Permalänk
Medlem

Regeringen presenterar nya restriktioner:

– Maxantalet för restaurangbesök sänks från åtta till fyra personer

– Alkoholförsäljning förbjuds efter klockan 20.00

– Bär munskydd i kollektivtrafiken

– All icke-essentiell personal (absolut inom stat, kommun och region) ska arbeta hemma till och med 24 januari

– Skolan ska fortsätta planera för distansundervisning till och med 24:e januari

– Mellandagsrean "ställs in" - det uppmanas starkt att inga handlare ska genomför någon rea

Det gäller från 24:e december till den 24:e januari

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Regeringen presenterar nya restriktioner:

– Maxantalet för restaurangbesök sänks från åtta till fyra personer

– Alkoholförsäljning förbjuds efter klockan 20.00

– Bär munskydd i kollektivtrafiken

– All icke-essentiell personal (absolut inom stat, kommun och region) ska arbeta hemma till och med 24 januari

– Skolan ska fortsätta planera för distansundervisning till och med 24:e januari

– Mellandagsrean "ställs in" - det uppmanas starkt att inga handlare ska genomför någon rea

Men, men... munskydd som inte har nån effekt enligt alla länkade studier och kurvor här i tråden, har de tappat förståndet där på FHM?

På den seriösa noten så sänker man nog en och annan resturang nu, tur att man inte är i den branschen!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

På den seriösa noten så sänker man nog en och annan resturang nu, tur att man inte är i den branschen!

Tur det är lättare att återuppliva företag än personer. 👍

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni har varit negativa till munskydd, har ni ändrat er?

- Vi har aldrig varit negativa, men risken är att det blir en genväg.

Munskyddsanvändningen kan dock vara användbar i vissa miljöer där man inte kan hålla avstånd, säger Johan Carlson.

- Vi tror inte att det får en väldigt avgörande effekt, men det kan ge positiv effekt just i kollektivtrafiken under vissa tider.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem

Kan någon vänligen förklara logiken med att det införs krav på munskydd i kollektivtrafik men inte i mataffärerna?

Mataffärerna så här till jul med mycket folk borde väl rimligen vara en avsevärt större risk än kollektivtrafiken?

Blir säkert rusning till munskydden nu även om väl lagren kanske är hyfsat fulla nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Varför?
Det är ju de de har sagt ända sen i våras. I första hand håll avstånd. Är det omöjligt kan munskydd användas. Vi rekommenderar dock inte munskydd när avstånd kan hållas. Inget har ändras utom att de flyttat rekommendationen från folket till trafikföretagen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kan någon vänligen förklara logiken med att det införs krav på munskydd i kollektivtrafik men inte i mataffärerna?

Mataffärerna så här till jul med mycket folk borde väl rimligen vara en avsevärt större risk än kollektivtrafiken?

Blir säkert rusning till munskydden nu även om väl lagren kanske är hyfsat fulla nu.

Antagligen för du normalt sätt inte står och andas på samma person i 15+ min i en mataffär? Jag brukar förflytta mig i affärer för att bli klar och komma hem.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Antagligen för du normalt sätt inte står och andas på samma person i 15+ min i en mataffär? Jag brukar förflytta mig i affärer för att bli klar och komma hem.

Man behöver inte vara nära nån i 15 min för att bli smittad.
Men poängen är korrekt: i en fullproppad buss står/sitter man nära varrandra under en längre tid.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Men poängen är korrekt: i en fullproppad buss står/sitter man nära varrandra under en längre tid.

Hur lång tid tar det då? Genuint intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det var mer ett exempel då en bussresa ofta är längre än en kvart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Varför?
Det är ju de de har sagt ända sen i våras. I första hand håll avstånd. Är det omöjligt kan munskydd användas. Vi rekommenderar dock inte munskydd när avstånd kan hållas. Inget har ändras utom att de flyttat rekommendationen från folket till trafikföretagen.

