Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Finns det några planer, på typ statslig nivå, att bygga ett enormt nätverk med laddstolpar vid 80% av alla parkeringar i diverse orter?
Jag som bor i lägenhet har ju 0 förmåga att ladda över natten, men hade fler personer som mig haft den möjligheten så hade ju elbil blivit väldigt mer attraktivt.

Om dom nu ska lösa sina miljömål och höja bensinpriser till 50 kr litern så får dom ju faktiskt se till att utveckla så dom flesta har tillgång till elen...

Permalänk
Medlem

När jag var hos bilhandlarn idag för att försöka bestämma mig och beställa en Skoda Enyaq så berättar säljaren att de fick ny information denna vecka att förslaget för de nya bonussystemet nästa år så kan det bli att billiga elbilar inte får 100% bonus på 70tkr med de nya reglerna om det finns en liknade miljöbil/hybrid bil inom märket, alltså att prisskillnaden måste vara tillräckligt stor för att få full klimatbonus, även för bilar med 0g koldioxid utsläpp, då skulle Enyaq 60 kWh modellen få runt 44tkr i miljöbilsbonus men att 80kWh modellen skulle kvalificera sig för full bonus. Så då blev det ingen kontraktskrivning idag.

Någon som vet mer om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker inte man direkt kan jämföra M3 med ID3. De största problemen för M3 var låg produktionshastighet, och stora problem med monteringskvalitet/byggkvalitet.

De hade hade dock inte i närheten så stora problem med mjukvara som VW som fått parkera bilar i ett års tid för att de inte lyckats få ordning på mjukvaran, och framför allt så är det dåligt att de missat OTA från start.

https://insideevs.com/news/451790/vw-id3-multiple-bugs-mind-t...

https://www.youtube.com/watch?v=tcjKnzwZfWY

"The video shows 22 bugs and does not mention the 12V battery issue nor the disconnecting key. That would make the list grow to 24 problems, but our reader JB – who preferred not to have his full name published – told us he has experienced even more.

His ID.3’s rear camera would randomly turn off, the location of his car in the navigation system and both display would freeze, the speaker system would make a crackle every time he connected his smartphone to Bluetooth, the keyless system would work intermittently, and a message asking him to take the car to the dealer would pop up every once in a while. We counted 30 glitches so far.

JB used to park the car and wait a few minutes to fix the problems, which was not always safe or convenient. He would then take the car back to the dealer and wait for the repairs, which did not prevent the issues from happening again. Back to his dealer, JB heard that the solution would only come by January and that more owners are also experiencing the issues. The general message was that only Wolfsburg could sort this out. The Nextmove video confirms this.

According to it, Volkswagen would have warned its clients that they could wait for the car delivery with the final version of the software by January 2021."

Som sagt den stora uppdateringen är klar efter deras tidigare buggrapport.

Dom hoppas få tillbaka deras inlämnade bilar nästa vecka & dom bad en lämna in frågor till dom angående den nya mjukvaran.

Självklart lär Nextmove fått förtur då dom köper 25 bilar av varje modell & har en Youtube kanal.

Men antar att bilhandlare lär rulla ut detta i omgångar & att dom lär uppdatera sina egna lagerbilar först, sedan i turordning ner i listan men med 8 timmars uppdateringstid antar jag att det lär ta 1 månad om inte mer beroende på belastningen hos återförsäljare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

När jag var hos bilhandlarn idag för att försöka bestämma mig och beställa en Skoda Enyaq så berättar säljaren att de fick ny information denna vecka att förslaget för de nya bonussystemet nästa år så kan det bli att billiga elbilar inte får 100% bonus på 70tkr med de nya reglerna om det finns en liknade miljöbil/hybrid bil inom märket, alltså att prisskillnaden måste vara tillräckligt stor för att få full klimatbonus, även för bilar med 0g koldioxid utsläpp, då skulle Enyaq 60 kWh modellen få runt 44tkr i miljöbilsbonus men att 80kWh modellen skulle kvalificera sig för full bonus. Så då blev det ingen kontraktskrivning idag.

