Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

FS 2020 är dött. https://store.steampowered.com/app/931310/Airplane_Mode/

Spelhistoriens sämsta spelidé?

Jag älskar idén! Men...

Funderar på att byta hobby efter den där filmen, snarlikt men ändå inte - https://youtu.be/cOjvogVCm-s

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Vänsterläge vid ILS-landning

På vissa, inte alla, flygplatser får jag ett vänsterläge när jag är etablerad på final med ILS. Jag har rätt frekvens.

Glidbanan är perfekt men jag hamnar något till vänster om grundlinjen, i vänstra kanten på "diamanten" (bedömt 20-30 meter till vänster om banan).

Någon som vet något om detta? Är det en bugg eftersom det funkar på vissa flygplatser.

Nu har jag inte testat alla banor 🙂men vet säkert att Arlanda bana 26, 19R, 19L inte funkar. Landvetter funkar!

Jag har bara testat med Airbus A320.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

På vissa, inte alla, flygplatser får jag ett vänsterläge när jag är etablerad på final med ILS. Jag har rätt frekvens.

Glidbanan är perfekt men jag hamnar något till vänster om grundlinjen, i vänstra kanten på "diamanten" (bedömt 20-30 meter till vänster om banan).

Någon som vet något om detta? Är det en bugg eftersom det funkar på vissa flygplatser.

Nu har jag inte testat alla banor 🙂men vet säkert att Arlanda bana 26, 19R, 19L inte funkar. Landvetter funkar!

Jag har bara testat med Airbus A320.

Förmodligen en bugg:)

Permalänk

Googlemaps data

Har försökt göra Stockholm lite snyggare i msfs2020 med hjälp av 3d googlemap. Men det verkar som hela Sverige inte går att få i 3d. Jag har provat alla program som mapsmodelsImpoter,renderdoc och blender. Funkar i de flesta andra länder. Är det så 3d data från gogglemaps inte finns för Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Har försökt göra Stockholm lite snyggare i msfs2020 med hjälp av 3d googlemap. Men det verkar som hela Sverige inte går att få i 3d. Jag har provat alla program som mapsmodelsImpoter,renderdoc och blender. Funkar i de flesta andra länder. Är det så 3d data från gogglemaps inte finns för Sverige?

Japp, stämmer bra det.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Japp, stämmer bra det.

Tack för svaret. Man får hoppas på att det att det kommer fler handgjorda flygplatser till Sverige payware/freeware. Hoppas på ESSA Arlanda kommer snart från Orbx eller någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Tack för svaret. Man får hoppas på att det att det kommer fler handgjorda flygplatser till Sverige payware/freeware. Hoppas på ESSA Arlanda kommer snart från Orbx eller någon annan.

Kommer mer från Orbx och Marcus Nyberg, så bara vänta tills han blir klar med bl.a. ESSA/Arlanda. Så länge kan du ju köpa ESSG/Landvetter så han tjänar lite stålar! (det är han värd för sitt arbete, har flera av hans flygplatser i P3D version redan)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Kommer mer från Orbx och Marcus Nyberg, så bara vänta tills han blir klar med bl.a. ESSA/Arlanda. Så länge kan du ju köpa ESSG/Landvetter så han tjänar lite stålar! (det är han värd för sitt arbete, har flera av hans flygplatser i P3D version redan)

Toppen ser fram på detta har köpt ESGG Landvetter toppklass. Väntar på fler svenska flygplatser

