Nya Chromecast når Sverige först till sommaren år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Beställde min via Fnac (80 euro inkl. frakt). Fick den i Tisdags Tycker den är värd sitt pris, trots påslaget (med tanke på att en vanlig CC Ultra kostade 800 kr tidigare, utan fjärr)

Allt funkar som vanligt.

SVT, Netflix, Dplay, Cmore, Disney+, HBO, Viaplay, ViaFree, TV4, SF Anytime, YoutubeKids, Plex, Spotify, VLC etc.

Google Assistant fungerar också utan problem, Även den på Svenska.

undrbart! nu vill jag att det skall bli söndag ännu fortare. Jag skall försöka sidoladda Stadia med. måste ju testa

Har du testat att casta något?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Finns alla streamingtjänster på Chromcasten du skrev? (Endast använda fjärren som medföljer)
Eller startar du streamen från din mobil/surfplatta?

Ja. Skrev av det jag såg på TV:n när jag hade den framför mig
Kör mest via fjärren, för det känns mer naturligt. Ställt in den med min gamla Samsung, så Chromecasten startar och stänger av TV:n. Går att casta via mobilen, så det är inga konstigheter.

Skrivet av KingCobra:

undrbart! nu vill jag att det skall bli söndag ännu fortare. Jag skall försöka sidoladda Stadia med. måste ju testa

Har du testat att casta något?

Behöver man det? Stadia finns väl redan som app?(är inte hemma förens Söndag så jag kan inte kolla, därför jag frågar)

Ja tjejen kör Disney/Netflix. Både via mobilen och fjärran. Något speciellt du tänkte på?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ja. Skrev av det jag såg på TV:n när jag hade den framför mig
Kör mest via fjärren, för det känns mer naturligt. Ställt in den med min gamla Samsung, så Chromecasten startar och stänger av TV:n. Går att casta via mobilen, så det är inga konstigheter.

Behöver man det? Stadia finns väl redan som app?(är inte hemma förens Söndag så jag kan inte kolla, därför jag frågar)

Ja tjejen kör Disney/Netflix. Både via mobilen och fjärran. Något speciellt du tänkte på?

Nä jag tänkte bara allmänt, bara nyfiken 😃 Stadia skall inte vara förinsrallerad än och tydligen får man ladda ned APK filen och installera den på lite annorlunda sätt. Den skall släppas officiellt till nya chromecasten men just nu får man lägga in den själv med en APK fil.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag gav upp Inets långsamma och oklara hantering av order. Beställde av fnac istället, skickades samma dag, till lägre pris dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidde:

Jag gav upp Inets långsamma och oklara hantering av order. Beställde av fnac istället, skickades samma dag, till lägre pris dessutom.

Ja, det kanske får bli så för mig med om inte något händer nu i veckan. Surt att missa pingvinstång isf..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Ja då har man installerat då. Allt funkade hur bra som helst 😀 även om inet skrev att det inte skulle funka med foto grejen gjorde det de ändå. Allting funkar utan problem. Så gött!
https://ibb.co/F5QRndf

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ni lyckades övertyga mig att uppgradera min Chromecast gen 2.
Beställde idag (Fnac), får se hur lång tid det tar att leverera.
Kostade ca 880 SEK så inets pris är inte så tokigt trots allt.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Uppdatering efter jag provat lite. En sak jag och flera på nätet har stört sig på är att om din TV stödjer Dolby Vision visas ALLT i Dolby Vision. Menyer, HD, SDR material, ALLT.
Inte hela världen men eftersom jag har en OLED vill man ju inte ha en massa Appar som står och "bränner" i menyerna. Tex Netflixappen är ju som en strålkastare Kritvit.

Detta problemet är uppmärksammat av användare världen över och kommer väl att fixas med en uppdatering så småningom.
Hur som helst, om ni märker detta är det alltså inget fel på er TV eller Chromecast utan det är en mjukvarubugg.

EDIT:
Hittade en fix på detta som skall provas ikväll
"With all that out of the way, you're basically good to go. It's worth noting, however, that the Chromecast defaults to forcing HDR on all the time if you have an HDR TV. This causes SDR content to look overly saturated and artificial. To fix this, you simply need to activate the "Match content dynamic range" option in the display settings menu. If you have an HDR TV, I highly recommend doing this, and I wish Google had simply kept that on by default."

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Mail från @inet :

Hej!
Vi vill bara meddela att Chromecast med Google TV nu finns i lager igen.
Klicka här för att komma direkt till produkten.
Mvh
Inet.se

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Snusfri

Blir till att beställa 2st åt päronen så det blir enkelt för dom att kolla Netflix, prime osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fick min Chromecast igår, måste ändå säga jag är grymt nöjd med den efter det lilla jag hunnit använda den.
Så smidigt att ha allt 2 knaptryck bort istället för att låsa up mobil, öppna app, välja det jag vill titta på, starta castning, vänta 20-30 sekunder. Känns som en väldigt stor uppgradering. Moonlight Game Streaming fungerar också fint över wifi.