Någon som vet mer om detta?

Som de varit före kan man få max 25% av inköpspriset alternativt 70K, så bilen måste kosta minst 280K för att få full premie om reglerna är som förrut.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Finns det några planer, på typ statslig nivå, att bygga ett enormt nätverk med laddstolpar vid 80% av alla parkeringar i diverse orter?
Jag som bor i lägenhet har ju 0 förmåga att ladda över natten, men hade fler personer som mig haft den möjligheten så hade ju elbil blivit väldigt mer attraktivt.

Om dom nu ska lösa sina miljömål och höja bensinpriser till 50 kr litern så får dom ju faktiskt se till att utveckla så dom flesta har tillgång till elen...

Tyvärr kommer inget statligt laddnätverk byggas nu utan läggs på privata aktörer som kan söka statliga stöd istället.

Hemmaladdning ligger ett förslag som förhandlats under lång tid mot brf & även hyresrätter med krav på antal laddpunkter när man uppdaterar parkeringen & nybyggen men varit endel protester & därför de dragit ut på tiden.

Kraven var dom samma som de varit mot Ice bilar men att man gör lika för elbilar & antar att fastighetsägare tycker investeringen blir för stora vs antalet elbilar idag.

Men hoppas ändå man sätter samma krav & förstår att finns laddning hemma lär fler gå över till Elbilar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tyvärr kommer inget statligt laddnätverk byggas nu utan läggs på privata aktörer som kan söka statliga stöd istället.

Hemmaladdning ligger ett förslag som förhandlats under lång tid mot brf & även hyresrätter med krav på antal laddpunkter när man uppdaterar parkeringen & nybyggen men varit endel protester & därför de dragit ut på tiden.

Kraven var dom samma som de varit mot Ice bilar men att man gör lika för elbilar & antar att fastighetsägare tycker investeringen blir för stora vs antalet elbilar idag.

Men hoppas ändå man sätter samma krav & förstår att finns laddning hemma lär fler gå över till Elbilar.

Åh men då finns det iaf en tanke om det då...
För det känns definitivt som en sak som måste börjas tänkas på om man hoppas slå igenom med elbilar ordentligt.

Sen kommer väl alltid landsbygden vara ett problem, folk som måste åka långt från hemmet osv... Speciellt i norra delarna av landet, för så vitt jag vet så halveras typ räckvidden om man måste ha värmaren på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag som bor i lägenhet har ju 0 förmåga att ladda över natten, men hade fler personer som mig haft den möjligheten så hade ju elbil blivit väldigt mer attraktivt.

Bor du i hyresrätt eller BRF?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Sen kommer väl alltid landsbygden vara ett problem, folk som måste åka långt från hemmet osv... Speciellt i norra delarna av landet, för så vitt jag vet så halveras typ räckvidden om man måste ha värmaren på

Det kan nog variera, åt lite olika håll. Jag vet de norrlänningar som har extremt långt till bensinmackar, älskar att köra på elbil då de enkelt och smidigt kan ladda hemma.

Jo, batterier tappar mycket i kapacitet i kyla, så är en klar fördel för de som har garage (vilket många i norra delarna av landet oftast har, inte bara de som kör på el).

Alternativt köpa en bil med lite större batteri än vad som normalt krävs för sommarhalvåret, samt att man kopplar in på laddaren under natten och slår på förvärmning av kupé och batterier (går att ställa in timer, eller styra fjärr via app).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Som de varit före kan man få max 25% av inköpspriset alternativt 70K, så bilen måste kosta minst 280K för att få full premie om reglerna är som förrut.

