Nvidia trotsar Apple – Geforce Now tillgängligt på IOS via webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De skriver så ja. De kan rimligen inte göra något som förhindrar streaming i webläsaren.
Det besvarar emellertid inte grundfrågan.

Vad är anledningen till att de blockerar app-alternativet?
Jag ser bara en förklaring på den frågan. De vill inte ha in streamingalternativ de inte kan ta betalt för.
För det konkurrerar med deras egna speltjänst.

Lösningen de har framstår bara som småaktig nu när deras begränsning ändå kan rundas. Vilket de själva beskriver för de förstår att det inte går att hålla tätt.

Det hade enkelt kunnat blockera detta genom webbläsaren då de kontrollerar WebKit. Därmed styr Apple vilka Web api:er som finns tillgängliga, t.ex. kontrollerstöd.

Varför skulle de inte kunna ta betalt för det? De tar betalt på samma sätt som för alla andra strömningstjänster som erbjuder prenumerationer i appar.

Problemet med strömningstjänster är att gränsen mellan spel och applikationer är hårfin. Skulle de tillåta strömingstjänster för spel i App Store, så kommer nästa steg vara strömmingstjänster för appar. Tillslut kommer alla appar strömmas genom launchers, och vi har redan en launcher för strömmande appar, din webbläsare. Därmed rekommenderar Apple just dessa tjänster till webbläsaren.

Permalänk
Avstängd

Ironiskt nog kommer Apple att kanske att tjäna mer pengar på detta.

Att de blockade Gamepass/Xcloud på iOS, hade gjort att jag bestämt mig för att nästa telefon (efter 10 års frånvaro) skulle bli Android. Hade även bestämt mig för att skippa köpa ny iPad Air eller iPad Pro.

Fungerar streaming via webbläsaren på iOS, speciellt med Gamepass, så kanske jag mycket väl funderar om och istället stannar kvar hos Apple. Då blir det garanterat köp av både ny telefon och nytta iPad.

Men jag väntar nog minst ett år, då jag inte riktigt litar på att Apple inte kommer att försöka blockera eller djävlas med streaming från Microsoft, Google och Nvidia på något sätt (för att hjälpa deras partner Amazon).

Hoppas det fungerar, för även om jag verkligen ogillar Apples affärsmetoder (både Microsoft och Google är småbusar i jämförelse), så gillar jag verkligen att använda deras fantastiskt fina och välfungerande produkter. Köpte en ny AW6 för så sent som 1-2 månader sedan, och är en helt fantastiskt fin klocka som jag inte hittat någon konkurrent som är i närheten av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 91Henke91:

Nästa steg: Apple blockar alla webbläsare då de kan visa innehåll som Apple inte godkänt 🤯

Alla webbläsare i iOS bygger på Webkit (VKWebView). Så Chrome och Firefox på iOS är fortfarande Safari fast med annat skin.
Safari/iOS är lite som IE7/8/9 var - ett svart får som kräver mängder av workarounds och kompabilitetsstöd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Det hade enkelt kunnat blockera detta genom webbläsaren då de kontrollerar WebKit. Därmed styr Apple vilka Web api:er som finns tillgängliga, t.ex. kontrollerstöd.

Jaja. I teorin kan de avveckla hela iphonegrenen också. Det lär också stoppa problemet. I realiteten skulle det emellertid ta hus i helvete om de förbjöd andra webläsare än sin egen och samtidigt förbjuda streaming via sin egen app. Ja för en del tjänster iaf samtidigt som de fortsatte tillåta det för vissa andra streamingtjänster.

Skrivet av Feeku:

Varför skulle de inte kunna ta betalt för det? De tar betalt på samma sätt som för alla andra strömningstjänster som erbjuder prenumerationer i appar.

I webläsaren har apple lite svårt att ta betalt för köpen som görs. De tar inte 30% av säljpriset för det grafikkort jag köper på inet via deras webläsare. I promise.
På samma sätt lär det bli svårt att ta betalt för spelförsäljningen på steam ;).

Skrivet av Feeku:

Problemet med strömningstjänster är att gränsen mellan spel och applikationer är hårfin. Skulle de tillåta strömingstjänster för spel i App Store, så kommer nästa steg vara strömmingstjänster för appar. Tillslut kommer alla appar strömmas genom launchers, och vi har redan en launcher för strömmande appar, din webbläsare. Därmed rekommenderar Apple just dessa tjänster till webbläsaren.

