Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det är ju en bra idé du har tycker jag. En sådan sockel kostar nog inte många ören. Har sett det sitta internt på många andra typer av produkter för både flashminnen, bluetooth-kretsar och wifi-kretsar.

Jag tror socklar är ett big no-no i bilar pga vibrationer osv. Det är ännu en felkälla så det kommer nog inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jag tror socklar är ett big no-no i bilar pga vibrationer osv. Det är ännu en felkälla så det kommer nog inte hända.

Låter som en bra invändning mot den lösningen. Kan ju vara en viktig orsak till att man undvikit det.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Kommer med största sannolikhet köpa en ID.4, men är kass på att förhandla.
Hur brukar ni göra när ni ber om offert och vill ha ner priset alternativet få till t ex vinterdäck osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

I efterhand hade det varit en bra idé förstås, men än bättre hade väl varit att inte lägga systemkritiska komponenter på samma snålt tilltagna flashminne som man loggar till?

Tänkte bara rätta uppenbara felaktigheter; det är inga systemkritiska komponenter som sitter i den enheten.

Skrivet av snajk:

Jag ser inte riktigt hur det är relevant. Jag har haft bilar från allt ifrån Fiat till Toyota men har idag en BMW.

Tycker bara att det är intressant att veta vilken erfarenhet folk har som talar mycket om elbilar. Det finns tyvärr många som dissar både elbilar, och även Tesla, utan att någonsin ägt eller använt någon själv. Vilket är rätt talande.

Precis som med Apple, så är det med Tesla; även om det finns många religiösa som dyrkar de (vilket jag beklagar och ogillar), så finns det tyvärr minsta lika många som hatar de, och ofta utan någon egen erfarenhet av att ägt eller använt produkterna de konstant dissar (också en minst lika beklaglig och religiös inställning).

Själv gillar jag BMW, och vi hyr ofta gärna BMW när vi reser utomlands. Grymt trevliga och smidiga välbyggda bilar att snabbt ta sig fram med. Gillar de (förutom de nya fula grillarna). Mycket bra bilar rent generellt tycker jag!

Om jag får lov att vara vidare nyfiken; är det elbil, hybrid eller en ren avgasbil du har gällande din BMW?

Fiat gillar jag dock normalt inte speciellt mycket, förutom 500 Abarth som jag lånat av en polare. Det är en grymt skön och kul bil!

Men resten... nja, de flesta vanliga Fiat är oftast ganska grymt tråkiga bilar (IMO).

Samma sak med Toyota; både pappa och syrran har det (Yaris respektive Prius). Säkert mycket bra kvalitet, men grymt tråkiga med väldigt plastig inredning, och verkligen supertrista att köra.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Tänkte bara rätta uppenbara felaktigheter; det är inga systemkritiska komponenter som sitter i den enheten.

Systemkritiska kanske var att ta i, men att inte kunna aktivera defrostern hade varit ett ganska stort problem för mig i alla fall. Hade Model 3 haft liknande problem med en "brickad" skärm så hade det förstås varit bra mycket värre då så mycket funktionalitet bara finns där.

Citat:

Tycker bara att det är intressant att veta vilken erfarenhet folk har som talar mycket om elbilar. Det finns tyvärr många som dissar både elbilar, och även Tesla, utan att någonsin ägt eller använt någon själv. Vilket är rätt talande.

Jag har aldrig ägt en elbil då jag bor i lägenhet med parkering på gatan. Men jag har kört en hel del. Första bilen jag körde var faktiskt en elbil när jag var typ tolv år tidigt nittiotal (på avgränsat område förstås), men den går ju inte att jämföra med dagens elbilar. Det var typ en liten skåpbil byggd mestadels i plast, där i princip hela skåpet togs upp av blybatterier, som toppade 65 med lite tur och medvind.

Citat:

Precis som med Apple, så är det med Tesla; även om det finns många religiösa som dyrkar de (vilket jag beklagar och ogillar), så finns det tyvärr minsta lika många som hatar de, och ofta utan någon egen erfarenhet av att ägt eller använt produkterna de konstant dissar (också en minst lika beklaglig och religiös inställning).

