Övriga Fynd – Diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Paketen som "fraktas av Amazon" har knappast följt något mönster för mig, vissa står som "skickade" utan möjlighet att söka på, paketen som gick via UPS har tydligen "inte gått att lämna ut" trots att jag varken fått sms eller mail om att de är på ingång.
En produkt jag beställde 3st av har skickats i 3 olika paket (två via postnord och ett tillsammans med andra produkter jag köpt som kommer med UPS). Sen ligger någon order och väntar på bättre tider, och det handlar alltså inte om prisfel eller dylikt.

Permalänk
Skrivet av Crabstick:

Samma för min skivspelare. Kollade sen skräpposten där jag fått ett meddelande om att de tagit bort ordern pga fel pris och att jag skulle få pengarna tillbaka. Hörde av mig till Amazon och fick 50 kr att handla för som plåster på såren.

Det visade sig det fanns ett mail men min Imap klient hade inte laddat hem det, mycket lustigt! Tack

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Paketen som "fraktas av Amazon" har knappast följt något mönster för mig, vissa står som "skickade" utan möjlighet att söka på, paketen som gick via UPS har tydligen "inte gått att lämna ut" trots att jag varken fått sms eller mail om att de är på ingång.
En produkt jag beställde 3st av har skickats i 3 olika paket (två via postnord och ett tillsammans med andra produkter jag köpt som kommer med UPS). Sen ligger någon order och väntar på bättre tider, och det handlar alltså inte om prisfel eller dylikt.

Beroende på lager det skickas från så är det olika företag som levererar. UPS kommer förbi utan att skicka något innan. Har varit hemma när det försökt leverera så vet inte vad som händer om ingen är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Min order på skivspelaren bara försvann från ordern, inget meddelande och inget spår den har funnits i min betalda beställning, är det normalt? Verkar inte fått pengarna tillbaka heller.

Hur ser jag att de tagit bort det från ordern?

Man får ju inte heller se vilka artiklar man beställt i bekräftelsemejlet från Svenska Amazon, utan får enbart vad den kostar. Rätt dåligt.

min order på 2st skivspelare finns fortfarande kvar, håller tummarna på att den går igenom!

Permalänk
Skrivet av lilmako:

min order på 2st skivspelare finns fortfarande kvar, håller tummarna på att den går igenom!

Jag bästellde 2 stycken skivspelare an av varje. Den ena är skickad, den andra har inte hänt något med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Beroende på lager det skickas från så är det olika företag som levererar. UPS kommer förbi utan att skicka något innan. Har varit hemma när det försökt leverera så vet inte vad som händer om ingen är där.

Skulle dock gissat på att mina 3 usb-sladdar skulle komma tillsammans, men det är alltså 3 olika paket (för en så liten sak som en sladd) varav ett går via UPS. Och hemma har jag varit hela veckan så de måste vara riktigt bra på att smyga!

Permalänk
Medlem

Jag beställde en av varje av skivspelarna och den ena har skickats idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avicularia:

Jag bästellde 2 stycken skivspelare an av varje. Den ena är skickad, den andra har inte hänt något med.

Båda mina står som "skickade" men fått detta om du går in på konto och sedan meddelandecenter > köpare/säljare.

"God dag!
Vi är ledsna att vi gjorde misstagen för att ställa in fel pris, priset ska vara 709,99, nu kommer förlusten att dras från min lön,
Kan du snälla hjälpa mig att avbryta beställningen?
Vi kan inte annullera beställningen, kan du göra oss en tjänst,
Vi samlar för din vänliga hjälp och support,
Ser fram emot ditt snabba svar!
Med vänliga hälsningar!"

Då dem står som skickade så kan jag inte längre avbryta.. Bad dem kontakta Amazon för att lösa det. Jag är ok med om ordern bryts men om den skickats så kan jag inte göra något..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"God dag!
Vi är ledsna att vi gjorde misstagen för att ställa in fel pris, priset ska vara 709,99, nu kommer förlusten att dras från min lön,
Kan du snälla hjälpa mig att avbryta beställningen?
Vi kan inte annullera beställningen, kan du göra oss en tjänst,
Vi samlar för din vänliga hjälp och support,
Ser fram emot ditt snabba svar!
Med vänliga hälsningar!"

Det där stinker bedrägeri lång väg. Är avsändaren en nigeriansk prins?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Arthur Bongo:

Jag flyttade in dina (och andras) inlägg till rätt diskussionstråd, blir lite virrigt annars

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Det där stinker bedrägeri lång väg. Är avsändaren en nigeriansk prins?

Tyvärr är avsändaren säljaren via Amazon. Visserligen är vi som konsumenter skyddade genom att Amazon står för den biten men.. det känns otroligt fel att dem inte avbryter det själva isåfall.
Sen att alla orderbekräftelser och meddelanden osv hamnar i min skräppost är lite trist att behöva gå in och leta upp dem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Sen att alla orderbekräftelser och meddelanden osv hamnar i min skräppost är lite trist att behöva gå in och leta upp dem.

