AMD Ryzen 7 5800X och Ryzen 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Jag bytte även moderkort samt minnen, satt på ett x370 innan. Min son fick ärva. Finns alltså, så vitt jag vet inte några biosar som flyter runt till äldre chipsets, tyvärr. ☺️

Då är jag med, precis som du säger så ligger det till så 🙂

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Här har du data ifrån min i5-9600k som bara har 6 trådar som sagt, med mitt RTX2070.

Bilden till vänster är DX11, och bilden till höger så har jag DX12. Rätt stor skillnad i CPU-användning.
Och frameraten är nästan helt stabil i DX12 emot DX11. (från 75% till 55%)

Skulle inte tro att Ryzen 5600x är sämre, men ska testa på den så fort det laddat hem till den.

En annan sak, första spelet någonsin där jag hört fläkten på mitt RTX2070, och detta i MENYN Alltså, inte ens inne i spelet, och VSYNC är på.. allvaligt talat, spelet är nog rätt kasst optimerat bara

https://www.bildtagg.se/file/lx17ar4agd5ztmg9z4o07h4

Ah, jag märkte skillnad med mitt RTX2060 som jag har till min 5600x i Fortnite (nästan 40fps bättre..) så beroende på vilka spel du spelar kan det vara värt.

Jag testade själv, kör alltid v-sync av även g-sync av då det funkar dåligt på win7, och min oklockade cpu hoppar upp och ner som en spikrak jojo i testet, i verkligheten flyter det inte på så bra i värsta striderna men vem har tid att tänka på sådant när man fastnar i betongsuggor och laddar om bössan
Körde tre test, samma slutresultat varje gång men sista gången tappar spelet bort OS, GPU och Video Driver(som är från förra året), fps räknaren i själva spelet verkar vara borta nu i senaste patchen också så det är alltid något med ubisoft/uplay

Så här ser min aktivitetshanterare ut vid tredje testet för att visa att alla trådar används: https://i.imgur.com/yfl54PV.jpg
Han jag spelar Division med har bara en 4 kärnig 3570k med ett gtx 1070 på en 1080p skärm med 60-70 fps där också så även om spelet laggar till ibland så är det möjligt att spela anser han, främst för att det är PvE, då gör det mindre att det laggar till nu och då.

Såg ett till test med 5600x, men lite märkligt att där presterade den bättre i alla test jämfört med här.
Jag tycker ändå att det är lite tråkigt att rakt av jämföra mot 3600 då priset är närmare en 3700x men jag förstår poängen och slutresultatet visar en bra fingervisning på om det är värt att byta ut föregående modell.
Jarrod'sTech: AMD Ryzen 5 5600X vs 3600 CPU Comparison - Worth Upgrading? https://youtu.be/rTUqd0SUIgI

Men det är absolut bättre än testet här på swec som inte ens tar med tidigare generation i speltesterna!
Vad har jag för nytta av att jämföra en årets i5 10600K med en 5600x om jag vill ha en referens mot något jag själv har eller liknande.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Punnisher:

Jag testade själv, kör alltid v-sync av även g-sync av då det funkar dåligt på win7, och min oklockade cpu hoppar upp och ner som en spikrak jojo i testet, i verkligheten flyter det inte på så bra i värsta striderna men vem har tid att tänka på sådant när man fastnar i betongsuggor och laddar om bössan
Körde tre test, samma slutresultat varje gång men sista gången tappar spelet bort OS, GPU och Video Driver(som är från förra året), fps räknaren i själva spelet verkar vara borta nu i senaste patchen också så det är alltid något med ubisoft/uplay
https://i.imgur.com/FY4Mj4E.jpg
Så här ser min aktivitetshanterare ut vid tredje testet för att visa att alla trådar används: https://i.imgur.com/yfl54PV.jpg
Han jag spelar Division med har bara en 4 kärnig 3570k med ett gtx 1070 på en 1080p skärm med 60-70 fps där också så även om spelet laggar till ibland så är det möjligt att spela anser han, främst för att det är PvE, då gör det mindre att det laggar till nu och då.

