2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Bra fråga – jag ska se om jag får tag på Samsungs produktchef. Q700T är ingen officiell modell som lanserats. El-gigantens ägare (Dixons) brukar smyga en "egen" modell här och där varje år. Förra året var det Q82R-modellen som kom från ingenstans.

Men detta var nytt. För datorbruk är 8K inte alls dumt. Mer kapaciteten i övrigt vore dock värt att veta mer om. Det är ju lätt att tänka att det är samma som Q70T fast med 8K-panel, men logik och beteckningar för TV är inte alltid given.

Det framgår inte ens om TV klarar bandbreddskrävande 8K-signal i någon form.

Tack för svar!

Jag hittade den här sidan som säljer skärmen (troligen i UK): länk (Google cache:ad)
Där finns några fler overifierade detaljer.

Hoppas Samsung ger dig någon information. Ser fram emot ev. upplysning kring modellen.

Permalänk

För man dundra in en fråga vilken soundbar 2.0 eller 2.1 som är trevlig och inte för dyr (max 3000) kr. Ser att vissa är trådlösa (Sonys) och andra klassika med kabel INgen aning vad jag vill ha, men vill inte ha högtalare runt om. Finns det fördel med LG bar till LG - tv? =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Köpte denna nyss, men då var priset 15 k. Tror den blir bra i nya huset!
https://www.hifiklubben.se/sony-kd75xh9096-oled-tv/sonykd75xh...

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Tack för svar!

Jag hittade den här sidan som säljer skärmen (troligen i UK): länk (Google cache:ad)
Där finns några fler overifierade detaljer.

Hoppas Samsung ger dig någon information. Ser fram emot ev. upplysning kring modellen.

Enligt Samsung UK är nedan skillnaderna mellan Q700T och Q800T.
Q700T vs Q800T
@Laxpudding

Edit: 65" vs 65" ger att Q800T "bara" har "Direct Full Array 24x" istället för 32x

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Köpte denna nyss, men då var priset 15 k. Tror den blir bra i nya huset!
https://www.hifiklubben.se/sony-kd75xh9096-oled-tv/sonykd75xh...

Köpte den jag med! Riktigt bra pris med tanke på det man får. Perfekt till min nya PS5.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av frekish:

Enligt Samsung UK är nedan skillnaderna mellan Q700T och Q800T.
Q700T vs Q800T
@Laxpudding

Edit: 65" vs 65" ger att Q800T "bara" har "Direct Full Array 24x" istället för 32x

OK, så Q700T är en Q800T med enklare FALD och halverad ljusstyrka. Får man gå påhittad spec vs. verklighet så är Q700T mer en 500-600 nits peak i HDR vilket inte är fy skam med tanke på priset.

Det man vill veta är annars sådan om filter för betraktningsvinklar, reflexfilter samt då vilken bandbredd över HDMI för 8K etc. Gissningsvis är detta också inte alls på samma nivå som Q800T.

Permalänk
Medlem

Q80T 65” eller LG CX 55” - spelande med PC (RTX 3070) och så småningom PS5 är huvudanvändning!

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Ja, efter alldeles för mycket velande och funderande så slog jag till slut till på en Sony KD-65XH9005 för ca 12k från HiFi-Klubben. Får tacka speciellt Laxpudding för ytterligare en utmärkt guide och mycket bra information, har underlättat massor att få ta del av dina kunskaper.

All den information, artiklar och videos som jag försökt att sålla genom senaste veckorna eller så i hopp om att få en schysst och relativt framtidssäker TV för film, serier och förhoppningsvis en framtida PS5 ledde mig till denna modell/variant. Funderade mycket på en LG CX men kändes till slut som att en LCD-skärm blev det vettigare valet. 8k extra för en sådan kändes som ett för stort steg för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke75:

Ja, efter alldeles för mycket velande och funderande så slog jag till slut till på en Sony KD-65XH9005 för ca 12k från HiFi-Klubben. Får tacka speciellt Laxpudding för ytterligare en utmärkt guide och mycket bra information, har underlättat massor att få ta del av dina kunskaper.

All den information, artiklar och videos som jag försökt att sålla genom senaste veckorna eller så i hopp om att få en schysst och relativt framtidssäker TV för film, serier och förhoppningsvis en framtida PS5 ledde mig till denna modell/variant. Funderade mycket på en LG CX men kändes till slut som att en LCD-skärm blev det vettigare valet. 8k extra för en sådan kändes som ett för stort steg för mig.

Håller med helt och hållet. Det blev en likadan för mig fast 75".

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Hur mycket vikt bör man lägga i detta VRR gamma problemet ifall man ska spela med PS5 och ev dator på sin CX tv? Konstig fråga kanske men undrar om du har nån åsikt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av IsaaKeN:

@Laxpudding

Hur mycket vikt bör man lägga i detta VRR gamma problemet ifall man ska spela med PS5 och ev dator på sin CX tv? Konstig fråga kanske men undrar om du har nån åsikt

Vad säger Vincent?

