Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk

Missade att beställa joystick i somras så nu sitter man här och vrider tummarna. Blir en Thrustmaster Warthog istället för TCA-kittet som kommer ut. Någon annan som är joystick-lös och vad tror ni om generellt om thrustmasters leveranstider? Komplett skriver att produkterna kommer i mitten av november..

Permalänk
Inaktiv

Tycker de är märkligt att de är så svårt att få tag i joystick, var förbi NetOnNet här i Umeå samma vecka som MSF 2020 släpptes och dom hade 0 i lager, pratade med en i personalen som höll på att lägga in varor på just den avdelning och han sa att joysticks är ute, ingen som köper sånt längre, jag nämnde att MSF 2020 släpptes för nån dag sedan och de hade han ingen aning om, nu var jag förbi igen den här veckan i andra ärenden men kollade om dom hade nån joystick hemma men de var lika tomt som sist, dom verkar inte ta till sig att de finns folk som vill ha joysticks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Tycker de är märkligt att de är så svårt att få tag i joystick, var förbi NetOnNet här i Umeå samma vecka som MSF 2020 släpptes och dom hade 0 i lager, pratade med en i personalen som höll på att lägga in varor på just den avdelning och han sa att joysticks är ute, ingen som köper sånt längre, jag nämnde att MSF 2020 släpptes för nån dag sedan och de hade han ingen aning om, nu var jag förbi igen den här veckan i andra ärenden men kollade om dom hade nån joystick hemma men de var lika tomt som sist, dom verkar inte ta till sig att de finns folk som vill ha joysticks.

De är slut överallt, det är bara att titta på lev.datum. Många modeller kommer in i november, och i början av nästa år.
Inet hade thrustmaster TCA för ~800 i lager. Köpte min förra veckan.
Netonnet har inga säljare. De har generellt sett inte så mycket kunskap än det de lär sig själva. Netonnet är en lagerbutik.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det var väl ”trevligt”, men det är ju arlanda som ligger på landets framsida vi behöver!
(Men klart jag kommer ge Orbx/Marcus mina pengar ändå, för alla svenska flygplatser de släpper!)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det var väl ”trevligt”, men det är ju arlanda som ligger på landets framsida vi behöver!
(Men klart jag kommer ge Orbx/Marcus mina pengar ändå, för alla svenska flygplatser de släpper!)

Håller med, men Arlanda kommer, ganska mycket större projekt dock!

Permalänk
Inaktiv

Extremt irriterande att spelet har börjat krasha hela tiden, har spelat minst 20 timmar utan problem men nu efter senaste uppdateringen så kraschar spelet på exakt samma sätt hela tiden, 25-30 min in i flygningen, öppnar man kartan ja då kraschar spelet alltid så nu vågar jag inte öppna kartan längre då jag flyger, måste ju vara nån känd bugg.

Hittade de här, man ska tydligen inte öppna vfr kartan under flygning för då kraschar spelet.

https://forums.flightsimulator.com/t/new-update-and-vfr-map-c...

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Extremt irriterande att spelet har börjat krasha hela tiden, har spelat minst 20 timmar utan problem men nu efter senaste uppdateringen så kraschar spelet på exakt samma sätt hela tiden, 25-30 min in i flygningen, öppnar man kartan ja då kraschar spelet alltid så nu vågar jag inte öppna kartan längre då jag flyger, måste ju vara nån känd bugg.

Hittade de här, man ska tydligen inte öppna vfr kartan under flygning för då kraschar spelet.

https://forums.flightsimulator.com/t/new-update-and-vfr-map-c...

Hela spelet är fullt av buggar med krascher och annat. Håller på med flera bush flights eftersom jag i Nevada inte kommer längre än etapp 23 där den flygningen inte vill avslutas trots att jag gjort allt rätt. Jag kan inte flyga vidare i och med att jag inte får någon information om nästkommande sträcka.

Finns mycket mer jag skulle kunna gnälla på och det känns riktigt surt att ha betalat 1300 kronor för ett spel som ligger i Beta stadiet fortfarande. Vill så gärna ge spelet en chans, men varje gång jag försöker så är det något man blir irriterad på. Håller mig hellre till DCS som är betydligt bättre gällande instrumentering och funktioner i flygplanen. Dock så är ju grafiken sämre, men det gör ingenting enligt mig. Det enda som jag tycker är bra i dagsläget i MSFS 2020 är grafiken.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Hela spelet är fullt av buggar med krascher och annat. Håller på med flera bush flights eftersom jag i Nevada inte kommer längre än etapp 23 där den flygningen inte vill avslutas trots att jag gjort allt rätt. Jag kan inte flyga vidare i och med att jag inte får någon information om nästkommande sträcka.

