Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem

Kan meddela att Arctic Freezer 240 AIO inte får plats utan att modifiera chassit. Dels är radiatorn av tjockare slaget, dels är tuberna både långa och sjukt stela vilket ställer till det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Kan meddela att Arctic Freezer 240 AIO inte får plats utan att modifiera chassit. Dels är radiatorn av tjockare slaget, dels är tuberna både långa och sjukt stela vilket ställer till det.

https://imgur.com/a/q8JV2Vy verkar som att det ska gå att få in en Arctic Freezer II 280mm men det är tight.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

https://imgur.com/a/q8JV2Vy verkar som att det ska gå att få in en Arctic Freezer II 280mm men det är tight.

Otydligt av mig, i toppen menade jag på sidan utan fönster är det nog inga problem eller i toppen om man inverterar lådan

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Otydligt av mig, i toppen menade jag på sidan utan fönster är det nog inga problem eller i toppen om man inverterar lådan

Skulle säga att det inte passar. Min radiator och fläktar i toppen är 50mm totalt och det passar precis. Hur tjock är Arctic kylaren?

Permalänk
Medlem

Vad har ni för rekommendation gällande fläktar i toppen för utblås, är Noctua NF-A12x25 PWM 120mm eller Noctua NF-S12A 120mm PWM bra val?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Inaktiv

Har coolermaster problem med tillverkningen av dessa? Har beställt men är inne på andra månaden nu och butiken i fråga har inget säkert leveransdatum än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har hämtat mitt NR200P nu och märkte att chassit inte står rakt på en plan yta. Som att fötterna inte är lika långa, men antagligen är väl stommen skev helt enkelt. Nån mer som märkt samma sak med sitt? Tråkigt att CM släpper igenom sånt.

Min låda har samma problem.
Dock inte gjort nått åt det än, men räcker nog att bara släppa på vissa skruvar för att få det rakt.

Skrivet av Norsefool:

Mitt är lite skevt med, inget jag inte kan fixa men det ser ut som om haken på sidan av väggen är för stor vilket gör att den inte passar i ramens stativ och då blev det ett glapp på 8 mm i nedre framkant på mitt. Löste det med en dremel. Diagonalt var det 10mm som inte stämde, men jag skruvade om det och gav det en lusing på rätt väg.

Men som du säger är det synd att sådant släpps igenom. Köpte min på Netonnet om det spelar någon roll.
mvh

Oj så mycket jag kanske har 3-4mm. Riktigt tråkigt att man ska behöva kapa i chassit för att få det rätt.

Skrivet av mastrovious:

Kan meddela att Arctic Freezer 240 AIO inte får plats utan att modifiera chassit. Dels är radiatorn av tjockare slaget, dels är tuberna både långa och sjukt stela vilket ställer till det.

Okej tråkigt att höra. Kommer du att köra med Corsair nu då?
Eller klurar du på nått annat istället?

Skrivet av FiftyFifty:

Skulle säga att det inte passar. Min radiator och fläktar i toppen är 50mm totalt och det passar precis. Hur tjock är Arctic kylaren?

Vad använder du för AOI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Vad använder du för AOI?

Custom loop Alphacool ST25 radiator.

Finns i Alphacool LT240 AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Skulle säga att det inte passar. Min radiator och fläktar i toppen är 50mm totalt och det passar precis. Hur tjock är Arctic kylaren?

ja, Corsair H100i går in snyggt och prydligt om man flyttar på ena fläkten lite, den är totalt 52mm. Arctic är 63mm så här behöver man vara lite mer kreativ. Jag hade planer på att skära ut plasten i toppen och montera radiatorn med montageband, det blev inte så dumt eftersom nätet/dammfiltret fortfarande kunde monteras som vanligt, men problemet är att tuberna är så sjukt långa och stela att man hade behövt ha radiatorn (där tuberna kommer ner) i fronten. Då blir det istället problem med att få plats med nätagget... jag har inte riktigt gett upp hoppet än men lutar åt att det blir snyggare om man har en AIO med softtubes som man kan lirka runt lite lättare.

Är du nöjd med Alphacool? Löser jag inte Arctic så står det mellan Corsair, Alphacool eller den nya från Alpenföhn.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Är du nöjd med Alphacool? Löser jag inte Arctic så står det mellan Corsair, Alphacool eller den nya från Alpenföhn.

