Mitt 3090 presterar som ett 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag bytte från 750w(2år gammalt) till 1000w. Får 20-30fps mer i Warzone samt mycket mindre drops.

9900k oklockat + msi 3090

Du gjorde inget annat samtidigt som du bytte nätagg? Installera inte om windows? uppdatera någon drivrutin? råkade aktivera någon funktion i bios?

För din dator vet inte om hur mycket kraft som ditt nätagg kan leverera utan den kör på tills att nätagget får nog och stänger av sig.
Det enda faktor som jag kan tänka mig, men som vore långtsökt, skulle vara att ditt gamla nätagg var så dåligt att det levererade sådan rippelspänningar och brus att ditt grafikkort automatiskt klockade ner sig, men som sagt, långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Du gjorde inget annat samtidigt som du bytte nätagg? Installera inte om windows? uppdatera någon drivrutin? råkade aktivera någon funktion i bios?

För din dator vet inte om hur mycket kraft som ditt nätagg kan leverera utan den kör på tills att nätagget får nog och stänger av sig.
Det enda faktor som jag kan tänka mig, men som vore långtsökt, skulle vara att ditt gamla nätagg var så dåligt att det levererade sådan rippelspänningar och brus att ditt grafikkort automatiskt klockade ner sig, men som sagt, långsökt.

Bytte bara rakt av
2080ti mådde bra iaf

Fast... kanske missade om det kom en gefore uppdatering..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Varför köper man ett 3090 om man har en 7700k? Du hade klarat lika bra med ett 3080 eller kanske till å med ett 3070.

Om du lägger så mycket pengar på ett gpu hade du kunnat lägga lite på en nya cpu också.

Har själv en 6700k till mitt 3090. Behöver inte många trådar till min användning.

Visa signatur
Permalänk
Viking
Skrivet av davyp3:

Om du har möjlighet skulle jag lämna tillbaka ditt 3090 och köra på motsvarande 3080 istället, om du vill hålla dig till Nvidia. Då skulle du spara 9900 kr. Dessa pengar kan du använda på följande, t.ex:
https://i.imgur.com/FBX60ti.png
En solid ny plattform med dubbelt så många kärnor som du har ny, och varje kärna är mycket snabbare än de du har i dag. 32 GB snabbt ram, och ett rejält moderkort med massor av funktionalitet som du inte har på din Intelplattform.

Du skulle få enormt mycket bättre system om du spenderade de 10 tkr som det skiljer från ett 3080 -> 3090 på ovanstående istället.

Lura inte på han ett sånt dåligt moderkort nu!
Det här har t.o.m bättre VRM: https://www.inet.se/produkt/1902987/msi-b450-tomahawk-max
Nu köper han förmodligen inte det nu, men den här har nästan dubbelt så bra VRM: https://www.komplett.se/product/1164355/datorutrustning/dator...
Några av MSI's X570-kort borde inte få existera p.g.a det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Sälj skiten. Köp 3080. Du flaskhalsar svindyra procent, nästan 10 000 kr.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Detta var spännande läsning må jag säga!

Många som tycker 7700k är en otrolig bottleneck, men tittar man på tester i 1440p så ligger den inte så långt ifrån dom senaste cpuerna. Jag själv kör på en 3440x1440 så det är ännu mer på GPU-hållet. Tanken är väl att eventuellt byta till någon av dom senaste amd-cpuerna. Men känns som 3090 Zotac trinity är en ganska sorglig pjäs, jag kan inte ens se mV i afterburner, o klocksen verkar rätt låga.. en positiv grej dock är att jag verkar inte ha någon coilwhine!

För dom som är intresserade så drar hela systemet mitt 550w~ när jag kör Heaven benchmark.
(Det som jag har inkopplat till datorn, om det spelar nån roll; hotas, valve index, mic, 2ssd o 1 nvme)

Synd det är så svårt o få tag i ett 3090 strix annars hade jag klippt ett sånt istället.

Jag tror generellt, säg i 95% av alla titlar o situationer speciellt med tanke på din upplösning, så är din CPU helt OK. Men det kan hända att för att nå optimalt resultat i en benchmark så duger den inte.

Att ha i åtanke att för swec community så måste dyr GPU gå tillsammans med dyr CPU, annars ser nån rött. Jag blev tillsagd här när jag hade en 4790K tillsammans med ett 1080 Ti att jag minsann borde uppgradera till 7700K (bästa mainstream som fanns då). Fatta vilken värdelös rekommendation. Här finns det iaf lite mer fläsk o ta på, vill du vara benchmark king så får du skaffa en super-CPU också

Sen så testar väl swec och andra på en optimal clean windowsinstallation med noll småprogram som bråkar om CPU eller GPU-tid.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag bytte från 750w(2år gammalt) till 1000w. Får 20-30fps mer i Warzone samt mycket mindre drops.

