Prisvärd skärm till Mac mini M1
Sitter och spanar efter prisvärda datorskärmar till en Mac mini M1, men det finns så mycket att välja bland så tar gärna emot tips och råd. Budget max 5000 kr, men ju billigare desto bättre.
Mina kriterier är:
4K-upplösning
Runt 27 tum
Matt IPS-panel (ej OLED)
Färgkorrekt
Höj- och sänkbar fot
Lättåtkomliga kontakter (slippa pilla underifrån)
Det sista kriteriet är lite speciellt och kanske kan jag tumma på det, men helst inte. Upplever det som onödigt besvärligt att behöva koppla in saker underifrån.
Främst kikat på LG 27UL650, är det en vettig skärm eller har ni andra förslag? Den ser annars ut att uppfylla alla mina kriterier.
sRGB vs. DCI-P3
Något jag funderar på är det här med sRGB och DCI-P3. Skärmen ska användas för redigera bilder och videor (amatör, ej professionellt) och ska visas/spelas upp på andra skärmar. Hittills tänkt att det är så nära 100% sRGB som gäller, men efter läst mer om DCI-P3 kanske det är bättre/ny standard?

LG-skärmen specificerar inte DCI-P3 men det finns andra skärmar som gör. Exempelvis Acer CB282K med 90% DCI-P3, dock utan samma lättåtkomliga kontakter. Sen finns det fler alternativ om jag kan tänka mig att gå ner i upplösning och storlek t.ex. Dell UltraSharp U2520D med 99% sRGB och 95% DCI-P3.
Hur ska jag tänka här? LG UltraFine 4K finns ju också men den är dyr och jag är osäker hur bra den är med andra OS. Oklart om jag nånsin kommer att koppla in något annat än en Mac mini men jag vill väl ändå ha möjligheten. Dessutom i minsta storleken.