Jo, jag försöker hålla mig neutral när det gäller produkter från olika tillverkare, företag är inte vänner och de ska kritiseras när de gör dåliga val oavsett vilket företag det är. Jag gillade verkligen Tesla och var helt inställd på att skaffa en, tills jag provade en. Jag vet inte om jag är speciell men för mig är kvalitetskänsla väldigt viktigt, inredningen på en bil är bra mycket viktigare än utsidan då det är den jag behöver glo på mest, och jag stör mig väldigt på kvalitetsbrister eller dåligt genomtänkt funktionalitet eller gränssnitt på mina prylar. Därför tappade jag sugen på Tesla när panelerna inte satt ihop, demobilen från Tesla själva skramlade när man körde och plastmaterialen var helt horribla. De har förstås skärpt sig sedan dess, men för mig är det inte riktigt tillräckligt, inte för det priset. Men det gäller också Id3 exempelvis, så dyrt kan det väl inte vara att köpa lite bättre plastmaterial liksom? Eller för den delen Mercedes "billigare" bilar på senare år.

Citat:

Själv gillar jag BMW, och vi hyr ofta gärna BMW när vi reser utomlands. Grymt trevliga och smidiga välbyggda bilar att snabbt ta sig fram med. Gillar de (förutom de nya fula grillarna). Mycket bra bilar rent generellt tycker jag!

Om jag får lov att vara vidare nyfiken; är det elbil, hybrid eller en ren avgasbil du har gällande din BMW?

Jo grillarna är fula på alla deras nyare modeller, vet inte vad de tänkte på där.

Jag har en ren bensinbil. Delvis för att jag inte har några smidiga laddmöjligheter, eller hade inte då jag köpte bilen i alla fall nu finns det publika långsam-laddare rätt nära. Men priset spelade förstås in också, att gå upp från min 320i till en 330e som har samma motor men hybrid hade kostat minst 1500 extra per månad, och förstås BMWs dåliga paketering av batteriet. Men jag litar inte på andrahandsvärdet på bensinbilar om några år, så jag valde att leasa så slipper jag oroa mig för det.

Citat:

Fiat gillar jag dock normalt inte speciellt mycket, förutom 500 Abarth som jag lånat av en polare. Det är en grymt skön och kul bil!

Men resten... nja, de flesta vanliga Fiat är oftast ganska grymt tråkiga bilar (IMO).

Jo. Fiat är lite underskattade här tycker jag, jag hade hellre tagit en Fiat än en Peugeot, Kia eller liknande (om vi pratar jämförbara bilar), men de är ju långt från premium. En släkting var generalagent för Fiat för ganska länge sedan så det var mer därför jag körde sådana än att jag på något sätt valde dem över något annat.

Citat:

Samma sak med Toyota; både pappa och syrran har det (Yaris respektive Prius). Säkert mycket bra kvalitet, men grymt tråkiga med väldigt plastig inredning, och verkligen supertrista att köra.

Jo det håller jag med om. Min första nya bil var en Toyota som jag valde på grund av kvalitetsryktet. Och den höll absolut bra men var ingen höjdare på andra sätt, samma med de andra jag har haft. Nu har jag ganska bra rabatt på nya Toyota via jobbet (tror det är 20%) men valde ändå en BMW, vilket säger en del. Jag tror dock att rabatten även gäller Lexus så får de till något bra (helst eldrivet) innan jag ska byta bil nästa gång så kanske det kan vara något. Bara man slipper CVT-växellådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har aldrig ägt en elbil då jag bor i lägenhet med parkering på gatan. Men jag har kört en hel del.

Skall man använda (äga, leasa) en elbil, så tycker jag att en förutsättning är att man kan ladda "hemma" på natten. Utan den möjligheten faller konceptet och bekvämligheten med en elbil rätt mycket.

Har full förståelse om en ren elbil inte är aktuellt för dig.

Skrivet av snajk:

Jo, jag försöker hålla mig neutral när det gäller produkter från olika tillverkare, företag är inte vänner och de ska kritiseras när de gör dåliga val oavsett vilket företag det är. Jag gillade verkligen Tesla och var helt inställd på att skaffa en, tills jag provade en.

