Råd angående datorbygge - stress - ångest - sömnlösthet

Permalänk
Medlem

Råd angående datorbygge - stress - ångest - sömnlösthet

Hej allihopa, behöver lite hjälp angående ett bygge jag gjort. Vad vääääldigt längesen jag hade en ny dator, och eftersom den gamla sa farväl så tänkte jag bygga ett nytt. Har valt ut följande grejer på inets datorbygge, men eftersom jag har absolut noll koll på någonting så känner jag verkligen jag behöver hjälp, har känt mig stressad och lite sådär smårädd att man fintar bort sig själv med grejerna. Har säkert ändrat 30+ ggr i bygget men stannade till slut på detta.

Spelar för det mesta Wow & CS men känner att med detta bygget vill man testa på lite nya spel, COD, Cyberpunk, etc etc.

Jag har försökt lägga på så mycket som möjligt om alla grejerna, men det kan lika gärna vara matematiska formler för spacetravel aka jag vete fan ibland vad jag läser på om.

Spelar för tillfället på en skärm som är 24'tums 1080p 144hz men kommer säkerligen uppdatera till en större upplösning när priserna gått ner lite.

Till all som läst, tack för ni orkar.

Ha det bäst,

Slydave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slydave:

Hej allihopa, behöver lite hjälp angående ett bygge jag gjort. Vad vääääldigt längesen jag hade en ny dator, och eftersom den gamla sa farväl så tänkte jag bygga ett nytt. Har valt ut följande grejer på inets datorbygge, men eftersom jag har absolut noll koll på någonting så känner jag verkligen jag behöver hjälp, har känt mig stressad och lite sådär smårädd att man fintar bort sig själv med grejerna. Har säkert ändrat 30+ ggr i bygget men stannade till slut på detta.

Spelar för det mesta Wow & CS men känner att med detta bygget vill man testa på lite nya spel, COD, Cyberpunk, etc etc.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1217966/gaming

Jag har försökt lägga på så mycket som möjligt om alla grejerna, men det kan lika gärna vara matematiska formler för spacetravel aka jag vete fan ibland vad jag läser på om.

Spelar för tillfället på en skärm som är 24'tums 1080p 144hz men kommer säkerligen uppdatera till en större upplösning när priserna gått ner lite.

Till all som läst, tack för ni orkar.

Ha det bäst,

Slydave

Här är en avsevärt bättre dator med ett 3080 och en I9 processor samt 32 GB ram!

https://www.inet.se/datorbygge/b1217974/datorbygge

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Sorten!

Ser mycket fint ut, hade egentligen velat ha en till hårddisk i där man kan förvara familjens bilder/videos och så vidare. Såg du uppgradera grafikkortet, ligger 3060 så mycket efter? Eller klara sig 3060 kortet några år minst framöver? Ursäkta om jag ställer lite dumma frågor, men som sagt: Jag är en redig färsking här

Permalänk
Medlem

Har en fråga till angående RAM, när jag tittar på vissa RAM står det "Hastigheten på interminnet överskrider moderkortets standardhastighet". Vad menas exakt med det? Är det att det inte fungerar alls med mitt moderkort, eller är det att Inet inte rekommenderar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slydave:

Tack så mycket Sorten!

Ser mycket fint ut, hade egentligen velat ha en till hårddisk i där man kan förvara familjens bilder/videos och så vidare. Såg du uppgradera grafikkortet, ligger 3060 så mycket efter? Eller klara sig 3060 kortet några år minst framöver? Ursäkta om jag ställer lite dumma frågor, men som sagt: Jag är en redig färsking här

Skrivet av Slydave:

Har en fråga till angående RAM, när jag tittar på vissa RAM står det "Hastigheten på interminnet överskrider moderkortets standardhastighet". Vad menas exakt med det? Är det att det inte fungerar alls med mitt moderkort, eller är det att Inet inte rekommenderar det?

Om vi börjar med grafikkortet ser du att min dator inte har en mycket högre prisbild än din fast med ett 3080 och ja det är en ganska stor skillnad mellan 3060 och 3080. 3060 har bara 8 GB GDDR6 minne medan RTX 3080 har 11 GB GDDR6X minne som är snabbare än vad GDDR6 är för den prissumman vi snackar om med ditt bygge kan du få in ett 3080 som du ser och då ska du inte välja ett 3060 anser jag.

med minnet innebär det standard hastighet och man måste aktivera en funktion i BIOS för att kunna utnyttja den högre hastigheten på ram minne.

Permalänk
Medlem

Så då går det att ta andra minnen fastän det står så och ställa in det sen i biosen?

Sorry om du tycker jag är litesmå dum, uppskattar verkligen att du tar din tid.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slydave:

Så då går det att ta andra minnen fastän det står så och ställa in det sen i biosen?

Sorry om du tycker jag är litesmå dum, uppskattar verkligen att du tar din tid.

Tack!

Ja det ska gå det är en funktion som kallas för XMP

Edit

När du lägger beställningen på INET har du givetvis möjlighet och ställa frågor även där!

Permalänk
Avstängd

Ska köpa något i samma prisklass, det bygget ser ut såhär just nu:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jajmut:

Ska köpa något i samma prisklass, det bygget ser ut såhär just nu: https://ibb.co/WgyRrqN

Jag skulle bytt ut B550 mot ett X570 om jag var som du först och främst!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sorten:

Jag skulle bytt ut B550 mot ett X570 om jag var som du först och främst!

Skiljer det sig så mycket och isåfall vad?

Prisvärt 550 kort annars med wifi tänkte jag men kanske fel val..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jajmut:

Skiljer det sig så mycket och isåfall vad?

Prisvärt 550 kort annars med wifi tänkte jag men kanske fel val..

Vill du ha Wifi ska du behålla det kortet X570 kort med Wifi är dyrare och B550 är ett bra moderkort också speciellt för det priset med Wifi så behåll du det!

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på nåt i den här stilen:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag hade kört på nåt i den här stilen: https://komponentkoll.se/bild/hsnEH.png

Citera rätt person ett tips det är två olika som vill ha hjälp i den här tråden och en vill ha datorn byggd därav går det inte att använda komponentkoll för den personen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sorten:

Citera rätt person ett tips det är två olika som vill ha hjälp i den här tråden och en vill ha datorn byggd därav går det inte att använda komponentkoll för den personen!

Menade inte att kapa tråden utan lägga fram ett alternativt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jajmut:

Menade inte att kapa tråden utan lägga fram ett alternativt bygge.

Okej jag trodde inte du försöka kapa tråden hellre ville bara uppmärksamma dig på det ifall du inte hade sett att det var två olika personer som ville ha hjälp det är bara bra att alternativa byggen föreslås anser jag och att det blir en diskussion som förhoppningsvis leder fram till ett bättre bygge för den som vill ha hjälp