Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har också försökt mig på det, men inte lyckats. Hör av dig om du lyckas

Det ska jag gärna göra.

Permalänk
Medlem

Flight Simulator når över 2 miljoner spelare

Developer update 17 december
https://www.flightsimulator.com/december-17th-2020-developmen...

Feature Discovery: VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Flight Simulator når över 2 miljoner spelare

Developer update 17 december
https://www.flightsimulator.com/december-17th-2020-developmen...

Feature Discovery: VR
https://www.youtube.com/watch?v=dtfx_rF16Yc

Ser verkligen fram emot VR! G2:an redo men saknar fortfarande mitt 3080 dock

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Flight Simulator når över 2 miljoner spelare

Developer update 17 december
https://www.flightsimulator.com/december-17th-2020-developmen...

Feature Discovery: VR
https://www.youtube.com/watch?v=dtfx_rF16Yc

Trodde faktiskt det var fler som hade hoppat på detta flyg med tanke på att det kändes som det är närmare 2 miljoner bara här på Swec

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tjena..

Har en fundering ang en achivment jag har tänkt och klara , nämligen den att flyga 8 tim med valfritt propelerplan eller turboprop... Ang det med att tanka , räknas det om man tankar genom att flytta muspekaren till baren och tanka den vägen eller måste man landa o och tanka??

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Landa och tanka tycker jag känns mer verklighetstroget.

Är det någon som kör flightsim i 4k med ett 3060ti?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Då var det att dags att plocka fram sitt headset och göra det redo för den kommande uppdateringen Ser fram emot att få flyga detta sim i VR

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Landa och tanka tycker jag känns mer verklighetstroget.

Är det någon som kör flightsim i 4k med ett 3060ti?

Har testat köra det på ett 3060 Ti. Fick ungefär 20-25 FPS runt New York på Ultra, men blir några FPS högre vid mindre täta scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Har testat köra det på ett 3060 Ti. Fick ungefär 20-25 FPS runt New York på Ultra, men blir några FPS högre vid mindre täta scenarion.

Också intresserad av detta för att ev. köra VR med ett 3060TI, på låga grafikinställningar får du upp FPS'en nämnvärt?
Låter lite kört för oss som inte sitter på 3080 eller 3090 att uppleva detta i VR med andra ord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Har testat köra det på ett 3060 Ti. Fick ungefär 20-25 FPS runt New York på Ultra, men blir några FPS högre vid mindre täta scenarion.

Vad blev det för fps på High? Gränsen går nog vid 30 fps för att man ska tycka det är behagligt skulle jag tro.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Också intresserad av detta för att ev. köra VR med ett 3060TI, på låga grafikinställningar får du upp FPS'en nämnvärt?
Låter lite kört för oss som inte sitter på 3080 eller 3090 att uppleva detta i VR med andra ord...

Skalar okej ner till 1440p åtminstone vad jag testat. Ungefär 45 FPS. Ska bli väldigt spännande att se hur VR kommer implementeras och fungera. Har ett 3080 också men spelet är så dåligt optimerat så GPU:n utnyttjas inte fullt ut. Har någon fått uppdateringen idag och kunnat testa VR?

Permalänk
Medlem

När släpps vr-uppdateringen?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

När släpps vr-uppdateringen?:)

Bör komma ut idag, så håller tummarna!

Uppdatera gärna oss här när ni fått uppdateringen och testat!

Permalänk
Medlem

Laddar ner nu. Idag skrivs historia.... och långsamma FPS

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Äntligen något intressant att uppleva i VR efter Alyx.

Permalänk
Medlem

Spontan reaktion efter snabbflygning med en Cessna och Reverb G2

1) Jag behöver ett 3090
2) Jag ser framtiden och den är MAGISK

Tyvärr alldeles för hackigt med mitt 1080ti och väldigt låga inställningar. Men jävlar vilken potential. Det tjusiga ljuset och texturerna i FS2020 är verkligen magiskt i VR och skapar rätt känsla. Synd på prestandan men det var ju väntat.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Äger ett 3090 och ett quest2.

kortfattat: bannemig ospelbart. Får ut cirka 50fps som högst oavsett medium eller lägre inställningar. Men det är små microstutters som gör så jag håller på att tappa lunchen Kommer nog funka bättre för någon med mer stadiga vr-be som klarar av småhack och lägre fps

Permalänk
Hedersmedlem

Jag verkar få sämre prestanda (i gammal vanlig 2D) efter patchen.
Det är inte bara någon allmän känsla heller utan siffrorna backar upp det.

https://forums.flightsimulator.com/uploads/default/original/3...