Finns mycket mer jag skulle kunna gnälla på och det känns riktigt surt att ha betalat 1300 kronor för ett spel som ligger i Beta stadiet fortfarande. Vill så gärna ge spelet en chans, men varje gång jag försöker så är det något man blir irriterad på. Håller mig hellre till DCS som är betydligt bättre gällande instrumentering och funktioner i flygplanen. Dock så är ju grafiken sämre, men det gör ingenting enligt mig. Det enda som jag tycker är bra i dagsläget i MSFS 2020 är grafiken.

Det positiva är att det är microsoft vi pratar om. Det kommer patchas fler gånger och det kommer bli mycket bättre, var så säker

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Patch 4 på väg. Släpps snart

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon301768:

Extremt irriterande att spelet har börjat krasha hela tiden, har spelat minst 20 timmar utan problem men nu efter senaste uppdateringen så kraschar spelet på exakt samma sätt hela tiden, 25-30 min in i flygningen, öppnar man kartan ja då kraschar spelet alltid så nu vågar jag inte öppna kartan längre då jag flyger, måste ju vara nån känd bugg.

Hittade de här, man ska tydligen inte öppna vfr kartan under flygning för då kraschar spelet.

https://forums.flightsimulator.com/t/new-update-and-vfr-map-c...

Om du ser till att alltid öppna den (tror det finns en inställning för det också i assistance) så bör det väl också lösa krascherna?
Jag har inte kört mycket sista tiden, så jag har inte stött på problemet själv; väntar i princip in bättre prestanda (både från sim-uppdateringar och ny hårdvara) och buggfixar.

Edit: Kanske detta kan vara nåt förresten?
https://forums.flightsimulator.com/t/amazing-skyvector-addon-...
Visar inte var du är dock, så man får navigera manuellt.

Annars kan man alltid köra Flight Events och se sitt (och andras) plan på en karta i webbläsaren: https://events.flighttracker.tech/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag klickade på view map, då stängdes hela simulatorn ned och krashade totalt.

Förresten, nån som vet om ray tracing finns som stöd? Nya AMD Radeon 6000-serien kanske kommer lira bra? Jag når 25 fps med RX 580 nu i 4K.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

@stoffe_83 RT finns inte, men det låter som att det kommer samtidigt som DX12, vilket i sin tur verkar komma samtidigt som de släpper spelet till Xbox.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

För var gång jag flyger just nu så blir jag mer och mer upphetsad över hur detta kommer bli i VR när jag får släppa lös mitt PIMAX headset med bred FOV och flyga INNE i spelet

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är spelet helt ospelbart efter Japan uppdateringen för mig.
När man trycker fly now så börjar det ladda men sen hänger sig den blå stapeln och programmet svarar inte längre.
Har kammat genom forumet på lösning men inget verkar fungera.
Hoppas verkligen att patch 4 löser detta när den nu kommer. 😮

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Så gjorde man upptäckten att man hela tiden kört utan Bing Data påslaget🤦🏼‍♂️. Blev som ett helt nytt spel 😂!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Tyvärr så är spelet helt ospelbart efter Japan uppdateringen för mig.
När man trycker fly now så börjar det ladda men sen hänger sig den blå stapeln och programmet svarar inte längre.
Har kammat genom forumet på lösning men inget verkar fungera.
Hoppas verkligen att patch 4 löser detta när den nu kommer. 😮

Funkade finfint för mej. Något som pajjat vid uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Det är nu lättare att för eget bruk importera Google data till MSFS och skapa ett scenery package, jag provade detta själv snabbt för Lunds centrala delar utan en massa pillande med enskilda objekt.

https://www.youtube.com/watch?v=sP7oQaKPTlo&list=WL&index=2

Det är fortfarande ett hack så där finns utrymme för förbättringar och det är en del saker man måste installera först, men det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Funkade finfint för mej. Något som pajjat vid uppdateringen?

Ingen aning, har ominstallerat två gånger och samma fenomen kvarstår.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att få acceptabel prestanda oavsett hur mycket jag försöker tweaka inställningarna.
Som exempel får jag ca 19fps på marken på Heathrow i A320neo på Ultra. Får inte mycket bättre fps även om jag ändrar till Mid eller Low.
Min hårdvara är MSI GeForce RTX 3080 + Intel 10850K och jag kör i 3440x1440.
Är det någon som har något tips för att förbättra prestandan? Eller kan man inte räkna med bättre fps?

Permalänk
Hedersmedlem

@MackArn Bättre prestanda än så bör ju du absolut få, även om jag inte är helt nöjd med spelets prestanda i allmänhet.
Testa att slå på developer mode i inställningarna (kolumnen till vänster) och sen slå på FPS-displayen via menyn som dyker upp där uppe. Den visar var flaskhalsen ligger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det är nu lättare att för eget bruk importera Google data till MSFS och skapa ett scenery package, jag provade detta själv snabbt för Lunds centrala delar utan en massa pillande med enskilda objekt.

https://www.youtube.com/watch?v=sP7oQaKPTlo&list=WL&index=2

Det är fortfarande ett hack så där finns utrymme för förbättringar och det är en del saker man måste installera först, men det funkar.