Tesla är ett sådant där kontroversiellt företag, som verkligen gör en massa nya saker fantastiskt bra (nya ideér, innoverar i fantastisk hastighet, forskar och utvecklar mycket nytt själva, etc.), men samtidigt gör en massa gamla saker (bocka plåt och skruva ihop saker) mycket dåligt.

Så helt klart en massa både + och - som det mesta här i livet.

Trodde inte att jag så här snabbt skulle bli elbilsanvändare (leasar på min firma, så äger inte tekniskt sätt), även om jag vet att elbilar gäller i framtiden.

Skulle för 1,5 år sedan skaffa en bil till firman (behövde pendla för kunduppdrag), och började räkna på elbilar och vad det skulle kosta. Kom fram till att det inte alls var en dålig ekonomisk lösning jämfört med bensin- och dieselbilar (som var det enda vi använt eller ägt innan). Kikade på diverse elbilar som i-pace och e-tron, men första provkörningen blev med Tesla M3. Hade först varit inne mest på klassiska Model S, men fick tipset av en bekant att testa den då i Sverige rätt nya Model 3.

Bokade provkörning hos Tesla av en M3 Performance, och måste säga att jag föll ganska pladask för hela konceptet. Helt fantastiskt just med inredningen som var så otroligt "clean" och genomdesignad, och mycket mer modern och luftig än någon annan bil jag kört innan. Helt fantastiskt! Hade ju haft lite fördomar mot att elbilar skulle vara lite av muppiga "miljöpartist-bilar", men när jag provkörde så var det ju som en större version av en elektrisk gokart. Eller som att köra en Porsche på el (Taycan var annonserad, men fanns inte då, så kändes som det närmaste man kunde komma det). Helt grym respons och körupplevelse!

Jag var helt såld. Efter att ha räknar lite ytterligare på det, så beställde jag en dagen efter provkörningen.

Det jag gillar med elbilar är att de går grymt fint att köra lungt och mjukt, men även fantastiskt snabbt och sportigt. Vår huvudbil i familjen är en stor ICE-Merca, men även om den har hyfsad rejält stor motor och bra effekt, så är det inte samma sak. Man tappar tid när turbon skall spinna upp, och även tid när den byter växlar, etc. Något som man slipper helt i en elbil. Är sådan otrolig känsla när man kör elektriskt, att många av de vanliga bilarna blir "slöa" och tråkiga att köra i jämförelse!

Svårt att beskriva, men har man vant sig vid en bra elektrisk bil så är det svårt att gå tillbaka!

Gällande Tesla som företag och deras produkter så vågar de även ifrågasätta konservativa konventioner, och att tänka nytt på sitt egna vis. Det leder till att de blir ganska kontroversiella bland de flesta, och att de är lite av "vattendelare".

Jah kan bara inte sluta att någonstans ändå älska sådana förtag som vågar att utmana och tänker totalt nytt (även om allt inte alltid allt blir bra eller perfekt, och man ibland även hatar saker med de)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur brukar ni göra när ni ber om offert och vill ha ner priset alternativet få till t ex vinterdäck osv?

Jag brukar ta in priser från massa olika återförsäljare och be dom att ge deras bästa deal & förklara att jag är seriöst intresserad att köpa varan men berättar inte till dom att jag tagit in offerter från andra återförsäljare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Skall man använda (äga, leasa) en elbil, så tycker jag att en förutsättning är att man kan ladda "hemma" på natten. Utan den möjligheten faller konceptet och bekvämligheten med en elbil rätt mycket.

Har full förståelse om en ren elbil inte är aktuellt för dig.

Tesla är ett sådant där kontroversiellt företag, som verkligen gör en massa nya saker fantastiskt bra (nya ideér, innoverar i fantastisk hastighet, forskar och utvecklar mycket nytt själva, etc.), men samtidigt gör en massa gamla saker (bocka plåt och skruva ihop saker) mycket dåligt.

Så helt klart en massa både + och - som det mesta här i livet.

Trodde inte att jag så här snabbt skulle bli elbilsanvändare (leasar på min firma, så äger inte tekniskt sätt), även om jag vet att elbilar gäller i framtiden.