Det är en förenkling av hela munskyddsdebatten tycker jag. Grundidén har inte förändrats särskilt mycket men nyanserna har skiftat.
Här står det "Bland annat öppnar FHM nu upp för att munskydd kan börja användas ute i samhället.".
Ta det här citatet ur artikeln:

Citat:

– Det kan finnas en roll för munskydd på lokal nivå, säger Anders Tegnell som påpekar att det i sådana fall i första hand är som "symboliskt värde" om man i övrigt har följt alla andra riktlinjer och rekommendationer.

Nu när de explicit rekommenderar det i kollektivtrafiksammanhang handlar det inte längre om ett symboliskt värde.

Tar vi folkhälsomyndighetens allmänna råd så nämns inte munskydd alls för att det helt enkelt inte har varit en del av strategin.

Det är intressant att följa den här utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hur lång tid tar det då? Genuint intresserad.

Det vet vi inte men ju flyktigare man träffas ju färre virus hinner man utsättas för och det tyder på både mindre infektions risk och mildare symtom. Men givetvis kan man bli sjuk även av korta kontakter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Logiken är väl att Landstingen driver kollektivtrafik, så det går säkert att införa där. Affärer har de ingen lag eller nåt att ta till och eftersom alla vet att munskydd saknar effekt (bara att läsa längre bak i tråden) så vill de förstås inte rekommendera det någon annanstans.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du hade ju kunnat lyssna på vad Johan Carlsson sade. Men i grunden: du måste inte stå och trängas i mataffären, men en del måste de facto åka till arbetet en viss tid. Det här med munskydd skulle också vara fastställda tider (=något i stil med rusning, får man förmoda) för att undvika diskussion om när det är "trängsel" och inte. Och det kanske behövs, för en del verkar ju vara helt skruvade. Såg en med munskydd nyligen som var ute och gick med hunden strax före midnatt, när jag gick till bilen. Hade hunden covid-19? Men det är klart, i en del länder anser man att smittrisken tydligen är störst på natten eftersom man har utegångsförbud där man inte ens får ta en kvällspromenad ensam... Nattaktiva attackfåglar med fågelinfluensa, kanske?

onödigt tecken hade smugit sig in
Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

För det första munskydd i kollektivtrafiken är en rekommendation, inget krav.
Sitter man på en nästan tom buss ska man väl inte behöva munskydd?
Är det så mycket folk på bussen att munskydd kunde göra skillnad, då ska man inte åka med i den bussen.
Så detta är något de inför för att blidka gnällspikarna, inte för att det kommer minska smittspridningen.
Risken som jag ser det är att folk tror att munskydden hjälper och därför fortsätter åka buss istället för att låta bli.

Mataffärerna fick väl istället en restriktion på antal besökare i affären? Eller var det bara "onödiga butiker"? Problemet med denna restriktion är då att det blir risk för folksamling utanför butiken med folk som väntar på att släppas in. Kanske är lite bättre då de är i friska luften men om de står och trängs blir det inte bra. Bättre förlänga öppettiderna så folk kan sprida ut sig över tiden tänker jag.

Att bestämma om butiker får ha mellandagsrea är myndighetsmissbruk. Butiker bestämmer väl själva över sina priser?
Jag tror inte det blir rusning efter munskydd. Inte många som kommer att vilja ha dem.

Edit: Om folk tänker som mig kan nog munskyddskravet i lokaltrafiken ändå ha effekt. "Jaha de kräver munskydd de jävlarna, då ska jag bojkotta deras buss"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du hade ju kunnat lyssna på vad Johan Carlsson sade. Men i grunden: du måste inte stå och trängas i mataffären, men en del måste de facto åka till arbetet en viss tid. Det här med munskydd skulle också vara fastställda tider (=något i stil med rusning, får man förmoda) för att undvika diskussion om när det är "trängsel" och inte. Och det kanske behövs, för en del verkar ju vara helt skruvade. Såg en med munskydd nyligen som var ute och gick med hunden strax före midnatt, när jag gick till bilen*. Hade hunden covid-19? Men det är klart, i en del länder anser man att smittrisken tydligen är störst på natten eftersom man har utegångsförbud där man inte ens får ta en kvällspromenad ensam... Nattaktiva attackfåglar med fågelinfluensa, kanske?