Såg ett till test med 5600x, men lite märkligt att där presterade den bättre i alla test jämfört med här.
Jag tycker ändå att det är lite tråkigt att rakt av jämföra mot 3600 då priset är närmare en 3700x men jag förstår poängen och slutresultatet visar en bra fingervisning på om det är värt att byta ut föregående modell.
Jarrod'sTech: AMD Ryzen 5 5600X vs 3600 CPU Comparison - Worth Upgrading? https://youtu.be/rTUqd0SUIgI

Men det är absolut bättre än testet här på swec som inte ens tar med tidigare generation i speltesterna!
Vad har jag för nytta av att jämföra en årets i5 10600K med en 5600x om jag vill ha en referens mot något jag själv har eller liknande.

Ryzen 5 3600 och Ryzen 7 3700X är med i de sedvanliga speltesterna på sidan fem. De kompletterande speltesterna på sidan sex har ett mer begränsat urval av processorer då det tar åtskilliga timmar att köra igenom tolv spel i tre olika upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tittar på en lämplig uppgradering till min 7700 (non K).

Det jag ser är att 10850K presterar exakt lika bra som 5800X. Dessutom är 10850K flera hundra kronor billigare, drar mindre ström, bättre moderkort (mini-ITX utan fläkt!) samt finns tillgänglig nu.

...eller är jag helt ute och cyklar?

du är rätt ute (handla medan du kan få grejerna)

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tror det är i princip bekräftat att zen3 (5000-serien) är sista processorerna till AM4 och årsskiftet 21/22 kommer AM5/Zen4/DDR5/PCIE5

Kan hända att någon Zen4 kan komma till AM4 för att vara snälla (dom har gjort liknande förr och med chiplets vore det lättare) men räkna inte med att B550 kommer leva länge till. Det är nära slutet redan

Hur menar du nu. Följer det med en hammare om man köper Ryzen 6000-serien så man kan banka ned det i AM4?

Och vad menar du med att B550 inte kommer leva länge till? Lär väl leva lika länge som alla andra 5-serie mammakort.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Ryzen 5 3600 och Ryzen 7 3700X är med i de sedvanliga speltesterna på sidan fem. De kompletterande speltesterna på sidan sex har ett mer begränsat urval av processorer då det tar åtskilliga timmar att köra igenom tolv spel i tre olika upplösningar.

Oj, my bad. Inte meningen att såga något jag glömt jag sett.
Lite märkligt att glömma något man sett för någon dag sedan men en sak jag undrar om man kunde förändra eller förbättra är om man kunde färglägga mellan Intel och Amd / Amd och Nvidia i dessa diagram, en tydligare skillnad. Vet inte om det är nya helvita sidobakgrunden som hjärntvättar mig eller bara bländar allt man läser(Men in Black). Sidan är inte lika behaglig som förut och nu måste man även öppna en ny flik för att kunna scrolla och läsa i forumtråden när man gör ett inlägg, lite som att jobba i motvind.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hur menar du nu. Följer det med en hammare om man köper Ryzen 6000-serien så man kan banka ned det i AM4?

Och vad menar du med att B550 inte kommer leva länge till? Lär väl leva lika länge som alla andra 5-serie mammakort.

Nu verkar det vara så att det kan hända am4 lever lite till. Denna gång kommer det troligen en Zen+ processor.. rykten säger kommer funka till 5 serie moderkort, ej neråt.. 2021/22 årsskiftet kommer Zen4. Där kan det handla om 32 core till konsumenter eftersom serverprollarna kommer ha max 96 core.
Så kanske vi har en ny Zen sensommaren 2021?

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hur menar du nu. Följer det med en hammare om man köper Ryzen 6000-serien så man kan banka ned det i AM4?

Och vad menar du med att B550 inte kommer leva länge till? Lär väl leva lika länge som alla andra 5-serie mammakort.

B550 och X570 kommer troligen inte få fler processorer då denna lansering (Zen3/5000) kommer vara sista lanseringen för AM4 bortsett från Zen3-baserade APUer framåt sommaren.

