AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, prisets inverkan borde absolut stå kvar eftersom företagen själva använder det i sin marknadsföring med begreppet "performance per dollar".

Fast hur bra kortet är påverkas ju inte av priset.

I så fall kan man i stället ha ett prestandaomdöme och ett prisomdöme.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av The Kristoffer:

Vad sägs om att knacka ihop ett pris/ prestandaindex som live hämtar priser från prisjakt en gång om dagen?
Då kommer vi ha ett rullande Pris/ Prestandaindex beroende på hur marknaden beter sig från start, till dess att kortet pensioneras.

Det är verkligen ingen dum idé! Problemet är att det är så pass många produkter att hålla reda på på Prisjakt när det kommer till referenskorten samt att Nvidias kort inte alls finns med där.

Skrivet av cyklonen:

Eller skippa det här med prisets inverkan helt. Folk har ju så vitt skilda ekonomiska förutsättningar ändå. 4000 kr för en person är dyrt medan 20 000 kr för en annan är helt ok.

Ett objektivt omdöme baserat enbart på prestanda är väl enklast och rättvisast.

Det går ju dock inte att ge ett objektivt omdöme på ett grafikkort utan att räkna in priset. Om AMD släpper ett nytt grafikkort som spöar Nvidias värsting med en prislapp på 4000 kronor, ja då är det onekligen ett kort i toppklass. Om kortet istället kostar 20000 kronor förändras läget helt och hållet.

Som ordspråket säger: "Det finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser (förutom Ace of Sweden som bara är dåliga").

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

På inet under viktigt stod detta deprimerande svar längst ned på mitt okade msi kort

"Lager och leveransinformation
För denna modellen: MSI Radeon RX 6800 XT 16GB kommer vi att få in 40st
0st finns i lager vid lanseringstillfället, men beräknas att skickas till oss i tre olika leveranser under de kommande 1-3 veckorna."

Finns inga kort i lager och 1-3 veckors väntetid om du fått ett tolkar jag det som. trevligt med papperslanseringar.

Det stod också att du skulle få svar på lanseringsdagen om du blev tilldelad ett kort.

Jag fick också igenom en beställning på MSI RX 6800 med beställningsbekräftelse. Återstår att se om jag får någon tilldelning eller inte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bra test, intressanta kort. Kul att se AMD ligga i topp på energieffektivitet, de har gjort stora framsteg där. Tråkig trend när det gäller lanseringar dock från båda lagen, tramsigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eller skippa det här med prisets inverkan helt. Folk har ju så vitt skilda ekonomiska förutsättningar ändå. 4000 kr för en person är dyrt medan 20 000 kr för en annan är helt ok.

Ett objektivt omdöme baserat enbart på prestanda är väl enklast och rättvisast.

Fast priset är väl ändå relevant? Kanske inte för det absolut snabbaste kortet men de som är under så att säga, och om nu båda lagen har liknande prestanda i toppklassen blir priset kanske mer aktuellt...

Hade korten kostat 100 kr och det fanns oändligt med kort att tillgå bör ju vara extremt fördelaktig för ett kort tänker jag, speciellt om nu alternativet inte finns i lager... Nu är det ju inte aktuellt men pris är ju faktiskt viktigt kan jag tycka

Permalänk
Medlem

Vad svamlar folk om? Förutom dålig RT prestanda jämfört med en 3080, så är den snarlik och billigare. Aldrig är någon nöjd. Amd lyckades helt okej i mitt tycke. Har själv gsync skärm samt vill pröva RT, så väntar på en 3080.

Att 3080 och 3070 har endast 10/8gb vram är mer skrattretande i mitt tycke..

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det stod också att du skulle få svar på lanseringsdagen om du blev tilldelad ett kort.

Jag fick också igenom en beställning på MSI RX 6800 med beställningsbekräftelse. Återstår att se om jag får någon tilldelning eller inte.

Ja men det kan ju dröja upp till 3 veckor, powercolors kort fanns i lager. tycker inet kunde gått ut med detta mer tydligt att ena kortet fanns det enbart 0 i lager av varav det andra hade 50st i lager.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Vad svamlar folk om? Förutom dålig RT prestanda jämfört med en 3080, så är den snarlik och billigare. Aldrig är någon nöjd. Amd lyckades helt okej i mitt tycke. Har själv gsync skärm samt vill pröva RT, så väntar på en 3080.