Något jag absolut inte förväntade mig är att vår gamla Samsung TV som saknar CEC ändå kan styras av kontrollen iom att den även har IR. Efter en 2 minuters kontroll setup, där den gick igenom olika tester man svarade på om det fungerade eller inte (typ, först prova CEC, sedan IR signal 1, IR signal 2 osv), så kan man nu kontrollera Av/På + Volym + Ingångskälla.

Orginalkontrollen kommer därmed börja samla damm.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Fick min Chromecast igår, måste ändå säga jag är grymt nöjd med den efter det lilla jag hunnit använda den.
Så smidigt att ha allt 2 knaptryck bort istället för att låsa up mobil, öppna app, välja det jag vill titta på, starta castning, vänta 20-30 sekunder. Känns som en väldigt stor uppgradering. Moonlight Game Streaming fungerar också fint över wifi.

Något jag absolut inte förväntade mig är att vår gamla Samsung TV som saknar CEC ändå kan styras av kontrollen iom att den även har IR. Efter en 2 minuters kontroll setup, där den gick igenom olika tester man svarade på om det fungerade eller inte (typ, först prova CEC, sedan IR signal 1, IR signal 2 osv), så kan man nu kontrollera Av/På + Volym + Ingångskälla.

Orginalkontrollen kommer därmed börja samla damm.

Moonlight game streaming? Jag håller med! Verkligen kalasnöjd! Det som stör mig lite är att Dolby Vision är på i menyerna. Väljer man att det skall vara mediastyrt sätts Dolby Vision inte på, även om det är dolby vision sändning.
Man måste alltså låta TVn styra att allt skall visas i DV.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Moonlight game streaming?

Öppen implementation av GameStream: https://moonlight-stream.org/ och https://play.google.com/store/apps/details?id=com.limelight

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu...kan man streama spel från datorn???

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vänta lite nu...kan man streama spel från datorn???

Moonlight använder sig av Nvidias 'Shield Streaming' protocol, så det fungerar nog endast med ett Nvidia kort (typ 7-900 serien som lägsta, sitter med 980). Det är basically som Steam Link fast inbakat i Nvidias hårdvara.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vänta lite nu...kan man streama spel från datorn???

Skrivet av Deerhall:

Moonlight använder sig av Nvidias 'Shield Streaming' protocol, så det fungerar nog endast med ett Nvidia kort (typ 7-900 serien som lägsta, sitter med 980). Det är basically som Steam Link fast inbakat i Nvidias hårdvara.

AMD-användare kan använda sig av AMD Link, Steam Link, Parsec eller Rainway. Alla fyra har Android TV-appar.

Permalänk
Medlem

Min kom i måndags! Mycket nöjd. Börjar man Casta något från mobilen nu så sätts TVn igång på köpet!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Behöver en ny enhet till min TV i vardagsrummet. I sängkamaren har jag en nvidia shield (2019) som jag är riktigt nöjd med.
Är lite osäker om jag skall köpa en ny nvidia shield eller om jag skall köpa en Chromecast med Google TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

AMD-användare kan använda sig av AMD Link, Steam Link, Parsec eller Rainway. Alla fyra har Android TV-appar.

Gjorde en liten jämförelse Moonlight och Steam Link

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Behöver en ny enhet till min TV i vardagsrummet. I sängkamaren har jag en nvidia shield (2019) som jag är riktigt nöjd med.
Är lite osäker om jag skall köpa en ny nvidia shield eller om jag skall köpa en Chromecast med Google TV.

Testa en Google. Den är ju duktigt mycket billigare, trots Inets lilla påslag vid import.
Skicka tillbaka om du inte är nöjd.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Testa en Google. Den är ju duktigt mycket billigare, trots Inets lilla påslag vid import.
Skicka tillbaka om du inte är nöjd.

20kr billigare att beställa från Frankrike så jag vet inte om de har något riktigt påslag på priset

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Någon som får Dplay att fungera? Jag kan inte ens starta appen... Provat att installera om och starta om chromecasten, men ingen skillnad. Alla andra appar verkar fungera bra. Saknar dock appen Canal digital, vilket är en av de mest använda på Apple TVn för mig...

Permalänk
Medlem

Finns alla "svenska" appar till den nya Chromecasten? Jag letade efter Comhems play-app men den finns inte. Det kanske kommer till sommaren när Chromecasten lanserad officiellt i Sverige?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Tack för tips!
Jag beställde vi Fnac, fungerar bra! Kom hem med postnord, svensk söknummer finns på franska chronopost söksida.
Utökade funktionerna med en hub för 1000mbit ethernet och SD, gick bra med tillhörande eladapter. Inga drivers behövdes.

https://www.amazon.de/gp/aw/d/B084G23KL5/ref=ox_sc_saved_imag...