Skulle för 1,5 år sedan skaffa en bil till firman (behövde pendla för kunduppdrag), och började räkna på elbilar och vad det skulle kosta. Kom fram till att det inte alls var en dålig ekonomisk lösning jämfört med bensin- och dieselbilar (som var det enda vi använt eller ägt innan). Kikade på diverse elbilar som i-pace och e-tron, men första provkörningen blev med Tesla M3. Hade först varit inne mest på klassiska Model S, men fick tipset av en bekant att testa den då i Sverige rätt nya Model 3.

Bokade provkörning hos Tesla av en M3 Performance, och måste säga att jag föll ganska pladask för hela konceptet. Helt fantastiskt just med inredningen som var så otroligt "clean" och genomdesignad, och mycket mer modern och luftig än någon annan bil jag kört innan. Helt fantastiskt! Hade ju haft lite fördomar mot att elbilar skulle vara lite av muppiga "miljöpartist-bilar", men när jag provkörde så var det ju som en större version av en elektrisk gokart. Eller som att köra en Porsche på el (Taycan var annonserad, men fanns inte då, så kändes som det närmaste man kunde komma det). Helt grym respons och körupplevelse!

Jag var helt såld. Efter att ha räknar lite ytterligare på det, så beställde jag en dagen efter provkörningen.

Det jag gillar med elbilar är att de går grymt fint att köra lungt och mjukt, men även fantastiskt snabbt och sportigt. Vår huvudbil i familjen är en stor ICE-Merca, men även om den har hyfsad rejält stor motor och bra effekt, så är det inte samma sak. Man tappar tid när turbon skall spinna upp, och även tid när den byter växlar, etc. Något som man slipper helt i en elbil. Är sådan otrolig känsla när man kör elektriskt, att många av de vanliga bilarna blir "slöa" och tråkiga att köra i jämförelse!

Svårt att beskriva, men har man vant sig vid en bra elektrisk bil så är det svårt att gå tillbaka!

Gällande Tesla som företag och deras produkter så vågar de även ifrågasätta konservativa konventioner, och att tänka nytt på sitt egna vis. Det leder till att de blir ganska kontroversiella bland de flesta, och att de är lite av "vattendelare".

Jah kan bara inte sluta att någonstans ändå älska sådana förtag som vågar att utmana och tänker totalt nytt (även om allt inte alltid allt blir bra eller perfekt, och man ibland även hatar saker med de)!

Jo jag förstår det. Teslas acceleration är ganska förförisk.

Och jag håller med om att det är trevligt med företag som vågar bryta mot konventioner och så, men det gäller ju att man är smart och springer åt rätt håll utan att tappa en massa andra saker. Där känns det lite som att Tesla har valt saker som inte riktigt motsvarar mina kriterier liksom.

Många vill gärna kalla Tesla för bilvärldens Apple men det håller jag inte med om riktigt. Jag är inget jättefan av Apples produkter men kvaliteten är rätt hög och kvalitetskänslan är grym, vilket inte riktigt gäller Tesla i mina ögon. Apple kastar heller inte in en massa funktioner för skojs skull och tenderar att släppa färdiga saker som funkar. Mer Samsung för några år sedan kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag tror du får svårt att förhandla ner priset på ID4. Gå istället med i någon förening som förhandlat fram en fast %-rabatt.
Hjul kan du få kanske cirka 20% på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, snabb acceleration har många elbilar rakt fram. Vilket är grymt.

Men grejen med just elbilar som Model 3 och Taycan (till skillnad från stora tunga elbilar som Model S/X, e-tron, mflr.), är att de är som att köra på gokart-bana. De är roliga att accelerera rakt fram, men ännu roligare att accelerera och köra på kurviga vägar! Batterierna gör tyngdpunkten i de bilarna hamnar mycket lägre, och känns som bilarna sitter så långt ner på vägen. Tillsammans med den enorma bredden och dragkraften genom elmotorernas hela varvtalsregister.

Har du inte kört de mycket, så är gokart-känsla det närmaste jag kan beskriva. Blir sammantaget en mycket skön körkänsla som är svår att beskriva för de som inte själva kör.

