Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Jag fick precis återkoppling och dom kunde inte göra något åt mig. Jag tackade vänligen och avslutade mitt abonnemang.

Permalänk
Medlem

Känns ju från det man kan läsa här att Bahnhof har ett lotteri gällande matcha eller inte.

För min del har jag nu fått mailbekräftelse på priset, 299:- 12 månader bindningstid och ingen startavgift.

/M

Permalänk
Medlem

OK. Summering:

Bahnhof erbjuder mig (befintlig kund sedan X år tillbaka) 250/250 i 12 mån för 299 kr/mån. Bindningstiden löper ut 2021-11-24.
Ingen startavgift krävs, den är redan betald sedan flera år tillbaka. Kundspecifikationen jag mottog vid beställningen i förmiddags inkluderar startavgiften jag betalde tidigare, kunde absolut ha gjorts tydligare i och med att den skickades ut i samband med nya avtalet.

Hoppas Bahnhof tar lärdom av det här och förbättrar sina processer. Allvarligt att se så många olika svar från en etablerad leverantör på marknaden.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Det är desvärre en avgift för att man "byter" avtal.
Poängterade det i telefonen att jag har ju er sen tidigare, och har ändrat hastigheter utan problem men nu skulle ni ha 400kr för samma sak.
Men icke, 400kr i avgift pga man gör ett nytt avtal med bidningstid.

Fast det stämmer inte enligt det mejl jag fick av Bahnhof.

Skrivet av Bahnhofskundtjänst:

Hej igen!
Detta är ju startavgiften som vi tog ut vid starten för din tjänst.

Så denna summan har du redan betalt.

Med vänlig hälsning,
Andreas E

Kundtjänst Bahnhof

Möjligt att det isf skulle röra sig om att man byter hastighet (det gjordes ej i mitt fall) och att de då försöker ta ut en startavgift. Men det låter lika horribelt faktiskt. Hänvisa till Andreas E angående startavgiften, har den redan betalats (befintlig kund) så bör ni inte behöva betala den igen.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Fast det stämmer inte enligt det mejl jag fick av Bahnhof.

Möjligt att det isf skulle röra sig om att man byter hastighet (det gjordes ej i mitt fall) och att de då försöker ta ut en startavgift. Men det låter lika horribelt faktiskt. Hänvisa till Andreas E angående startavgiften, har den redan betalats (befintlig kund) så bör ni inte behöva betala den igen.

va fan
nu jäflar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Pratade med Bahnhof i morse, någon på kundtjänst. Sa att jag hade fått ett erbjudande från Telia/Telenor på bredband 500/500 för 299kr/mån i 12 månader och frågade om det var något de kunde matcha.

Personen bad mig vänta lite och sa att det gick att matcha Telias erbjudande, 500/500 för 299kr/mån med 12 månaders bindningstid och en engångsavgift på 399:-. Efter den perioden så blir priset 699kr/mån (vanligtvis kostar 500/500 med Bahnhof 529kr/mån på min adress). Ifrågasatte engångsavgiften men fick svaret att de bara matchade Telia. Sa nej tack och jag skulle kolla med andra leverantörer.

Ringde nån timme senare och sa att jag vill säga upp bredband för att jag fått ett bättre erbjudande. När jag väl pratade med uppsägningsavdelningen så frågade han vad det var för erbjudande jag fått, jag sa Telenors 500/500 för 299kr/mån i 12 månader.
Han frågade mig om jag kunde tänka mig att stanna hos Bahnhof om dem matchade erbjudandet, svarade ja. Fick 500/500 för 299kr/mån i 12 månader, ingen engångsavgift, vanligt pris när 12 månader tar slut (529kr/mån).

Bredbandet var aktiverat 15 min senare.

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av lotto här egentligen? Sa precis upp mitt. Min kontaktperson sa absolut inget för att försöka få en att vara kvar. Frågade om varför jag ville säga upp förklarade och fick ett "aha ok".

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Fick ingen prismatchning jag. Varit kund sedan maj, annan leverantör innan.

