Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tack för den, det fick bli en sådan till en av Hallonpajerna, där duger den bra även om den inte har dram cache för den läser betydligt snabbare än ett micro sd kort även om den används som "usb minne" och så slipper man slösa på nån större ssd som är bättre på skrivning.

Vad kör du för adapter för att koppla den till pajen?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tack för den, det fick bli en sådan till en av Hallonpajerna, där duger den bra även om den inte har dram cache för den läser betydligt snabbare än ett micro sd kort även om den används som "usb minne" och så slipper man slösa på nån större ssd som är bättre på skrivning.

Har också funderat på en sådan lösning, men ett chassi till SSDn går ju på två hundra till :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tomle:

Vad kör du för adapter för att koppla den till pajen?

Har ett par olika adaptrar som är mer eller mindre (i storlek) men den här är nog den minst oklumpiga jag har.
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B081W2CQ66/ref=ppx_yo_d...
Funderar på att skaffa Argons låda med nvme plats nästa gång jag skaffar en låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordost:

Har också funderat på en sådan lösning, men ett chassi till SSDn går ju på två hundra till :/

Denna ska väl fungera? https://www.amazon.se/Sabrent-EC-UASP-Externt-H%C3%A5rddiskh%... för 95 kr.

https://www.amazon.se/Salcar-H%C3%A5rddiskh%C3%B6lje-3-0-Kabe... för sex kr till. Sen finns det ett par till såna för 20 kr till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhws:

Det är upp till var och en att ta det erbjudande som passar den enskilde bäst.

Var inte menat som kritik, bara ett "sido-fynd" ifall man kanske har en Classe-butik i närheten och inte vill vänta på att grejerna kommer på posten osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Techlab:

Det där är tyvärr ingen bra ursäkt.

Moderatorerna brukar väldigt snabba med att ta bort alla inlägg där folk råkat diskutera i själva officiella tipstråden. Titta bara bak i tråden om du hittar några diskussionsinlägg: nada / zero.

Testa själv att påbörja en diskussion i tipstråden så kommer ditt inlägg att raderas bort inom några timmar!

Så det betyder att de är i alla högsta grad aktiva. De läser. Sen att de låter dessa inlägg vi pratar om - vara kvar med meningen är en helt annan femma.

Den där frågan tycker jag vi kan höra med modsen vad de tycker är rimligt: om man ska böja regelverket för just dessa typen av ärende och fall.

Jag personligen tycker att reglerna ska vara glasklara och man ska hålla sig till det. Att göra undantag för vissa men inte för andra... det är inte rättvist för någon utav oss användarna.

Anledningen till att sådana diskussionsinlägg försvinner så pass snabbt är dels då rapporterna haglar in (vilket vi är tacksamma för) och dels då man inte behöver att dubbelkolla om inlägget faktiskt innehåller ett fynd eller ej, dvs. det är bara att radera alt. flytta inläggen. Modereringsärenden som dessa är så pass snabba och enkla att åtgärda att dessa kan göras när man har nån minut över på tåget, pratar med svärföräldrarna, sitter på toan osv.

"Fyndtipsen" som du nämner får man däremot ofta granska lite mer noggrant (kontrollera om varan finns, jämför priset med Prisjakt, om butiken ifråga är seriös osv.) plus att sådana inlägg ofta inte rapporteras, dvs. det kan dröja innan att vi uppmärksammas på att inläggen bör tas bort. Ni får hemskt gärna rapportera icke-fynd, det underlättar väldigt mycket för moderatorna.

Det går även bra att skapa en diskussionstråd i Feedback-forumdelen ifall ni har förslag på förbättringar, generella klagomål eller t.om. lite ros 💖

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Vad säger ni om Symfonisk idag på Ikea? Jag är lite sugen för att den ska ha bra ljud och så, men samtidigt känns Sonos lite som Apple i att allt fungerar jättebra så länge man bara använder deras prylar, och jag är inte så sugen på att köpa in mig i det ekosystemet.

Permalänk
Medlem

Inte helt lätt att köpa högtalarna på IKEA idag. De har något tekniskt fel så att man inte får det lägre priset, så jag fick göra beställningen via chatt med kundtjänst..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Vad säger ni om Symfonisk idag på Ikea? Jag är lite sugen för att den ska ha bra ljud och så, men samtidigt känns Sonos lite som Apple i att allt fungerar jättebra så länge man bara använder deras prylar, och jag är inte så sugen på att köpa in mig i det ekosystemet.

