Permalänk

Nybygge - fungerade fram tills omstart

Hej vänner,

Allt fungerade fram till jag startade om datorn - då slutade datorn skicka signal till monitorn
Jag har precis byggt min första dator helt från scratch.

PSU: RM750x V2
CPU: Intel i5-10400F
GPU: MSI RTX 3080 Gaming X Trio
MoBo: Gigabyte Z490m Gaming X
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance

Jag satte igång min dator och allt fungerade precis som vanligt.
Körde en userbenchmark och allt såg frid och fröjd ut.

Tänkte att jag skulle köra XMP på ram-minnet och gjorde en omstart. Direkt efter omstart, innan jag ens hann sätta på XMP-profile, slutade datorn skicka signal till monitorn.

Jag har testat följande:
- Testat olika kablar
- Installera om GPU
- Installera om cmos batteri
- Dra ut PSUkabeln och hålla inne startknappen
- Dra ut monitorns PSUkabel och hålle inne startknappen
- Numlock fungerar (problemet är signalen från dator till monitor)
- Starta i safe mode (F1)
- Testat ett ram-minne i två olika slots. Testat båda mina ram-minnen på samma sätt.

Det enda som inte är nytt är min m.2 nvme SSD.
Där finns windows installerat sedan tidigare.

Kan det finnas drivrutiner på SSD som påverkar? tidigare använde jag Gigabyte Z390 med i5-9400f istället för Gigabyte Z390 X Gaming i5-10400f - kan det vara något där?

Vad hade ni gjort i min situation?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har moderkortet en videoutgång? och den försöker köra bild ut där trots att CPU inte har egen grafikkrets?
Pröva clear cmos https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_z490m...

Har du uppdaterat EFI sen innan? Det är ett måste enl. Gigabyte

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Har moderkortet en videoutgång? och den försöker köra bild ut där trots att CPU inte har egen grafikkrets?
Pröva clear cmos https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_z490m...

Har du uppdaterat EFI sen innan? Det är ett måste enl. Gigabyte

Du får ursäkta mig, mina datorkunskaper är väldigt begränsade så jag ska försöka svara så gott jag kan.
Jag har endast hdmi kopplat mot grafikkortet.

Clear cmos, där jag tar ut batteriet och återför det har jag också gjort.

Jag har inte uppdaterat EFI, men det känns konstigt att datorn skulle gå igång för att sedan helt lägga av.

Får kolla hur jag får in uppdateringen i en usb. Man ska tydligen kunna uppdatera utan monitor och endast ett usb.

Permalänk

När du pratar om cmos-batteriet. Viktigt att batteriet är urkopplat absolut minst 10sekunder, om manualen skulle nämna att en jumper ska omplaceras ska även detta göras men batteriet ska vara tillräckligt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

När du pratar om cmos-batteriet. Viktigt att batteriet är urkopplat absolut minst 10sekunder, om manualen skulle nämna att en jumper ska omplaceras ska även detta göras men batteriet ska vara tillräckligt.

Det hände en grej precis!
Jag ominstallerade nvme ssd och datorn gick igång och gav signal till skärmen.

Jag uppdaterade därefter bios i windowsmiljön och i samband med det skedde en omstart. Nu är verkar datorn ha samma problem igen.

Kan det vara något med ssd’n?

Edit: jag stängde av PSUn då datorn inte reagerade på strömknappen.

Nu startar inte datorn längre.

Försöker starta om datorn nu för att den har slutat ge signal i samband med uppdateringen, men den reagerar inte på strömknappen.

Permalänk

Tog ut batteriet, testade med jumpern också.
Väntade i 30 min

Kopplade på allt och försökte sätta igång, men datorn reagerar inte alls.

Är det nu jag ska lägga mig i fosterställning i hörnet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ominstallerade SSD? Monterade om eller?`

Uppdatera EFI och kör en clear cmos igen enl. manual.
Uppdatering i Windows brukar undvikas pga problem som kan uppstå, den var troligen inte klar

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ominstallerade SSD? Monterade om eller?`

Uppdatera EFI och kör en clear cmos igen enl. manual.
Uppdatering i Windows brukar undvikas pga problem som kan uppstå, den var troligen inte klar

Clear cmos hjälpte inte.
Jag tänker att datorn behöver gå igång för att jag ska kunna uppdatera EFI?