Är det verkligen ett problem? Apple tillåter flera webläsare redan så precis det som uttrycks som problemet - det finns redan.
Jag har svårt att tro på det som förklaring alltså.
Däremot kan jag köpa att de inte önskar ha in strömmade alternativ av mjukvara för att de tappar då kontrollen. Och möjligheten att ta betalt för appar. Men nu öppnas ju dörren ändå för just det. Strömmade appar. Via webläsaren. Kan man göra det för spel så kan man göra det för appar.
Vilket Apple i teorin kan stoppa - men knappast i praktiken.

Apple har skyllt på säkerhetsrisker när det kom till microsofts app för streaming. Det vet vi är hittepå. Risken är att likställa med att strömma twitch eller zoom - och det går ju uppenbarligen bra.
De har också skyllt på att de kräver förhandsgranskning av materialet om det ska få strömmas. Något de inte kräver från tiktok, instagram, zoom, netflix eller spotify. Jag vill påstå att det är hittepå även här från apples håll faktiskt.
Alternativet att det blir OK om man delar upp microsofts spel i ett spel per app. Ja då går det bra att streama dem. Vad löser det för problem egentligen? Ja det klipper sönder tjänsten till något som microsoft inte vill stå för.
Men det löser verkligen inte vad apple klagat på egentligen.
Låter som hittepå även här.

Apples förhållningssätt och uttalanden framstår nämlingen som rappajalja på den här fronten. För mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobCar:

Lite sidospår.

Bara en sådan sak som att man inte kan använda deras Apple Watch med Androidtelefon. Alltså jag trodde det inte var sant första gången jag hörde det nyligen eftersom jag inte hört klagomål på detta innan. Liksom varför? Dumsnålt som satan att inte erbjuda det.

Du kan inte ens använda en äppelklocka med en ipad eller mac heller, de är tvungna att pras med en iphone... kan ha ändrats dock men så var det från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ironiskt nog kommer Apple att kanske att tjäna mer pengar på detta.

Att de blockade Gamepass/Xcloud på iOS, hade gjort att jag bestämt mig för att nästa telefon (efter 10 års frånvaro) skulle bli Android. Hade även bestämt mig för att skippa köpa ny iPad Air eller iPad Pro.

Fungerar streaming via webbläsaren på iOS, speciellt med Gamepass, så kanske jag mycket väl funderar om och istället stannar kvar hos Apple. Då blir det garanterat köp av både ny telefon och nytta iPad.

Men jag väntar nog minst ett år, då jag inte riktigt litar på att Apple inte kommer att försöka blockera eller djävlas med streaming från Microsoft, Google och Nvidia på något sätt (för att hjälpa deras partner Amazon).

Hoppas det fungerar, för även om jag verkligen ogillar Apples affärsmetoder (både Microsoft och Google är småbusar i jämförelse), så gillar jag verkligen att använda deras fantastiskt fina och välfungerande produkter. Köpte en ny AW6 för så sent som 1-2 månader sedan, och är en helt fantastiskt fin klocka som jag inte hittat någon konkurrent som är i närheten av.

Den (AW6) kommer bli svår att använda om du byter plattform

Permalänk
Medlem

Gött, fuck apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du kan inte ens använda en äppelklocka med en ipad eller mac heller, de är tvungna att pras med en iphone... kan ha ändrats dock men så var det från början

Samma fortfarande, synd att Apple "experter" inte själva vet det dock.
Mossan var inne o köpte en Apple watch, hon frågade specifikt om den fungerar med hennes ipad pro då hon inte får sin iphone fören efter några veckor.

"Ja då, det är inga problem att använda den med ipad pro så du kan testa klockan och dess funktioner osv"
Apple store experter lul.
Det var även 2 apple experter runt henne när hon sa detta och ena svarade det ovan. Den andra sa inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaja. I teorin kan de avveckla hela iphonegrenen också. Det lär också stoppa problemet. I realiteten skulle det emellertid ta hus i helvete om de förbjöd andra webläsare än sin egen och samtidigt förbjuda streaming via sin egen app. Ja för en del tjänster iaf samtidigt som de fortsatte tillåta det för vissa andra streamingtjänster.

