2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

Står "inbränningsgaranti på plattskärmar". Innefattar det oled, eller är det ett finurligt sätt att komma undan just oled när de är så specifika och skriver "plattskärmar"?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har/har hört erfarenheter av att ha fått inbränning på OLED?
Hur står det sig på ordinarie garantin?

Permalänk
Medlem

Tack @laxpudding (och alla ni andra) för att du delar med dig av din kunskap!
Jag väljer mellan 55q60t och 58PUS8505 som båda kostar 6000kr som är min budget för runt 55", vilken borde jag välja baserat på bildkvalitet? Tvn ska användas till film, och serier från Netflix, viaplay, SVT osv.

Permalänk

Har nu testat min nyinköpta Sony A87 oled 55 tum. Gick från en 2012 plasma från LG. Köpte för 12990 på mediamarkt. Innan det hade Elgiganten och komplett den för samma pris. Den verkar ha gått åt som smör i solen. Wow vilken tv, var lite orolig för att 55 skulle vara för litet, och kanske är det men trodde en mkt större känsla av "för litet" skulle infinna sig men nej fan vad tryck i skärmen, ljudet häftigt/över förväntan för att vara "tv ljud". Fungerar riktigt fint med ljudet som kommer direkt ur skärmen.

Permalänk

Mediamarkt har både Sony A87 oled 65 och LG CX 65 för 19990, jag tror inte dessa går lägre än dessa priser(max kanske 1-3 tusen till lite längre fram men då är risken stor att man blir utan tror jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av elusivedream:

Har nu testat min nyinköpta Sony A87 oled 55 tum. Gick från en 2012 plasma från LG. Köpte för 12990 på mediamarkt. Innan det hade Elgiganten och komplett den för samma pris. Den verkar ha gått åt som smör i solen. Wow vilken tv, var lite orolig för att 55 skulle vara för litet, och kanske är det men trodde en mkt större känsla av "för litet" skulle infinna sig men nej fan vad tryck i skärmen, ljudet häftigt/över förväntan för att vara "tv ljud". Fungerar riktigt fint med ljudet som kommer direkt ur skärmen.

Är det möjligtvis denna LG 50" Plasma TV 50PN650T ?
Jag gör i sådana fall exakt samma resa som du, dock väntar jag på min A87 via post!

Permalänk

En 65” LG CX för 20k är onekligen väldigt lockande. Problemet är att i vårt spelrum så sitter man ganska exakt 2m mellan huvud och TV (där vi idag har en 55”). Är alltid större bättre, eller skulle det bara bli larvigt. Någon som har en så pass stor TV och sitter på liknande avstånd?

Permalänk
Skrivet av omdull:

Är det möjligtvis denna LG 50" Plasma TV 50PN650T ?
Jag gör i sådana fall exakt samma resa som du, dock väntar jag på min A87 via post!

Du får njuta av din snart, sjukt bra alltså. Haha nej, en 60 tum LG plasma, 60PM 670 T. Så jag går faktiskt ner i storlek från 60 till 55 och trodde det skulle kännas sådär. Men känns väldigt bra.

Måste läsa på mig lite kring HDR, Dolby vision osv. Är det någon skillnad i kvalitet om jag tex streamar netflix genom inbyggda tv appen eller via netflix på min apple tv4k?

Permalänk
Medlem

aaarrgh, Nu finns ju LG CX för 20k vilket jag väntat på, MEN jag hittar ingen säker information om dom fixat Black Flickering när vrr är påslaget, ymf,, beslut ångest!

Permalänk
Keeper of Traditions

Är 14990 det överenskomna reapriset bland de svenska butikerna för LG CX 55", eller kan det komma fler sänkningar när det blir Black Friday på riktigt?
Tror jag väntar lite till

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

aaarrgh, Nu finns ju LG CX för 20k vilket jag väntat på, MEN jag hittar ingen säker information om dom fixat Black Flickering när vrr är påslaget, ymf,, beslut ångest!

Du har lite info här. Jag uppfattar det som att det inte riktigt går att lösa. Funderar själv över om det är en dealbreaker eller inte.
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/ixhp2b/lg_cx_ga...

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem

Slog själv till på en CX 65 på elgiganten. Vågade inte vänta längre..
Dags att pensionera min lg ps3000 plasma som jag till och med lagat en gång.
Den gav jag 10000 för och en HD box från Comhem för 5000 för att få så bra bild det gick då.
Från HD till 4k känns som nu är det dags.
Den klarade sig från inbränning så Oled borde göra det också, barnen är ju större nu.
Man har dock alltid ångest att det kommer något bättre runt hörnet. HDMI 2.1 känns ju inte riktigt moget än.