Jo men den är jag med på, någonstans måste det finnas en en gräns, men den är ju så låg att det i princip inte går hitta en elbil som inte får full bonus. Gått genom budgetpropositionen för 2021 och inte hittat en stavelse till att ändra minsta nivån på inköpspriset eller att beräkningen ska ta in ytterligare parameter som t.ex närmsta fossila bil som t.ex i beräkningen för förmånsvärde. Mycket konstigt, blev en helt misslyckad dag hos VAG återförsäljaren, VW säljare som inte hade tid med en och Skoda försäljaren som började babbla om att ersättningen kommer bli 25tkr mindre för 60kWh Enyaq:en jämfört mot 80kWh versionen.

Permalänk
Medlem

Tyvärr stämmer din erfarenhet med det som jag hört från många andra som besökt bilsäljare. De har tyvärr generellt väldigt dåliga kunskaper om elbilar som det verkar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Jo men den är jag med på, någonstans måste det finnas en en gräns, men den är ju så låg att det i princip inte går hitta en elbil som inte får full bonus. Gått genom budgetpropositionen för 2021 och inte hittat en stavelse till att ändra minsta nivån på inköpspriset eller att beräkningen ska ta in ytterligare parameter som t.ex närmsta fossila bil som t.ex i beräkningen för förmånsvärde. Mycket konstigt, blev en helt misslyckad dag hos VAG återförsäljaren, VW säljare som inte hade tid med en och Skoda försäljaren som började babbla om att ersättningen kommer bli 25tkr mindre för 60kWh Enyaq:en jämfört mot 80kWh versionen.

Han vill såklart sälja den dyrare modellen med bättre marginaler.

Som försäljare pushar man alltid produkterna med bättre provision för att öka sin egna lön & hur man argumenterar för detta är olika så är upp till konsumenten att vara påläst.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Vw Id 3 stora uppdatering är tydligen klar & tar 8 timmar att uppdatera bilen. Q1 2021 beräkningen var ganska fel.

Åh nej, das Video war auf Deutsch! Skoltûzkan har ju inte fått användning på nästan 30 år nu...

Annars, 8 timmars mjukvaruuppdatering... Hardcore! Spöar installera gammal version av windows på tillika gammal hårddisk. lol

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har diskuterats tidigare, men en stor bromskloss för elfordon just nu är det underdimensionerade stomnätet. Vi kan inte få fram strömmen dit den behövs.

Jobbar med infrastruktur och anläggningsjobb mot statliga verk och kommuner som konsult, och vi har behövt skrota utbyggnader av nya bostadsområden i Uppsala- och Stockholms län för att E-On och Vattenfall inte kan leverera den ström som har krävts. Vet även att UL inte kunnat köpa in så många el-fordon som de önskat för att det kan inte få den ström som skulle krävas till sin nuvarande depå, som jag förstår det så kommer de inte heller kunna få det till sin nya depå. Vad jag hört ryktesvägen och alltså inget jag hört själv från källan så lider SL av samma problem.

Så det är en av flera anledningar till att Sverige ligger efter utbyggnaden av elektrifieringen, de som vill sätta upp laddstolpar får ofta inte den el de behöver och då blir det antingen inga stolpar eller för få, och när det blir för få stolpar så lönar det sig inte. Det finns ett projekt som går ut på att dra nytt matarnät genom hela Sverige, men inga pengar budgeteras så det har legat i startgroparna i minst de 8 år som jag har hört talas om det, säkert längre.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvanteP:

Det finns ett projekt som går ut på att dra nytt matarnät genom hela Sverige, men inga pengar budgeteras så det har legat i startgroparna i minst de 8 år som jag har hört talas om det, säkert längre.

Det är deprimerande att höra detta. Bristen på framtidsvisioner bland uppsatta politiker, och viljan samt förmågan att faktiskt genomföra dem är skrämmande dålig i det här landet. Allting ska utredas, utredas och utredas. Framlänges, baklänges, sidledes, uppåt, nedåt... Även fast vi redan VET vad som måste göras. Vad som borde ha gjorts, för åratal sedan. Bristen på visioner, vilja och förmåga maskeras med ett evigt papperskvarneri som tar åratal att genomföra, och när alla utredningar väl gjorts skrotas de fegt utan att genomföras. Sedan beställer man nya utredningar senare som får lov att ta år att slutföra de också, för då har ju de gamla blivit gamla redan.