Tack för hjälpen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TheBlackbeard:

Clear cmos hjälpte inte.
Jag tänker att datorn behöver gå igång för att jag ska kunna uppdatera EFI?

Tack för hjälpen

Datorn startar alltså inte överhuvudtaget?
Läser man manualen ser man att du har en Q-flash knapp på moderkortet för att kunna uppdatera EFI när datorn är avstängd

Citat:

Q-Flash Plus allows you to update the BIOS when your system is off (S5 shutdown state). Save the latest
BIOS on a USB thumb drive and plug it into the dedicated port, and then you can now flash the BIOS
automatically by simply pressing the Q-Flash Plus button. The QFLED will flash when the BIOS matching
and flashing activities start and will stop flashing when the main BIOS flashing is complete.

Citat:

USB 3.2 Gen 1 Type-A Port (Q-Flash Plus Port)
The USB 3.2 Gen 1 port supports the USB 3.2 Gen 1 specification and is compatible to the USB 2.0
specification. Use this port for USB devices. Before using Q-Flash Plus (Note), make sure to insert the USB
flash drive into this port first.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Datorn startar alltså inte överhuvudtaget?
Läser man manualen ser man att du har en Q-flash knapp på moderkortet för att kunna uppdatera EFI när datorn är avstängd

Det är en generell manual. Jag har ingen knapp på mitt moderkort.
Jag har Q-Flash Plus Update BIOS without Installing the CPU, Memory and Graphics Card
För att den ska kunna installera ska åtminstone datorn gå igång.

Finns en instruktion här som jag kollade på
https://www.youtube.com/watch?v=ze4Dg11W3hU

Jag får ingen respons alls från datorn.

Permalänk

@Theblackbeard; Utgå ifrån att ett M.2-kort inte bör påverka funktionen av en boot-post för det bör det inte göra om inte en hypotetisk bios-funktion skulle påverka. Har biosuppdatering i windowsmiljö gått korrekt till med påbörjad omstart så bör det handla om att datorn inte postar korrekt av olika anledningar. En viktigt detalj är vilken inställning bios har. Du vill ansluta mot dit RTX 3080 men bios vill posta mot moderkortets interna GPU.

Vad du åtminstone kan påbörja är en ny reset av CMOS-batteriet. Går allt som de ska och du kommer in i bios ställ om *First display output* eller vad de nu heter till just dit RTX 3080.

Initial Display Output
Specifies the first initiation of themonitor display fromthe installed PCI Express graphics card or the onboard
graphics.
IGFX (Note) Sets the onboard graphics as the first display.
PCIe 1 Slot Sets the graphics card on the PCIEX16 slot as the first display. (Default)
PCIe 2 Slot Sets the graphics card on the PCIEX4 slot as the first display.

Kontrollera eller markera att PCIe 1 Slot är AKTIV. Förutsatt att displaykabeln endast är inkopplad mot denna slot. Just så att inget är inställt på Auto.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

@Theblackbeard; Utgå ifrån att ett M.2-kort inte bör påverka funktionen av en boot-post för det bör det inte göra om inte en hypotetisk bios-funktion skulle påverka. Har biosuppdatering i windowsmiljö gått korrekt till med påbörjad omstart så bör det handla om att datorn inte postar korrekt av olika anledningar. En viktigt detalj är vilken inställning bios har. Du vill ansluta mot dit RTX 3080 men bios vill posta mot moderkortets interna GPU.

Vad du åtminstone kan påbörja är en ny reset av CMOS-batteriet. Går allt som de ska och du kommer in i bios ställ om *First display output* eller vad de nu heter till just dit RTX 3080.

Initial Display Output
Specifies the first initiation of themonitor display fromthe installed PCI Express graphics card or the onboard
graphics.
IGFX (Note) Sets the onboard graphics as the first display.
PCIe 1 Slot Sets the graphics card on the PCIEX16 slot as the first display. (Default)
PCIe 2 Slot Sets the graphics card on the PCIEX4 slot as the first display.