Nu är andra webbläsare tekniskt sätt förbjudna i iOS, WebKit är den enda tillåtna motorn och alla webbläsare är därmed bara wrappers över webkit. Så ingen kan erbjuda funktionalitet utöver vad WebKit, och därmed Apple erbjuder.

Skrivet av Söderbäck:

I webläsaren har apple lite svårt att ta betalt för köpen som görs. De tar inte 30% av säljpriset för det grafikkort jag köper på inet via deras webläsare. I promise.
På samma sätt lär det bli svårt att ta betalt för spelförsäljningen på steam ;).

Trodde vi talade om blockeringen utav app alternativet? Köp genom webbläsaren omfattas inte av 30%, så om Apple var ute efter dem 30% skulle Apple inte rekommenderat webbläsaren för dessa typer av tjänster.

Skrivet av Söderbäck:

Är det verkligen ett problem? Apple tillåter flera webläsare redan så precis det som uttrycks som problemet - det finns redan.
Jag har svårt att tro på det som förklaring alltså.
Däremot kan jag köpa att de inte önskar ha in strömmade alternativ av mjukvara för att de tappar då kontrollen. Och möjligheten att ta betalt för appar. Men nu öppnas ju dörren ändå för just det. Strömmade appar. Via webläsaren. Kan man göra det för spel så kan man göra det för appar.
Vilket Apple i teorin kan stoppa - men knappast i praktiken.

Som jag nämnde tidigare så tillåter inte Apple andra webbläsare i vanlig bemärkelse. Chrome och Firefox har man eget UI, men i grunden kör WebKit/Safari.

Skrivet av Söderbäck:

Apple har skyllt på säkerhetsrisker när det kom till microsofts app för streaming. Det vet vi är hittepå. Risken är att likställa med att strömma twitch eller zoom - och det går ju uppenbarligen bra.
De har också skyllt på att de kräver förhandsgranskning av materialet om det ska få strömmas. Något de inte kräver från tiktok, instagram, zoom, netflix eller spotify. Jag vill påstå att det är hittepå även här från apples håll faktiskt.
Alternativet att det blir OK om man delar upp microsofts spel i ett spel per app. Ja då går det bra att streama dem. Vad löser det för problem egentligen? Ja det klipper sönder tjänsten till något som microsoft inte vill stå för.
Men det löser verkligen inte vad apple klagat på egentligen.
Låter som hittepå även här.

Apples förhållningssätt och uttalanden framstår nämlingen som rappajalja på den här fronten. För mig iaf.

Någonstans måste man dra gränsen, de hade likväl kunnat tillåta strömming utav spel med förbjudit strömning utav appar. Dock finns det säkert ekonomiska argument som spelar roll. Personligen vill jag gärna undvika alla former av launchers som plågar Windows. Dels för att man måste ha sjuttioelva launchers, var enda syfte är att starta spelet man egentligen är ute efter. Så jag hade helst sätt att strömmade spel fungerade precis på samma sätt som vanliga spel, dvs man installerar spelen man vi ha och spelar på utan onödiga mellanting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Perfekt tajming får mig som verkar få mitt 3080 nästa vecka (med en Geforce Now-kod). 👍

Kanske blir en GeForce later-kod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det var då det, när det inte var så stora pengar i appförsäljning. I dag har de garanterat en helt annan uppfattning eftersom deras affärsidé är att krama varje möjlig cent ur sina hängivna användare och apputvecklare. Jag skulle tro att de kommer att skylla på säkerhetsproblem när de försöker stoppa detta.

Förresten var det på grund av all uppståndelse kring deras höga avgifter smart att halvera avgiften för mindre utvecklare. De hävdar att småutvecklarna är viktigast men själva orsaken är att de förlorar minst pengar på att göra så. Alla stora appar har fortsatt höga avgifter och Apple kommer undan med svansen mellan benen utan att förlora några stora pengar. De är giriga som få.

Vi får väl kvittens på hur mycket de bryr sig snart isf. Alternativet hade alltså varit att aktivt förstöra sin egen webbläsare eller webkit. Jag tror de kan stryka denna och se det som "inte deras problem", likt andra tjänster som poppar upp på webben.