De låter anständigt för den typen av jätteliten högtalare och den är mer prisvärd än motsvarande Sonos men bra ljud bör inte användas i samma mening, det är den produkttyp det är och produkttypen har inga ambitioner att låta bra, den försöker låta uthärdligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De låter anständigt för den typen av jätteliten högtalare och den är mer prisvärd än motsvarande Sonos men bra ljud bör inte användas i samma mening, det är den produkttyp det är och produkttypen har inga ambitioner att låta bra, den försöker låta uthärdligt.

Håller med, bra om du vill ha en smidig multiroom-lösning men inte om du vill ha bra ljud. Men det är helt okej ljud för en normal person. Speciellt om du kör två per rum i stereo så att ljudet fyller hela rummet. Då låter det mycket bättre än enbart en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad säger ni om Symfonisk idag på Ikea? Jag är lite sugen för att den ska ha bra ljud och så, men samtidigt känns Sonos lite som Apple i att allt fungerar jättebra så länge man bara använder deras prylar, och jag är inte så sugen på att köpa in mig i det ekosystemet.

Skippa säger jag. Lyssnat, och mycket dåligt ljud. Hade hoppats mer på den.

Köp hellre en bra, eller att par, aktiva högtalare från Audio Pro, Yamaha eller liknande.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Produkt: LG OLED65CX
Länk: https://bit.ly/3mIgICB
Kategori: TV
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5258827
Pris: 19890 kr

Närmaste pris, 24990 kr hos Inet.se, netonnet, mediamarkt.

Scam? https://se.trustpilot.com/review/vitvaruexperten.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Inte scam, har beställt själv från dem och varan kom inom normaltid.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Tänkte, köpet går via cdon och det är väl dom man får fightas med om det är en scam?

Tror för övrigt jag haft att göra med vitvaruexperten en gång men det var waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay back så kan inte gå i godo för hur dom är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Inte scam, har beställt själv från dem och varan kom inom normaltid.

Det verkar väldigt märkligt att en vitvarufirma med urusla betyg säljer OLED, dessutom till lägsta priset någonsin så vitt jag vet? Ursäkta diskussion i tipstråden, ville bara uppmärksamma det så att ingen blir blåst om det nu är en scam på något sätt men det kanske bara en felaktig listning. Går man in på deras hemsida säljer de bara köksfläktar, diskmaskiner m.m.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det verkar väldigt märkligt att en vitvarufirma med urusla betyg säljer OLED, dessutom till lägsta priset någonsin så vitt jag vet? Ursäkta diskussion i tipstråden, ville bara uppmärksamma det så att ingen blir blåst om det nu är en scam på något sätt men det kanske bara en felaktig listning. Går man in på deras hemsida säljer de bara köksfläktar, diskmaskiner m.m.

De säljer även andra TVn på CDON. Kan bara tala om min egna erfarenhet med dem när jag beställde en luftfuktare från dem via CDON under black week. Hade inga problem med den beställningen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Beställde en oled via cdon {såldes av vitvaruexperten} för ett år sedan. Dvs black friday 2019.
Leveransen försenade först med 1 vecka, sedan en till till slut fick jag nytt leveransdatum 14,02,2020.

Avbeställde och köpte istället från netonnet. Blev 100kr dyrare för mig,men fick tvn samma dag.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Skippa säger jag. Lyssnat, och mycket dåligt ljud. Hade hoppats mer på den.

Köp hellre en bra, eller att par, aktiva högtalare från Audio Pro, Yamaha eller liknande.

Jo ok. Syftet är ju inte riktigt att sitta och fokuserat lyssna på pianokonserter eller liknande utan mer att kunna ha på samma podcast överallt när jag dammsuger och så, så ljudkvaliteten är inte riktigt högsta prioritet. Men den Google Home jag har är inte tillräckligt bra och dessutom för klen, men denna är väl inte så mycket bättre då kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo ok. Syftet är ju inte riktigt att sitta och fokuserat lyssna på pianokonserter eller liknande utan mer att kunna ha på samma podcast överallt när jag dammsuger och så, så ljudkvaliteten är inte riktigt högsta prioritet. Men den Google Home jag har är inte tillräckligt bra och dessutom för klen, men denna är väl inte så mycket bättre då kanske.

Det är väl mer eller mindre en Sonos One i annan form som jag förstått det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Det är väl mer eller mindre en Sonos One i annan form som jag förstått det.

Jo ungefär så vad jag förstår det också. Men jag äger ingen Sonos, så min fråga var mer om den funkar utan att man kör Sonos överallt. Måste man använda den specifika appen? Går de att styra med exempelvis Google Assistenten? Ljudkvaliteten är förstås en kompromiss men den ska ju vara rätt bra jämfört med andra högtalare i den prisklassen, och det är som sagt inget jag lägger jättestor vikt vid när det gäller den här produktkategorin och mitt användningsområde.