Kan du få google maps att användas som standard för all kartdata i hela spelet? Det ser ju inte så snyggt ut på en del ställen. T ex är mitt eget hus av en helt annan stil och med ett landskap som inte alls liknar det jag ser utanför fönstret.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Kan du få google maps att användas som standard för all kartdata i hela spelet? Det ser ju inte så snyggt ut på en del ställen. T ex är mitt eget hus av en helt annan stil och med ett landskap som inte alls liknar det jag ser utanför fönstret.

Nej, tyvärr inte, men man kan välja ut en yta (tex mindre stad) och ladda ner alla 3d strukturer och texturer för byggnader inom den ytan, när Google Earth har denna information. Det blir lätt väldigt mycket data. Utifrån det får man sedan bygga ett scenery package såsom visas i videon. Detta ersätter då för den valda ytan det som MSFS annars skulle generera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackArn:

Så gjorde man upptäckten att man hela tiden kört utan Bing Data påslaget🤦🏼‍♂️. Blev som ett helt nytt spel 😂!

Vad gör den funktionen? Är det något som man bör slå på?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad gör den funktionen? Är det något som man bör slå på?

Ja precis hahaha, jag blev fundersam och tänkte var denna funktionen sitter för någonstans. OP får gärna posta igen var m,an hittar detta, så man inte missar nått menar jag

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

FS 2020 problem vid ILS approach på autopilot när jag tar ut klaff på A320

Jag har problem med att flygplanet A320 stiger rejält och ger fullgas när jag tar ut klaff på final för landning.

Detta sker när jag gör en IFR-inflygning med autopilot till någon bana och ska förbereda mig för landning precis innan jag ska välja ILS-inflygning. Planet stiger helt okontrollerat och det går inte att avbryta. Allt övrigt under hela flygningen funkar perfekt.

Tar jag in klaffen så sjunker det. Det borde vara något fel i programmeringen eller är det jag som måste aktivera något ytterligare? Jag har valt IFR-flygning mellan två flygplatser utan själv lägga till några parametrar. Tycker att det borde funka då.

Vad säger experterna?

Permalänk
Skrivet av MackArn:

Har väldigt svårt att få acceptabel prestanda oavsett hur mycket jag försöker tweaka inställningarna.
Som exempel får jag ca 19fps på marken på Heathrow i A320neo på Ultra. Får inte mycket bättre fps även om jag ändrar till Mid eller Low.
Min hårdvara är MSI GeForce RTX 3080 + Intel 10850K och jag kör i 3440x1440.
Är det någon som har något tips för att förbättra prestandan? Eller kan man inte räkna med bättre fps?

Bättre än så borde du definitivt få. Sitter på ett 2080 Ti med en 9900K och ligger stadigt på ca 60-70 fps. Kör också 3440x1440. Kör allt så högt det går.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av SiwJon:

Jag har problem med att flygplanet A320 stiger rejält och ger fullgas när jag tar ut klaff på final för landning.

Detta sker när jag gör en IFR-inflygning med autopilot till någon bana och ska förbereda mig för landning precis innan jag ska välja ILS-inflygning. Planet stiger helt okontrollerat och det går inte att avbryta. Allt övrigt under hela flygningen funkar perfekt.

Tar jag in klaffen så sjunker det. Det borde vara något fel i programmeringen eller är det jag som måste aktivera något ytterligare? Jag har valt IFR-flygning mellan två flygplatser utan själv lägga till några parametrar. Tycker att det borde funka då.

Vad säger experterna?

Nu har inte jag kört supermycket med de stora kärrorna, men jag aktiverar ”approach” när jag närmar mig målet och landar med hjälp av ILS. Strax innan landning så avaktiverar jag autopiloten. Sedan har jag för mig att innan jag använde mig av ”approach” så hade jag samma problem som dig med att autogasen slog till samtidigt som kärran började stiga igen. Satt och försökte slå av autothrottle, men den aktiverades igen så fort jag rörde gasreglaget.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Vad gör den funktionen? Är det något som man bör slå på?

Skrivet av Don_Tool:

Ja precis hahaha, jag blev fundersam och tänkte var denna funktionen sitter för någonstans. OP får gärna posta igen var m,an hittar detta, så man inte missar nått menar jag

Settings, General, Data. Se till att allt är påslaget.

@Aqua_HeaD Har du verkligen >60 fps även i en A320 (inuti cockpit) på Heathrow?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu har inte jag kört supermycket med de stora kärrorna, men jag aktiverar ”approach” när jag närmar mig målet och landar med hjälp av ILS. Strax innan landning så avaktiverar jag autopiloten. Sedan har jag för mig att innan jag använde mig av ”approach” så hade jag samma problem som dig med att autogasen slog till samtidigt som kärran började stiga igen. Satt och försökte slå av autothrottle, men den aktiverades igen så fort jag rörde gasreglaget.

Okej. Det är så jag gör. Fattar inte vad det kan vara.