Din andra paragraf ignorerar att det finns fler "småutvecklare" än stora, så nog förlorar de kännbart med pengar alltid. Men det är förstås välavvägt mot vad de tror det kan kosta dem om staten kommer in och börjar reglera appmarknaden.

Jag lägger till ett tredje stycke då. Jag anser för övrigt bara att staten BÖR lägga sig in i detta och andra ärenden gällande Silicon Valley, och vill påpeka att det finns fler frågor som ska tas upp. Alla techbolag i USA beter sig som dom ultrakapitalistiska börsnoterade bolag dom är. Microsoft och Google säljer ditt privatliv. Apple, som inte är så pigga på just det, försöker sätta upp stadiga inkomster på andra företags innovationer in i tids ände. Men det är givet att jättarna kommer fortsätta hålla på tills lagar och regler sätter stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu består trådens värde även när du byter signatur. Och så kan man se vilken dator du hänvisar till även på mobilen.

Ah, bra idé. Tänkte inte på det.
Redigerat min post också.

Skrivet av kelthar:

Skojar du?

Innan första iPhone skulle jag vilja säga. Om inte båda grupperna som du nämner ska täckas. Annars är det ju med första iPhone.

Kanske när de slutade med sin slogan "Does more, costs less"?

Nej, jag skojar inte. Jag tycker oftast deras produkter fungerar väl och även om de kostar en del i inköp så har de generellt ett högt andrahandsvärde.

Så jag vet inte vad du råkat ut för som gör att du känner så, men jag delar inte uppfattningen. Med det inte menat att jag tycker allt Apple gör är bra; detta med att hindra strömningstjänster på deras plattform är exempelvis inget jag tycker är rimligt. Men det är lite väl mycket gnäll på Apple ibland. Målar med stora penseln och överdriver.

Saklig kritik = 👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Är det verkligen ett problem? Apple tillåter flera webläsare redan så precis det som uttrycks som problemet - det finns redan.

I praktiken har det alltid varit förbjudet med andra webbläsare på iOS. De tillåter bara sin Webkitt-baserade Safari, och alla andra webbläsare är bara skins och egna fönster runt den inbyggda webbläsaren i iOS. Därav att Firefox på iOS inte använder Firefox egna renderare och webbmotor, Gecko, som de normalt gör på alla andra system (och är mycket av det som gör Firefox till Firefox).

Skrivet av Söderbäck:

Apple har skyllt på säkerhetsrisker när det kom till microsofts app för streaming. Det vet vi är hittepå. Risken är att likställa med att strömma twitch eller zoom - och det går ju uppenbarligen bra.
De har också skyllt på att de kräver förhandsgranskning av materialet om det ska få strömmas. Något de inte kräver från tiktok, instagram, zoom, netflix eller spotify. Jag vill påstå att det är hittepå även här från apples håll faktiskt.
Alternativet att det blir OK om man delar upp microsofts spel i ett spel per app. Ja då går det bra att streama dem. Vad löser det för problem egentligen? Ja det klipper sönder tjänsten till något som microsoft inte vill stå för.
Men det löser verkligen inte vad apple klagat på egentligen.
Låter som hittepå även här.

Apples förhållningssätt och uttalanden framstår nämlingen som rappajalja på den här fronten. För mig iaf.

Håller med dig helt och hållet. Trots att jag är lite av Applefan när det gäller deras produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Den (AW6) kommer bli svår att använda om du byter plattform

Jag vet. Men tänker vänta med byte av telefon ett år till oavsett, då jag kör vidare med min nuvarande iPhone 8 ett tag till.

Hade en ganska fin och helt orepad AW4 (44 mm LTE/4G) innan, men nu med Covid19 så ville jag gärna ha funktionen som kan mäta syresättningen i blodet. Hade det inte varit för Covid19 så hade jag inte köpt en ny klocka i år oavsett (min AW4 fungerar klockrent).

Nu får jag ge Apple en chans och se hur streamingen via Safari/Webkit utvecklar sig under kommande året. Så kan jag ta beslut där efter om jag skall fortsätta med iPhone, eller gå över till Android.

AW brukar hålla rätt bra i värde, så bara att sälja då (eller ge bort till någon i familjen, som alla kör iPhone).

Men innan detta debaclet, så hade jag planerat att köpa en ny iPad Air eller Pro nu i höst, men den skippade jag och la på is tills vidare. Detta enbart pga. Apples härjande emot alla spealstreamingtjänsterna. Vill förutom min nya klocka (AW6:an) inte investera mer i Apples ekosystem så som det ser ut för närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 91Henke91:

Nästa steg: Apple blockar alla webbläsare då de kan visa innehåll som Apple inte godkänt 🤯

Skrivet av KeVVa:

Alla webbläsare i iOS bygger på Webkit (VKWebView). Så Chrome och Firefox på iOS är fortfarande Safari fast med annat skin.

Exakt, Apple har redan stängt ute alla konkurrerande webbläsare.
De "andra webbläsarna" på Ios har ju lite egna funktioner och integrationer hit och dit, men i grunden är de allihopa byggda på Apples webbläsarkomponenter, för det är det enda som tillåts på plattformen.

Så om de verkligen vill sätta stopp för detta så är det förmodligen möjligt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Alla techbolag i USA beter sig som dom ultrakapitalistiska börsnoterade bolag dom är. Microsoft och Google säljer ditt privatliv. Apple, som inte är så pigga på just det, försöker sätta upp stadiga inkomster på andra företags innovationer in i tids ände. Men det är givet att jättarna kommer fortsätta hålla på tills lagar och regler sätter stopp.

Där kom du väl ändå rätt snett när du tänkte?

Att Google lever på att sälja vår privata information till sina verkliga kunder (annonsköparna) är givet. Men Microsoft är rätt lika Apple där, och bägge lever på att främst sälja sina produkter och tjänster, och inte på reklam eller våran privata information.

De som närmast skall buntas ihop med Google är snarare företag som Facebook, och andra som ger bort sina (a)sociala tjänster utan kostnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Så jag hade helst sätt att strömmade spel fungerade precis på samma sätt som vanliga spel, dvs man installerar spelen man vi ha och spelar på utan onödiga mellanting.

Fast nu tänker du nog lite märkligt ändå; strömmande tjänster installerar inte något på din maskin du spelar på. Det är ingen kod som körs på din lokala klienten, utan spelen exekveras i molnet (på Xboxar i Microsofts serverhallar).

Jämför med Netflix eller YouTube så blir konceptet klarare.

Permalänk
Medlem

Apple är vidrigaste företaget på denna jord!

Bra där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Swift är ju specifikt för iOS. Måste finnas hur många app stores som helst där ute som tillåter diverse olika programmeringsspråk.

Nej.
https://swift.org/about/#platform-support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Apple är vidrigaste företaget på denna jord!

Bra där!

Arg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Realist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Mycket du ska tacka dem för...

Permalänk
Medlem

Smart o bra 🙂

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

För att man ska slippa utveckla i javascript. Inte för att jag gillade Objective-C mer än js, men Swift är fan vettigare. Tänk bara hur js var på den tiden.

Finns ju flera alternativ för webben idag.

Dels har JS blivit bättre i nyare versioner. I grunden är det rätt mycket en LISP med "krullparanteser", bara LISP delen ger ju massor med nördpoäng!

Har själv väldigt svårt för programspråk som inte är statiskt typade, är uppenbarligen inte ensam då Typescript skapats och ökar i popularitet. Så går ju faktiskt att ha en "vettig" upplevelse helt inom ramen för JS (TS kompileras till JS innan man kör det).

För den typen av tjänster som beskrivs här där prestanda är av yttersta vikt har vi de senaste åren fått ett viktigt tillskott i form av Webassembly (WASM).

Tänkte först på WASM som ett sätt översätta valfritt programspråk till JS, men efter att testat det och läst på mer om vad tekniken möjliggör så är det betydligt mer än så. WASM har en del extra restriktioner över JS som körts genom en JIT, rätt utnyttjade leder det till att man kan få bättre prestanda ur WASM än ren JS. Detta utnyttjas redan idag om man använder Rust eller C++ och kompilerar till WASM, blir inte fullt lika snabbt som "native" men man är ofta ~90 % av native-hastighet.

D.v.s. WASM kan mycket väl göra det full möjligt att köra även de mest krävande applikationerna direkt i webbläsaren (på back-end jobbar man på en hel Kubernetes-stack som är WASM-baserad, med den har man helt abstraherat bort CPU-arkitektur för servers!). Och man kan utveckla i alla språk som kan spotta ur sig WASM, vilket innefattar allt som har en front-end till LLVM. D.v.s. Rust, C, C++, Swift, Fortran, m.fl.

Rust är det språk som har mest moget WASM stöd för tillfället. Så vill man testa på är det nog bäst att börja där.

Och Swift är inte bara "vettigt", det lilla jag sett så här långt (planerar lösa årets Advent of Code i Swift) så är det ett riktigt väldesignat språk. Största problemet verkar vara att man fram till något år sedan ändrade rätt friskt i språket, så om man ska lära sig det får man kolla datum:et på det man läser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns ju flera alternativ för webben idag.

WebAssembly är ganska nytt, fanns inte när iPhone kom. Rust kom inte förrän 3 år senare. O.s.v. Så det är därför appar finns och allting inte finns i en webbläsare.

Man kan göra roliga saker med js för att inget är statiskt typat, men det väger inte upp alla problem enligt mig. Verkar vara många som tycker det är okej, men jag är nog för oldschool för att acceptera det, även om jag utvecklar saker i det varje månad. Coffee och TypeScript är definitivt en förbättring, men det är ändå vad det är.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

WebAssembly är ganska nytt, fanns inte när iPhone kom. Rust kom inte förrän 3 år senare. O.s.v. Så det är därför appar finns och allting inte finns i en webbläsare.

Man kan göra roliga saker med js för att inget är statiskt typat, men det väger inte upp alla problem enligt mig. Verkar vara många som tycker det är okej, men jag är nog för oldschool för att acceptera det, även om jag utvecklar saker i det varje månad. Coffee och TypeScript är definitivt en förbättring, men det är ändå vad det är.

Är helt med att WASM är nytt, hade inte ägnat det speciellt mycket tanke innan vi började kika på hur det kan användas inom embedded på jobbet.

Poängen var primärt: idag är WASM absolut en teknik som möjliggör att köra latens/prestandakritiska applikationer direkt i webbläsaren. Är ju ett gyllne tillfälle för de som tillverkar appar att komma ur Apples och Googles "vi tar 30 % på varje köp" grepp.

Som extra bonus för oss som knackar kod är WASM något som gör det möjligt att skriva apparna i annat än JavaScript eller något som kan konverteras till JS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Nu är andra webbläsare tekniskt sätt förbjudna i iOS, WebKit är den enda tillåtna motorn och alla webbläsare är därmed bara wrappers över webkit. Så ingen kan erbjuda funktionalitet utöver vad WebKit, och därmed Apple erbjuder.

Trodde vi talade om blockeringen utav app alternativet? Köp genom webbläsaren omfattas inte av 30%, så om Apple var ute efter dem 30% skulle Apple inte rekommenderat webbläsaren för dessa typer av tjänster.

Som jag nämnde tidigare så tillåter inte Apple andra webbläsare i vanlig bemärkelse. Chrome och Firefox har man eget UI, men i grunden kör WebKit/Safari.

Någonstans måste man dra gränsen, de hade likväl kunnat tillåta strömming utav spel med förbjudit strömning utav appar. Dock finns det säkert ekonomiska argument som spelar roll. Personligen vill jag gärna undvika alla former av launchers som plågar Windows. Dels för att man måste ha sjuttioelva launchers, var enda syfte är att starta spelet man egentligen är ute efter. Så jag hade helst sätt att strömmade spel fungerade precis på samma sätt som vanliga spel, dvs man installerar spelen man vi ha och spelar på utan onödiga mellanting.

Man kan väl säga såhär då.
Apple måste inte dra gränsen för strömmad mjukvara - egentligen.
Men givetvis är det ekonomiska intressen som gör att de ändå vill begränsa det här. Vi tänker säkerligen ganska lika här.

Och det är väl också svaret på din fråga ovan. Alltså att apple har lite svårare att ta betalt för strömmade appar. Eller? Jag upplever det som att det är möjligheten att ta betalt för produkten som de bekymrar sig över här iaf.

Jag har all respekt för att du inte gillar launcher-upplägg. I get it.

Frågan här handlade väl emellertid mer om huruvida man kan lita på vad apple påstår när det kommer till varför de förbjuder exempelvis microsofts strömmade spel i appform.
Avsäkerhetsskäl liksom? Nope. Det stämmer inte. Varför skulle det hjälpa att dela upp spelen i en strömningstjänst per app i så fall? De svaren är hittepå och inte riktigt tillförlitliga.
Så när apple säger att de gärna släpper in streamade appar via webläsaren så undrar jag lite vad anledningen egentligen är.

Om strömmad mjukvara är problematiskt för dem - varför är strömmad mjukvara inte problematiskt via webläsaren på samma plattform?
Jag vet inte - men jag gissar på att det är precis samma monetära problem för dem. Egentligen.
Men de vågar inte riktigt göra den typen av innehållsbegränsningar i webläsaren som de vågar göra i sin appbutik.
Folk sväljer lättare appbutiksbegränsningar än webläsarbegränsningar. Tror jag iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga såhär då.
Apple måste inte dra gränsen för strömmad mjukvara - egentligen.
Men givetvis är det ekonomiska intressen som gör att de ändå vill begränsa det här. Vi tänker säkerligen ganska lika här.

Och det är väl också svaret på din fråga ovan. Alltså att apple har lite svårare att ta betalt för strömmade appar. Eller? Jag upplever det som att det är möjligheten att ta betalt för produkten som de bekymrar sig över här iaf.

Jag har all respekt för att du inte gillar launcher-upplägg. I get it.

Frågan här handlade väl emellertid mer om huruvida man kan lita på vad apple påstår när det kommer till varför de förbjuder exempelvis microsofts strömmade spel i appform.
Avsäkerhetsskäl liksom? Nope. Det stämmer inte. Varför skulle det hjälpa att dela upp spelen i en strömningstjänst per app i så fall? De svaren är hittepå och inte riktigt tillförlitliga.
Så när apple säger att de gärna släpper in streamade appar via webläsaren så undrar jag lite vad anledningen egentligen är.

Om strömmad mjukvara är problematiskt för dem - varför är strömmad mjukvara inte problematiskt via webläsaren på samma plattform?
Jag vet inte - men jag gissar på att det är precis samma monetära problem för dem. Egentligen.
Men de vågar inte riktigt göra den typen av innehållsbegränsningar i webläsaren som de vågar göra i sin appbutik.
Folk sväljer lättare appbutiksbegränsningar än webläsarbegränsningar. Tror jag iaf.

Bra sammanfattning och analys av läget. Instämmer mycket i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är helt med att WASM är nytt, hade inte ägnat det speciellt mycket tanke innan vi började kika på hur det kan användas inom embedded på jobbet.

Poängen var primärt: idag är WASM absolut en teknik som möjliggör att köra latens/prestandakritiska applikationer direkt i webbläsaren. Är ju ett gyllne tillfälle för de som tillverkar appar att komma ur Apples och Googles "vi tar 30 % på varje köp" grepp.

Som extra bonus för oss som knackar kod är WASM något som gör det möjligt att skriva apparna i annat än JavaScript eller något som kan konverteras till JS.

Du har rätt att det skulle kunna vara ett utmärkt substitut för appar. Det är lite som Microsofts ActiveX eller Java Applets, men i stället för att det framkallar kräkningar så ser man ett glittrande hopp på horisonten.

Har kollat på det i kontexten av vanliga websiter och visst är det kul att slippa JS och att man kan göra all kod i det språk som man gör backend i, men att ladda ner en blobb av kod tar idag helt enkelt för lång tid. Tiden till att sidan är färdigrenderad och responsiv är för lång, men jag hade varit överlycklig om upplevelsen hade varit lika bra. Då hade många "backendare" även kunnat göra en del i frontend och det hade lättat lite på trycket där jag jobbar och fått arbetsstyrkan mer dynamisk. Just nu är det bara vissa som klarar av att göra det. Förr i tiden var alla "fullstackare" och gjorde som än krävdes. Nuförtiden så är det för det mesta uppdelat i två läger. Det är inte alla som vill lära sig ALLT längre.