9900k oklockat + msi 3090

Måste finnas något annat till denna historian känns det som.
Grafikkort känner inte av om agget ger för lite ström, det kommer bara ta och ta tills agget inte räcker och då krachar systemet på ett eller annat sätt.
Cpuer är likadana.

Det ändå som möjligheten kan hända och också eventuellt påverka prestandan är om agget går på 100% eller börjat bli defekt och börjar tappa spänningsnivåerna.
Säg att 12v är nere på 11v. Då skulle rent tekniskt prestandan sjunka om vcore sjunker med inspänningen och systemet fortfarande kunna fungera.
Dock brukar moderkort och grafikkort kompensera för detta i miss mån så det känns ändå långsökt.

Jag hade en gång i tiden ett system där psu vid load gick ner massor. vid 10.5v då bootade datorn om kommer jag ihåg. Men någon prestanda minskning innan detta fanns inte.

Permalänk
Medlem

Tror ni att min 8700K klockad till 4.8GHz på alla kärnor räcker för att få ut mer än 90% av 3090?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Tror ni att min 8700K klockad till 4.8GHz på alla kärnor räcker för att få ut mer än 90% av 3090?

I vissa titlar kommer du få ut 100%, i andra titlar, kanske i en trång korridor med många spelare/npcer/whathaveyou, kanske du inte får det. Det är så ofta man vill ha ett generellt svar men att avyttra ett sådant blir så hejdundrans inkorrekt

Vill du ha ett och kan motivera det (det är det svåra imho), köp 'et. Uppgradera CPU sen när du med ditt specifika användamönster märker situationer där GPU-belastning sjunker under 100% samtidigt som FPS inte möter belåten nivå.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

I vissa titlar kommer du få ut 100%, i andra titlar, kanske i en trång korridor med många spelare/npcer/whathaveyou, kanske du inte får det. Det är så ofta man vill ha ett generellt svar men att avyttra ett sådant blir så hejdundrans inkorrekt

Vill du ha ett och kan motivera det (det är det svåra imho), köp 'et. Uppgradera CPU sen när du med ditt specifika användamönster märker situationer där GPU-belastning sjunker under 100% samtidigt som FPS inte möter belåten nivå.

Japp.Varför uppgradera i onödan.
Om det blir märkbar framedrops blir det Rocket-Lake-S med nytt moderkort.Mina 64GB ram flyttar jag bara över.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Det är välla som vanligt att dom som recenserar CPU och GPU får guldexemplar skickade till sig som har bättre gjutning av silikonet och har sorterats ut i fabriken. Ibland kan det vara prototypmodeller med bättre komponenter också som inte retail modellen har fast den heter likadant.
Var det inte på dessa kort som VRM på demoexemplaren till youtubers och webbsidor var bättre och konsumenter fick massa problem för att dom slängt på skräp komponenter till dom korten?

Det är därför youtubers osv ibland kan överklocka något extremt, dom har fått ett utvalt exemplar som är mycket bättre än genomsnittet.
Det är också dessa bättre exemplar som brukar säljas dyrare med färdig överklock i olika grad.

Och angående PSU så är det skillnad på PSU och PSU.
Billiga PSUer som är ihopsatta av dom billigaste shortcut komponenterna med upptrissade specs kanske inte kan leverera fullt ut på 12v railen som en kvalitets PSU kan och det är ripple och det är annan skit med strömförsörjningen.

Det kan stå 750 watt på lådan men mycket av det kan vara helt och hållet dedikerat till dina hårddisk kontakter och det hjälper inte ditt grafikkort och din processor.
Man kan inte bara räkna på total Watt som står på och tro att det är allt som räknas.

Är det billigaste skräpet så kommer det att bli problem när man ska driva dyra high end grejjer som kräver att PSU kan leverera fullt ut.

När man ska matcha PSU med datordelar så måste man läsa fulla specifikationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh|p:

Då förtydligar jag o säger att jag förstår att gapet beror på testriggen!
Mao hade jag nog legat 2-3k under deras 3080 poäng om jag petat in ett 3080 i min rigg.

En tråkig grej är att fpsen i Warzone dippar som fasen, kan va nere på 70 för att hoppa upp till 140 direkt igen.
Håller jag muspekaren still i menyn så ligger fpsen på 180, drar ja runt muspekaren så dippar det ner till 90, jäkligt märkligt.
Såg även att watten var nära 600 (för hela systemet) när ja lira Warzone.

Trollar du nu?

Jag ställer mig som 10e person i kön för att nämna att din processor flaskar din GPU. Speciellt i Warzone.
Du får gå på Single player spel med Raytracing om du vill ha låg FPS utan flaska.

7700k är ju en rejäl förnedring mot ett 3090. Det finns ingen annan orsak till resultaten än just detta. Varken SSD, Nätagg, 5g-strålning eller grannens katt.