Permalänk
Medlem

Ni som kör denna simulator i 4K upplösning, jag gör det oxå men med ett RX580. Jag tycker det blir väl låg framerate med 15-20 fps men det är kul ändå. Jag tycker senaste uppdateringen gör simulatorn ännu trögare med grafiken även om det ser snyggt ut. Jag har en Ryzen 3700x cpu. Skulle ett 5700 grafikkort räcka för att orka detta eller är det 6800 serien som gäller? Är inte så sugen på Nvidia då de är dyrare och jag kör Linux rätt ofta och då är drivrutinerna sämre.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ni som kör denna simulator i 4K upplösning, jag gör det oxå men med ett RX580. Jag tycker det blir väl låg framerate med 15-20 fps men det är kul ändå. Jag tycker senaste uppdateringen gör simulatorn ännu trögare med grafiken även om det ser snyggt ut. Jag har en Ryzen 3700x cpu. Skulle ett 5700 grafikkort räcka för att orka detta eller är det 6800 serien som gäller? Är inte så sugen på Nvidia då de är dyrare och jag kör Linux rätt ofta och då är drivrutinerna sämre.

30fps tycker jag är gränsen för detta spel:)..Hade satsat på nya amd isåfall.

Permalänk
Medlem

Vilket kort ska jag i så fall satsa på från AMD? Jag spelar 2-3 gånger i månaden på sin höjd om det kan påverka vilken budget jag ska lägga mig på. Kanske ska jag vänta något år rent utav?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Toppen ser fram på detta har köpt ESGG Landvetter toppklass. Väntar på fler svenska flygplatser

Nu finns Malmö också:
https://orbxdirect.com/product/esms-msfs

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem

Om någon funderar på CPU-uppgradering ffa från första gen Ryzen så kan jag säga att det hjälper!
Tyvärr så är jag rejält GPU-bottlenecked just nu pga leveranstiderna på 3080, så jag körde mina benchmarks i 720p... med 50% render scaling ovanpå det.

I såna extremfall får jag omkring dubbel framerate i cockpit på A320 (31 till 61 fps). Liknande ökningar även externt och med Cessna 172 (som är mer lättdrivet): 49.7 fps till 80.8 i Cessnan, men då är GPU konstant flaskhalsen -- i 360p renderupplösning! Vet inte riktigt vad som händer där men den måste ju göra nåt som är relativt oberoende av upplösning.

Hoppas på att kunna ligga på 50+ i A320 i 1440p framöver, med ny GPU och kommande patchen som ska bättra på processorflaskhalsen en aning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Toppen tack för påminnelsen.Kommer att skaffa Sturup/Malmö airport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om någon funderar på CPU-uppgradering ffa från första gen Ryzen så kan jag säga att det hjälper!
Tyvärr så är jag rejält GPU-bottlenecked just nu pga leveranstiderna på 3080, så jag körde mina benchmarks i 720p... med 50% render scaling ovanpå det.

I såna extremfall får jag omkring dubbel framerate i cockpit på A320 (31 till 61 fps). Liknande ökningar även externt och med Cessna 172 (som är mer lättdrivet): 49.7 fps till 80.8 i Cessnan, men då är GPU konstant flaskhalsen -- i 360p renderupplösning! Vet inte riktigt vad som händer där men den måste ju göra nåt som är relativt oberoende av upplösning.

Hoppas på att kunna ligga på 50+ i A320 i 1440p framöver, med ny GPU och kommande patchen som ska bättra på processorflaskhalsen en aning.

Sweet, vilken CPU gick du från när du uppgraderade? Kommer köra FS i VR framöver och jag tror enda lösningen är 5800X och 3080 alt 3080ti när det kommer

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flightsim18:

Sweet, vilken CPU gick du från när du uppgraderade? Kommer köra FS i VR framöver och jag tror enda lösningen är 5800X och 3080 alt 3080ti när det kommer

Just ja, det står inte i signaturen
Bytte från en Ryzen 7 1700 (3725 MHz på alla kärnor). Bytte enbart moderkort och CPU, så allt annat i sig är likadant.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk

Hej!

Jag har använt en tidigare tråd för lite frågor kopplat till vilken ny stationär dator jag bör sikta på att köpa / plocka ihop (budget 15-20K+).

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605943-lamplig-spec-f...