Ja nöjd men jag kör den tillsammans med en 280mm ST30 radiator också kan inte kommentera prestandan på den enskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Ja nöjd men jag kör den tillsammans med en 280mm ST30 radiator också kan inte kommentera prestandan på den enskilt.

som du har satt på sidopanelen eller?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

som du har satt på sidopanelen eller?

Yes

Permalänk
Medlem

Snyggt! Fan Alphacool är inte så dumt ändå, modulärt är ju aldrig fel

EDIT: Kan du inte spela snabbt vad du kör i din vad gäller kylningen?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

EDIT: Kan du inte spela snabbt vad du kör i din vad gäller kylningen?

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Vad menar du?

Är det denna du kör? https://www.inet.se/produkt/5320539/alphacool-eisbaer-lt-240
Plus 280mm ST3?

Eller kör du annan pump? Tyckte locket på pumpblocket såg annorlunda ut...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Är det denna du kör? https://www.inet.se/produkt/5320539/alphacool-eisbaer-lt-240
Plus 280mm ST3?

Eller kör du annan pump? Tyckte locket på pumpblocket såg annorlunda ut...

Ja den radiatorn med annan pump.

Barrow CPU Block Combo + EK-DDC 3.25 + Protium heatsink

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Nice, tack!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Sådärja nu börjar bitarna falla på plats! Bara nya ryzen 5000 samt ett grafikkort som saknas! Men kan verkligen inte bestämma mig ifall jag ska gå på en AIO eller en tornkylare, velar som fasiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Sådärja nu börjar bitarna falla på plats! Bara nya ryzen 5000 samt ett grafikkort som saknas! Men kan verkligen inte bestämma mig ifall jag ska gå på en AIO eller en tornkylare, velar som fasiken...

känner igen mig Suttit flera timmar och vänt och vridit på detta men landar i AIO till att börja med. Helst toppmonterad utan att invertera lådan och utan större ingrepp... gäller att välja rätt AIO nu

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv

Fick ihop allt igår och det blev tight. Mitt 1080Ti vilar på A12x15 i botten av chassit. Inget hängande kort här inte!

Riktigt right med B550-I, C14S och normal SFX placering speciellt ihop med normaltjocka fläktar i taket.

Inte lika övertygad om kombinationen men blir att prova lite till. Tror nog mer på invertera chassi och köra AIO just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fick ihop allt igår och det blev tight. Mitt 1080Ti vilar på A12x15 i botten av chassit. Inget hängande kort här inte!

Riktigt right med B550-I, C14S och normal SFX placering speciellt ihop med normaltjocka fläktar i taket.

Inte lika övertygad om kombinationen men blir att prova lite till. Tror nog mer på invertera chassi och köra AIO just nu.

Dela gärna lite bilder, alltid kul och inspirerande att se andras byggen 😀

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

Mina reflektioner på dom senaste två forumsidorna.: mitt chassi är skottrakt, inga problem alls, kör dom två medföljande fläktarna som utblås uppe och en Black Rock 2 (single fan) utblås bak, inga fler fläktar. Ryzen 5 3600 och just nu ett 1660 Ti. Ingen temp över 45 vid load, (har inte stresstestat bara ”använt”. Senare blir det ev ett 3070, 3080 eller nån av Amds nya gpuer i.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fick ihop allt igår och det blev tight. Mitt 1080Ti vilar på A12x15 i botten av chassit. Inget hängande kort här inte!

Riktigt right med B550-I, C14S och normal SFX placering speciellt ihop med normaltjocka fläktar i taket.

Inte lika övertygad om kombinationen men blir att prova lite till. Tror nog mer på invertera chassi och köra AIO just nu.

Spännande! Hur gjorde du med kylningen till C14?

Jag har själv beställt Gigabyte B550I AORUS PRO AX nu och hoppas som sagt på samma konfiguration som dig. Har läst att ändarna på heatpipsen snuddar grafikkortet med denna setup vilket ju inte är så bra, men kan kanske sätta något icke strömförande där i säkerhets skull.
Om du avråder från C14 i denna kombo kanske jag tänker om, vill dock inte ha AIO men man kan ju fundera på en mindre tornkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fick ihop allt igår och det blev tight. Mitt 1080Ti vilar på A12x15 i botten av chassit. Inget hängande kort här inte!

Riktigt right med B550-I, C14S och normal SFX placering speciellt ihop med normaltjocka fläktar i taket.

Inte lika övertygad om kombinationen men blir att prova lite till. Tror nog mer på invertera chassi och köra AIO just nu.

Kan du möjligtvis slänga upp några bilder, tänkte köra på samma kombo och undrar hur det ser ut. Kör du C14S med singel fan eller har du en liten rackare under flänsen också? Hur är det med plats över minnena?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av sickhouse:

Chassi ✔
PSU ✔

Nu får man väl hoppas på att Cooler Master Hyper 212 EVO V2 kommer till svenska butiker snart!
Inet tror att dom ska ha dom inne på torsdag eller fredag, spännande.

Inet fick självklart "försenad leverans" på Cooler Master Hyper 212 EVO V2.

Skrivet av anon5930:

Inte lika övertygad om kombinationen men blir att prova lite till. Tror nog mer på invertera chassi och köra AIO just nu.

Vad är grejen med att invertera chassit? Är det för att köra radiator i toppen?
Har sett flera köra 240 AIO utan att behöva modda något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mastrovious:

Dela gärna lite bilder, alltid kul och inspirerande att se andras byggen 😀

Jobbar hemifrån idag, kände mig inte helt hundra i halsen, så om jag hinner kan jag fota redan på lunchen.

Skrivet av Duder:

Spännande! Hur gjorde du med kylningen till C14?

Jag har själv beställt Gigabyte B550I AORUS PRO AX nu och hoppas som sagt på samma konfiguration som dig. Har läst att ändarna på heatpipsen snuddar grafikkortet med denna setup vilket ju inte är så bra, men kan kanske sätta något icke strömförande där i säkerhets skull.
Om du avråder från C14 i denna kombo kanske jag tänker om, vill dock inte ha AIO men man kan ju fundera på en mindre tornkylare.

Igår körde jag C14S i princip passivt, en A12x15 monterad på radiator/fläkt-fästet som blåste rakt på. Var inte riktigt nöjd så monterade om nu på morgonen så att medföjande 140mm fläkt sitter monterad på utsidan och drar mestadels luft utanför chassit genom kylfläns och över moderkort. Är ett par millimeter mellan rad/fläkt-fästet och 140mm fläkten så varm luft från grafikkortet kan tränga in. Bredvid sitter en A12x15 som blåser in ovanför vid nätdel. Har mycket kablar här så har satt dit ena gallret från de medföljande fläktarna.

De medföljande fläktarna sitter i toppen och blåser ut, men gallret ovanför C14S är bortplockad, dels för att jag behöver den vid sidoinblåset men också för att den tar i C14S. Det är så pass tight att kläkt clipsen på C14S sitter alldeles intill fläktbladen i fläkten i taket. Inte helt bekväm med det men det fungerar faktiskt. Tror inte det skulle fungera med en A12x25 då fläktbladen sitter så långt ut på dessa.

Tanken var att ha fläkt som blåser in från sidan, som jag hade från början, samt en 120mm fläkt på insidan av C14S men gav upp det försöket, så pass trångt. Hade jag plockat ur grafikkortet för att lättare kommit åt samt skaffat förlängning till stora strömkontakterna till moderkortet hade det nog fungerat.

Orientering på heatpipes är bakåt mot chassits baksida. Ändarna på heatpipes är riktade mot moderkortet. Provade lite de andra riktningarna innan och med B550-I var denna orientation den enda som verkade fungera. Ville mest ha ihop datorn så ville inte lägga ner alltför mycket tid då igår kväll.

Mitt grafikkort har backplate så liten risk att något kortsluter. Den bygger även på lite men upplevde det inte som att det var risk att ta i heller. Clipsen till fläkt sitter riktigt bra på denna, enda som sticker ut nämnvärt är öglan för att spänna fast fläkten.

Jag är mer positiv till denna lösning nu faktiskt, men känns ändå som att vatten vore smidigare.

Ska försöka återkomma med bilder på/efter lunchen. Ska ändå flytta datorn så kommer ändå behöva lossa den.

Skrivet av arganis:

Kan du möjligtvis slänga upp någrabilder, tänkte köra på samma kombo och undrar hur det ser ut. Kör du C14S med singel fan eller har du en liten rackare under flänsen också? Hur är det med plats över minnena?

Tror jag fick det mesta ovan, lite osäker på minnena nu när du säger det, kör gamla Corsair LPX som inte bygger på något nämnvärt i höjd så lite osäker på hur det skulle bli med fläkt på insidan av kylaren. Största bekymret är att nätdelen blir ivägen om man vill ha en 140mm fläkt där, kanske att en 120mm förskjuten fläkt fungerar. Kan man hitta ett alternativt sätt att fästa nätdelen, typ i fronten, så borde det inte vara något som ställer till det, förutom möjligen strömkablaget från nätdelen som ska in på ungefär samma ställe. Med SF600 kablar så borde det inte vara något problem, men med mer styva och svårbörjda kablar kan det nog bli betydligt krångligare.