C-P-U är för dålig och när det är för mycket (t.ex i warzone), dippar din FPS ner och sedan stabiliserar sig uppe igen när det lugnar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Då förtydligar jag o säger att jag förstår att gapet beror på testriggen!
Mao hade jag nog legat 2-3k under deras 3080 poäng om jag petat in ett 3080 i min rigg.

En tråkig grej är att fpsen i Warzone dippar som fasen, kan va nere på 70 för att hoppa upp till 140 direkt igen.
Håller jag muspekaren still i menyn så ligger fpsen på 180, drar ja runt muspekaren så dippar det ner till 90, jäkligt märkligt.
Såg även att watten var nära 600 (för hela systemet) när ja lira Warzone.

Det är bara att byta processor om du vill ha bättre prestanda. Om du jagar topprestanda och tycker att det är konstigt att sweclockers test får bättre resultat så kan du sluta spekulera. Köp nu cpu!

Det du gör just nu är att flaska GPUn och det är ett dyrt presandatapp. 3080 räcker lätt för dig. Även då kommer din CPU att flaska.

Som andra är inne på så skulle jag lämna tillbaka 3090 och byta ut mot ett 3080 och om du fortfarande får FPS-drops är det bara att uppgradera moderkort och cpu för dom pengarna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Kan du lägga upp en bild på din score i 3D-mark?

Jag sitter på ett Zotac 3080 Trinity, dock en 10850K @ 5.2 GHz. Men tycker ändå jag fick sämre poäng.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har du skapat en ny W10 användare och bara installerat det nödvändigaste?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kan du lägga upp en bild på din score i 3D-mark?

Jag sitter på ett Zotac 3080 Trinity, dock en 10850K @ 5.2 GHz. Men tycker ändå jag fick sämre poäng.

3080? eller menar du 3090?
Testet jag avser är det som är gratis, Firestrike default. Vad får du för grafikpoäng där?

En liten uppdatering; Såg att iCloud av någon anledning låg i bakgrunden o snylta 15% cpu-kraft, körde firestrike igen o nu fick jag 47200 grafikpoäng.

Men imorgon får jag ett annat 3090 att prova och blir nog ett nytt nätagg i samma veva, återkommer

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

Okej, så här kommer en liten smisk på rumpan till alla som sagt att mina låga scores är enbart pga CPUn;

49166 grafikpoäng i 3dmark firestrike.

Det jag har bytt är till ett 1000w corsair agg och ett Gamerock oc 3090, jag vet inte vilket av dessa som gjort störst skillnad men personligen så skulle jag stay away från Zotac trinity. När man endå betalar så mycket för ett kort vill man ju ha det bästa.

Jag har screenshot på scoren men vet inte hur man laddar upp enklast, om nån är nyfiken så säg till.

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

OK.
Byt tillbaka grafikkortet och testa då, så att vi alla kan lära oss.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

OK.
Byt tillbaka grafikkortet och testa då, så att vi alla kan lära oss.

Det borde man gjort - men riktigt så kul är det inte att åka runt o växla grafikkort!

Men är ju rätt kul att jag startar en tråd o frågar varför mitt 3090 presterar dåligt, o folk 10x+ säger det är pga cpun, sen byter jag modell på 3090 o slaktar scoren..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh|p:

Det borde man gjort - men riktigt så kul är det inte att åka runt o växla grafikkort!

Men är ju rätt kul att jag startar en tråd o frågar varför mitt 3090 presterar dåligt, o folk 10x+ säger det är pga cpun, sen byter jag modell på 3090 o slaktar scoren..

Skrev du inte den 18e att du fick 47000, men antagligen pg Icloud låg i bakgrunden och drog 15%, med den gamla GPU?
Du pratade även om dippar i Warzone, dessa dippar är inte PG gpu. Det är 100% pga CPU.

Att öka 4% genom att byta grafikkort och nätagg samt stänga av ett program som drar 15% cpu skulle jag inte säga är att "slakta scoren".

huvudsaken är att dina problem är lösta. Skönt att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

huvudsaken är att dina problem är lösta. Skönt att höra.

Ja det är skönt att scoren slaktades, men att framedropsen finns kvar så fort han petar på musen. En sann och riktigt problemlösare!

Att hans nya kort ger högre score beror på powerlimit och kvalite på gpu. Scoren översatt till FPS kanske blir 1-2fps

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh|p:

Det borde man gjort - men riktigt så kul är det inte att åka runt o växla grafikkort!

Men är ju rätt kul att jag startar en tråd o frågar varför mitt 3090 presterar dåligt, o folk 10x+ säger det är pga cpun, sen byter jag modell på 3090 o slaktar scoren..

4 % ökning känns inte som slakt

Visa signatur

Mr. Scriptman