Övriga Fynd – Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Den mycket trevliga garagedomkraften Bahco BH1A1500 säljs just nu för 1799kr på Jula. Det är samma pris som under Black Friday förra året.

Pris hos billigaste konkurrenten: 2799kr

Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5023952

Satt och funderade på att jag ville ha en bra domkraft för framtida småjobb. Men jag läste att max belastning var 1.5 ton på denna. Är inte det lite lite? Någon som har erfarenhet från denna? Min gamla biltema-domkraft är avsedd för upp till 2 ton men jag tycker den känns lite väl opålitlig. Nu är ju Bahco ett finare märke, men tyckte viktbegränsningen kändes klen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Satt och funderade på att jag ville ha en bra domkraft för framtida småjobb. Men jag läste att max belastning var 1.5 ton på denna. Är inte det lite lite? Någon som har erfarenhet från denna? Min gamla biltema-domkraft är avsedd för upp till 2 ton men jag tycker den känns lite väl opålitlig. Nu är ju Bahco ett finare märke, men tyckte viktbegränsningen kändes klen.

Du lyfter ju inte hela bilens tyngd med den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du lyfter ju inte hela bilens tyngd med den.

Visserligen sant. Men jag tänker ändå, ju större kapacitet - desto bättre. Å andra sidan har denna högre lyfthöjd än min nuvarande, samt bra mycket längre skaft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Visserligen sant. Men jag tänker ändå, ju större kapacitet - desto bättre. Å andra sidan har denna högre lyfthöjd än min nuvarande, samt bra mycket längre skaft.

Generellt blir ju större kapacitet också en klumpigare lift, finns ju ingen nytta med att den klarar 10 ton om du bara ska byta däck på en nissan micra två gånger om året

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Generellt blir ju större kapacitet också en klumpigare lift, finns ju ingen nytta med att den klarar 10 ton om du bara ska byta däck på en nissan micra två gånger om året

Nej det är klart. Finns väl både för- och nackdelar såklart. Nu är det ingen Micra jag har utan en V90 på närmare 2 ton, så därav min fundering. Jag vet inte hur pass mycket man lyfter när man hissar upp en sida, men i min obildade lilla hjärna skulle jag hellre vilja ha en som har kapacitet på 2 ton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Nej det är klart. Finns väl både för- och nackdelar såklart. Nu är det ingen Micra jag har utan en V90 på närmare 2 ton, så därav min fundering. Jag vet inte hur pass mycket man lyfter när man hissar upp en sida, men i min obildade lilla hjärna skulle jag hellre vilja ha en som har kapacitet på 2 ton.

Max axeltryck bör ligga runt 1ton så även om du sätter den i mitten på axeln och lyfter ska det vara god marginal

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Max axeltryck bör ligga runt 1ton så även om du sätter den i mitten på axeln och lyfter ska det vara god marginal

Tack. Då fick man lära sig något nytt 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tack. Då fick man lära sig något nytt 😊

Jag har Bachos 3-tons, https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/dom...
Den brukar säljas för ~2000kr några gånger per år https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5023971

Valde den pga att att den är låg så det inga problem att komma under en lite räcer, men samtidigt lyfter den ~55cm vilket är skönt när man har en högre bil (XC70 i mitt fall). Nackdelen är vikten, drygt 50Kg att dra runt, och ogillar handtaget vilket jag tänkt prova att köra utan men inte blivit av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Jag har Bachos 3-tons, https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/dom...
Den brukar säljas för ~2000kr några gånger per år https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5023971

Valde den pga att att den är låg så det inga problem att komma under en lite räcer, men samtidigt lyfter den ~55cm vilket är skönt när man har en högre bil (XC70 i mitt fall). Nackdelen är vikten, drygt 50Kg att dra runt, och ogillar handtaget vilket jag tänkt prova att köra utan men inte blivit av.

Det var en rejäl pjäs det där! Det är något i den stilen jag skulle vilja ha, men jag tror absolut att det räcker och blir över med en 1.5 tons Bahco för mina behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Priset på Tyska Amazon för den som Xanrag länkade till var det samma som den jag länkade (~30 Euro), det ändrades dock till ~35 Euro strax efter jag hade postat...

Priset från början var ju 30 kr på det första setet, därav fynd.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Aktiv högtalare M-Audio BX5 D3
Pris för en 1005:- Pris för två 1049:- På tyska sidan 184,25 €
https://www.amazon.se/M-Audio-BX5-D3-volymh%C3%B6gtalare-musi...

Permalänk
Medlem

Någon som sett några bra affärer som kommer köra Singles Day imorgon 11/11? Jysk har redan dragit igång sin rea. Elgiganten börjar imorgon (eller midnatt?). Någon som hittat andra butiker?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Farsan har i många år velat ha en vinylspelare. Nu kunde jag använda min 100kr presentkort och hemleverans för totalt 33kr Hoppas den dyker upp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är ändå ärligt talat tveksam om de är prisvärda det för den typen brukar inte direkt låta bra och byggkvaliten är värre än på billiga leksaker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är ändå ärligt talat tveksam om de är prisvärda det för den typen brukar inte direkt låta bra och byggkvaliten är värre än på billiga leksaker.

Köpte en, perfekt att ge bort i julklapp till någon.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe

Hade samma fundering, men de riktiga priserna är 73/76 EUR, och de har trevliga omdömen, så finns liten potential att dem är ok i alla fall. Köpte själv en för att spela upp någon vinyl man hittar i förråden.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag är ändå ärligt talat tveksam om de är prisvärda det för den typen brukar inte direkt låta bra och byggkvaliten är värre än på billiga leksaker.

Ja verkligen. Min farsas tjej köpte någon liknande med skivspelare, CD, BT och radio i en ful fuskträlåda för 3800. Jag tror det var från baksidan på någon tidning. Riktig skit är det i alla fall, men hon verkar nöjd. Hon är ganska teknikfientlig så det passar väl att ha något som ser ut som Hobbex anno 1985 typ.

Permalänk
Medlem

För 80 kr är det nog svårt att klaga. De kostar ju som sagt ca 800 kr i vanliga fall, men man har missat valutakonverteringen. Perfekt julklapp till någon som har gamla skivor men ingen skivspelare.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Köpte en, perfekt att ge bort i julklapp till någon.

Får ni hem de här produkterna som har så låga priser pga fel prissättning? Jag köpte ett par hörlurar för 9kr på amazon.se, kostar 3-4lax i svensk affär, men de har stått som försenade i en vecka nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Får ni hem de här produkterna som har så låga priser pga fel prissättning? Jag köpte ett par hörlurar för 9kr på amazon.se, kostar 3-4lax i svensk affär, men de har stått som försenade i en vecka nu..

Jag har fått nästan allt skickat, bara ett fåtal artiklar i en order blev annullerade men fick 100 kr i presentkort som kompensation. Du kommer nog få dina hörlurar, men de kanske är slut i lager?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nästan allt skickat och nästan allt kommit fram, men ett paket har försvunnit i Tyskland. Man ser en stor varningstriangel på ordern där man kan få mer information men man får som mest pengarna tillbaka,inte en ny vara.

Lagt två order direkt från Kina nu, får se vad som kommer. Blir säkert postnord-avgift också som blir nästa moraliska dilemma hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag har fått nästan allt skickat, bara ett fåtal artiklar i en order blev annullerade men fick 100 kr i presentkort som kompensation. Du kommer nog få dina hörlurar, men de kanske är slut i lager?

Du ger mig lite hopp då! Ingen aning om lager, kort efter min beställning ändrades det från 9kr till som det ser ut på bilden har har förblivit så sen dess.
https://imgur.com/a/wvBHHCz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Du ger mig lite hopp då! Ingen aning om lager, kort efter min beställning ändrades det från 9kr till som det ser ut på bilden har har förblivit så sen dess.
https://imgur.com/a/wvBHHCz

Det är standard, dom har tagit slut eller blivit avlistade. Påverkar inte lagda order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Du ger mig lite hopp då! Ingen aning om lager, kort efter min beställning ändrades det från 9kr till som det ser ut på bilden har har förblivit så sen dess.
https://imgur.com/a/wvBHHCz

Va va det för lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Va va det för lurar?

https://www.amazon.se/gp/product/B01M1KKHC6/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Permalänk
Medlem

Bra skit, gjorda av KEF. Hoppas du får dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Bra skit, gjorda av KEF. Hoppas du får dom!

Fingers crossed!

Permalänk

Min order på skivspelaren bara försvann från ordern, inget meddelande och inget spår den har funnits i min betalda beställning, är det normalt? Verkar inte fått pengarna tillbaka heller.

Hur ser jag att de tagit bort det från ordern?

Man får ju inte heller se vilka artiklar man beställt i bekräftelsemejlet från Svenska Amazon, utan får enbart vad den kostar. Rätt dåligt.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Skrivet av Arthur Bongo:

Min order på skivspelaren bara försvann från ordern, inget meddelande och inget spår den har funnits i min betalda beställning, är det normalt? Verkar inte fått pengarna tillbaka heller.

Hur ser jag att de tagit bort det från ordern?

Man får ju inte heller se vilka artiklar man beställt i bekräftelsemejlet från Svenska Amazon, utan får enbart vad den kostar. Rätt dåligt.

Samma för min skivspelare. Kollade sen skräpposten där jag fått ett meddelande om att de tagit bort ordern pga fel pris och att jag skulle få pengarna tillbaka. Hörde av mig till Amazon och fick 50 kr att handla för som plåster på såren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Hur ser jag att de tagit bort det från ordern?

Om den är borttagen av amazon så ser man inte alls att den någonsin funnits (men du borde fått ett mail), om det är butiken som tagit bort ska den finnas i orderöversikten längst till höger under "Avbokade beställningar"