Tar gärna tips från er övriga insatta, som följer denna tråd
Tack!
// FlyingScan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingScan:

Jag har använt en tidigare tråd för lite frågor kopplat till vilken ny stationär dator jag bör sikta på att köpa / plocka ihop (budget 15-20K+).

I dagsläget använder MSFS2020 max 6 kärnor och IPC/singletråd prestanda är fortfarande kung, så 5600x är nog för tillfället sweet-spot om du får tag i en, men verkar ju som det kommer en hög i slutet av december till våra ÅF:ar.

Ram räcker 16 GB långt (går själv inte över 16 GB i användning idag när jag drar igång MSFS), men med lite addons småningom så är 32 GB inte fel att köpa.

Snabb SSD är att rekommendera (mycket som ska laddas... ) och 1 TB räcker långt.

GPU så snabb du får in i budgeten som blir över.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

I dagsläget använder MSFS2020 max 6 kärnor och IPC/singletråd prestanda är fortfarande kung, så 5600x är nog för tillfället sweet-spot om du får tag i en, men verkar ju som det kommer en hög i slutet av december till våra ÅF:ar.

Ram räcker 16 GB långt (går själv inte över 16 GB i användning idag när jag drar igång MSFS), men med lite addons småningom så är 32 GB inte fel att köpa.

Snabb SSD är att rekommendera (mycket som ska laddas... ) och 1 TB räcker långt.

GPU så snabb du får in i budgeten som blir över.

Låter som mycket bra rekommendation! Kan tillägga vad gäller RAM att sweetspot fortfarande verkar ligga på 3600MHz och CL16. Kostar lite mer än dom billigaste, men ska du upp i högre specifikationer än så drar priserna fort iväg! Jag betalde 949:- för mitt 16GB kit från Crucial! Så kan man alltids komplettera med ytterligare ett likadant senare om man känner behovet! Köp ett moderkort med B550 chipset, X570 är overkill för dom allra flesta! Och på SSD-sidan kan jag rekommendera WD SN750 1TB, alternativt Kingston A2000 1TB. Se till att det är PCI-E/NVME och inte en 2,5" SATA, dom är MYCKET långsammare!

Permalänk
Inaktiv

Jag har uppgraderat till 32gb ram, bra pris på BF just nu och de blev stor skillnad, allt de hackiga som fanns ibland har försvunnit helt och allt flyter på betydligt bättre och nu nyttjar MSF2020 betydligt mer ram minne en förut, jag låg också strax under 16gb förut men nu har den hoppat upp till ca 26gb vissa gånger, speciellt om jag flyger nära marken eller då jag testade att flyga drönare runt en flygplats, men när jag spelar normalt så ligger jag runt 16-20gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har uppgraderat till 32gb ram, bra pris på BF just nu och de blev stor skillnad, allt de hackiga som fanns ibland har försvunnit helt och allt flyter på betydligt bättre och nu nyttjar MSF2020 betydligt mer ram minne en förut, jag låg också strax under 16gb förut men nu har den hoppat upp till ca 26gb vissa gånger, speciellt om jag flyger nära marken eller då jag testade att flyga drönare runt en flygplats, men när jag spelar normalt så ligger jag runt 16-20gb.

Intressant, cache:ar den så är det klart man ha 32GB!
Har själv bara kollat någon gång precis när jag dragit igång det, då ligger jag under 16GB, så utgick ifrån att det räckte bra innan det börjar komma massa trevliga add-ons (då lär det ju dra iväg med minnesanvändning)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Nyinstallation

Jag köpte Microsoft Flight Simulator 2020 Deluxe som efter den första installation hade många flygplan bland annat 2 airlines. Nu gjorde jag en ominstallation av Windows 10 och därefter installerade jag Deluxe versionen av FS igen och efter uppstart och uppgradering så finns där nu endast 2 propellerplan. Mina två airlines som var mina favoriter är helt borta. Någon som vet vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av codegear:

Jag köpte Microsoft Flight Simulator 2020 Deluxe som efter den första installation hade många flygplan bland annat 2 airlines. Nu gjorde jag en ominstallation av Windows 10 och därefter installerade jag Deluxe versionen av FS igen och efter uppstart och uppgradering så finns där nu endast 2 propellerplan. Mina två airlines som var mina favoriter är helt borta. Någon som vet vad det kan bero på?