Möjligen kan de släpp Zen4 på både AM4 och AM5 (Phenom 2 släpptes på två plattformar med DDR2 och DDR3 separat), men ärligt känns det inte troligt (chiplets gör det dock möjligt)

B550 kommer såklart inte få stöd för CPUer på en annan sockel, därför menar jag att de inte har så lång livslängd eller många fler släpp att se fram emot.

Jag skrev allt detta i inlägget du citerar men detta kanske var mer tydligt eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Nu verkar det vara så att det kan hända am4 lever lite till. Denna gång kommer det troligen en Zen+ processor.. rykten säger kommer funka till 5 serie moderkort, ej neråt.. 2021/22 årsskiftet kommer Zen4. Där kan det handla om 32 core till konsumenter eftersom serverprollarna kommer ha max 96 core.
Så kanske vi har en ny Zen sensommaren 2021?

96 låter som 12-core chiplets och alltså 24 kärnor för konsumenter skulle vara min gissning

En Zen3 refresh kan såklart fungera på AM4, men det räknar jag inte som ett nytt släpp/serie. XT här senast var ju ganska poänglösa med sina 100MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

96 låter som 12-core chiplets och alltså 24 kärnor för konsumenter skulle vara min gissning

En Zen3 refresh kan såklart fungera på AM4, men det räknar jag inte som ett nytt släpp/serie. XT här senast var ju ganska poänglösa med sina 100MHz

Mja.. handlar inte riktigt om nån "XT" släpp.. mer som Zen+ var.. enl rykten nu. Över 5ghz på flera av versionerna kanske. Lite ipc ökning. De kör väldigt aggressivt AMD.. de vill verkligen ta kontrollen helt när de sett att Intel sover. Jo kan vara 24 core för konsumenter.. men det kommer mer cores för oss dödliga med Zen4. Tanken från mig var att 1/3 av servercore max till konsumenter och 2/3 till Threadripperkunderna. Men bli inte förvånad om 6950 är 32 core med Zen4.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Mja.. handlar inte riktigt om nån "XT" släpp.. mer som Zen+ var.. enl rykten nu. Över 5ghz på flera av versionerna kanske. Lite ipc ökning. De kör väldigt aggressivt AMD.. de vill verkligen ta kontrollen helt när de sett att Intel sover. Jo kan vara 24 core för konsumenter.. men det kommer mer cores för oss dödliga med Zen4. Tanken från mig var att 1/3 av servercore max till konsumenter och 2/3 till Threadripperkunderna. Men bli inte förvånad om 6950 är 32 core med Zen4.

Pratar vi 16-core chiplets då eller? Tror det blir svårt med io-die och två sådana för konsumenter rent platsmässigt alltså, även om 5nm är nya heta...

Zen3+ låter svårt att få in i deras redan fulla schema, men skulle vara kul om du har rätt

Jaja, den som lever får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Pratar vi 16-core chiplets då eller? Tror det blir svårt med io-die och två sådana för konsumenter rent platsmässigt alltså, även om 5nm är nya heta...

Zen3+ låter svårt att få in i deras redan fulla schema, men skulle vara kul om du har rätt

Jaja, den som lever får se

Du har inte en aning.. lyssnat lite på rykten från såna jag litar hyfsat på... på tuben. Bl a redgamingtech som brukar va jobbig o lyssna på men har ovanligt korrekta o bra uppgifter från AMD.. och gissar moreslawisdead kommer snart också.. jo förresten.... han har redan pratat en del om zen4... Men det är ren gissning från mig just de där 3 delarna.. låter rimligt och AMD vill fortsätta köra över Intel.. därav + som kommer emellan som svar på ev nåt hyfsat via rocketlake... AMD kör stenhårt för att hålla ledningen de tagit.