De sa att de inte kunde matcha priset där jag bodde?

Har för övrigt Utsikt öppen fiber Mjölby.

Skall man försöka igen? Frågade om både 250 & 500, det ända de kunde göra var att sänka min 100mbit med 30kr eller något

Visa signatur

Fractal Design Define R6 | Asus ROG Strix B450-F Gaming | Ryzen 5 2600x | Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Geforce RTX 3060 ti | OCZ 750w 80 Plus | OCZ Agility 3 -WD Green 1TB | AOC 24" 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av annamattias:

Skall man försöka igen? Frågade om både 250 & 500, det ända de kunde göra var att sänka min 100mbit med 30kr eller något

Varför krusa...?
Bevisligen kör Bahnhof ngn slumptalsgenerator och nekar/jakar om prismatchning helt godtyckligt utan någon som helst konsekvens.
Nej, bojkotta skiten - det finns ju fler aktörer med bättre erbjudande!

Som ngn skrev ovan, de lär sig förhoppningsvis en läxa med alla uppsägningar och ser över sina rutiner (eller bristen på kanske).

Permalänk
Medlem

Fick precis mejl att de inte kunda matcha för mig för att jag tog det förra året. Men nu har jag redan beställt av Telenor så whatever. Tråkigt, ändå varit nöjd med Bahnhof de senaste 5 åren eller vad det nu är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fick precis mejl att de inte kunda matcha för mig för att jag tog det förra året. Men nu har jag redan beställt av Telenor så whatever. Tråkigt, ändå varit nöjd med Bahnhof de senaste 5 åren eller vad det nu är.

Tråkigt!

Jag kan som förtydligande säga att jag haft BF 2019 erbjudandet men fick i år också. Verkar som sagt inte vara ett konsekvent beteende från Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Verkar sannerligen vara slumpmässigt detta. Mitt scenario:

* Boende i Linköping, Utsikt Bredband som leverantör
* Ringer Bahnhof Kundtjänst igår. Väljer alternativ "4" (Övriga ärenden). Väntar 30min i telefonkö och ger sedan upp.
* Ringer Bahnhof Kundtjänst imorse. Väljer alternativ "1" (Beställning). Kommer fram på 5 minuter.
* Säger att jag vill diskutera uppsägning av tjänst - blir kopplad till ny avdelning.
* Säger till personen att jag fått ett bättre erbjudande som jag är sugen att hoppa på om inte Bahnhof på något sätt kan kontra detta. Blir erbjuden samma erbjudande (500/500, 299:-/mån, 12 mån bindningstid) men även 399:- engångsavgift vilket kändes surt.

Bekräftelsen nedan:

Permalänk
Medlem

Har idag Bahnhof 250/250 för 499, ringde dem och fick 500/500 för 299 utan krusiduller.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ringer telia
"hej jag vill gärna förlänga mitt bredband ett år om jag kan få det till priset 299:- i månaden" (Bredband 500)
-Nej det går tyvärr inte att göra föräns närmare slutet på din avtalstid som är närmare januari, som det ser ut här kan jag inte ge dig något annat än fullpris 699:- per månad
-ok då måste jag tyvärr säga upp mitt bredband (Blir kopplad till uppsägning)
-Hej Felix på telia här, du ville ha hjälp med en uppsägning ?
-Nej jag ville egentligen förlänga mitt bredband med er ett år
-Men det ska vi väll kunna lösa

20 sekunder senare har jag en bekräftelse i min mail, 299:- månaden för 500/100 t.om 1:a Januari 2022.

Känns som det finns alltid någon annan som kan fixa det man ber om på telia

Permalänk
Medlem

Har precis fått Öppen Fiber och ska beställa abonnemang. Tänkte på Bahnhof i förstahand, men de har ju inte fått jättebra omdömen på senaste... organisationen verkar ju vara sådär. Supporten verkar inte vara någon höjdare och priserna är ju inte fantastiska.
Visst står de upp för viktiga principer, men frågan är hur mycket det är värt.