Cohmhem play & Telia play har appar som inte funkar med Google TV, annars så funkar allt som vanligt. Fjärrkontrollen är superrapp och har CEC så den slår på och av tvn och line in, volym osv. Väl värt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Finns alla "svenska" appar till den nya Chromecasten? Jag letade efter Comhems play-app men den finns inte. Det kanske kommer till sommaren när Chromecasten lanserad officiellt i Sverige?

Alla svenska appar som finns till Android TV finns.

Problemet är att inga Live-TV appar finns - varken ComHem Play, Boxer Play, Telia Play, Telenor Stream eller Canal Digital har appar till Android TV (däremot finns samtliga till Apple TV)

Skulle gissa på att det finns någon anledning ur säkerhetssynpunkt till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Alla svenska appar som finns till Android TV finns.

Problemet är att inga Live-TV appar finns - varken ComHem Play, Boxer Play, Telia Play, Telenor Stream eller Canal Digital har appar till Android TV (däremot finns samtliga till Apple TV)

Skulle gissa på att det finns någon anledning ur säkerhetssynpunkt till det.

Ok, men att casta från mobilen funkar ju bra. Så vad är problemet med Android TV?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Så vad är problemet med Android TV?

Vet ej, tyvärr.
Det finns olika sätt att få igång Android versionen av olika Live-TV appar i AndroidTV, men eftersom de inte är anpassade till formatet är de ganska besvärliga att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Vet ej, tyvärr.
Det finns olika sätt att få igång Android versionen av olika Live-TV appar i AndroidTV, men eftersom de inte är anpassade till formatet är de ganska besvärliga att använda.

Trist.. Hoppas på att det löser sig till sommaren när den officiellt lanseras i Sverige.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

I got it!

Skrivet av Monocryl:

Tack för tips!
Jag beställde vi Fnac, fungerar bra! Kom hem med postnord, svensk söknummer finns på franska chronopost söksida.
Utökade funktionerna med en hub för 1000mbit ethernet och SD, gick bra med tillhörande eladapter. Inga drivers behövdes.

https://www.amazon.de/gp/aw/d/B084G23KL5/ref=ox_sc_saved_imag...

Cohmhem play & Telia play har appar som inte funkar med Google TV, annars så funkar allt som vanligt. Fjärrkontrollen är superrapp och har CEC så den slår på och av tvn och line in, volym osv. Väl värt!

Skrivet av Pulver:

Alla svenska appar som finns till Android TV finns.

Problemet är att inga Live-TV appar finns - varken ComHem Play, Boxer Play, Telia Play, Telenor Stream eller Canal Digital har appar till Android TV (däremot finns samtliga till Apple TV)

Skulle gissa på att det finns någon anledning ur säkerhetssynpunkt till det.

Skrivet av arowe17:

Ok, men att casta från mobilen funkar ju bra. Så vad är problemet med Android TV?

Jag tänkte bara berätta att efter en halvtimmes pill och lite sök har jag fått Telenor Stream att fungera fint på min Chromecast.

Jag testade först att sideload'a deras apk men eftersom den saknar officiellt stöd för AndroidTV så syns den inte i launchern utan man måste öppna den från inställningar. Detta var inte acceptabelt.

Efter lite sökande fann jag att man superenkelt själv göra en app kompatibel med följande hemsida:
http://atvlauncher.trekgonewild.de/

Man fyller i appens önskade namn, paketnamn (för mig "se.bredbandsbolaget.stream") och laddar upp icon samt banner (knappen som syns i launchern). Båda bilderna tog jag från Google.

Laddar ner den modifierade .apk filen till Chromecasten (med 'File Commander' länkat till gdrive) och installerade den. Funkar superbra (OBS appen är inte gjord för TV kontroll så det krävs några extra knapptryckningar för att starta en kanal).

Bör fungera för andra svenska streamingtjänster om någon vill prova.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Jag tänkte bara berätta att efter en halvtimmes pill och lite sök har jag fått Telenor Stream att fungera fint på min Chromecast.

Jag testade först att sideload'a deras apk men eftersom den saknar officiellt stöd för AndroidTV så syns den inte i launchern utan man måste öppna den från inställningar. Detta var inte acceptabelt.

Efter lite sökande fann jag att man superenkelt själv göra en app kompatibel med följande hemsida:
http://atvlauncher.trekgonewild.de/

Man fyller i appens önskade namn, paketnamn (för mig "se.bredbandsbolaget.stream") och laddar upp icon samt banner (knappen som syns i launchern). Båda bilderna tog jag från Google.

Laddar ner den modifierade .apk filen till Chromecasten (med 'File Commander' länkat till gdrive) och installerade den. Funkar superbra (OBS appen är inte gjord för TV kontroll så det krävs några extra knapptryckningar för att starta en kanal).

https://i.imgur.com/d1Nulp1.jpg

Bör fungera för andra svenska streamingtjänster om någon vill prova.

Kul att du fick det att funka! Dock lite bökigt, ska se om jag orkar kontakta ComHem och Viaplay och fråga om deras planer på att rulla ut för Google TV.

Visa signatur

HTPC