Kontrollera eller markera att PCIe 1 Slot är AKTIV. Förutsatt att displaykabeln endast är inkopplad mot denna slot. Just så att inget är inställt på Auto.

Tack för din detaljerade beskrivning!
Utmaningen är att datorn inte går igång, trots en CMOS reset.

Efter att jag slog av strömmen på moderkortet när den slutade ge signal + 30 min så har jag gjort reset flertalet gånger utan framgång.

Kan det vara moderkortet som spökar?

Tack för er hjälp, det lilla håret jag har kvar håller på o bli grått 👴🏼

Permalänk
Medlem

min höll på precis likadant när jag byggde ihop min för en vecka sedan. för mig visade det sig att jag hade glömt gå in i bios och sätta rätt disk som bootdisk så efter jag drog ur windows stickan så kunde den inte boota för den hittade inte något att boota ifrån. löste det genom att trycka i windows stickan igen (datorn startar) kom in i bios och fick ändra till rätt boot disk och sen installera om windows

Permalänk
Skrivet av minivarg:

min höll på precis likadant när jag byggde ihop min för en vecka sedan. för mig visade det sig att jag hade glömt gå in i bios och sätta rätt disk som bootdisk så efter jag drog ur windows stickan så kunde den inte boota för den hittade inte något att boota ifrån. löste det genom att trycka i windows stickan igen (datorn startar) kom in i bios och fick ändra till rätt boot disk och sen installera om windows

Enda minnet jag har är min m.2 med windows installerat :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackbeard:

Enda minnet jag har är min m.2 med windows installerat :/

är den inställd som boot disk i bios? jag var tvungen att gå in o göra det manuellt.

Permalänk
Skrivet av minivarg:

är den inställd som boot disk i bios? jag var tvungen att gå in o göra det manuellt.

Good point, tror inte att den är det.
Men då datorn inte går igång kommer jag inte in i bios, trots CMOS-reset

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackbeard:

Good point, tror inte att den är det.
Men då datorn inte går igång kommer jag inte in i bios, trots CMOS-reset

prova att stoppa i windows usbstickan igen (om du nu har någon sådan) det var det jag fick göra för att den skulle hoppa igång ordentligt

Permalänk
Skrivet av minivarg:

prova att stoppa i windows usbstickan igen (om du nu har någon sådan) det var det jag fick göra för att den skulle hoppa igång ordentligt

Hmm, jag testade att starta datorn utan något all. Borde den inte ta mig till bios då i vart fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackbeard:

Hmm, jag testade att starta datorn utan något all. Borde den inte ta mig till bios då i vart fall?

För mig stod det bara no signal på skärmen när jag hade gjort det felet så antar att man måste ha någon sorts boot enhet för att ens komma till bios

Permalänk
Skrivet av minivarg:

För mig stod det bara no signal på skärmen när jag hade gjort det felet så antar att man måste ha någon sorts boot enhet för att ens komma till bios

Gick fläktar o annat ljus igång när du slog på datorn?
Hos mig reagerar inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackbeard:

Gick fläktar o annat ljus igång när du slog på datorn?
Hos mig reagerar inget

Oj minns inte exakt men tror bara psu och moderkort lös

Permalänk

@TheBlackbeard;
Batteriet kanske inte är tillräckligt ändå.
Du har en bild på sida 13 som beskriver CLR-CMOS enligt Position 17

Open: Normal
Short: Clear CMOS Values

Du måste tillföra exempel en skruvmejsel till dessa bägge pins i uppåt 10 sekunder. Batteriet är under tiden urplockat.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

@TheBlackbeard;
Batteriet kanske inte är tillräckligt ändå.
Du har en bild på sida 13 som beskriver CLR-CMOS enligt Position 17

Open: Normal
Short: Clear CMOS Values

Du måste tillföra exempel en skruvmejsel till dessa bägge pins i uppåt 10 sekunder. Batteriet är under tiden urplockat.