Just nu lutar det åt Telenor vilket känns bekvämast och mest prisvärt. Ingen startavgift på 399kr och ingen bindningstid.

Hur tycker ni att jag borde resonera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naikon:

Har precis fått Öppen Fiber och ska beställa abonnemang. Tänkte på Bahnhof i förstahand, men de har ju inte fått jättebra omdömen på senaste... organisationen verkar ju vara sådär. Supporten verkar inte vara någon höjdare och priserna är ju inte fantastiska.
Visst står de upp för viktiga principer, men frågan är hur mycket det är värt.

Just nu lutar det åt Telenor vilket känns bekvämast och mest prisvärt. Ingen startavgift på 399kr och ingen bindningstid.

Hur tycker ni att jag borde resonera?

Man ska inte lägga för stor vikt vid vad folk säger om kundtjänsten tycker jag. Alla är ju missnöjda med supporten hos sin leverantör liksom. Min upplevelse är att supporten på Bahnhof generellt är bättre än Comhem och Telia som jag också har haft. Ingen superskillnad men flera gånger med Bahnhof så har de liksom fattat att man redan gjort felsökning och att de inte behöver följa sitt "manus" för support med "turning it off and on again" och allt sånt man redan testat och så. Inte varje gång dock. Men exempelvis Comhem är ju tvärtom, det spelar ingen roll om du säger att du har testat saker, du måste testa det igen med dom i luren typ och ofta slutar det med "det kan ta ett dygn att slå igenom så ring tillbaka imorgon igen om det inte funkar", yeah right.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Har precis fått Öppen Fiber och ska beställa abonnemang. Tänkte på Bahnhof i förstahand, men de har ju inte fått jättebra omdömen på senaste... organisationen verkar ju vara sådär. Supporten verkar inte vara någon höjdare och priserna är ju inte fantastiska.
Visst står de upp för viktiga principer, men frågan är hur mycket det är värt.

Just nu lutar det åt Telenor vilket känns bekvämast och mest prisvärt. Ingen startavgift på 399kr och ingen bindningstid.

Hur tycker ni att jag borde resonera?

Jag har kört Bahnhof sedan vi drog in fiber typ 2015. Inte haft några bekymmer alls. Så beror nog på om man har otur eller inte.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man ska inte lägga för stor vikt vid vad folk säger om kundtjänsten tycker jag. Alla är ju missnöjda med supporten hos sin leverantör liksom. Min upplevelse är att supporten på Bahnhof generellt är bättre än Comhem och Telia som jag också har haft. Ingen superskillnad men flera gånger med Bahnhof så har de liksom fattat att man redan gjort felsökning och att de inte behöver följa sitt "manus" för support med "turning it off and on again" och allt sånt man redan testat och så. Inte varje gång dock. Men exempelvis Comhem är ju tvärtom, det spelar ingen roll om du säger att du har testat saker, du måste testa det igen med dom i luren typ och ofta slutar det med "det kan ta ett dygn att slå igenom så ring tillbaka imorgon igen om det inte funkar", yeah right.

Skrivet av inquam:

Jag har kört Bahnhof sedan vi drog in fiber typ 2015. Inte haft några bekymmer alls. Så beror nog på om man har otur eller inte.

Menade inte att deras tjänst i sig är dålig eller instabil. Jag är bara nyfiken på varför alla här är så inriktade på ha Bahnhof som ISP (ingen sarkastiskt, bara genuint nyfiken). Om det just är för deras integritetspolicy eller om det finns något annat bakomliggande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naikon:

Menade inte att deras tjänst i sig är dålig eller instabil. Jag är bara nyfiken på varför alla här är så inriktade på ha Bahnhof som ISP (ingen sarkastiskt, bara genuint nyfiken). Om det just är för deras integritetspolicy eller om det finns något annat bakomliggande.

Jo, de står upp för sina kunders integritet. Det var största anledningen till att jag valde dem för ett antal år sedan och är anledningen till att jag inte har bytt. Integrity VPN var också en fördel, som jag har men inte har använt mer än någon gång för jag har inte riktigt känt behovet (mina piratdagar är nästintill över).