Som det där med snabbtåg till exempel. Vi kunde ha haft snabbtåg för länge sedan, om viljan att sätta spaden i backen bara funnits. Istället är det bara en massa politiskt gnabb och eviga överklaganden, och inget händer. Och detta när vi vet att jättestora infrastrukturprojekt är något av det bästa man kan göra för att få bra snurr på en ekonomi.

Fixa tågnätet i det här landet, bygg dubbelspår utmed västkusten upp till Oslo så gods kan köras mellan Norge och kontinenten utan att behöva kuska på tusentals lastbilar som sprutar ut dieselskit hela vägen, fixa stamnätet för el, bygg ut vindkraft över hela landet. Kör över rättshaveristerna och gnällspikar som vill ha sin orörda horisont - lägg dem bokstavligt talat framför en vält och rulla på. Likt det där tråget med grånande skitgubbar som stoppade en vindkraftspark i Malung-Sälen, de kommer vara döda när klimatförändringarna börjar slå som hårdast. Men det är NU vi behöver ställa om energiförsörjningen! Jag såg inte en enda ung människa i deras idiotiska demonstrationståg, det var bara 40-50talister typ. Och män.

Varför ska en döende generation få lov att staka ut framtiden för det här landet?! Om du inte vill hjälpa till att rädda världen, UR SPÅR då för fan så att de bakom kan skida förbi dig! *morr*

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bor du i hyresrätt eller BRF?

Hyresrätt, vi har inga egna parkeringar heller för den delen, men vet att det finns en grusplan där man kan hyra platser. Dock inga laddstolpar där precis xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det är deprimerande att höra detta. Bristen på framtidsvisioner bland uppsatta politiker, och viljan samt förmågan att faktiskt genomföra dem är skrämmande dålig i det här landet. Allting ska utredas, utredas och utredas. Framlänges, baklänges, sidledes, uppåt, nedåt... Även fast vi redan VET vad som måste göras. Vad som borde ha gjorts, för åratal sedan. Bristen på visioner, vilja och förmåga maskeras med ett evigt papperskvarneri som tar åratal att genomföra, och när alla utredningar väl gjorts skrotas de fegt utan att genomföras. Sedan beställer man nya utredningar senare som får lov att ta år att slutföra de också, för då har ju de gamla blivit gamla redan.

Som det där med snabbtåg till exempel. Vi kunde ha haft snabbtåg för länge sedan, om viljan att sätta spaden i backen bara funnits. Istället är det bara en massa politiskt gnabb och eviga överklaganden, och inget händer. Och detta när vi vet att jättestora infrastrukturprojekt är något av det bästa man kan göra för att få bra snurr på en ekonomi.

Fixa tågnätet i det här landet, bygg dubbelspår utmed västkusten upp till Oslo så gods kan köras mellan Norge och kontinenten utan att behöva kuska på tusentals lastbilar som sprutar ut dieselskit hela vägen, fixa stamnätet för el, bygg ut vindkraft över hela landet. Kör över rättshaveristerna och gnällspikar som vill ha sin orörda horisont - lägg dem bokstavligt talat framför en vält och rulla på. Likt det där tråget med grånande skitgubbar som stoppade en vindkraftspark i Malung-Sälen, de kommer vara döda när klimatförändringarna börjar slå som hårdast. Men det är NU vi behöver ställa om energiförsörjningen! Jag såg inte en enda ung människa i deras idiotiska demonstrationståg, det var bara 40-50talister typ. Och män.

Varför ska en döende generation få lov att staka ut framtiden för det här landet?! Om du inte vill hjälpa till att rädda världen, UR SPÅR då för fan så att de bakom kan skida förbi dig! *morr*

Håller med stamnätets uppdatering har varit i diskussion i debatten i 6 års tid & senaste 2 åren har man sagt att de måste göras nu men lite händer.

Varit i diskussion att Elbolagen dragit detta i långbänk för att dom hoppas att regeringen går in med pengar men redan idag så går Elbolagen med stora vinster & är privata aktörer så borde vara dom som investerar så enbart dom som är ansvariga att inget händer.

Många vindkraft projekt stoppas pga att folk ej vill vill se dom från sitt hus & därför regeringen föreslår att slopa kommunala vetot & hoppas detta går igenom.

När de tagit 1.5 års tid att försöka få igenom reglerna för laddstolpar vid flerfamiljshus när man uppdaterar eller bygger nytt så förstår man att företagare överklagar om dom måste investera om avkastningen är för låg men ändå tråkigt.

Samma med laddinfrastrukturen för snabbladdning som lagts på privata aktörer & där det inte är lönsamt att bygga laddstolpar kommer sist.

Såg detta på ansökningarna att det enbart var runt turiststråk & där norskar kör som första omgången hade sökt snabbladdare.

Därför hade jag hoppats på ett statligt nät som borde kunnas upphandlas för bättre kostnad & hela Sverige inte enbart där lönsamheten är som bäst.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Tyvärr kommer inget statligt laddnätverk byggas nu utan läggs på privata aktörer som kan söka statliga stöd istället.

Hemmaladdning ligger ett förslag som förhandlats under lång tid mot brf & även hyresrätter med krav på antal laddpunkter när man uppdaterar parkeringen & nybyggen men varit endel protester & därför de dragit ut på tiden.

Kraven var dom samma som de varit mot Ice bilar men att man gör lika för elbilar & antar att fastighetsägare tycker investeringen blir för stora vs antalet elbilar idag.

Men hoppas ändå man sätter samma krav & förstår att finns laddning hemma lär fler gå över till Elbilar.

Det finns faktiskt fastslagna krav som börjar gälla från mars nästa år, men de blev ju förhållandevis nedtonade jämfört med första förslaget. Nu ställs krav bara på tomrör till parkeringsplatser vid bostadshus och minst en laddpunkt i varma parkeringsgarage. https://www.boverket.se/sv/byggande/uppdrag/regler-for-laddin...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det finns faktiskt fastslagna krav som börjar gälla från mars nästa år, men de blev ju förhållandevis nedtonade jämfört med första förslaget. Nu ställs krav bara på tomrör till parkeringsplatser vid bostadshus och minst en laddpunkt i varma parkeringsgarage. https://www.boverket.se/sv/byggande/uppdrag/regler-for-laddin...

Tack de blev väldigt svagt mot 50% laddstolpar som var första förslaget som sedan fastighetsägarna skrek rakt ut pga investeringskostnaderna.

Detta kommer självklart försena hemma laddning undrar hur regeringen tänkte här men lär rimma med Biobränslen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Håller med stamnätets uppdatering har varit i diskussion i debatten i 6 års tid & senaste 2 åren har man sagt att de måste göras nu men lite händer.

Varit i diskussion att Elbolagen dragit detta i långbänk för att dom hoppas att regeringen går in med pengar men redan idag så går Elbolagen med stora vinster & är privata aktörer så borde vara dom som investerar så enbart dom som är ansvariga att inget händer.

Många vindkraft projekt stoppas pga att folk ej vill vill se dom från sitt hus & därför regeringen föreslår att slopa kommunala vetot & hoppas detta går igenom.

När de tagit 1.5 års tid att försöka få igenom reglerna för laddstolpar vid flerfamiljshus när man uppdaterar eller bygger nytt så förstår man att företagare överklagar om dom måste investera om avkastningen är för låg men ändå tråkigt.

Samma med laddinfrastrukturen för snabbladdning som lagts på privata aktörer & där det inte är lönsamt att bygga laddstolpar kommer sist.