Att bilden ändrar karaktär beroende på frekvensen kan man säkert uppleva som störande. Det är ett fel eller kanske mer en avvikelse. Var gränsen går är olika. En del tål inte att det skiftar lite i ljusstyrka då och då och blir förmodligen skogstokiga av detta. Andra skulle antagligen inte lyckas se effekten även om man pekar ut den för dem.

Permalänk
Medlem

Det började med att jag tänkte köpa en ny tv till allrummet på övervåningen. Det är lätt att man därefter höjer kraven så nu står det mellan dessa:

LG OLED65CX 19900
Samsung QE65Q80T 12990
Sony KD-65XH9005 11990
Samsung QE65Q70T 9990

Stort spann när det gäller pris. Vill verkligen köpa OLED, men frugan kommer ha huvudvärk i flera månader när hon får se prislappen... Är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Jag själv stod i exakt samma val, nästan. När jag såg XH90 65" för 12k, eller 75" för 15k var valet enkelt. Särskilt när Q80T 75" står i 19-20k.

XH90 75" för 15k är mycket TV för pengarna, sett till storlek och spelfunktioner. Hade jag varit du hade jag avbokat Q80T.

Så fick det bli för mig med! Beställde en 75" Xh90 från Mediamarkt. Där var det gratis frakt till skillnad från hifiklubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Det började med att jag tänkte köpa en ny tv till allrummet på övervåningen. Det är lätt att man därefter höjer kraven så nu står det mellan dessa:

LG OLED65CX 19900
Samsung QE65Q80T 12990
Sony KD-65XH9005 11990
Samsung QE65Q70T 9990

Stort spann när det gäller pris. Vill verkligen köpa OLED, men frugan kommer ha huvudvärk i flera månader när hon får se prislappen... Är det värt det?

om du har möjligheten att titta på dessa TV så gå och gör så
Personligen för mig så blev det värt det när jag såg skillnaden mellan LED och OLED
Jag köpte dock en Sony A87.

Permalänk
Medlem

Funderar mer o mer på att köpa Philips 2020 58" The One 58PUS8505. 6000:- är lagom pris nu. Och sen vänta tills nästa år och köpa OLED så kan denna bli sovrumstv efter det.

I vilket fall som borde det vara en uppgradering från en Sony KLD46EX ifrån 2011 får man väl hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Funderar mer o mer på att köpa Philips 2020 58" The One 58PUS8505. 6000:- är lagom pris nu. Och sen vänta tills nästa år och köpa OLED så kan denna bli sovrumstv efter det.

I vilket fall som borde det vara en uppgradering från en Sony KLD46EX ifrån 2011 får man väl hoppas.

Jag hade våldsamma problem med backlight bleeding på min 2019 55" The One - och vad jag förstått var jag knappast ensam om det. Om de inte löst det till 2020-versionen är den inte värd ens 6000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyhan:

Jag hade våldsamma problem med backlight bleeding på min 2019 55" The One - och vad jag förstått var jag knappast ensam om det. Om de inte löst det till 2020-versionen är den inte värd ens 6000.

Tack för infon.
Ja BLB är ju verkligen inget man vill ha på TV.
58" modellen verkar köra VA panel, vet ej om det spelar någon roll vs IPS på TV direkt gällande BLB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Lite sugen på denna med om bilden och ljudet är okej. Vore intressant om nån här vet mer om bildkvalitén, verkar mest vara det som är okänt i guiden här.

Skulle också vilja veta mer om hur den upplevs. Har funderat på att uppgradera min 8 år gamla 46" Sony till en 65", antingen LG CX eller Q80T. Är dock för sugen på OLED för att slå till på Q80T, men CX ligger lite högt i pris. Kanske en 'budget-OLED' nu och se hur det ser ut nästa år istället...

Permalänk
Medlem

Har ni några tips på en full hd projektor för ca 5k?

Permalänk

Är det säkert att köpa tv nu eller kan det bli fler prissänkningar under veckan?

Funderar på en XH90 och vill gärna ha den inom ett par veckor så vill inte riskera att den tar slut.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vad skulle ni rekommendera för TV-val om det primärt ska tittas på film/serier via Netflix, Apple TV och HBO (inbyggd app primärt), alt. framtida Playstation 5. Det kommer spelas på TVn ibland, men det är inte primära användningsområdet. Lägger ogärna mer än 15k och vill ha 65" ?

När jag läser @Laxpudding s eminenta guide så låter det som att Sonys XH95 verkar vara ett bra val?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vad skulle ni rekommendera för TV-val om det primärt ska tittas på film/serier via Netflix, Apple TV och HBO (inbyggd app primärt), alt. framtida Playstation 5. Det kommer spelas på TVn ibland, men det är inte primära användningsområdet. Lägger ogärna mer än 15k och vill ha 65" ?

När jag läser @Laxpudding s eminenta guide så låter det som att Sonys XH95 verkar vara ett bra val?