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är 14990 det överenskomna reapriset bland de svenska butikerna för LG CX 55", eller kan det komma fler sänkningar när det blir Black Friday på riktigt?
Tror jag väntar lite till

Många har ju prisgaranti om de sänks mer

Permalänk
Medlem

Slog till på en Sony XH90. Det blir la bra.

Visa signatur

1-1 står det på tröjan, 1-1 står det i matchen.

Permalänk

Nu är det ångest. Vill ha en 75"-are, men är det värt 10k kr extra för att få en Sony 75XH95 istället för en 75XH90? Vill ha den till film och spelande (PS5).

Jaja, får fundera.

Permalänk
Medlem

Kan få tag på denna ny för 24,995kr, är det ett bra köp eller kan man hitta något bättre på bf för liknande pris tror ni? https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149410/samsung-8...

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Nu är det ångest. Vill ha en 75"-are, men är det värt 10k kr extra för att få en Sony 75XH95 istället för en 75XH90? Vill ha den till film och spelande (PS5).

Jaja, får fundera.

Xh95 har inte stöd för hdmi 2.1 och därför inte VRR och 4k 120hz för ps5 om det är viktigt. Men däremot lite bättre bild för film/serier.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med kalibrering osv, behövs det egentligen?

Gäller en Sony KD-55 A8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är 14990 det överenskomna reapriset bland de svenska butikerna för LG CX 55", eller kan det komma fler sänkningar när det blir Black Friday på riktigt?
Tror jag väntar lite till

Ja, Black Friday jippot är lätt förvirrande eftersom de är så utdraget, vore mera hysteriskt och roligare om alla erbjudanden släpptes samtidigt en viss tidpunkt på fredag. Nu har man svårt att tolka vissa erbjudanden och undrar om det kommer ännu bättre på fredag. Svaret är väl att kanske i vissa fall men ingen vet (möjligen om man orkar fråga alla butiker att de kan ge en hint för en viss vara).

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Kan få tag på denna ny för 24,995kr, är det ett bra köp eller kan man hitta något bättre på bf för liknande pris tror ni? https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149410/samsung-8...

Låter som en ganska bra deal om det är 85"-varianten. Närmast jämförbara är väl xh90 som finns för 24-25k nu. Beror lite på vad du söker tror jag. Samsung har inte Dolby vision-stöd t ex men tror den är något bättre för gaming om du värderar det.

Får jag fråga hur du kan få den för 25k? Letar också efter TV i denna prisklass och av denna kvalitet.

Permalänk
Medlem

Hmmm, ja, frågan är om Sony XH90 55" är det vettigaste jag kan hitta nu för min budget på 10 lapp. 55" är ok/bra för mig med avstånd till TVn nu men gråter väl inte om det är 60".

Permalänk
Medlem

Samsungs 55" Q700T 8K

Skrivet av AlexCooper:

Har letat i timmar efter info om denna TV i Sverige! Har Googlat o swec'at, men inget hittat. Blir tokig...

Kollade i @Laxpudding's 2019-, 2020 och 2020 BF-guider. Nada. Den finns inte ens på Samsungs egna svenska sida, men däremot på den engelska. "Kanske inte för den svenska marknaden?", tänkte jag. Men jag fick först upp ögonen för den på ElGiganten (i Sverige) ju. (Prisjakt har den, men uppgifterna stämmer inte och saknas - står t.ex. 4K som upplösning, men det är 8K vad jag förstått.) - Vad är det här för en konstig modell?

Mitt mål är att hitta en större skrivbords/underhållnings-skärm till datorn, helst 120Hz och uppåt. (Har 34" 3440x1440 60Hz nu.) Alternativ:

  • 4K - max 40 tum, pga. pixeltätheten. Finns knappt

  • 38" 3840x1600 ≥120Hz - inget på BFWeek än

  • 8K - dock inte fler tum än att jag undviker att få bodybuilder-nacke

    [Så enligt sista punkten ovan skulle t.ex. 55"-aren i inläggsrubriken möjligen bli bra. För stort? Kanske. Tar gärna skärmytan med allt som får plats där om det är användarvänligt för mig. (Nån som testat 55" eller liknande, bortsett för spel?)
    Spelar sällan, och då inget krävande. Så datorn borde kunna driva runt 8K i åtminstonde 60Hz, eller kanske en muspil i 120Hz. Men ingen aning faktiskt.]

Vad skiljer denna TV från de andra modellerna som så tydligt tas upp i guiderna?