Låter som det här månne?

“Only 2 aircraft”
Installing the base sim using a different installation folder than the default folder will only download the mandatory content. To install the non-mandatory content, please do the following:

Step 1: Go to Profile > Content Manager
Step 2: Select the content you want to see in the sim
Step 3: Download and install the content you selected
Step 3: Reboot your computer
Step 4: Launch Microsoft Flight Simulator

https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/3600167...

Permalänk
Medlem

Tackar

Skrivet av Zyriak:

Låter som det här månne?

“Only 2 aircraft”
Installing the base sim using a different installation folder than the default folder will only download the mandatory content. To install the non-mandatory content, please do the following:

Step 1: Go to Profile > Content Manager
Step 2: Select the content you want to see in the sim
Step 3: Download and install the content you selected
Step 3: Reboot your computer
Step 4: Launch Microsoft Flight Simulator

https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/3600167...

Tack.
Ska kolla detta.

Permalänk
Medlem

Känslighet Joystick

Har försökt att få joystick lite mindre känslig men har inte lyckats med det. Har varit inne på sensitivity inställningar i programmet men det hjälper inte. Någon som har något tips

Permalänk
Medlem

För en som levt tillbaks i hedenhöseran i några månader med 3080 på ingång har VR läget släppts och hur bra fungerar det

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem

@oqvist Blev förvirrad och började kolla runt, det har väl inte alls släppts? Med frågetecken blir det mindre förvirring

Det ska släppas den 23:e vad jag har hört, så om prick en vecka. Det är NDA på betan så ingen får säga hur det funkar. Jag är personligen väldigt skeptisk iom att det är praktiskt taget omöjligt att ligga på 60+ fps (utan VR då) i många lägen pga CPU-bottleneck även med de snabbaste processorna på marknaden. Därtill brukar ju VR vara hög upplösning och tyngre att rendera än höga upplösningar på vanliga skärmar.

Frågan är väl om de kör med interpolering för att dubbla framerate eller liknande? Hur bra fungerar sånt i andra spel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan är väl om de kör med interpolering för att dubbla framerate eller liknande? Hur bra fungerar sånt i andra spel?

Det fungerar riktigt bra tycker jag med ASW på Oculus Rift S generellt. Ibland har jag upplevt ghosting men jag har spelat minst 100 timmar simracing med det på. Ibland när jag spelar mindre krävande racing-spel har jag glömt att stänga av det och faktiskt inte märkt allt för mycket skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@oqvist Blev förvirrad och började kolla runt, det har väl inte alls släppts? Med frågetecken blir det mindre förvirring

Det ska släppas den 23:e vad jag har hört, så om prick en vecka. Det är NDA på betan så ingen får säga hur det funkar. Jag är personligen väldigt skeptisk iom att det är praktiskt taget omöjligt att ligga på 60+ fps (utan VR då) i många lägen pga CPU-bottleneck även med de snabbaste processorna på marknaden. Därtill brukar ju VR vara hög upplösning och tyngre att rendera än höga upplösningar på vanliga skärmar.

Sorry. Har inte haft någon lycka med interpolering. Men Flightsim är kanske tillräckligt långsamt för att det ska gå vägen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runej:

Har försökt att få joystick lite mindre känslig men har inte lyckats med det. Har varit inne på sensitivity inställningar i programmet men det hjälper inte. Någon som har något tips

Har också försökt mig på det, men inte lyckats. Hör av dig om du lyckas

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"