Skrivet av adfactory:

Mina reflektioner på dom senaste två forumsidorna.: mitt chassi är skottrakt, inga problem alls, kör dom två medföljande fläktarna som utblås uppe och en Black Rock 2 (single fan) utblås bak, inga fler fläktar. Ryzen 5 3600 och just nu ett 1660 Ti. Ingen temp över 45 vid load, (har inte stresstestat bara ”använt”. Senare blir det ev ett 3070, 3080 eller nån av Amds nya gpuer i.

Härligt! Körde något inte helt olikt i min Ncase M1 tidigare, 6700K + Zotac 1070 Mini och där använde jag bara grafikkortets kylning, nätdelens (SF450) samt processorns (Noctua D9L) 92mm fläkt utan några bekymmer. I det fallet var rekommendationerna, iallafall då när jag byggde, att inte ha fläktar som blåste in/ut då det sjukt nog försämrade kylningen, något jag själv också märkte efter att ha byggt om på ovan vis.

Nu med mitt nya bygge så verkar det som jag behöver fläktarna. hela chassit blir lite som en luftkanal och upplever, men vill testa mer innan jag känner mig säker på det, som att kylningen på speciellt grafikkort är bättre än med mitt gamla FD Define R5. Fläktarna i botten, som mitt 1080Ti vilar på, tar över grafikkortets egna fläktars jobb och kyler grafikkortet. Så grafikkortet håller lägre temperaturer än i mitt gamla FD. Och lägre lär det bli, om jag deshroudar grafikkortet. Garantin tog slut i augusti så fritt fram såvida jag inte lyckas döda kortet typ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hultron:

Inet fick självklart "försenad leverans" på Cooler Master Hyper 212 EVO V2.

Vad är grejen med att invertera chassit? Är det för att köra radiator i toppen?
Har sett flera köra 240 AIO utan att behöva modda något.

Inget man behöver göra, en del av oss som vill minska riskerna med bubblor och slitage på vattenkylning. Radiatorn ska helst alltid monteras ovanför pumpen, vilket inte är möjligt med NR200P. Nu har jag inte följt experimenterandet jättenoga men verkar inte vara jättemycket utrymme som fattas. Sedan går det alltid att bara vända chassit upp och ner men lite mer ghettomod än många vill ha misstänker jag.

I viss mån är nog en AIO att räkna som slit och släng, så upp till användaren. Är inte optimalt att montera radiator nedanför pump men fullt möjligt att göra. Till och med företagen som säljer AIOs föreslår monteringen, såvida de inte ändrat sig efter att Gamers Nexus gjorde sitt klipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inget man behöver göra, en del av oss som vill minska riskerna med bubblor och slitage på vattenkylning. Radiatorn ska helst alltid monteras ovanför pumpen, vilket inte är möjligt med NR200P. Nu har jag inte följt experimenterandet jättenoga men verkar inte vara jättemycket utrymme som fattas. Sedan går det alltid att bara vända chassit upp och ner men lite mer ghettomod än många vill ha misstänker jag.

https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

I viss mån är nog en AIO att räkna som slit och släng, så upp till användaren. Är inte optimalt att montera radiator nedanför pump men fullt möjligt att göra. Till och med företagen som säljer AIOs föreslår monteringen, såvida de inte ändrat sig efter att Gamers Nexus gjorde sitt klipp.

Kan tillägga att temperaturen kan förbättras avsevärt om du minimerar luft i radiatorn.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mastrovious:

Kan tillägga att temperaturen kan förbättras avsevärt om du minimerar luft i radiatorn.

Sant, luft vill man inte ha, framförallt inte i pumpen. Radiatorn gör det inte lika mycket, tydligen ska de vara gjorda för att hålla luft som finns i systemet. Inte så insatt själv bör väl tilläggas.

Såg även denna tråd nyss, frågan skulle nog passa bra i denna tråd men AIO personen hittat kan ju vara en intressant lösning: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1612094-nr200p-med-rad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Radiatorn ska helst alltid monteras ovanför pumpen, vilket inte är möjligt med NR200P.

Är denna setup good enough eller kommer den lida av samma problem?