Permalänk
Medlem

20k Speldator

Hej, jag letar efter en dator som ska användas till gaming, streaming och redigering.

Har lagt en lista på alla komponenter: https://komponentkoll.se/bygg/CVXiw
Vad tycks om denna build? Finns det något som som kan förbättras?

Permalänk
Medlem

Är valet av grafikkort baserat på tillgänglighet? I så fall förstår jag det, annars hade jag med den här budgeten nog hellre sparat några slantar på CPUn (kanske en 5600X istället?) och bytt upp GPUn till 3080, lite beroende på vilken upplösning du planerar att spela i. Fast i dessa dagar vill man väl inte stödja Nvidia över huvud taget, så kanske ett 6800XT istället!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Om du har en gammal CPU kylare du kan använda så hade jag väntat med att köpa en ny för att lägga mer pengar på GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonside:

Är valet av grafikkort baserat på tillgänglighet? I så fall förstår jag det, annars hade jag med den här budgeten nog hellre sparat några slantar på CPUn (kanske en 5600X istället?) och bytt upp GPUn till 3080, lite beroende på vilken upplösning du planerar att spela i. Fast i dessa dagar vill man väl inte stödja Nvidia över huvud taget, så kanske ett 6800XT istället!

Varför skulle man inte vilja stödja nvidia, men AMD?

Aningen korkad kommentar kan jag tycka. Som om mam ens bör bry sig vilket av företagen man köper ifrån. Det sunda är att köpa den produkt som är bäst för en i en given situation. I dagens situation är det iofs endast tillgänglighet som gäller. Och där är nvidia klart bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Varför skulle man inte vilja stödja nvidia, men AMD?

Aningen korkad kommentar kan jag tycka. Som om mam ens bör bry sig vilket av företagen man köper ifrån. Det sunda är att köpa den produkt som är bäst för en i en given situation. I dagens situation är det iofs endast tillgänglighet som gäller. Och där är nvidia klart bättre.

Egentligen inte meningen att förespråka AMD, men det är ju de två det finns att välja mellan. Jag tänkte på blåsvädret Nvidia hamnat i nyligen pga. att de i princip försöker mobba reviewers till att följa deras linje, se artikel här om du missat: https://www.sweclockers.com/artikel/30969. Möjligt att AMD är samma skrot och korn dock, men i Nvidias fall finns det ju väldigt påtagliga och färska bevis.

Med det sagt är jag ingen AMD-fanboy, för mig själv handlade det om tillgänglighet när jag byggde min senaste dator. Vid tillfället hade jag nog valt ett 3080 om det fanns tillgängligt, även om jag i efterhand är väldigt nöjd med mitt 6800 XT.

Du får gärna kalla mig korkad om du vill, vad du tycker om mig spelar mig ingen roll.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

TS, ledsen för ovanstående off-topic.

On-topic: Jag missade att du skrev att du planerade använda datorn till streaming och redigering. Givet det så gör du nog rätt val med en biffigare CPU.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U