Det gav tyvärr inget.
Jag kommer nog lämna in datorn hos inet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBlackbeard:

Gick fläktar o annat ljus igång när du slog på datorn?
Hos mig reagerar inget

Inget reagerar när du försöker starta? Inget spin på cpufläkt eller nått. Lyser moderkortet innan startförsök ?
Kolla kablarna till moderkort samt cpu (24pin plus 8pin) Det där har ju 8+4pin vid cpu, (den där extra 4an är sekundär, men 8an livsviktig) Kolla så du inte kopplat den 8an till fel utgång på psu.
Sitter alla kablar som de ska, fel på psu eller moderkort.

Permalänk
Skrivet av milkab:

Inget reagerar när du försöker starta? Inget spin på cpufläkt eller nått. Lyser moderkortet innan startförsök ?
Kolla kablarna till moderkort samt cpu (24pin plus 8pin) Det där har ju 8+4pin vid cpu, (den där extra 4an är sekundär, men 8an livsviktig) Kolla så du inte kopplat den 8an till fel utgång på psu.
Sitter alla kablar som de ska, fel på psu eller moderkort.

Kontrollerade och allt sitter rätt.
Ingen ström i moderkortet, inga fläktar lampor eller leds.
Precis vad jag misstänker, har lämnat in datorn nu

Tråkigt att vänta en gång till nu när jag redan har väntat en gång på GPUn

Permalänk
Medlem

Återkoppla gärna vad felet var.
Tycker att det är lite märkligt att den fungerade ett par gånger.
Noterade även att du kör hdmi, överväg att använda displayport eller dvi ist. Om du nu inte har en väldigt gammsl skärm, då duger väl hdmi🙂

Permalänk
Skrivet av milkab:

Återkoppla gärna vad felet var.
Tycker att det är lite märkligt att den fungerade ett par gånger.
Noterade även att du kör hdmi, överväg att använda displayport eller dvi ist. Om du nu inte har en väldigt gammsl skärm, då duger väl hdmi🙂

Hdmi 2.1 är väl helt ok?
Nej men jag inväntar en skärm som jag beställt, så jag har suttit och testat framför TVn

Jag återkopplar när jag vet mer 👍

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ingen LED/whatever tänds på moderkortet? Strömkabel ansluten och strömknapp i ON-läget på nätagget?
Var bor du?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ingen LED/whatever tänds på moderkortet? Strömkabel ansluten och strömknapp i ON-läget på nätagget?
Var bor du?

Sammanfattningsvis:
1. Första försöker. Allt fungerade, körde userbenchmark och det var fina resultat.

2. Startade om datorn för att ställa in xmp-profile, men så fort datorn startade om (innan den hann komma in i bios) så fick jag ingen signal. Dock så var fläktar och leds igång.

3. Datorn fungerade igen när jag tog ut och la in m.2 ssd. Tror att jag möjligtvis hade installerat den fel. M.2 hade en skruv som sitter i slutet på minnet samt en skruv för ssd-kylaren. Jag installerade ssd’n ovanförden första skruven och fäste endast kylarens skruv.

När datorn var igång, så misstänkte jag att det var bios relaterat, så jag försökte flasha men under tiden så slutade datorn ge skärm och efter ca 50 minuter utan respons försökte jag starta om datorn. Den reagerade inte alls på start/av knappen. Då tryckte jag på strömknappen på nätaggregatet.

Därefter har den inte gått igång alls.

Jag bor i Helsingborg:)

Permalänk

De sista du kan göra nu pga att du har brickat bios redan är att flasha med Q-FLASH plus.

-Formatera ett USB-minne med FAT32.
-Lägg in senaste BIOS-filen på stickan.
-Tryck in USB-stickan i USB 3.2 Port A, USB-uttaget är dedikerat specifikt för Q-FLASH.
-Starta nu datorn
-Vänta 20-30 sekunder
-Tryck på den dedikerade Q-FLASH-knappen *QFLASH-PLUS*
-QFLED ska nu börja blinka konstant.
-När de slutar blinka så ska nytt bios ha programmerats in.

Starta om datorn och hoppas på det bästa

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare