Permalänk
Medlem

VR-dator i ITX-format

Tjena!
Går i tankarna på att skaffa en liten speldator som kan stå i TV-bänken, primärt tänkt för VR (Valve Index).
Jag har redan en annan dator för spel och annat bruk idag, så jag vill inte lägga supermycket pengar på bygget, men vill ju inte heller vara dumsnål.

Är sugen på ett Louqe Ghost S1, och tanken är att skaffa ett RTX 3060 Ti när dom väl släpps, om det stämmer att dom är i 2080S-klass. Jag hoppas på att dom är lite mindre än övriga RTX 3000-kort, så det får plats i chassit.

Den stora frågan är vilken CPU man ska sikta in sig på.
Ryzen 5 5600X är ju såklart en väldigt kapabel processor, men jag undrar om inte den är lite overkill. Jag kommer som sagt inte använda datorn för någon form av videoredigering eller liknande cpu-tunga uppgifter utöver spel.
En tanke är att gå på något i stil med Ryzen 3 3300X eller i5 10400. Dom är ju rätt mycket billigare, men dom kanske räcker?
Ett annat alternativ är i5 10600, snäppet dyrare, men ändå under Ryzen 5 5600X. Finns någon motsvarande modell hos AMD?

Jag kommer inte överklocka något.

Både AMD och Intel inkluderar ju kylare med dessa CPUer, duger dessa för mitt ändamål? Och får dom plats i Ghost S1? Självklart är ju t.ex. Noctua-kylare mycket bättre, men försöker som sagt hålla nere kostnaderna. Eftersom datorn ska stå i TV-bänken så behöver den inte vara knäpptyst tänker jag, men såklart vill man ju gärna undvika att den låter som ett jetplan
Vattenkylning och AIO vill jag helst undvika, vill hålla mig till luftkylning.

Någon som har några goda råd?

Permalänk
Medlem

@Topp3, budget?

Kylare från AMD duger; kylare från Intel duger inte sedan länge. Om osäker gällande om ljudet stör dig eller inte så kan du köra med medföljande kylare först och köpa en bättre om du inte är nöjd.

Kan inte uttala mig särskilt gällande processor för VR tyvärr.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Har väl ingen superhård budget, framför allt eftersom man inte vet hur mycket RTX 3060 Ti kommer kosta. Men nånstans typ 10 000 till 15 000 kr är väl vad jag hoppas kunna få något vettigt för.

Permalänk
Viking

AMD

Dold text

AMD

Dold text

Intel

Dold text
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Tack för förslag!