Ja jag har en granne som använder munskydd utanför hemmet, i sin egen bil, helt själv, kanske även i hemmet, det vet jag inte, men hen bor själv - så vitt jag vet.

I princip alla jag ser med munskydd nu, använder det när det inte behövs, eller på fel sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är en förenkling av hela munskyddsdebatten tycker jag. Grundidén har inte förändrats särskilt mycket men nyanserna har skiftat.
Här står det "Bland annat öppnar FHM nu upp för att munskydd kan börja användas ute i samhället.".
Ta det här citatet ur artikeln:
Nu när de explicit rekommenderar det i kollektivtrafiksammanhang handlar det inte längre om ett symboliskt värde.

Tar vi folkhälsomyndighetsen allmänna råd så nämns inte munskydd alls för att det helt enkelt inte har varit en del av strategin.

Det är intressant att följa den här förändringen.

Fastän du missar ju att han säger: "i första hand är som 'symboliskt värde' om man i övrigt har följt alla andra riktlinjer och rekommendationer."

Dvs om/när man kunde hålla avstånd så är, och förblir, munskydden mer en symbol snarare än verksamt skydd, dvs de tillför väldigt lite.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fastän du missar ju att han säger: "i första hand är som 'symboliskt värde' om man i övrigt har följt alla andra riktlinjer och rekommendationer."

Dvs om/när man kunde hålla avstånd så är, och förblir, munskydden mer en symbol snarare än verksamt skydd, dvs de tillför väldigt lite.

Jag förstår inte riktigt hur du kan tro att jag har missat det när jag citerar hela citatet?

edit:
Det är exakt det jag säger i mitt inlägg, det handlar om nyansskillnader. Grundidén har inte förändrats men det viktas annorlunda. I våras har de inte kommunicerat att vi rekommenderas att använda munskydd i kollektivtrafiken, nu nämner de det specifikt. Grundidén är densamma, men den har fått en annan nyans. Vårt beteende i kollektivtrafiken kommer förändras pga den här kommunikationsändringen.

förtydligande
Permalänk
Inaktiv

Jag använder munskydd då jag går och handlar mat, gjort de senaste veckorna, man ser fler som gör likadant och jag kör med engångs skydd, köpte 10 pack, kommer fortsätta med det tills dess att det lugnat ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Mataffärerna fick väl istället en restriktion på antal besökare i affären? Eller var det bara "onödiga butiker"? Problemet med denna restriktion är då att det blir risk för folksamling utanför butiken med folk som väntar på att släppas in. Kanske är lite bättre då de är i friska luften men om de står och trängs blir det inte bra. Bättre förlänga öppettiderna så folk kan sprida ut sig över tiden tänker jag.

Att bestämma om butiker får ha mellandagsrea är myndighetsmissbruk. Butiker bestämmer väl själva över sina priser?
Jag tror inte det blir rusning efter munskydd. Inte många som kommer att vilja ha dem.

Samtliga verksamheter och fastighetsägare fick förklarat att dom ska se till att det inte blir trängsel. Det fanns väl inga direkta sanktioner, men jag misstänker att vid grova överträdelser så kan det nog likväl gå att hitta stöd för det i lagen.

Det uppmanades aktivt att ha kösystem utanför butiken/gallerian/etc. Att stå med två meters mellanrum utomhus är snudd på riskfritt. Att förlänga öppettider är något som redan vissa butiker har gjort och det är givetvis ett bra sätt att se till att försöka undvika trängsel.

Mellandagsrea avråddes det från. Likaså där så finns det nog inga (enkla) sanktioner om det bryts emot. Dock håller jag inte med om att det är myndighetsmissbruk. Man får sätta vilka priser man vill, men om ens verksamhet aktivt bidrar till smittspridning så är det mer än lovligt för samhället att begränsa den. Det kanske vore bättre att helt enkelt stänga ner alla affärer som inte är samhällsnödvändiga så slipper vi snack om prisbegränsningar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Systembolaget är nog den nödvändigaste butiken, för tittar man in så är det den butik som har absolut värst trängsel!