Det verkar vara den optimala tv för ps5 i den prisklassen.
Jag beställde först samsung q60 för 8k och slutade med att jag köpte samsung q70 idag för 10k.

Jag sträckte mig 2000 kr till bara för att få en lite bättre tv än q60 och jag är sugen på att byta ut den mot en xh90 för 12k men kan inte pga dels att den ska till ett spelrum och dels för en till person är redan förbannad för jag köpt ps5 med massor av tillbehör😃😃😃
Ska koppla upp ps5 senare och testköra läänge👍

Visa signatur

Fractal Design Core 3000 Svart-AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition-GA-990FXA-UD3-Asus geforce gtx 560ti OC top-Corsair 8GB-OCZ PowerSupply 700W

Permalänk

Kikar lite på Blocket i dessa Black Friday-tider, vad tror ni om Samsung QE65Q9F 2018 alt LG OLED B7V?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Tjena, har läst på lite under dagen och försöker hitta den bästa TV'n för max 15.000kr. Var länge inställd på Samsung qe75q70t men har börjat fundera på Sony 75 tum XH90 istället för samma pris 14.990kr.

Båda har 120 hz 4k stöd, 2.1 hmdi, om jag förstår rätt?
Sony är bättre då den har full array? bättre kvalite då det är mörkt?

Tänker jag rätt då Sony verkar vara en bättre TV?
Kommer mestadels se film och serier, högsta möjliga kvalla. Det kanske blir ett PS5.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Har givit upp hoppet på markant droppade priser på LG CX/C9 55" så kikar nu på vad jag kan få för runt 10k. Sitter just nu på en 32" tv jag lånat tills vidare så allt är en uppgradering för mig. Tänker att jag inte nödvändigtvis måste hoppa på OLED-tåget än.

Valet står just nu mellan Samsung 55" 80t https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277438 och Sony 55" XH90 (X90H, XH900???, skärpning Sony!) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5287097

Tar tacksamt emot input! Rtings verkar luta åt Samsung mer i sin jämförelse? https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q80t-vs-sony-...

Som jag fattar det är det som skiljer mest att Sony har Dolby Vision och det är därför folk skaffar den för att de tänkt spela med nya konsolerna som stödjer detta? Gäller det att man väljer läger eller kan Sony-tv:n spela upp HDR+ material utöver DV? (Sorry om detta redan förklarats tidigare i tråden)

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kn0xxarn:

Tjena, har läst på lite under dagen och försöker hitta den bästa TV'n för max 15.000kr. Var länge inställd på Samsung qe75q70t men har börjat fundera på Sony 75 tum XH90 istället för samma pris 14.990kr.

Båda har 120 hz 4k stöd, 2.1 hmdi, om jag förstår rätt?
Sony är bättre då den har full array? bättre kvalite då det är mörkt?

Tänker jag rätt då Sony verkar vara en bättre TV?
Kommer mestadels se film och serier, högsta möjliga kvalla. Det kanske blir ett PS5.

Tacksam för svar

Har diskuterats tidigare i den här tråden om du letar lite. Men ja, Sonyn ska snarare jämföras med Q80t. Jag gick på Sonyn som känns väldigt mycket tv för pengarna.

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar runt för att ge mig in i OLED segmentet. Vad rekommenderar ni om dessa två? Kollar mycket film och serier men även tänkt införskaffa PS5 efter årskiftet. Fortfarande lite av en djungel för mig

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-a87-65-smart-andro...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65-lg-oled-4k-smart-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Sitter och kollar runt för att ge mig in i OLED segmentet. Vad rekommenderar ni om dessa två? Kollar mycket film och serier men även tänkt införskaffa PS5 efter årskiftet. Fortfarande lite av en djungel för mig

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-a87-65-smart-andro...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65-lg-oled-4k-smart-...

Hade gått på LG allar dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagittarius A:

Är det säkert att köpa tv nu eller kan det bli fler prissänkningar under veckan?

Funderar på en XH90 och vill gärna ha den inom ett par veckor så vill inte riskera att den tar slut.

Det här är bara mina egna spekulationer så du får ta det för vad det är, men jag tror inte att det kommer hända så mycket mer på redan nedsatta apparater. Att en butik skulle sänka ytterligare händer nog inte , då det skulle innebära att de som redan köpt känner sig blåsta och vill ha pengar tillbaka. I så fall om det är någon butik som inte redan har börjat rea ut tvn ifråga och dessutom sänker den under redan befintlig nivå.

I dessa tider vill nog många fysiska butiker dessutom gärna sprida ut antal personer i butiken och då är det nog ingen bra idé att i slutet av veckan sänka priset och ge potentiella kunder kort tid att besöka butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Hade gått på LG allar dagar i veckan.

För att det är LG eller är det något mer som talar för den?
Är 55" bättre för spel? Har en 65" TV idag i det billigare segmentet och det känns tufft att gå ner i storlek.