Skrivet av snajk:

Och jag håller med om att det är trevligt med företag som vågar bryta mot konventioner och så, men det gäller ju att man är smart och springer åt rätt håll utan att tappa en massa andra saker. Där känns det lite som att Tesla har valt saker som inte riktigt motsvarar mina kriterier liksom.

Många vill gärna kalla Tesla för bilvärldens Apple men det håller jag inte med om riktigt. Jag är inget jättefan av Apples produkter men kvaliteten är rätt hög och kvalitetskänslan är grym, vilket inte riktigt gäller Tesla i mina ögon. Apple kastar heller inte in en massa funktioner för skojs skull och tenderar att släppa färdiga saker som funkar. Mer Samsung för några år sedan kanske..

Håller med om att byggkvaliteten hos Tesla är under all kritik, och inte i närheten av produkter från vare sig Apple eller Microsoft Surface. Så på det sättet haltar jämförelsen. Men som företag så ser jag de som potentiella Apple och Microsoft, och de har en enorm innovation och drivkraft som inte liknar något annat inom bilindustrin.

Rent innovationsmässigt och visionärt så håller jag dock en entreprenör som Elon Musk mycket högre än både Bill Gates och Steve Jobs tillsammans (även om jag tycker också de var mycket skickliga).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tror du får svårt att förhandla ner priset på ID4. Gå istället med i någon förening som förhandlat fram en fast %-rabatt.
Hjul kan du få kanske cirka 20% på.

Jag som varit säljare vet att jag som säljare argumenterar för varan & försöker få begärt pris för att få högst provision för detta som avgör ens lön medans kunden så klart vill få ner priset på varan.

Sedan beror det självklart på tillgång och efterfrågan på produkten är efterfrågan hög och tillgången är låg så blir det svårare att förhandla priset & därför vi sett scalpers på nya grafikkort & cpuer.

Vw har ändå en press på sig att få ut så många bilar som möjligt för att undvika böter men frågan är om skrivet kontrakt räknas in till denna statistik eller om det är leverans som räknas & därför Jaguar Ipace sänkte priset rejält för att försöka undvika böter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag som varit säljare vet att jag som säljare argumenterar för varan & försöker få begärt pris för att få högst provision för detta som avgör ens lön medans kunden så klart vill få ner priset på varan.

Sedan beror det självklart på tillgång och efterfrågan på produkten är efterfrågan hög och tillgången är låg så blir det svårare att förhandla priset & därför vi sett scalpers på nya grafikkort & cpuer.

Vw har ändå en press på sig att få ut så många bilar som möjligt för att undvika böter men frågan är om skrivet kontrakt räknas in till denna statistik eller om det är leverans som räknas & därför Jaguar Ipace sänkte priset rejält för att försöka undvika böter.

Jag blev inte klok på vad du försöker säga med ditt inlägg riktigt. Jag har inte lyckats pruta på ID4, men det kan ju vara annorlunda på andra handlare än de jag kontaktat.
Eller har du någon färsk erfarenhet av prisförhandling mot VW/ID4?

Permalänk
Medlem

Intressant video om olika typer av batterier som är på gång...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Intressant, men vilken extremt lång signatur... tar ju upp halva inlägget!

Tyckte min egna signatur var halvlång (speciellt när jag la till länk om bilskatt)...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag blev inte klok på vad du försöker säga med ditt inlägg riktigt. Jag har inte lyckats pruta på ID4, men det kan ju vara annorlunda på andra handlare än de jag kontaktat.
Eller har du någon färsk erfarenhet av prisförhandling mot VW/ID4?

VW riskerar saftiga böter just nu då deras utsläpp av koldioxid per bil är för högt. Lösningen för VW är alltså att sälja fler bilar med väldigt låga, eller helst inga utsläpp. Därav galna priser på ID just nu. Toveks i Skövde har t.ex ID.3 inklusive laddbox för 2998:-/mån.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant, men vilken extremt lång signatur... tar ju upp halva inlägget!

Tyckte min egna signatur var halvlång (speciellt när jag la till länk om bilskatt)...

Kanske det... Men jag ville väl föregå med gott exempel för några år sedan.

