Asrock släpper klyftig tolkning av Smart Access Memory på Intel Z490

Permalänk
Melding Plague

Asrock släpper klyftig tolkning av Smart Access Memory på Intel Z490

Fler moderkortsmakare aktiverar AMD:s Smart Access Memory-funktion på Intel-moderkort, där Asrock ger den namnet Clever Access Memory.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt spännande när Nvidia släpper drivrutiner för detta

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tror ingen klagar över gratis prestanda!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Grymt, den här tekniken lär vara enorm för spel som Path of Exile. Längtar tills någon kan ta och göra tester på det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Grymt, den här tekniken lär vara enorm för spel som Path of Exile. Längtar tills någon kan ta och göra tester på det

Vad får dig att tro att den skulle vara särskilt fördelaktig för Path of Exile?

Spontant känns det som det är huvudsakligen fördelaktigt i mer grafikintensiva titlar som behöver flytta större mängder data till och från VRAMet. Har dock dålig koll på detaljerna kring SAM, så det är en ren gissning från min sida.

Permalänk
Medlem

Jag ser rikligt med klöver i deras framtid

Permalänk
Medlem

Jag har aktiverat det på mitt Crosshair VII, nu bara att vänta på att Nvidia släpper en ny drivrutin

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

När man betalar mer än dubbla priset för ett grafikkort för att få 10-15% mer prestanda (3080 vs 3090) så är 2-10% mer prestanda utan någon extra kostnad förstås mycket välkommet och samtidigt skulle det vara frustrerande om man inte kunde få dra nytta av det.

Definitivt ett I-landsproblem men jag väntar spänt på nyheter om uppdaterade BIOS till Z390 också.

Kul namn på funktionen iaf. Tummen upp till Asrock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

När man betalar mer än dubbla priset för ett grafikkort för att få 10-15% mer prestanda (3080 vs 3090) så är 2-10% mer prestanda utan någon extra kostnad förstås mycket välkommet och samtidigt skulle det vara frustrerande om man inte kunde få dra nytta av det.

Definitivt ett I-landsproblem men jag väntar spänt på nyheter om uppdaterade BIOS till Z390 också.

Kul namn på funktionen iaf. Tummen upp till Asrock!

Tur att de inte döpte det till Clever Unified Memory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vad får dig att tro att den skulle vara särskilt fördelaktig för Path of Exile?

Spontant känns det som det är huvudsakligen fördelaktigt i mer grafikintensiva titlar som behöver flytta större mängder data till och från VRAMet. Har dock dålig koll på detaljerna kring SAM, så det är en ren gissning från min sida.

Just det spelet har stora problem med fps drops när nya saker ska in i grafikminnet. Till den grad att många åker ner på ensiffrig fps eller t.om helt stilla.

Det är enormt med textures som ska in och ut i det spelet. Vill man ha bra FPS behöver man typ ett 3090 och en i9 10900k/5950x.
Här finns en video på just en sån dator och han åker ändå ner till 20 fps.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har aktiverat det på mitt Crosshair VII, nu bara att vänta på att Nvidia släpper en ny drivrutin

Kör du med 4001 beta biosen?

Permalänk
Medlem

Såg nu på Asus hemsida att vissa Z490 kort också har fått uppdatering med Re-size BAR Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Kör du med 4001 beta biosen?

Japp, kört det bioset ett tag nu. Fungerar bra, men det är några saker man måste tänka på, som att sätta VDDP/VDDG och VTT manuellt annars bootar det inte eller blir instabilt med snabbt minne. I övrigt verkar det fungera bäst att köra allt annat på Auto och utan PBO. Ger bäst poäng och är mest stabilt. Ser ut som att Zen 3 väljer bäst själv och säkrast att inte låta moderkortet ändra några värden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Just det spelet har stora problem med fps drops när nya saker ska in i grafikminnet. Till den grad att många åker ner på ensiffrig fps eller t.om helt stilla.