Såg detta på ansökningarna att det enbart var runt turiststråk & där norskar kör som första omgången hade sökt snabbladdare.

Därför hade jag hoppats på ett statligt nät som borde kunnas upphandlas för bättre kostnad & hela Sverige inte enbart där lönsamheten är som bäst.

Då det bara är svenska kraftnät som är statligt som får bygga stamnät så låter det väl ganska rimligt?

Att slopa kommunala veton skulle vara helt emot grunden för hur Sverige fungerar men det är väl rimligt att helt åsidosätta kommunala självstyret, det är ju ganska lugnt när alla vindkraftverk ändå byggs i fjällvärlden och du inte ser dom.
Känns som du behöver läsa på en hel del när det gäller störmförsörjning i Sverige och anledningen till att kommuner finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hyresrätt, vi har inga egna parkeringar heller för den delen, men vet att det finns en grusplan där man kan hyra platser. Dock inga laddstolpar där precis xD

Då är det tyvärr tufft läge för att kunna ladda hemma.

Elbil är nog inte den lösningen som som är allra bäst för de flesta, om man inte har möjlighet att ladda hemma på natten. Det gör en enormt stor praktisk skillnad för de flesta.

Största hoppet är att påverka det externa bolag som äger parkeringarna. Är det kommunalt ägt, eller privat ägt?

Vad har du för typ av bil idag, och vilken typ av elbil har du eventuellt funderat på (om du kommit så långt i dina funderingar)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Nu jämför du äpplen med pä... bilar. Jag kanske missförstår dig, men vad gäller eldriften så är de traditionella biltillverkarna långt före Tesla rent teknologiskt. Tesla är hopplöst och pinsamt dåliga inom forskning och utveckling (med undantag för självstyrande) med endast 300 rätt oviktiga patent i världen. De ligger garanterat sist av alla stora biltillverkare och använder teknologi som är 25-50 år gammal i deras bilar. Toyota är bäst på forskning inom elbilar. Tesla har kommit en bra bit med självstyrande bilar men är definitivt inte ledande. Google har kommit betydligt längre och även GM och Ford skulle jag gissa är snäppet bättre.

Tror att du missförstått bilmarknaden totalt.

Nej, Tesla leder utvecklingen av batteriteknik, elmotorer, och andra delar av drivlinan. De flesta andra tillverkare ligger extremt efter, och får köpa in den mesta tekniken då de själva inte har kompetens att bygga den.

Toyota är så långt efter på elbilar att jag tror inte bolaget kommer att överleva omställningen. De kommer gå samma väg som Ericsson och Nokia gjorde när Apple förändrade telefonmarknaden för alltid.

VW, som är ett av de traditionella biltillverkarna som jag har större chans att överleva än de andra, och som kommit längre än andra säger att Tesla ligger 10 år för alla andra tillverkare gällande EV-teknik och batteriteknik. Samma sak med många ledande analytiker.

Samt att även investerare på börsen värderar Tesla högre än Toyota. Tesla värderas tre gånger mer av marknaden än Ford och GM tillsammans. Detta är inte pga. dagens försäljning, utan pga. av deras teknikförsprång och därmed framtida försäljningspotential som investerare värderar lilla Tesla så högt i förhållande till "elefanterna" i industrin.

Munro är en av bilbranschens absolut ledande analytiker, och kan verklige rekommendera dig att se denna genomgång av bilbranschen och utvecklingen av elbilar i stort (intressant historia):

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Då är det tyvärr tufft läge för att kunna ladda hemma.

Elbil är nog inte den lösningen som som är allra bäst för de flesta, om man inte har möjlighet att ladda hemma på natten. Det gör en enormt stor praktisk skillnad för de flesta.

Största hoppet är att påverka det externa bolag som äger parkeringarna. Är det kommunalt ägt, eller privat ägt?

Vad har du för typ av bil idag, och vilken typ av elbil har du eventuellt funderat på (om du kommit så långt i dina funderingar)?