Ang GPU sidan så AMD hade inte förväntat sig att ge såna problem för Nvidia redan denna generation.. det är nästa som allt packas in i.. Finns saker med lådorna (krysslåda o ps) som inte finns i nuvarande RDNA2 på grafikkorten som kommer till nästa samt massa annat. De räknar återigen på 50% ökning prestanda per watt. Stämmer det så lär Nvidia få riktigt ordentligt med problem nästa generation. Det tar som sagt ett tag o ställa om för allt... Men den som lever får se.. (Jag tror definitivt AMD tar kronan rejält inom grafik också med RDNA3... choo choo train ). Sen har vi riktig konkurrens äntligen inom både cpu o gpu som driver utvecklingen framåt o priserna ner för oss konsumenter.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Du har inte en aning.. lyssnat lite på rykten från såna jag litar hyfsat på... på tuben. Bl a redgamingtech som brukar va jobbig o lyssna på men har ovanligt korrekta o bra uppgifter från AMD.. och gissar moreslawisdead kommer snart också.. jo förresten.... han har redan pratat en del om zen4... Men det är ren gissning från mig just de där 3 delarna.. låter rimligt och AMD vill fortsätta köra över Intel.. därav + som kommer emellan som svar på ev nåt hyfsat via rocketlake... AMD kör stenhårt för att hålla ledningen de tagit.

Ang GPU sidan så AMD hade inte förväntat sig att ge såna problem för Nvidia redan denna generation.. det är nästa som allt packas in i.. Finns saker med lådorna (krysslåda o ps) som inte finns i nuvarande RDNA2 på grafikkorten som kommer till nästa samt massa annat. De räknar återigen på 50% ökning prestanda per watt. Stämmer det så lär Nvidia få riktigt ordentligt med problem nästa generation. Det tar som sagt ett tag o ställa om för allt... Men den som lever får se.. (Jag tror definitivt AMD tar kronan rejält inom grafik också med RDNA3... choo choo train ). Sen har vi riktig konkurrens äntligen inom både cpu o gpu som driver utvecklingen framåt o priserna ner för oss konsumenter.

Vi får inte glömma att förbättringar är förväntade och inget ska räknas som choo choo förens det är en bit över det vanliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Jag testade själv, kör alltid v-sync av även g-sync av då det funkar dåligt på win7, och min oklockade cpu hoppar upp och ner som en spikrak jojo i testet, i verkligheten flyter det inte på så bra i värsta striderna men vem har tid att tänka på sådant när man fastnar i betongsuggor och laddar om bössan
Körde tre test, samma slutresultat varje gång men sista gången tappar spelet bort OS, GPU och Video Driver(som är från förra året), fps räknaren i själva spelet verkar vara borta nu i senaste patchen också så det är alltid något med ubisoft/uplay
https://i.imgur.com/FY4Mj4E.jpg
Så här ser min aktivitetshanterare ut vid tredje testet för att visa att alla trådar används: https://i.imgur.com/yfl54PV.jpg
Han jag spelar Division med har bara en 4 kärnig 3570k med ett gtx 1070 på en 1080p skärm med 60-70 fps där också så även om spelet laggar till ibland så är det möjligt att spela anser han, främst för att det är PvE, då gör det mindre att det laggar till nu och då.

Såg ett till test med 5600x, men lite märkligt att där presterade den bättre i alla test jämfört med här.
Jag tycker ändå att det är lite tråkigt att rakt av jämföra mot 3600 då priset är närmare en 3700x men jag förstår poängen och slutresultatet visar en bra fingervisning på om det är värt att byta ut föregående modell.
Jarrod'sTech: AMD Ryzen 5 5600X vs 3600 CPU Comparison - Worth Upgrading? https://youtu.be/rTUqd0SUIgI

Men det är absolut bättre än testet här på swec som inte ens tar med tidigare generation i speltesterna!
Vad har jag för nytta av att jämföra en årets i5 10600K med en 5600x om jag vill ha en referens mot något jag själv har eller liknande.

Jag har testat på 5600x, och hamnade på ca 41% cpu där, med fps på 110 i med högsta inställningar.
En liten spännande detalj med tanke på att jag installerade spelet på nytt idag till min nya SSD var att på Intel så satte
den default till DX11, och på AMD var den default på DX12.
Möjligt att inställningar sparas på något vänster i spel trots att man avinstallerat dom, och att jag valt dx12 tidigare, men inget jag har något minne av.

Dock så såg jag ingen stutter eller lag alls, däremot så måste jag säga att det är konstigt hur olik cpu-kurvan ser ut varje gång man kör benchmarken.
Tänkte att det kanske var något program i bakgrunden, så jag stängde ner allt men nej, ingen benchmark är den andra lik typ.