Att 3080 och 3070 har endast 10/8gb vram är mer skrattretande i mitt tycke..

Hade ju uppenbarligen ingen fördel med mer ram i högre upplösning

Permalänk
Medlem

Riktigt bra försök AMD men bättre lycka nästa gång. Håller med om att priset inte är speciellt genomtänkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

Beror på hur lång tid vid pratar om. Det är inte helt ovanligt att både Nvidia och AMD slutar sälja sin referensmodell efter ett tag, troligen för att folk inte köper dessa i några vettiga volymer och satsar istället på partnerkort. Ska vi rycka alla awards för AMD genom åren då också om vi nu ska ta Nvidias?

visst, priserna är ändå för dyra på alla high end kort. har inte varit vettiga priser sen R9 390.

Nvidias Ref kort går ju endast att köpa ifrån deras egna sida som inte säljer dem i Europa längre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Blev besviken. Trodde de skulle prestera bättre. Verkar vara samma visa igen som med Vega serien. Synd. Hoppades verkligen på dessa kort. AMD blev krossade igen. Hoppades på att de skulle prestera bättre än eller lika som 3080.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Hmm borde man inte kunna utgå från priset som är idag även om AMD har uppgett något annat?
Billigaste 6800 XT på Inet är 7700
Billigaste 3080 på Inet är 8600

så skiljer ca 1100 kr, dock är Nvida starkare i ray tracing...
Nåja inte allt för pjåkiga kort, men fortfarande är båda utom räckhåll för vad jag kan tänka mig betala för ett grafikkort...

Måste vara övre gränsen för 6800XT med tanke på den dåliga prestandan i RT. Kommer vara svårt för AMD att ta några marknadsandelar med dessa priser. Vi får hoppas att 6900XT kan nå över 3080. så Nvidia endast har 3090 och 3080ti som är snabbare än AMD. Om AMD tror att de ska kunna ta ett premium pris för 6900 på 999USD då kommer försäljningen bli obefintlig sett till vad Nvidia kan erbjuda.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

"Beställde" ett Powercolor 6800xt (Inet) och ASUS 6800xt (komplett 15:10). får se vad som fick igenom? Kanske 3:e part blir aktuellt. Annars blir det ännu ett grönt kort.

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Inte direkt, de har sagt att 6900XT skulle säljas i en begränsad upplaga. Men att tillgången på 6800XT och 6800 skulle vara bättre.

Och det kan lika gärna omfatta partnerkorten som släpps nästa vecka.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

De va en shitshow även av AMD, inget mer än det.. rakt av.

Absolut skitlansering, men det var ingen papperslansering, och det var inte Nvidia från början heller. Nvidia har blivit en papperslansering då dom fortfarande inte kan leverera några vettiga mängder, här återstår att se om AMD blir bättre.
Som tur är är ju inte nya grafikkort direkt livsviktiga, även om man kan tro det när man skummar igenom Sweklockers och andra liknande forum.

Permalänk
Medlem

Finns ju en del RTX3070 i lager för bara några hundralappar i överpris, känns ju värt för alla som inte fick något.

Tycker fö att prestandan var ganska bra ändå, men måste säga att DLSS verkar vara en riktig killer feature! Min RTX2070 Super funkar utmärkt med moderna RT titlar om man bara kör DLSS i 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Fast priset är väl ändå relevant? Kanske inte för det absolut snabbaste kortet men de som är under så att säga, och om nu båda lagen har liknande prestanda i toppklassen blir priset kanske mer aktuellt...

Hade korten kostat 100 kr och det fanns oändligt med kort att tillgå bör ju vara extremt fördelaktig för ett kort tänker jag, speciellt om nu alternativet inte finns i lager... Nu är det ju inte aktuellt men pris är ju faktiskt viktigt kan jag tycka

Jag håller inte med. Prestanda är prestanda, oavsett pris.

Men, som jag skrev tidigare, man kan ju ha ett prestandaomdöme och ett prisvärdhetsomdöme.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fick bekräftelse utav Inet att mitt köp gick igenom på MSI 6800 XT. Skiter i om jag får det om 1-3 veckor, den som väntar på något gott..

Fyi... finns dem som beställde 3080 på lanseringsdagen och har inte ännu fått sina kort... förväntat leverans nästa år.. just saying.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att era recensioner är fantastiskt bra! Även om jag inte är ute efter ett AMD kort var det väldigt trevlig läsning!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mocka:

Riktigt bra försök AMD men bättre lycka nästa gång. Håller med om att priset inte är speciellt genomtänkt.

Korten sålde ju slut på nolltid.
De borde kanske höjt priset lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kettu92:

Att 3080 och 3070 har endast 10/8gb vram är mer skrattretande i mitt tycke..

Det är lika skrattretande med folk som tror att 10 GB VRAM inte räcker.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Beror på hur lång tid vid pratar om. Det är inte helt ovanligt att både Nvidia och AMD slutar sälja sin referensmodell efter ett tag, troligen för att folk inte köper dessa i några vettiga volymer och satsar istället på partnerkort. Ska vi rycka alla awards för AMD genom åren då också om vi nu ska ta Nvidias?

Blir det inte ett annat problem också? Om AMD och nVidia säljer konstant blir det väl ett monopol / konkurrens problem också, eftersom parters alltid måste lägga på vinst. AMD och nVidia skulle då konkurrera ut sina partners.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Att 3080 och 3070 har endast 10/8gb vram är mer skrattretande i mitt tycke..

Om ett kort med 10 GB lyckas slå ett annat med 16 GB... är det din slutsats att det med 10 har "för lite", eller att folk gått på en 'nummerhype' (när konkurrenten ska ha en högre siffra i modellnamnet) som har väldigt svag koppling till de verkliga minnesbehoven idag?

Nvidia har redan förklarat att 10 GB var en kompromiss mellan minnesbehov och priset på korten, och det är ju inte som att AMD ger bort det extra minnet gratis även om korten skulle kosta samma, utan det är pengar de fått spara på någon annan post.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot 6900xt => borde ju vara snabbare än 3090 för en mindre peng (om man då inte är intresserad av RT)!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Oj, det var en klar seger för Nvidia i prestandan. Då är det väl pris i butik som får bestämma vad som är bäst köp. Ser ju inte Nvidia sänka sina priser efter de får se siffrorna dock.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför marknadsprinciperna inte gäller? 6800 skulle kunna gå på 15k och 6800XT över 20k exempelvis. Sakerna är enormt efterfrågade men varför höjs priserna inte drastiskt i det läget?

Permalänk
Medlem

Det är inte lätt att bedöma prisvärdheten numera. Nvidias 3080 till introduktionspris på särskilt TUF-modellerna var ju bra att de åtminstone varade en månad, men detta till priset av att man får vänta månadervis på att få det och många i kön då väljer att köpa en betydligt dyrare modell eller t o m 3090.
I dagsläget är 3080 ett 8400 kronors- och uppåt kort, så med ett pris på ca 7500 kr eller ännu hellre 6990 kr för 6800xt så skulle AMD legat väldigt bra till i pris/prestanda.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vilken tur att man tydligt gör skillnad på referenskort och tar bort utmärkelsen...

Synd att man kom på detta efter Nvidias lansering som led av samma problem...

Nvidias kort gick ju ändå att köpa för referenspris. Det gjorde inte AMDs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Det är lika skrattretande med folk som tror att 10 GB VRAM inte räcker.

testa Nyare spel som Godfall i 4k. Det käkar 12GB vram.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Blev besviken. Trodde de skulle prestera bättre. Verkar vara samma visa igen som med Vega serien. Synd. Hoppades verkligen på dessa kort. AMD blev krossade igen. Hoppades på att de skulle prestera bättre än eller lika som 3080.

Knappast. Kolla andra sidor är SweC. Resultaten är snarare tvärtom. 6800XT spöar ju 3080. Kolla tex Hardware Unboxed, Jays, m fl.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q