Jag är långtidssjukskriven och lever på väldigt lite pengar, men jag kör en liten Toyota Yaris från 2005 som drar typ 0.5l milen och är nöjd med den.

Parkeringsplatsen är kommunalt ägd tror jag, ser iaf inga speciella skyltar förutom en P-skylt när man kör in.

Men jag är väldigt intresserad av elbildsdebatten, era inlägg är så intressanta att läsa!
Jag följer med spänning hur regeringen ska göra för att få fram laddstolpar för oss dödliga som inte har tillgång till laddstolpar och garage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Då det bara är svenska kraftnät som är statligt som får bygga stamnät så låter det väl ganska rimligt?

Att slopa kommunala veton skulle vara helt emot grunden för hur Sverige fungerar men det är väl rimligt att helt åsidosätta kommunala självstyret, det är ju ganska lugnt när alla vindkraftverk ändå byggs i fjällvärlden och du inte ser dom.
Känns som du behöver läsa på en hel del när det gäller störmförsörjning i Sverige och anledningen till att kommuner finns.

Bara följt debatten om stamnäten via partiledardebatter som säger att detta ligger på Elbolagen så känns ganska fel när stamnätet sedan 2017 ägs av Svenska Kraftnät & innan detta var de Vattenfall som ägde det men byggdes i grunden av privata aktörer.
https://historia.vattenfall.se/sv/hela-sverige-blir-elektrisk...

Men för min del har jag inget emot om vindsnurror byggdes nära mig så jag kan se dom då jag tycker dom är intressanta & kolla på.

Vad är anledningen till att kommuner finns & strömförsörjningen?

Borde inte de logiska vara att kommuner gynnar den egna ekonomin?

Att splitta upp landet i kommuner som sköter allt från skolor, omsorg, sjukvård, parkeringsplatser, socialtjänsten, lss m.m

Så kommuner har många egna ansvarsområden som är lokala & lär skilja sig endel.

Känns enligt mig som de skulle krasha totalt om allt var gemensamt för hela Sverige.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag är långtidssjukskriven och lever på väldigt lite pengar, men jag kör en liten Toyota Yaris från 2005 som drar typ 0.5l milen och är nöjd med den.

Parkeringsplatsen är kommunalt ägd tror jag, ser iaf inga speciella skyltar förutom en P-skylt när man kör in.

Men jag är väldigt intresserad av elbildsdebatten, era inlägg är så intressanta att läsa!
Jag följer med spänning hur regeringen ska göra för att få fram laddstolpar för oss dödliga som inte har tillgång till laddstolpar och garage.

Man får nog räkna med att man får ladda på "elmacken". Jag ser inte varför stat/kommun skulle vara skyldiga att se till att kreti och pleti ska kunna ladda sin bil. Det kommer att bli en helt orimlig kostnad för infrastruktur att bygga laddstolpar vid publika parkeringsplatser.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Man får nog räkna med att man får ladda på "elmacken". Jag ser inte varför stat/kommun skulle vara skyldiga att se till att kreti och pleti ska kunna ladda sin bil. Det kommer att bli en helt orimlig kostnad för infrastruktur att bygga laddstolpar vid publika parkeringsplatser.

Jag håller inte med. El finns draget överallt. Hade det funnits bensinrör dragna på förhand till nästan alla hus i hela Sverige hade man nog tankat hemma också istället för på macken.

Fick mig att tänka på den här 😄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man får nog räkna med att man får ladda på "elmacken". Jag ser inte varför stat/kommun skulle vara skyldiga att se till att kreti och pleti ska kunna ladda sin bil. Det kommer att bli en helt orimlig kostnad för infrastruktur att bygga laddstolpar vid publika parkeringsplatser.

Jo jag förstår ju det men om miljökraven ska gå igenom och bensinpriset ska ändras till 50kr/litern så får väl staten se till att faktiskt satsa lite på att göra elbilarna attraktiva?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Jag ser inte varför stat/kommun skulle vara skyldiga att se till att kreti och pleti ska kunna ladda sin bil. Det kommer att bli en helt orimlig kostnad för infrastruktur att bygga laddstolpar vid publika parkeringsplatser.

Prutt-prutt-bilar har också en kostnad, skillnaden är att den ser man inte direkt i kronor och ören, utan först åratal, eller till och med decennier senare i form av hjärt-kärlsjukdomar, luftrör/lungsjukdomar, cancer, stroke med mera. Samt miljöförstöring såklart, vilken är ännu svårare att kvantifiera i rena pengar.

Jämför åttiotalets sura regn-debatt, när vi upptäckte att svavelsyra härstammande från framför allt koleldning (och kanske även den tidens eldningsolja/diesel) höll på att förstöra enorma mängder barrträd i norra europa. Jag minns hur vi hade en dimma från kontinenten med en pH runt 2 typ som låg tre (väldigt, väldigt mörka!) vinterdagar i rad över hela västsverige, kanske hela södra änden av landet till och med. Detta var typ '83-84 någongång. Vad kostade inte denna katastrof, kan man fråga sig?!

Det pågår numera ständiga katastrofer runt ikring oss, och vi låtsas som att vi varken ser eller hör. Att skita ner har ett pris, ett högt pris. Men det är bara elektrifiering som faktiskt har pengakostnader, tror du? lol wut, typ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jo jag förstår ju det men om miljökraven ska gå igenom och bensinpriset ska ändras till 50kr/litern så får väl staten se till att faktiskt satsa lite på att göra elbilarna attraktiva?

Det lär ju bli en marknadsfråga? När bensinen kostar 50kr/l kommer många vilja ha elbilar, de kommer därför vara villiga att betala mer för en parkeringsplats som tillhandahåller det. När den viljan möter kostnaden för att bygga kommer du se laddstolpar överallt, efter ett tag lär det bli omöjligt att hyra ut platser som inte har laddare. Men precis som det inte är staten som driver våra bensinstationer lär det inte vara staten som bygger laddare.

Sen ja, de som bor i hyresrätt i utkanten av våra städer där det är gratis parkering på gatan kommer antagligen få vänta längre än de som har egen villa, men det är väl även sällan de som köper nya bilar i halvmiljonklassen. (eller fabriksnya bilar överhuvudtaget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man får nog räkna med att man får ladda på "elmacken". Jag ser inte varför stat/kommun skulle vara skyldiga att se till att kreti och pleti ska kunna ladda sin bil. Det kommer att bli en helt orimlig kostnad för infrastruktur att bygga laddstolpar vid publika parkeringsplatser.

Finns laddstolpar på ICA och många andra ställen, så har små lokala ICA-handlare råd med det så borde ju en kommun, som dessutom får inkomster från att hyra ut parkeringarna, ha möjlighet till det på några av parkeringsplatserna (kan man tycka iaf.).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Nu jämför du äpplen med pä... bilar. Jag kanske missförstår dig, men vad gäller eldriften så är de traditionella biltillverkarna långt före Tesla rent teknologiskt. Tesla är hopplöst och pinsamt dåliga inom forskning och utveckling (med undantag för självstyrande) med endast 300 rätt oviktiga patent i världen. De ligger garanterat sist av alla stora biltillverkare och använder teknologi som är 25-50 år gammal i deras bilar. Toyota är bäst på forskning inom elbilar. Tesla har kommit en bra bit med självstyrande bilar men är definitivt inte ledande. Google har kommit betydligt längre och även GM och Ford skulle jag gissa är snäppet bättre.

Det enda Tesla är bra på är presentationen och det har visat sig räcka. Utan Tesla hade vi kanske inte haft en bråkdel av de elbilar vi har idag, inte heller hade det forskats lika mycket på batterier som nu.

Får väl säga grattis till vad jag tror är det mest verklighetsfrånvända inlägget i år.

Det enda jag håller med om är sista meningen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD