Permalänk
Medlem

Avbruten flash bios

Har nyss köpt MSI MPG B550 Gaming Plus och skulle uppdatera BIOS för att min Ryzen-processor skulle kunna köras.

Detta gjorde jag med hjälp av USB och Flash Back-funktionen. Jag hade inget annat än nätaggregatet inkopplat.

Efter ett par minuter noterade jag att nätaggregatets fläkt inte snurrade och när jag tittade närmare på det dog nätaggregatet, sannolikt på grund av lös kabel.

Det kan vara så att uppdateringen av BIOS han gå klart, men jag är osäker. Vad jag förstår är sannolikt moderkortet trasigt om uppdateringen avbröts. För att kontrollera det måste jag rimligtvis starta upp datorn. Finns det någon risk att andra saker går sönder på grund av ett trasigt moderkort? Exempelvis processorn eller minnen mm.

Finns det något annat jag bör göra för att se om den gick sönder?

Jag gjorde en ny BIOS-uppdatering som en form av krishantering, men jag vet inte om det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem

Nog rätt lugnt om du följde moderkorts manualen när du bios flashade andra gången, vanligtvis ska en led sluta lysa när det är klart. Har svårt att tro att något skulle tagit eller kommer ta skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Nog rätt lugnt om du följde moderkorts manualen när du bios flashade andra gången, vanligtvis ska en led sluta lysa när det är klart. Har svårt att tro att något skulle tagit eller kommer ta skada.

Ja, jag gjorde om hela proceduren igen och led-lampan blinkade fram tills installationen var klar och den slocknade.

Men vad är worst-case scenario? Finns det risk att ett trasigt moderkort förstör mina andra delar? I så fall köper jag ju hellre nytt för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Ja, jag gjorde om hela proceduren igen och led-lampan blinkade fram tills installationen var klar och den slocknade.

Men vad är worst-case scenario? Finns det risk att ett trasigt moderkort förstör mina andra delar? I så fall köper jag ju hellre nytt för säkerhets skull.

Beror ju på vilket sätt moderkortet är trasigt på.
Ett trasigt BIOS gör att datorn inte kan starta, men att det skulle orsaka skador på andra komponenter är ytterst osannolikt.

Permalänk
Medlem

Har nu monterat ihop hela datorn och den fungerar felfritt så vitt jag kan se. Fantastiskt. Ska kolla lite närmare på att allt lirar imorgon men förutsättningarna är bra nu.

Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurvan:

Har nu monterat ihop hela datorn och den fungerar felfritt så vitt jag kan se. Fantastiskt. Ska kolla lite närmare på att allt lirar imorgon men förutsättningarna är bra nu.

Stort tack för hjälpen!

Du behöver inte oroa dig, när du flashade för andra gången så skrevs den avbrutna flashningen över.

Vissa moderkort brickas om de avbryts i sin flashning, men inte ens då hade det varit hopplöst för dig, även om det hade inneburit ett inköp och en stunds jobb.

https://www.youtube.com/watch?v=YFZlRyxuIV8

Ditt moderkort brickades uppenbarligen inte, så den verkar ha någon typ av flashback eller skydd mot det.

/Lifooz