Tror som sagt spelet är sjukt buggigt.

Jag ändrade inget så vsync var på, men min monitor är 165Hz, men ändå var det som att spelet hade vsync på 60Hz.

På RTX2060 så fanns ingen sådan gräns.

När jag tabbade ur spelet på RTX2070 så ville den inte alltid gå tillbaka till the division 2 sen, eller så fick jag window mode.

Nä jag tror inte det här spelet är något bra spel för att testa en processor ärligt talat

Men angående din kompis också, jag tror på honom. Jag spelade mycket PS4 förr, och många spel klarar ju inte ens av 30fps konstant utan dippar ner mot 20, och tvn har lite input lag också men ändå tyckte man det flöt på bra.
Ja tills man satte sig framför datorn det vill säga Då var det jobbigt att spela på PS4an igen.

Har också sett 5600x prestera så olikt i olika test, men det kanske har med minnet att göra? vilka timings man kör för kollar man senaste viden ifrån gamer nexus när han kör 5600x oc med trimmade minnestider, så presterar ju 5600x sjukt bra i många spel jämfört med 10600k oc.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Har väntat i många år, men sannolikt lär väl 5800X hjälpa även mitt 1440p-spelande jämfört mot min nuvarande i5-3570K. När den nu kommer fram...

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Lyckades dra igenom en beställning inkl betalning och dyraste hemleveransfrakten för att optimera leveranschans.
Angav Sverige efter postort. Lite pyssligt att komma förbi telefonnummerrutan dock. Finns meddelanderuta där man kan skriva nåt, vilket är bra. Jag är nu labbråttan i projekt "köpa från Finland".

https://www.bildtagg.se/file/m46rufldfg319pcbp36pdgp

De skickar utomlands om man tar kontakt till deras kundtjänst enligt vad de skrivit på det finska forumet IO-tech.
Eposten till kundtjänst är: asiakaspalvelu@jimms.fi

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av medbor:

B550 och X570 kommer troligen inte få fler processorer då denna lansering (Zen3/5000) kommer vara sista lanseringen för AM4 bortsett från Zen3-baserade APUer framåt sommaren.

Möjligen kan de släpp Zen4 på både AM4 och AM5 (Phenom 2 släpptes på två plattformar med DDR2 och DDR3 separat), men ärligt känns det inte troligt (chiplets gör det dock möjligt)

B550 kommer såklart inte få stöd för CPUer på en annan sockel, därför menar jag att de inte har så lång livslängd eller många fler släpp att se fram emot.

Jag skrev allt detta i inlägget du citerar men detta kanske var mer tydligt eller något?

Att man sagt att AM4 är sista sockeln innan AM5 är ju ingen nyhet men det gäller ju alla med sockel AM4 och inte enbart B550. Dessutom så vet ju inte om det kommer komma en XT så att begrava AM4 redan nu är väl lite väl tidigt.

Jodå jag känner till att AMD haft lösning där man kunnat använda både DDR3 och DDR4 men hur hade du tänkte dig att de skulle göra med PCIe5? Så vitt jag förstått så behöver PCIe5 mer pinnar på processorn för annars blir det väl lite svårt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Att man sagt att AM4 är sista sockeln innan AM5 är ju ingen nyhet men det gäller ju alla med sockel AM4 och inte enbart B550. Dessutom så vet ju inte om det kommer komma en XT så att begrava AM4 redan nu är väl lite väl tidigt.

Jodå jag känner till att AMD haft lösning där man kunnat använda både DDR3 och DDR4 men hur hade du tänkte dig att de skulle göra med PCIe5? Så vitt jag förstått så behöver PCIe5 mer pinnar på processorn för annars blir det väl lite svårt väl.

Gäller givetvis sockeln och inte chipsetet, Intel har redan gjort klart att efterförljaren till Rocket Lake får 1700 pinnar mot 1151 nu. Det är bara en tidsfråga innan AMD avslöjar sin nya sockel(AM5).