Det är enormt med textures som ska in och ut i det spelet. Vill man ha bra FPS behöver man typ ett 3090 och en i9 10900k/5950x.
Här finns en video på just en sån dator och han åker ändå ner till 20 fps.

https://www.youtube.com/watch?v=IkjhC838bI8

Oj.. Ja då förstår jag ditt resonemang. Blir intressant att se om det gör stor skillnad, eller om det är andra delar som är såpass ooptimerade att det inte hjälper..

Av ren nyfikenhet, har du något hum om hur mycket VRAM det nyttjar? Känns ju som att 3090 borde ha tillräckligt för att ladda alla texturer den behöver, och på så vis undvika dessa drops..

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Japp, kört det bioset ett tag nu. Fungerar bra, men det är några saker man måste tänka på, som att sätta VDDP/VDDG och VTT manuellt annars bootar det inte eller blir instabilt med snabbt minne. I övrigt verkar det fungera bäst att köra allt annat på Auto och utan PBO. Ger bäst poäng och är mest stabilt. Ser ut som att Zen 3 väljer bäst själv och säkrast att inte låta moderkortet ändra några värden.

Ok tack för infon. Får se när jag får tag i en Zen 3 vilket antagligen blir någon gång på vår kanten som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Oj.. Ja då förstår jag ditt resonemang. Blir intressant att se om det gör stor skillnad, eller om det är andra delar som är såpass ooptimerade att det inte hjälper..

Av ren nyfikenhet, har du något hum om hur mycket VRAM det nyttjar? Känns ju som att 3090 borde ha tillräckligt för att ladda alla texturer den behöver, och på så vis undvika dessa drops..

Spelets motor är ganska bra optimerat, men har vissa brister som de tänker lösa om något år.
Vad som t.ex inte syns där men påverkar din FPS är att det droppas tusentals items på dem där två minuterna. Alla ska renderas med skuggor osv. Sen innehåller en map över tusen mobs.

Ja klart ett 3090 kan ladda allt, är ju därför jag tror detta tråden handlar om kan vara bra. För just nu går det för sakta att ladda in allt även om datorerna har plats i vram och ram. Men med resizable BAR så kan man snabbare skicka data till VRAM, därför minska ner såna här fpsdrops som händer när nya saker ska fram på skärmen.

Spelet är dock 27GB så exakt allt kan vara svårt att få exakt allt i VRAM (kommer mer fler models var tredje månad typ).
Exakt VRAM användning just nu vet jag inte, 4GB+ iaf. Det brukar ta kring 8GB RAM för mig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Inte att förväxla med mjukvaran som förvandlar NZXTs grymma kylarhårdvara till skräp som man gör bäst i att undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror ingen klagar över gratis prestanda!

Jo de som trodde på AMD som påstod att detta vara just AMD exklusiv prestanda ;=)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Triton242:

Jo de som trodde på AMD som påstod att detta vara just AMD exklusiv prestanda ;=)

¯\_(ツ)_/¯

Finns såklart folk som gillar att gnälla för att gnälla. Men om vi antar att jag undantar dessa från mitt tidigare uttalande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

¯\_(ツ)_/¯

Finns såklart folk som gillar att gnälla för att gnälla. Men om vi antar att jag undantar dessa från mitt tidigare uttalande.

Korrekt. Gratis är oftast bäst

Permalänk
Medlem

SAM på intel i några spel:

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det är nog för tidigt att uttala sig om det är Fail eller inte, det kan lika bra vara AMD drivern som inte vill använda SAM eftersom det är ett Intel moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är nog för tidigt att uttala sig om det är Fail eller inte, det kan lika bra vara AMD drivern som inte vill använda SAM eftersom det är ett Intel moderkort.

AMD-drivern är väl så pass aggressiv att den bara tillåter funktionen på 5000-serien av AMDs Ryzen-processorer på 500-chipset (mycket oklart om det har någon som helst teknisk grund eller om den begränsningen är en ren marknadsföringsmanöver).
Kan ju tänka mig att det på samma gång exkluderar allt vad Intel heter...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304