Har förmodligen att göra med att skräppost filtret är för strikt.

Fick ha mitt avstängt helt ett tag på en av mina e-post tjänster, eftersom det lade i stort sätt all e-post där, blev dock bättre när jag såg att man kunde ställa in att det bara skulle användas "eget filter" och inte använda online filter baser.

En del e-post hamnar där dock fortfarande, men inte alls i samma utsträckning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Båda mina står som "skickade" men fått detta om du går in på konto och sedan meddelandecenter > köpare/säljare.

"God dag!
Vi är ledsna att vi gjorde misstagen för att ställa in fel pris, priset ska vara 709,99, nu kommer förlusten att dras från min lön,
Kan du snälla hjälpa mig att avbryta beställningen?
Vi kan inte annullera beställningen, kan du göra oss en tjänst,
Vi samlar för din vänliga hjälp och support,
Ser fram emot ditt snabba svar!
Med vänliga hälsningar!"

Då dem står som skickade så kan jag inte längre avbryta.. Bad dem kontakta Amazon för att lösa det. Jag är ok med om ordern bryts men om den skickats så kan jag inte göra något..

Update, jag ringde Amazons kundtjänst som blev helt paffa dem med. men iom att dem skickat och allt står som order complete så är det enda jag kan göra "neka paketet och det skickas tillbaka, eller vilket jackpottpris". Får se hur det går. Jag har guaranteed leverans senaste den 17 och hade inget paket kommit skulle jag kontakta Amazon igen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Båda mina står som "skickade" men fått detta om du går in på konto och sedan meddelandecenter > köpare/säljare.

"God dag!
Vi är ledsna att vi gjorde misstagen för att ställa in fel pris, priset ska vara 709,99, nu kommer förlusten att dras från min lön,
Kan du snälla hjälpa mig att avbryta beställningen?
Vi kan inte annullera beställningen, kan du göra oss en tjänst,
Vi samlar för din vänliga hjälp och support,
Ser fram emot ditt snabba svar!
Med vänliga hälsningar!"

Då dem står som skickade så kan jag inte längre avbryta.. Bad dem kontakta Amazon för att lösa det. Jag är ok med om ordern bryts men om den skickats så kan jag inte göra något..

Hmm, då verkar det ju tyvärr bekräftat att det är säljaren som drabbas och inte Amazon. Tänk om vi har försatt några säljare i konkurs nu när vi frossat i 90% rabatt. En inte helt lätt moralisk fråga.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hmm, då verkar det ju tyvärr bekräftat att det är säljaren som drabbas och inte Amazon. Tänk om vi har försatt några säljare i konkurs nu när vi frossat i 90% rabatt. En inte helt lätt moralisk fråga.

Well... säljarens info enligt Amazon.
Företagsnamn:Shenzhen Junjiahao Technology Co., Ltd.
Företagstyp:Shenzhen Jun Jia Hao Technology Co., Ltd.
Handelsregisternummer:91440300775573576A
Momsregistreringsnummer:GB311117856
Företagsadress:
Longhua New District Dalang Street Tongsheng Commu
Hua Fan Road, with the rich industrial park two A
Shenzhen
Guang Dong
518109
CN

Kikar man sedan på Alibaba där de varit aktiva sedan länge och är stora.
Total Annual Revenue
US$10 Million - US$50 Million
Total Employees
101 - 200 People

Då kanske det inte är lika farligt längre men ja, om en person drabbas är det ju trist..

Jag kikade för övrigt igenom de andra säljarna jag köpt av och alla hade kinesiska företagsnamn men de hittade jag inte mycket info om så vem vet?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Well... säljarens info enligt Amazon.
Företagsnamn:Shenzhen Junjiahao Technology Co., Ltd.
Företagstyp:Shenzhen Jun Jia Hao Technology Co., Ltd.
Handelsregisternummer:91440300775573576A
Momsregistreringsnummer:GB311117856
Företagsadress:
Longhua New District Dalang Street Tongsheng Commu
Hua Fan Road, with the rich industrial park two A
Shenzhen
Guang Dong
518109
CN

Kikar man sedan på Alibaba där de varit aktiva sedan länge och är stora.
Total Annual Revenue
US$10 Million - US$50 Million
Total Employees
101 - 200 People

Då kanske det inte är lika farligt längre men ja, om en person drabbas är det ju trist..

Jag kikade för övrigt igenom de andra säljarna jag köpt av och alla hade kinesiska företagsnamn men de hittade jag inte mycket info om så vem vet?

Antingen spelar man bara på köparens känslor, och så tar företaget smällen, eller så är det verkligen någon som får löneavdrag. Oavsett vilket så är det väldigt oseriöst.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Hämtade ut läderjackorna idag som va uppe på tapeten förut. Brukar ha M och beställde S då det va amerikanska storlekar men den bruna sitter som en smäck och den svarta är en snudd mindre i storlek. Ser ut att ha skickats från UK och paketet hade nog tagit en tur i wrestlingringen men jackorna var hela och rena. "Tjej"-dragkedja som blir lite tankevurpa varje gång man använder den men ska nog överleva det...

Sjukt nöjd så bugar och bockar till @SUMITOMO för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wedgruzet:

Hämtade ut läderjackorna idag som va uppe på tapeten förut. Brukar ha M och beställde S då det va amerikanska storlekar men den bruna sitter som en smäck och den svarta är en snudd mindre i storlek. Ser ut att ha skickats från UK och paketet hade nog tagit en tur i wrestlingringen men jackorna var hela och rena. "Tjej"-dragkedja som blir lite tankevurpa varje gång man använder den men ska nog överleva det...

Sjukt nöjd så bugar och bockar till @SUMITOMO för tipset.

Sett flera nämna den här "tjejdragkedjan", vad menas? Aldrig reflekterat över att det skulle vara några speciella dragkedjor på tjejkläder.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sett flera nämna den här "tjejdragkedjan", vad menas? Aldrig reflekterat över att det skulle vara några speciella dragkedjor på tjejkläder.

Flärpen man drar i sitter på höger sida istället

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wedgruzet:

Hämtade ut läderjackorna idag som va uppe på tapeten förut. Brukar ha M och beställde S då det va amerikanska storlekar men den bruna sitter som en smäck och den svarta är en snudd mindre i storlek. Ser ut att ha skickats från UK och paketet hade nog tagit en tur i wrestlingringen men jackorna var hela och rena. "Tjej"-dragkedja som blir lite tankevurpa varje gång man använder den men ska nog överleva det...

Sjukt nöjd så bugar och bockar till @SUMITOMO för tipset.

Skrivet av Bakgrund:

Sett flera nämna den här "tjejdragkedjan", vad menas? Aldrig reflekterat över att det skulle vara några speciella dragkedjor på tjejkläder.

Killkläder och tjejkläder (om det nu existerar?) brukar ha dragdelen av dragkedjan på olika håll. Alla min hoodies förutom en har på vänster och alla tjejens är på höger.

Fick läderjacka (brun XXL) igår, riktigt fin och bra kvalitet men något stor(funkar perfa med en hoodie under men då får man ju ta bort gimmicken av läderjackan.
Jag chansade på storleken iom att jag är 195cm lång och brukar ha XL/XXL.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Flärpen man drar i sitter på höger sida istället

Tror det här är olika i olika länder, jackor och tröjor med dragkedja jag köpt i USA har också flärpen tvärtom mot vad vi har här och det är definitvt inga tjejkläder.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Antingen spelar man bara på köparens känslor, och så tar företaget smällen, eller så är det verkligen någon som får löneavdrag. Oavsett vilket så är det väldigt oseriöst.

Var väl samma sak med den där ritplattan, stackars Ada som var ny på jobbet och så vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror det här är olika i olika länder, jackor och tröjor med dragkedja jag köpt i USA har också flärpen tvärtom mot vad vi har här och det är definitvt inga tjejkläder.

Ja det har du rätt i, jag har en jacka från USA som också har den tvärt emot, så det är nog snarare så att det varierar från världsdel till världsdel. Men i Sverige/Europa så är det väl oftast att kläder för män är vänster sida och kvinnor tvärt om.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja det har du rätt i, jag har en jacka från USA som också har den tvärt emot, så det är nog snarare så att det varierar från världsdel till världsdel. Men i Sverige/Europa så är det väl oftast att kläder för män är vänster sida och kvinnor tvärt om.

Aldrig sett att det skulle vara skillnad på sida beroende på "kön"?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Aldrig sett att det skulle vara skillnad på sida beroende på "kön"?

Ska erkänna att jag har dålig koll på tjej-jackor.
Jag kallar det inte kill/tjej-dragkedja, bara kommenterade vad jag tror de andra menar när de skrev så

Googlade och första länken ger lite bakgrund
https://www.huffpost.com/entry/zippers-different-sides-men-wo...

Citat:

“Once upon a time, people would be taught that,” fashion historian Amanda Hallay told HuffPost of men’s clothing zipping on one side and women’s on the other. “It was so ingrained in everyone.”

Zippers follow a gendered precedent that had already been set by buttons.

Det varierar säkert, men jag vet att alla jackor jag köpt i Europa varit likadana.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Antingen spelar man bara på köparens känslor, och så tar företaget smällen, eller så är det verkligen någon som får löneavdrag. Oavsett vilket så är det väldigt oseriöst.

Kan säga med 95% säkerhet att det faktiskt är den personen som får hela smällen. Det är så det fungerar i Asien - Även fast det känns helt främmande för oss flesta, så förväntas man sona för sina egna misstag därborta.

Har sett detta i första hand, på plats i Kina, flera gånger, men orkar helt enkelt inte gå in på det hela djupare då det skulle bli flera riktigt jädrans långa historier.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Skriver igen då admin tog bort mitt inlägg pga felplacering

Ni som beställde vinylspelare, hur ser det ut för er?
Jag beställde en av varje varav en är skickat,den andra blev annullerad!

Blir denna Vinylspelare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nacud:

Skriver igen då admin tog bort mitt inlägg pga felplacering

Ni som beställde vinylspelare, hur ser det ut för er?
Jag beställde en av varje varav en är skickat,den andra blev annullerad!

Blir denna Vinylspelare!

Beställde en av varje och kommer få båda. Den ena sla min farsa få efter års av snack men ingen verkstad från hans sida.
Den andra ska sambons farsa få i julklapp då hans gick sönder för några år sedan enligt henne.

Fick detta av säljaren nu efter de senaste 2 meddelandena. Jag tänkte ändå lämna review så länge den fungerar.

Hej, Gud dag! Tack för din vänliga förståelse Vi har inget sätt att avbryta och hoppas nu att du kan njuta av vår produkt när du har fått den. Vi uppskattar att du kan dela alla åsikter om skivspelaren när du använder den. Tack & vänlighet!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nacud:

Skriver igen då admin tog bort mitt inlägg pga felplacering

Ni som beställde vinylspelare, hur ser det ut för er?
Jag beställde en av varje varav en är skickat,den andra blev annullerad!

Blir denna Vinylspelare!

En framme och en på väg.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Båda mina står som "skickade" men fått detta om du går in på konto och sedan meddelandecenter > köpare/säljare.

"God dag!
Vi är ledsna att vi gjorde misstagen för att ställa in fel pris, priset ska vara 709,99, nu kommer förlusten att dras från min lön,
Kan du snälla hjälpa mig att avbryta beställningen?
Vi kan inte annullera beställningen, kan du göra oss en tjänst,
Vi samlar för din vänliga hjälp och support,
Ser fram emot ditt snabba svar!
Med vänliga hälsningar!"

Då dem står som skickade så kan jag inte längre avbryta.. Bad dem kontakta Amazon för att lösa det. Jag är ok med om ordern bryts men om den skickats så kan jag inte göra något..

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Update, jag ringde Amazons kundtjänst som blev helt paffa dem med. men iom att dem skickat och allt står som order complete så är det enda jag kan göra "neka paketet och det skickas tillbaka, eller vilket jackpottpris". Får se hur det går. Jag har guaranteed leverans senaste den 17 och hade inget paket kommit skulle jag kontakta Amazon igen.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Well... säljarens info enligt Amazon.
Företagsnamn:Shenzhen Junjiahao Technology Co., Ltd.
Företagstyp:Shenzhen Jun Jia Hao Technology Co., Ltd.
Handelsregisternummer:91440300775573576A
Momsregistreringsnummer:GB311117856
Företagsadress:
Longhua New District Dalang Street Tongsheng Commu
Hua Fan Road, with the rich industrial park two A
Shenzhen
Guang Dong
518109
CN

Kikar man sedan på Alibaba där de varit aktiva sedan länge och är stora.
Total Annual Revenue
US$10 Million - US$50 Million
Total Employees
101 - 200 People

Då kanske det inte är lika farligt längre men ja, om en person drabbas är det ju trist..

Jag kikade för övrigt igenom de andra säljarna jag köpt av och alla hade kinesiska företagsnamn men de hittade jag inte mycket info om så vem vet?

Skrivet av Reyhan:

Beställde skivspelaren som tipsades om för några dagar sedan, fick detta mail idag:

"God dag!
Vi beklagar att vi ställer in fel priser för den produkt du beställde, rätt priser bör vara enligt nedan,
B08HMJFSS5 709,99kr
B08BF5B9NM 759,99kr,
På grund av det stora misstaget medförde jag stora förluster för företaget
nu kommer förlusten att dras av från min lön,
Kan du snälla hjälpa mig att avbryta beställningen?
Vi kan inte avbryta beställningen, kan du göra oss en tjänst?
Vi är tacksamma för din vänliga hjälp och support,
Ser fram emot ditt snabba svar!
Vänliga hälsningar!"

Wish 2.0 blev plötsligt lite tristare.

Dold text

Vänligen se mina poster ovan för samma info och lite mer info om säljaren med mera. Förhoppningsvis så hjälper det dig ta ett beslut.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.