Obs att detta är med låg renderupplösning för att flytta flaskhals från GPU, eftersom jag började bencha såhär för att testa potentialen i att gå från Ryzen 1700 till 5800X, innan jag hade fått mitt 3080 (vilket kom igår kväll).
Toppresultatet var häromdagen, mittenresultaten idag, botten för typ 1.5 månad sen med Ryzen 1700 istället för 5800X. Alla inställningar exakt likadana (både grafik och flight conditions), och jag flyger samma teststräcka på autopilot för att göra det mer repeterbart.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Äger ett 3090 och ett quest2.

kortfattat: bannemig ospelbart. Får ut cirka 50fps som högst oavsett medium eller lägre inställningar. Men det är små microstutters som gör så jag håller på att tappa lunchen Kommer nog funka bättre för någon med mer stadiga vr-be som klarar av småhack och lägre fps

Det var ju en väldig besvikelse. Funderar på om linken flaskar i detta läge?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Det var ju en väldig besvikelse. Funderar på om linken flaskar i detta läge?

jag tvivlar på det, provat både oculus link och virtual desktop

Permalänk
Medlem

Testat nu, visst funkar det men det är som 2D-läget dåligt optimerat för modern hårdvara. VR-läget känns mer som ett proof of concept de slängt fram innan årsskiftet. Instämmer ovanstående om en hiskeligt massa micro-stutters. Det kommer nog gå att optimera mer själv med inställningar. Kör link med 2.7 GBps hastighet mot en Quest 2. Någon här med HP Reverb G2 eller Rift S som testat?

Permalänk
Medlem

Rift S och g2 testas i mellandagarna med 3080 förhoppningsvis.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har inte testat alls men här finns lite tips:

https://forums.flightsimulator.com/t/read-first-vr-faq/336918

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Har testat lite mer nu, efter lite skruvande på inställningarna tycker jag det upplevs bättre än förväntat ändå.

Hade alldeles för hög native resolution först. Kör nu 150% i Steam VR och default i VR settings inuti FS. FPS runt 45-50 men kommer inte mycket över det pga ”Limited by mainframe” så tror knappt ett 3090 skulle gjort någon större skillnad i dagsläget.

Riktigt häftigt är det! 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

jag tvivlar på det, provat både oculus link och virtual desktop

Jo, fast tänkte mer på hela processen. Linklösningen (oavsett om det är trådad eller wifi) tar väl extra power från GPUn. Kan tänka mig att det blir kännbart i FS2020 i synnerhet.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Val av VR-googles för FS2020 VR

Kan inget om VR.😊 Vad ska jag tänka på vid val av VR-googles. Går det att använda glasögon till dem? Är VR-googles för drönare t.ex. DJI kompatibla så man kan använda till både och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Kan inget om VR.😊 Vad ska jag tänka på vid val av VR-googles. Går det att använda glasögon till dem? Är VR-googles för drönare t.ex. DJI kompatibla så man kan använda till både och?

Har personligen inte hittat något som jag tycker känns bra med glasögon än, men det går tydligen att köpa slipade insatser till:
https://www.oculus.com/accessories/virtuclear-lens-inserts/

...kan man ha vanliga linser så är nog det billigaste/bästa lösningen!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Kan inget om VR.😊 Vad ska jag tänka på vid val av VR-googles. Går det att använda glasögon till dem? Är VR-googles för drönare t.ex. DJI kompatibla så man kan använda till både och?

Rekommenderar Quest 2 64GB om det är ditt första headset, priset är svårslaget. Det följer med en distans så att glasögon får plats och inte tar emot linserna. Det funkar helt okej men FOV blir såklart lite sämre. Köp en usb (link) kabel billigt, någon som länkats till här i tråden. Du behöver USB 3 portar på datorn. Fördelen med Quest 2 förutom priset är att du kan uppleva trådlösheten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Rekommenderar Quest 2 64GB om det är ditt första headset, priset är svårslaget. Det följer med en distans så att glasögon får plats och inte tar emot linserna. Det funkar helt okej men FOV blir såklart lite sämre. Köp en usb (link) kabel billigt, någon som länkats till här i tråden. Du behöver USB 3 portar på datorn. Fördelen med Quest 2 förutom priset är att du kan uppleva trådlösheten också.

Okej vad bra! Vet du om de funkar till drönare?

Permalänk
Medlem

Fråga om datorprestanda för VR i FS2020

Är mina datorprestanda tillräckliga för VR-flygning med FS2020?

Moderkort: ROG STRIX X570-E gaming.

Grafikkort: AMD RADEON RX 5700 XT (ASUS TUF gaming card), minne GDDR6 8 GB.

Processor: AMD Ryzen 9 3900X, 12 core, 24 thread processor, 3.8 GHz base, 4.6 GHz max boost.

Kraftaggregat: Fractal design, 10N+860P, 860 watt fully modular power supply.

RAM-minne: Hyperx Predator, DDR4 3200MHz, 2 X 8 GB.