Var rätt trött på folk som frågade om alla möjliga problem med sina datorer, men inte skrev vad de hade för hårdvara.
Lösningen är ju att ha det i signaturen och vips så har de som vill hjälpa en vettig chans att göra det också.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kanske det... Men jag ville väl föregå med gott exempel för några år sedan.

Var rätt trött på folk som frågade om alla möjliga problem med sina datorer, men inte skrev vad de hade för hårdvara.
Lösningen är ju att ha det i signaturen och vips så har de som vill hjälpa en vettig chans att göra det också.

Får aldrig sådana frågor, så osäker vilja trådar du hänger i?

Har själv mina viktigaste prylar i signaturen (mest för att det är kul), men långt ifrån alla prylar. Kanske max en 1/5 av allt datorrelaterat, just för att den skulle bli så enormt lång annars...

Så erkänner att jag själv har en ganska lång signatur, men det borde ändå vara någon djävla slags måtta på det tycker jag!

Majoriteten av inläggen jag skriver är iaf. oftast längre än själva signaturen. 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Får aldrig sådana frågor, så osäker vilja trådar du hänger i?

Har själv mina viktigaste prylar i signaturen (mest för att det är kul), men långt ifrån alla prylar. Kanske max en 1/5 av allt datorrelaterat, just för att den skulle bli så enormt lång annars...

Så erkänner att jag själv har en ganska lång signatur, men det borde ändå vara någon djävla slags måtta på det tycker jag!

Majoriteten av inläggen jag skriver är iaf. oftast längre än själva signaturen. 😅

Kanske var lite otydlig där, men... Folk som skriver nya trådar och t.ex. frågar om det ena eller det andra passar till deras dator. Något som krånglar som de vill på tips om vad de kan göra, men inte skriver vad de har för hårdvara.
Det är ju som att svara på hur långt är ett snöre, de kommer ju bara få gissningar.
Var ganska vanligt för några år sedan och folk inklusive mig själv, blev lite lätt frustrerade eller bara hoppade över de trådarna.
Så det stående tipset för nya, blev att skriva vad de hade i signaturen, så folk kunde hjälpa dem bättre.
Hänger inte här lika mycket som förr, då jag inte har tid, men ibland så kanske man kan hjälpa någon med något problem.

Om jag skulle ha allt jag har nerskrivet i signaturen, så hade det blivit brutalt jobbigt i ett forum.
Men som sagt, det var bara för att föregå med gott exempel..

..och nu glider vi ifrån ämnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DaBone

Tips:

Om du absolut måste lista så mycket info som du gör; varför lägger du inte allt på en webbsida med en enkel länk i din signatur?

Just sayin'.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I Tyskland så börjar dom sälja en till Kinesisk bil denna helt okänd för mig. Suda Sa01 40Kwh ska kosta mellan 18-19K Euro 4 dörrars, 22Kw DC på prototypen men enligt en annan artikel ska 50Kw DC vara möjligt när den börjar säljas i Januari 2021. 3.7 Kw Ac vid hemmaladdning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyskland dubblar deras Bafa från 3000€ till 6000€ från januari 2021 & har säkert med att Vat går tillbaka till 19% vid nyår. 40-50K € är stödet totalt 11000€ & upp till 40K € borde logiskt bli 12000€. Märks tydligt att Tyskland stödjer den inhemska fordonsindustrin.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bunz:

Du får ursäkta, men jag har lite svårt att tro dig...

Du får tro vad du vill, det spelar ändå ingen roll i slutändan. Verkligheten är vad den är.

Dock åminner jag mig att det var återförsäljarens demobil han köpte, plus att den nya generationen var på intåg inte så långt efteråt, så den blev väl nedsatt. Ivartfall, min ursprungspoäng var att om man inte vill betala så mycket så kan man välja en mindre, billigare elbil. Det var det jag ville ha sagt.

Permalänk

Ser att bilmärkena prissätter privatleasing av elbilar rätt aggressivt just nu för att få ner medelutsläppen på sina bilar för året så att de slipper utsläppsböter.

• VW ID3 för 2995kr/mån i 24 mån istället för 3495kr/mån i 36 mån. 1000 mil körsträcka/år. Det är ett helt galet bra erbjudande!