Permalänk
Medlem

Exempelvis Ryzen 5800X är väl slut i Sverige (?) men man verkar kunna köpa från Computer Universe i Tyskland med snabb leverans:
https://www.computeruniverse.net/en/amd-ryzen-7-5800x-box-ohn...

Gäller även tex 5950X
https://www.computeruniverse.net/en/amd-ryzen-9-5950x-box-ohn...

Hmmm, 5800X verkar dock finnas för leverans från Amazon.se också till ett betydligt bättre pris än Computer Universe.
https://www.amazon.se/AMD-Ryzen-5800X-Processor-l%C3%A5da/dp/...

Kanske inte alls samma brist som jag fått för mig

språk
Permalänk
Medlem

Jag tog bort tipset, väldigt väldigt varierande recensioner så bättre ta det säkra före det osäkra.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat diskmaskin via Cdon/Vitvaruexperten i augusti och den kom snabbt och allt var rätt.
Vet inte hur det är med TV apparater från dom men när jag handlade från dom så gick allt snabbt och smidigt, handlar man från Cdon så glöm inte använda refunder för lite extra återbäring.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är väl mer eller mindre en Sonos One i annan form som jag förstått det.

Lite sämre skulle jag säga. Enligt recensioner. Men jag slog till på två för att ha som bakhögtalare till Sonos "5.1". Till det lär de duga, hoppas jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jo ok. Syftet är ju inte riktigt att sitta och fokuserat lyssna på pianokonserter eller liknande utan mer att kunna ha på samma podcast överallt när jag dammsuger och så, så ljudkvaliteten är inte riktigt högsta prioritet. Men den Google Home jag har är inte tillräckligt bra och dessutom för klen, men denna är väl inte så mycket bättre då kanske.

Skrivet av Def_Dog:

Det är väl mer eller mindre en Sonos One i annan form som jag förstått det.

En sak att tänka på med Sonos är att DSPsystemet kräver IOS för att kunna kalibreras för de har ännu inte släppt nån mjukvara för andra system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo ok. Syftet är ju inte riktigt att sitta och fokuserat lyssna på pianokonserter eller liknande utan mer att kunna ha på samma podcast överallt när jag dammsuger och så, så ljudkvaliteten är inte riktigt högsta prioritet. Men den Google Home jag har är inte tillräckligt bra och dessutom för klen, men denna är väl inte så mycket bättre då kanske.

Det var just det området jag tänkte på; Allmänt poddar och lite strömusik för familj, eller besök. Via enkelt BT-koppling eller annan multiroom-WiFi-lösningar.

För seriös lyssning så är det separata slutsteg och riktiga B&W-högtalare som gäller för mig (inga integrerade högtalare alls).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har namnet på olika reor totalt tappat sin mening?
Kan förstå hela Blackweek ändå, för att det binder ihop mot Cybermonday.
Men detta...
Cdon: Mellandagsrea och lägger du en beställning idag kan du tom få din order i tid för jul....
Playstation store: Börjar sin Januari rea på tisdag den 22a December...

Någon måtta får det faktiskt vara!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har namnet på olika reor totalt tappat sin mening?
Kan förstå hela Blackweek ändå, för att det binder ihop mot Cybermonday.
Men detta...
Cdon: Mellandagsrea och lägger du en beställning idag kan du tom få din order i tid för jul....
Playstation store: Börjar sin Januari rea på tisdag den 22a December...

Någon måtta får det faktiskt vara!

Shiiit!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Amd 3950X för 3400kr om man är inloggad med lite level.

https://www.webhallen.com/se/product/314004-AMD-Ryzen-9-3950X...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo ok. Syftet är ju inte riktigt att sitta och fokuserat lyssna på pianokonserter eller liknande utan mer att kunna ha på samma podcast överallt när jag dammsuger och så, så ljudkvaliteten är inte riktigt högsta prioritet. Men den Google Home jag har är inte tillräckligt bra och dessutom för klen, men denna är väl inte så mycket bättre då kanske.

Vi har en vanlig symfonisk i köket, en Sonos beam i vardagsrummet och en symfonisk-med—lampa
i trappen ned till källaren. Det som är så väldigt najs med den här uppsättningen är att man enkelt kan välja att spela samma musik i alla högtalare. Det kommer fortfarande ett leende på läpparna när man går från ett rum till ett annat och musiken följer med. Trevligt på fest också (även om det nu var ett tag sedan...).
Det är bra mycket bättre ljud än i en Google Home mini iallafall.