Folk sprider inte ut sig, folk är flockdjur och gillar att göra som de alltid har gjort och samlas ungefär samma tider. Se pensionärer som t.ex. handlar tillsammans med yrkesarbetande.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tror du suttit hemma för mycket, folk kan inte hålla avstånd är min erfarenhet där ute i verkligheten..., men absolut om folk KUNDE hålla avstånd så vore det en icke-fråga.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte riktigt hur du kan tro att jag har missat det när jag citerar hela citatet?

Du skrev att: "Nu när de explicit rekommenderar det i kollektivtrafiksammanhang handlar det inte längre om ett symboliskt värde".

Det är möjligt att jag missförstod dig, men jag tolkade det som att du menade att FHM/Tegnell ändrat inställning från att masker enbart hade symbolvärde till att nu inte bara vara symboliska, vilket jag tycker är missvisande.

Det Tegnell sa innebar att han ansåg att de enbart hade ett symbolvärde i vissa situationer och hans uttalande innebar inte att maskerna enbart skulle ha symbolvärde i den kollektivtrafik där de nu rekommenderas, eftersom det helt enkelt inte är en sån situation där man kan upprätthålla distans. Jag kan mao inte se att FHM/Tegnell skulle ha ändrat inställning kring maskernas symbolvärde.

Edit: Uppdaterade ett fel i mittenstycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@hurtigbullen
Jag har försökt förtydliga vad jag menade i inlägget du citerar här. Jag hoppas det är tydligare vad jag menade nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror du suttit hemma för mycket, folk kan inte hålla avstånd är min erfarenhet där ute i verkligheten..., men absolut om folk KUNDE hålla avstånd så vore det en icke-fråga.

Visserligen har jag suttit hemma en hel del under året, men jag har även varit ute och rört mig en del. Dock har jag inte åkt någon kollektivtrafik. De allra flesta håller i min mening ett visst avstånd i affärer och så, men nu har jag förstås mest gått i mataffärer och handlat och jag har försökt undvika det som jag tror är "rusningstid". Uppenbarligen ser det olika ut på olika håll i landet.

Sen är det inte bara avstånd som är allenarådande. Som det redans sagts tidigare i tråden så spelar tid också in (dvs dos). Att du passerar någon på en halvmeters avstånd under bråkdelen av en sekund är knappast särskilt riskfyllt och jag tvivlar på att maskerna gör till eller från där. Om samma (smittade) människor istället går bredvid dig genom affären så gör det säkert skillnad om den personen bär mask eller inte. Att det skulle hjälpa om du bar mask är jag personligen tveksam till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

@hurtigbullen
Jag har försökt förtydliga vad jag menade i inlägget du citerar här. Jag hoppas det är tydligare vad jag menade nu?

Japp och jag kan hålla med om att jag tror det kommer förändra folks beteende i kollektivtrafiken.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Lallet de kommer med idag är ju månader försent, pinsamt att bara för att de får lite kritik så gör de drastisk åtgärder,

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara lite tjabbel i staterna nu. Tydligen kommer det inte fram vaccin som det ska och den nuvarande administrationen verkar ha skyllt på Pfizer. Pfixer å sin sida svarar nu att har skeppat allt som dom ska och att dom har en massa doser på lager för att administrationen inte lyckas berätta vart vaccinet ska skickas.

https://www.msnbc.com/rachel-maddow/watch/several-states-noti...

Vi får hoppas att det funkar bättre här när det blir dags.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det verkar ju vara lite tjabbel i staterna nu. Tydligen kommer det inte fram vaccin som det ska och den nuvarande administrationen verkar ha skyllt på Pfizer. Pfixer å sin sida svarar nu att har skeppat allt som dom ska och att dom har en massa doser på lager för att administrationen inte lyckas berätta vart vaccinet ska skickas.

Hörde på P1 tidigare idag att Pfizers vaccin dessutom har utmaningen att det måste förvaras i -75 grader, så transporter blir förstås lite bökigare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Vilka onödiga restriktioner... rekommendera social distansering är fullt tillräckligt.