• Audi E-Tron hade en kort kampanj som är över nu för 4895kr/mån i 24 mån 1000 mil körsträcka. Kostar nu ca 7000/mån i 36 mån igen. De sålde väl slut.

• Fick precis mail om Honda e för 3295kr/mån (står inte hur långt avtal så man får väl anta 36mån). Då ingår vinterdäck och laddbox! (oklart vad de menar för slags laddbox).

VW och Audi måste levereras innan nyår för att få ta del av kampanjen, undrar varför 🙄😅😉

Ganska lockande priser måste jag säga.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Nico har bestämt sig att för att det är dags att köra helelektriskt och åker till Kroatien:

https://www.youtube.com/watch?v=WAf1_zWThyE

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

VW riskerar saftiga böter just nu då deras utsläpp av koldioxid per bil är för högt. Lösningen för VW är alltså att sälja fler bilar med väldigt låga, eller helst inga utsläpp. Därav galna priser på ID just nu. Toveks i Skövde har t.ex ID.3 inklusive laddbox för 2998:-/mån.

Det är väl allmänt känt att vissa privatleasingavtal är billiga. Men vi pratar kontantköp av ID4, inte leasing av ID3 eller e-tron.

Permalänk

Någon som äger/har koll på Hyundai KONA? Mina svärföräldrar funderar på den.

De fick ett rätt attraktivt erbjudande måste jag säga:
3995 I månaden i 12 månader inkl sommar och vinterdäck och 1500 mil.
För maxutrustad 64kWh lagerbil.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

De fick ett rätt attraktivt erbjudande måste jag säga:
3995 I månaden i 12 månader inkl sommar och vinterdäck och 1500 mil.
För maxutrustad 64kWh lagerbil.

Har en e-golf privat och har en Kona som hyrbil på jobbet sen i September.
Konan är en bra bil gjord billigt. Den bullrar ganska mycket så jag har ofta lurar med ANC på när jag kör.
Blev bättre med vinterdäcken.

Snabbladdar med ok hastighet upp till 80% sen är det helt bedrövligt. Ombord laddaren är bara enfas så hemmaladdning tar också lång tid.

Överlag en bra bil men jag hade föredragit drivlinan från Konan i en e-golf

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Har en e-golf privat och har en Kona som hyrbil på jobbet sen i September.
Konan är en bra bil gjord billigt. Den bullrar ganska mycket så jag har ofta lurar med ANC på när jag kör.
Blev bättre med vinterdäcken.

Snabbladdar med ok hastighet upp till 80% sen är det helt bedrövligt. Ombord laddaren är bara enfas så hemmaladdning tar också lång tid.

Överlag en bra bil men jag hade föredragit drivlinan från Konan i en e-golf

OK kollade på Björn Nylands test på Youtube då verkade den ladda med 50kW upp till 90-95% iaf? Men visst gick 20-80% top lika snabbt som 80-100%. Men så är det ju på de flesta elbilar. 40-50 mils verklig räckvidd är ju fantastisk bra dock till det priset!

Versionen de kollar på har 3 fas ombordladdare 10,5kW för hemmalag som tillval med så då borde den biten vara bättre.

E-golf är säkert bättre på många sätt men de vill ha en mer SUVig bil.

Tack för ditt svar! Alltid bra med riktiga erfarenheter.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Går ju lösa med ett clips som spänner fast komponenten. Det är ju så de flesta kabel anslutningarna hålls på plats i bilarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Har hört det sägas att den är en av de effektivaste elbilarna på marknaden, så om miljöaspekten är något som intresserar dem så kan det ju vara en faktor. Dessutom spenderar man ju mindre pengar på att ladda bilen då också...

Har sett några stycken köra omkring (uppe nära norska gränsen, det är där Konorna gillar att häcka ), utseendemässigt är det väl en okej bil med rätt vardagligt utseende - detta kan ju ses som både positivt och negativt, beroende på ens personliga tycke. Den sticker inte ut på något särskilt sätt egentligen till skillnad från vissa andra elbilar från etablerade tillverkare, särskilt de som anser att grillen är en mycket viktig del av deras märkes "själ"... (Främst då BMW, merc, volvo)