Det är väl ingen som vill begrava B550/X570 nu, vill bara påtala att det troligen som mest kommer en uppgradering till(Zen 3+) eftersom frågan var om man kunde uppgradera om 2-3 år(längre bak i tråden) vilket det inte ser ut som. Man kan förstås köpa en begagnad 5950X och uppgradera på det sättet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Att man sagt att AM4 är sista sockeln innan AM5 är ju ingen nyhet men det gäller ju alla med sockel AM4 och inte enbart B550. Dessutom så vet ju inte om det kommer komma en XT så att begrava AM4 redan nu är väl lite väl tidigt.

Jodå jag känner till att AMD haft lösning där man kunnat använda både DDR3 och DDR4 men hur hade du tänkte dig att de skulle göra med PCIe5? Så vitt jag förstått så behöver PCIe5 mer pinnar på processorn för annars blir det väl lite svårt väl.

Jag menar att de kan ju köra Zen4 chiplets med villen io-die de vill, gammal eller ny för olika socklar? Jag har skrivit det 3 gånger nu...

Denna diskussion började genom att säga att B550 skulle få processorer och uppdateringar i flera år till, det tror jag verkligen inte är sant!

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Gäller givetvis sockeln och inte chipsetet, Intel har redan gjort klart att efterförljaren till Rocket Lake får 1700 pinnar mot 1151 nu. Det är bara en tidsfråga innan AMD avslöjar sin nya sockel(AM5).

Det är väl ingen som vill begrava B550/X570 nu, vill bara påtala att det troligen som mest kommer en uppgradering till(Zen 3+) eftersom frågan var om man kunde uppgradera om 2-3 år(längre bak i tråden) vilket det inte ser ut som. Man kan förstås köpa en begagnad 5950X och uppgradera på det sättet.

Förstår inte riktigt varför du svarar mig när jag tar upp PCIe5 inte kan komma med antal pinnar som finns i AM4-sockeln.

Skrivet av medbor:

Jag menar att de kan ju köra Zen4 chiplets med villen io-die de vill, gammal eller ny för olika socklar? Jag har skrivit det 3 gånger nu...

Denna diskussion började genom att säga att B550 skulle få processorer och uppdateringar i flera år till, det tror jag verkligen inte är sant!

Säger samma sak här, PCIe5 kräver mer pinnar än PCIe4 så varför ens nämna detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Förstår inte riktigt varför du svarar mig när jag tar upp PCIe5 inte kan komma med antal pinnar som finns i AM4-sockeln.

Säger samma sak här, PCIe5 kräver mer pinnar än PCIe4 så varför ens nämna detta.

Jag vet inte vad du klagar på här?

IO-die till zen2/3 skulle kunna användas även till Zen4 om de vill, alltså PCIE4/DDR4 på AM4

Jag säger inte att de kommer göra så men det är möjligt

Inget som binder Zen4 till PCIE5 eller DDR5, det är io-die och sockel som gör det och dessa kan väljas.

För övrigt är det DDR5 som garanterat kräver mer pinnar, PCIE generationer brukar vara fysiskt kompatibla mellan generationer, kolla övergången mellan 3/4 senast som ett exempel

Permalänk
Medlem

@JonasT Varför bedöms åtminstone 5600X inte vara "Toppklass", jag anser att den uppfyller alla kriterier för det, kan du motivera?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag vet inte vad du klagar på här?

IO-die till zen2/3 skulle kunna användas även till Zen4 om de vill, alltså PCIE4/DDR4 på AM4

Jag säger inte att de kommer göra så men det är möjligt

Inget som binder Zen4 till PCIE5 eller DDR5, det är io-die och sockel som gör det och dessa kan väljas.

För övrigt är det DDR5 som garanterat kräver mer pinnar, PCIE generationer brukar vara fysiskt kompatibla mellan generationer, kolla övergången mellan 3/4 senast som ett exempel

Klagade inte, frågade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

5000 är bättre än 4000.
Det sägs vara för att Ryzen 4000-serien för bärbara varit ute ett tag, baserade på Zen 2; AMD ville inte att en ny, bättre generation skulle ligga på samma namn.
Om de är schyssta så blir nästa laptop/APU-serie också 5000 nu, så ligger vanliga desktops, APUer och laptops synkade: 5000 = Zen 3.

