Installera vattenkyld CPU första gången!?

Permalänk
Avstängd

Installera vattenkyld CPU första gången!?

Tjo! Skall installera vattenkyld processor för första gången. En AMD 5000-serieprocessor på ett x570 moderkort med Z73 Kraken 360 (kallar den Z73 fökortat).

Jag har kikat på denna video vilket gett mig några följdfrågor bara för att säkerställa att jag tolkat den rätt:
https://www.youtube.com/watch?v=_GQW9omloPw

1. Alla skruvar kommer att skruvas på ovanpå moderkortet för Z73, inget på baksidan? (det verkar vara vanligare för stora luftfläktanordningar)

2. Det går att skruva på vattenblocket direkt utan att behöva applicera ytterligare kylpasta på processorn då detta redan finns gott om på vattenblocket? [Smart tips från storebror?:"Kolla reviews för att se vilken kylpastalösning som ger bäst prestanda för just Z73 för AMD 5000-serien. Någon som vet generellt hur detta är för olika kylpastalösningar för vattenkylning för processorer? - Endast använda det som tillkommer på vattenblocket eller även klicka på eget på processorns yta?]

3. På moderkortet i videon finns "CPU_OPT" vilket verkar vara var man kopplar in strömkontakten för Z73-anordningen? (jag har moderkortet ASUS TUF Gaming X570-Plus WI-FI) Vanligen brukar det vara CPU_FANx för antalet fläktar om man har luftkylning om jag förstått det korrekt.

4. Ingen ytterligare strömkontakt måste kopplas in än den i "CPU_OPT"? OJ! Ser nu att så är inte fallet. Verkar som ett gäng CPU-fläktar i "the long boi" skall kopplas in via en 8-pin kontakt av något slag på MB?

5. Jag ser att videon installerar denna på framsidan. Enligt Gamers Nexus så verkar det rekommenderas att installera på toppen istället för längre hållbarhet. Håller ni med om det?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Skall installera vattenkyld processor för första gången. En AMD 5000-serieprocessor på ett x570 moderkort med Z73 Kraken 360 (kallar den Z73 fökortat).

Jag har kikat på denna video vilket gett mig några följdfrågor bara för att säkerställa att jag tolkat den rätt:
https://www.youtube.com/watch?v=_GQW9omloPw

1. Alla skruvar kommer att skruvas på ovanpå moderkortet för Z73, inget på baksidan? (det verkar vara vanligare för stora luftfläktanordningar)

2. Det går att skruva på vattenblocket direkt utan att behöva applicera ytterligare kylpasta på processorn då detta redan finns gott om på vattenblocket? [Smart tips från storebror?:"Kolla reviews för att se vilken kylpastalösning som ger bäst prestanda för just Z73 för AMD 5000-serien. Någon som vet generellt hur detta är för olika kylpastalösningar för vattenkylning för processorer? - Endast använda det som tillkommer på vattenblocket eller även klicka på eget på processorns yta?]

3. På moderkortet i videon finns "CPU_OPT" vilket verkar vara var man kopplar in strömkontakten för Z73-anordningen? (jag har moderkortet ASUS TUF Gaming X570-Plus WI-FI) Vanligen brukar det vara CPU_FANx för antalet fläktar om man har luftkylning om jag förstått det korrekt.

4. Ingen ytterligare strömkontakt måste kopplas in än den i "CPU_OPT"? OJ! Ser nu att så är inte fallet. Verkar som ett gäng CPU-fläktar i "the long boi" skall kopplas in via en 8-pin kontakt av något slag på MB?

5. Jag ser att videon installerar denna på framsidan. Enligt Gamers Nexus så verkar det rekommenderas att installera på toppen istället för längre hållbarhet. Håller ni med om det?

1. Det kommer med en bracket i förpackningen. Denna använder du istället för befintlig som sitter på moderkortet (allt står i bruksanvisningen).

2. Det kommer förapplicerad kylpasta och du skall inte lägga på mer. Om du vill ha annan kylpasta så får du ta bort befintlig (använd isopropanol 98%) och applicera ny. Kan rekommendera Thermal grizzly kryonaut.

3. Pumpen kopplas på AIO_PUMP eller CPU_FAN, notera att du förmodligen kommer behöva ha något på CPU_FAN så moderkortet inte tror du kör utan kylare.

4. Du behöver inte koppla något på CPU_OPT, den är "optional" precis som det låter

5. Så länge du inte monterar cpu-blocket högre än radiatorn är det rätt lugnt vart du än monterar radiatorn. Dock så är det ju ganska lämpligt att montera den i toppen då du blåser ur den varma luften ur chassit men det gör ingen större skillnad faktiskt.

Edit: finns det någon speciell anledning varför du köper en så dyr AIO?
Det finns betydligt billigare som presterar lika bra och 360mm är rätt overkill om du inte tänker klocka skiten ur processorn

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Corsair H115 PRO XT då jag sedan tidigare varit nöjd med deras vattenkylning, det är en lösning med 2 stycken 140 mm fläktar och valet föll på den istället för Corsair med 3 fläktar på 120 mm efter att jag såg ett test där den med 2 fläktar faktiskt kylde bättre och gick tystare än den större varianten.

Corsair rekommenderar att radiatorn placeras för luftintag så jag valde frontplacering så att jag kunde nyttja utblås på toppen med en fläkt samt det vanliga utblåset med en fläkt baktill i chassit.
Fläktarna är konfigurerade som "pull" och är placerade på insidan av radiatorn och drar in luften genom den, jag får för mig att det bättre säkerställer att luften verkligen kommer igenom radiatorn och in i lådan för den totala luftgenomströmningen, och det blir säkert enklare att hålla det hela mer rent från damm då radiatorn är en mer plan yta att rengöra utifrån än fläktarna.

Här är dock en video som i just det testet han gör visar att kylningen för själva processorn blir likvärdig både monterad som intag i fronten som utblås i toppen, men däremot verkar GPUn beroende på dens utformning påverkas till det bättre med radiatorn monterad i fronten. 12:12 in i videon ser man de olika temperaturerna han mätt fram vid de olika placeringarna och hur de påverkat temperaturerna för CPUn men kanske främst för GPUn.

Oavsett var du väljer att montera din radiator och ifall skruvarna är lika svåra att skruva fast i den som det var på min Corsair, så är mitt tips att du först lägger radiatorn på en plan yta och skruvar i skruvarna så att du får några gängor på den på den sida som ska sitta fast i chassit, då går det betydligt lättare sen att få i skruvarna när du väl ska skruva fast dem i datorlådan.
Se även till att skruva fast fläktarna på radiatorn innan du monterar fast den i chassit så slipper du böka i trånga ytor.

Jag har kört med den för-applicerade kylpastan på min Corsair och min Ryzen 5900X ligger på runt 35 grader vid vanligt alldagligt surfande och liknande i Windows, jag har dock inte hunnit med några hårdare test än så jag vet inte vilka temperaturer den kommer upp i då men det blir nog inte några problem.