Nu fick jag svar att de matchar Telias erbjudande på 250/250 för 299 i alla fall. Men med startavgift på 399 och efter 12 månader går det över till 499 vilket är högre än vad de tar för 250 i vanliga fall här, men dock aningen mindre än Telias 509. Det spelar mindre roll då det lär finnas fler erbjudanden då, eller så går jag ner till 100/100 igen.

Permalänk
Medlem

Hade samma erfarenhet som många andra med Telia. Igår försökte jag höra med chatten, nu ringde jag upp och valde uppsägning, pratade med en trevlig kundmottagare och förklarade att jag var intresserad av att binda upp mitt ett år till. Var inga konstigheter trots att mitt nuvarande abb är bundet till mars 21. Tack för en informativ tråd. Blir väl samma förfarande nästa år antar jag.

EDIT: bf deal andra året i rad nu

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Antar att ni som lyckades binda upp er på dealen idag inte hade samma deal förra året? Nån som lyckats med dubbeldeal?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Har precis fått Öppen Fiber och ska beställa abonnemang. Tänkte på Bahnhof i förstahand, men de har ju inte fått jättebra omdömen på senaste... organisationen verkar ju vara sådär. Supporten verkar inte vara någon höjdare och priserna är ju inte fantastiska.
Visst står de upp för viktiga principer, men frågan är hur mycket det är värt.

Just nu lutar det åt Telenor vilket känns bekvämast och mest prisvärt. Ingen startavgift på 399kr och ingen bindningstid.

Hur tycker ni att jag borde resonera?

Personligen så brukar jag alltid rekommendera Bahnhof. Gäller främst för deras principer gällande ge ut information om deras kunder eller ej. Sen så har vi haft Bahnhof sedan 2005, hade en liten break när vi flyttade till villa som inte hade fiber, men så fort vi fick Öppen Fiber installerat så var det ingen tvekan om att hoppa tillbaka till Bahnhof.

Folk må klaga på supporten, men i ärlighetens namn har jag nog aldrig behövt kontakta supporten mer än i frågor som prismatch. För t.om. om nätet (vilket händer sällan) är nere, så kollar jag bara upp deras driftinfo och skippar kontakta dem för att det är alltid något större än bara mitt egna nätverk som strular.

Finns billigare, finns dyrare. Finns företag med sämre support men även företag med bättre support. Men för min del är det integritetsfrågan som jag gillar med Bahnhof. O så få fixade dem snabbt så att jag fick en publik IP-adress så jag kunde komma åt min NAS utifrån

/M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo, de står upp för sina kunders integritet. Det var största anledningen till att jag valde dem för ett antal år sedan och är anledningen till att jag inte har bytt. Integrity VPN var också en fördel, som jag har men inte har använt mer än någon gång för jag har inte riktigt känt behovet (mina piratdagar är nästintill över).

Nu fick jag svar att de matchar Telias erbjudande på 250/250 för 299 i alla fall. Men med startavgift på 399 och efter 12 månader går det över till 499 vilket är högre än vad de tar för 250 i vanliga fall här, men dock aningen mindre än Telias 509. Det spelar mindre roll då det lär finnas fler erbjudanden då, eller så går jag ner till 100/100 igen.

Fick nu ett mail till som gör saken lite mer komplicerad:

Skrivet av Bahnhof kl. 16:06:

Jag fick höra av en kollega att du varit i kontakt med oss och undrat om vi har möjlighet att matcha Telias "Black Friday" kampanj som dom kör just nu. Detta är inget vi har möjlighet att matcha tyvärr.

Skrivet av Bahnhof kl. 14:58:

Jag har dubbelkollat detta och vi kan matcha 250/250 erbjudandet från Telia.

299 kr/mån i 12 månader, 12 månaders bindningstid

Engångsavgift på 399 SEK.
​​​​​​
Efter denna period så kostar det 499 kr/mån och avtalet fortlöper utan bindningstid och en månads uppsägningstid.

Svara på detta mejl, ring oss på 010-510 00 00 eller chatta med oss på Mina sidor för att bekräfta hur du vill göra med din tjänst.

Hmm, jag svarade på det första mailet att jag gärna körde på med det men jag vet inte hur jag ska tänka kring det andra riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Antar att ni som lyckades binda upp er på dealen idag inte hade samma deal förra året? Nån som lyckats med dubbeldeal?

Dubbeldeal på Telia 😎

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av bahnhof:

Jag fick höra av en kollega att du varit i kontakt med oss och undrat om vi har möjlighet att matcha Telias "Black Friday" kampanj som dom kör just nu. Detta är inget vi har möjlighet att matcha tyvärr.

Fick nyss samma mail från dem. Hade dealen förra året, men verkar ju mer vara lotto om man får eller inte. Om de drar iväg det här mailet till alla nu så kanske de satt ned foten och avböjer allt hädanefter? Vem vet.

Permalänk
Medlem

Fick svar av Bahnhof på mailen nu, kontaktade dem med ev uppsägning och sa att jag funderade på att byta till Telia, då skulle de höra av sig senare:
"Hej xxxxx,
Jag fick höra av en kollega att du varit i kontakt med oss och undrat om vi har möjlighet att matcha Telias "Black Friday" kampanj som dom kör just nu. Detta är inget vi har möjlighet att matcha tyvärr.
Du kan besvara detta mejl om du har frågor eller funderingar så hanterar vi det därifrån.
Med vänliga hälsningar
Oscar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fremar:

Fick svar av Bahnhof på mailen nu, kontaktade dem med ev uppsägning och sa att jag funderade på att byta till Telia, då skulle de höra av sig senare:
"Hej xxxxx,
Jag fick höra av en kollega att du varit i kontakt med oss och undrat om vi har möjlighet att matcha Telias "Black Friday" kampanj som dom kör just nu. Detta är inget vi har möjlighet att matcha tyvärr.
Du kan besvara detta mejl om du har frågor eller funderingar så hanterar vi det därifrån.
Med vänliga hälsningar
Oscar"

Jag fick exakt samma svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fremar:

Fick svar av Bahnhof på mailen nu, kontaktade dem med ev uppsägning och sa att jag funderade på att byta till Telia, då skulle de höra av sig senare:
"Hej xxxxx,
Jag fick höra av en kollega att du varit i kontakt med oss och undrat om vi har möjlighet att matcha Telias "Black Friday" kampanj som dom kör just nu. Detta är inget vi har möjlighet att matcha tyvärr.
Du kan besvara detta mejl om du har frågor eller funderingar så hanterar vi det därifrån.
Med vänliga hälsningar
Oscar"

Precis det svaret jag också fick nyss. Verkar som om Oscar drog iväg ett gruppmail där :). Ska höra av mig till dem på fredag och försöka igen. Förra året var det inte några som helst problem att matcha ett erbjudande från en annan operatör. Man vill ju helst inte behöva byta...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | 3700X | 2080Ti | 32GB DDR4 | 2TB NVMe
ARCTIS PRO + GAMEDAC | RIVAL 650 | APEX M750 | 2 x PG279Q | PG32UQ | Valve Index

Permalänk
Avstängd

Frågan är ju om det andra mailet invaliderar det första, med ett erbjudande som jag redan svarat på. Jag har inte fått någon bekräftelse i alla fall och inget är ändrat på Mina sidor.

Permalänk

Lyckades prismatcha med bahnhof efter 50min kötid utan några krussiduller, han jag pratade med visste nog redan vad det handlade om fick jag känslan av.. bytte nyligen från 100/100 till 250/250 för 409kr/mån då skulle jag också betala en avgift på 299 för "flytt"(som det visade sig nu att de inte hade fakturerat ändå?). jaja tänkte jag och gick med på premisserna utan vidare tanke. Men lyckades nu byta till 500/500 för 299/mån med bindingstid 12mån med en startavgift på 399. Jag är nöjd!