direkt i routen. Det absolut värsta är att Telia inte har dokumenterat detta någon stans och den vanliga supporten känner inte till det. Jag fick informationen av en teknik intresserad kille på betalsupporten. Där efter har jag gjort egna mätningar för att verifiera att det verkligen är på detta sätt". Detta låter ju helsnurrigt? Att datatrafiken till tv-boxarna överbelastar allt annat i ens hemmanätverk och gör att switchar inte fungerar med deras IPTV. Jag hoppas verkligen att Telia jobbar på att fixa det här problemet omgående.

Fördelen med telias lösning är att om 20 hushåll ska titta på tv4, så blir det inte 20 x 10Mb* på länken till fastigheten utan bara 10Mb* (för den kanalen) som sedan fördelas vidare från switchen i källaren till de boxar som anmält intresse.

Att man får problemen han på forumet beskrev i sitt hemnätverk beror på att man byter ut utrustning och kopplar om utan att veta vad man gör. Sen kunde telia absolut ha dokumenterat bättre och gjort det enklare att göra rätt för de med tredjeparts-utrustning, men det handlar inte om något helknasigt teliaspecifikt påhitt. IPTV till flerbostadshus brukar fungera så.

* siffran 10Mb är helt tagen ur luften och behöver inte diskuteras i 3 sidor, som annars brukligt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Telia kör VLAN på sitt IPTV så trafik på det nätet stör inte utrustning på annat VLAN förutom att den använder del av den totala kapaciteten på porten.

Men Telia eller den nätägaren du har borde förse dig med en tjänstefördelare. Tjänstefördelaren är i grova drag en ren switch som fördelar Internet,IPTV och IP telefoni.

Jag har däremot kastat ut min tjänstefördelare eftersom jag har inkommande i sovrummet och bara vill ha en kabel därifrån. Lösningen behöver inte alls bli dyr, du kan välja om du vill plocka ut IPTV:n innan routern med hjälp av tjänstefördelare eller med en egen switch så länge den stödjer VLAN.

så här har iaf jag kopplat, du kan ignorera alla andra VLAN men du ser hur IPTV:n går.
https://www.dropbox.com/s/jr6gqfekndhtqs6/Home_network.jpg?dl...

@Aphex
Den avnänder 9,5Mbit/s så du var nästan spot on

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du skriver att du provat att koppla bort den gamla switchen. Har du provat alla ingående nätverkskablar också? Det kan ju eventuellt vara någon av kablarna som strular.

Jag har provat och bytt alla påverkade nätverkskablar, jag har fabriksåterställt både router och tv box ett antal gånger samt testat 3 olika switchar utan något resultat. Den enda kopplingen som fungerar i nuläget är om tv-boxen är kopplad direkt till Telias router. Då försvinner problemen helt och hållet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nios91:

Jag har provat och bytt alla påverkade nätverkskablar, jag har fabriksåterställt både router och tv box ett antal gånger samt testat 3 olika switchar utan något resultat. Den enda kopplingen som fungerar i nuläget är om tv-boxen är kopplad direkt till Telias router. Då försvinner problemen helt och hållet.

Hur ser nätet ut fram till denna switch? Har du nätverksuttag som du kopplar mellan, eller är det en sladd från router till switch?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Men Telia eller den nätägaren du har borde förse dig med en tjänstefördelare. Tjänstefördelaren är i grova drag en ren switch som fördelar Internet,IPTV och IP telefoni.

Men den router jag har från Telia (Sagemcom fast 5370e) fungerar väl redan som en tjänstefördelare eftersom den delar ut Internet, IPTV och IP telefoni. Varför ska man då ha ytterligare en tjänstefördelare och hur skulle den isåfall vara kopplad? Mellan medieomvandlaren som sitter i källaren i vårt bostadshus och min router som står i vardagsrummet?