Det är en 2020-modell, så den borde väl vara med i 2020-guiden, om än som "undercover-tv" med liknande namn?

Fullt namn:
Samsungs 55" Q700T 8K UHD QLED Smart QE55Q700TAT (2020) ElGiganten-länk

@AlexCooper - Kolla det här klippet. https://www.youtube.com/watch?v=j69GJA2GfY8&ab_channel=Stopth...

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en 55:a för spel och film för under 10K och håller på att läsa ihjäl mig :). Känns som att Sony XH90 skulle kunna var rätt. Vill gärna ha Dolby Vision och sen är det såklart najs att få stöd för 4K@120Hz. Finns det egentligen något alternativ till XH90 i prisklassen 9-11tkr med ovan nämnda krav? (vill ju helst inte betala mer än 10K men ändå ). Har Benify via jobbet och såg att de via Samsung säljer 55" Q90T för 11990kr. Mer pengar och ingen Dolby Vision men kanske mycket mycket bättre tv för film och gaming?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AlexCooper:

Vad skiljer denna TV från de andra modellerna som så tydligt tas upp i guiderna?
Samsungs 55" Q700T 8K UHD QLED Smart QE55Q700TAT (2020) ElGiganten-länk

Bra fråga – jag ska se om jag får tag på Samsungs produktchef. Q700T är ingen officiell modell som lanserats. El-gigantens ägare (Dixons) brukar smyga en "egen" modell här och där varje år. Förra året var det Q82R-modellen som kom från ingenstans.

Men detta var nytt. För datorbruk är 8K inte alls dumt. Mer kapaciteten i övrigt vore dock värt att veta mer om. Det är ju lätt att tänka att det är samma som Q70T fast med 8K-panel, men logik och beteckningar för TV är inte alltid given.

Det framgår inte ens om TV klarar bandbreddskrävande 8K-signal i någon form.

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Nu är det ångest. Vill ha en 75"-are, men är det värt 10k kr extra för att få en Sony 75XH95 istället för en 75XH90? Vill ha den till film och spelande (PS5).

Jaja, får fundera.

Hifiklubben kör fjolårets 75XG95 för 20k. Enligt många inte mycket skillnad mot årets XH95. Jag slog till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostie:

Du har lite info här. Jag uppfattar det som att det inte riktigt går att lösa. Funderar själv över om det är en dealbreaker eller inte.
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/ixhp2b/lg_cx_ga...

enligt https://www.avsforum.com/threads/2020-lg-cx%E2%80%93gx-dedica... enligt HDTvtest verkar det vara ett panel lotteri på sida 289, suck,,,, skall man vänta till nästa år så Lg får fixa själva skärmarna då det inte verkar gå att fixa helt o hållet med Mjukvara 2020.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Richfs:

Förstår inte skillnaden på LG 43UN7100 och LG43UN7300. Det står i guiden att 7100 saknar Magic remote. Men om man kollar på komplett.se t.ex. så står det att det ingår Magic remote i båda beskrivningar.

Jag utgår från den information jag fått direkt från LG själva. Snarare än alla de stackare som har som jobb att mata in produktinfo i databaser hos återförsäljarna. Det har länge varit en "tradition" att de enklaste budgetmodellerna får en traditionell fjärrkontroll men kan köpa till Magic Remote. Allt för att skära bort någon hundralapp för dem som köper på pris.

Skrivet av Richfs:

Är splittrad mellan LG 43UN7100 och Samungs Q60T. Har inte plats för större TV än 43 tum tyvärr. Antar att Samsung Q60T är en bättre TV, men är det värt 2000 kr mer tro? Kollar en del filmer/serier när det är mörkt, så då är väl Samsungs svärta och kvalité bättre. Q60T i den storleken verkar inte reas ute (ännu).. gör den det kanske det blir den.

Detta är precis vad den här guiden är till för. Samsung Q60T är enklare mellanklass och UN71 är nästan på botten av LG:s budgetutbud.

Sedan måste förstås du dra gränsen för hur du värderar dina pengar och vad som är tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Finns det någon sanning i att sport på TV blir bättre i 100/120 Hz? Är inte sändningen i bästa fall ändå i 50Hz?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bankai:

Morföräldrar letar efter ny TV. 65'' för runt 10000 kronor, någon som har några schyssta tips? De bryr sig inte jättemycket om massa häftig teknik, vill bara ha något prisvärt.

Mellanklassen för ett säkert köp utan att köpa det bästa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av addictyo:

Söker en enklare tv till ett sovrum. Storlek ska vara runt 55". Något som har ett bra tips?

Budgetklassen för en whatever-TV!