Jo det är ju sant men det borde ha gjort rätt från början. Så hoppas det gör så som du säger annars så lär det ju hoppa över 1000 enheter varje gång.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jo det är ju sant men det borde ha gjort rätt från början. Så hoppas det gör så som du säger annars så lär det ju hoppa över 1000 enheter varje gång.

Kan ju bli så att de kör Apuer på jämna serier och Cpuer på ojämna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NutCracker:

@JonasT Varför bedöms åtminstone 5600X inte vara "Toppklass", jag anser att den uppfyller alla kriterier för det, kan du motivera?

Absolut! Den är inte nära på så mångfacetterad som exempelvis Ryzen 9 5900X, där den sistnämnda bockar i samtliga aspekter gällandes flertrådad-, enkeltrådad- och spelprestanda vid en prislapp som jag tycker känns fullt rimlig sett till kärnantalet och prestandan. Ryzen 5 5600X är rätt dyr för att vara en sexkärnig modell, och då menar jag inte oskäligt dyr att det skulle platsa in som en nackdel men dock i den övre delen av skalan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Lyckades dra igenom en beställning inkl betalning och dyraste hemleveransfrakten för att optimera leveranschans.
Angav Sverige efter postort. Lite pyssligt att komma förbi telefonnummerrutan dock. Finns meddelanderuta där man kan skriva nåt, vilket är bra. Jag är nu labbråttan i projekt "köpa från Finland".

https://www.bildtagg.se/file/m46rufldfg319pcbp36pdgp

Okej, får hoppas det går bra då. Får väl beställa själv snart så man inte blir utan ifall de blir stor efterfrågan ifrån Sverige 😅

Har själv bra erfarenhet av butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Absolut! Den är inte nära på så mångfacetterad som exempelvis Ryzen 9 5900X, där den sistnämnda bockar i samtliga aspekter gällandes flertrådad-, enkeltrådad- och spelprestanda vid en prislapp som jag tycker känns fullt rimlig sett till kärnantalet och prestandan. Ryzen 5 5600X är rätt dyr för att vara en sexkärnig modell, och då menar jag inte oskäligt dyr att det skulle platsa in som en nackdel men dock i den övre delen av skalan.

Det man borde väga in också är priset på ett helt system. För en dator för 15000+ så spelar de tre tusen kronorna mindre roll än skillnaden i kapacitet som du skriver. Dubblerad multitrådad prestanda betyder mycket mer än 20% på helhetspriset. Eller så tänker jag i alla fall. Sen tillkommer ju att konkurrensen inte har något alls att sätta emot varken 5900X eller 5950X medan 5600X slås ganska enkelt i flera fall av till exempel 10700K

Permalänk

Kan någon förklara för mig hur Apples M1 med bara 5W har lika bra singeltrådprestanda som en 200W AMD processor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan någon förklara för mig hur Apples M1 med bara 5W har lika bra singeltrådprestanda som en 200W AMD processor?

Siffrorna är ganska galet överdrivna till en början iom att ingen AMD-CPU drar 200 W när man kör singeltrådat, snarare omkring 40 W eller så (skillnaden mellan datorn i 1T-load och datorn idle, plus några W eftersom den drar ström idle också).

Är det känt hur många W M1 drar i singeltrådat? TDP kan man ju inte gå på iom att alla moderna CPU:er kan vida överskrida TDP kortare stunder (eftersom TDP ska handla om kylning och inte maximal effektförbrukning).

Kanske kan @Yoshman fylla i detaljerna vad gäller CPU-design? Jag vet inte om det ens är värt att jag försöker...

En väldigt kort version är ju åtminstone att x86 drar med sig en massa bagage sedan 70-talet och inte på något sätt designades för att användas i ultrabooks eller liknande, utan snarare i datorer på 10+ kg.
ARM å andra sidan har ju använts länge där låg effektförbrukning är A och O såsom batteridrivna saker (från mikrokontrollers i all möjlig elektronik till smartphones och surfplattor), vilket också är var Apple utvecklat sina CPU:er i snart 10 år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200