SweClockers utser årets spel – nomineringar

Permalänk
Medlem

Doom eternal får min röst i brist på annat detta år, varit en klar besvikelse...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag tror ni kan sluta skriva cyberpunk, the last of us och Alyx. Tråden är inte omröstningen, det är nomineringar och just nu är det 80%+ upprepningar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Cyberpunk 2077

Ett roligt samt spännande spel som skiljer sig från standard receptet bland de andra som släppts.

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Lego Master

Detta gjorde det pinsamt uppenbart att jag har spelat nära nog INGENTING som har lanserats i år.
Alla spel jag har lagt tid på är gamla finingar, eller sånt jag upptäckt via Xbox Game Pass, och då har jag inte brytt mig om när de lanserats. Tydligen inte i år iaf.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Vilka butiker, PS Store och vilken mer?

Xbox

Permalänk
Medlem

Flight Simulator.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag förstår reglerna men på ett sätt borde det heta "Sweclockers utser årets nya spel".
Jag tror vi är många som tycker att "årets spel" faktiskt är Shadowlands (World of Warcraft).

En expansion av den här omfattningen och digniteten har mer budget, dev-timmar och content än de flesta nya spelen att det nästan suddar ut gränserna för var ett nytt spel är.
Det blev också det snabbast säljande pc-spelet någonsin vid release:
https://www.techradar.com/news/world-of-warcraft-shadowlands-...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Medlem

Säger som andra sagt också.
Hades.

Permalänk
Medlem

Squad

Risk of rain2

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2077 finns fortfarande på Xbox storen, dom har inte gjort som Sony och dragit tillbaka spelet, enda Microsoft gjort är att dom utökat reklamationstiden för spelet.

Permalänk
Medlem

Ni är jävligt bortskämda idag alla kids!

Som 36-åring och att ha sett resan i spelutveckling i denna utvecklingen (säkert missat nån):
C64 > Gameboy > NES > SNES > N64 > Vodoo 2 > Xbox 360 > Radeon 9700 > GTX 670 > RX 6800 XT

Det är fan helt galet vad spelbranschen utvecklats och tekniken bakom. Jag fick lite av en käftsmäll när jag hade byggt klart nya datorn och spelade Control, Cyberpunk 2077, Doom Eternal och Battlefield V. Grafiskt är det ju galet vackert många spel. Jag kan ibland bara stanna och stå och titta med öppen mun (i princip) om hur vackert det är att spela idag. Tacksam tråd att få bra tips för nya spel, då jag inte spelat PC-spel på ca 5 år, då jag inte haft en vettig speldator förrän nu igen.

Cyberpunk 2077 och Doom Eternal är det jag fastnat för hittills, men har bara haft datorn i ett par veckor.

För er som inte är så gamla som mig så såg C64 ut så här

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Najze: Jag skulle vilja påstå att du nog är relativt ung i det här sällskapet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Half Life Alyx utan tvekan.
Sen har jag själv inte spelat The Last of Us, men sett en hel del gameplay, verkar också väldigt bra! 👍
CoD Warzone har också blivit en go to.

Permalänk
Medlem

Cyberpunk 2077 (spelat på Stadia knappt utan några problem)

Bloodborne borde få vara med på alla listor också!!!

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Tveklöst Last of Us II.
Sjukt många brister till trots är det få spel som verkligen får en att känna så som det spelet gjorde.
Förtvivlan, ångest, desperation, uppgivenhet etc.

Men på ett ”bra sätt”. Det är häftigt att ett spel kan förmedla det. Det är få som ens försökt.

Sen var det ju tekniskt och hantverksmässigt helt fenomenalt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Factorio!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

2077 finns fortfarande på Xbox storen, dom har inte gjort som Sony och dragit tillbaka spelet, enda Microsoft gjort är att dom utökat reklamationstiden för spelet.

Okej, kan vara så

Permalänk
Hjälpsam

Horizon Zero Dawn måste få vara med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Cyberbugg 2077? nope

Baldurs Gate III, givet!

Permalänk

Hades

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Doom Eternal.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ASUS TUF Z390-P | Corsair 16GB 3200MHz | ASUS RTX 2080ti 11 GB | Corsair Carbide 400c | Corsair RM750x | Noctua NH-d15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Ni är jävligt bortskämda idag alla kids!

För er som inte är så gamla som mig så såg C64 ut så här

Ja du, vi är äldre än du tror

Är själv 52+ och uppvuxit med Pong som första spelet (ett svart vitt spel, med batterier, och ljuden var i en högtalare
i själva tv-spelet, men med bild på tv-apparaten, i svart vitt).

När jag fick min första Commodore 64, så fanns ingen spel till den, Datormagazinet "Hobby Data" hade testat den, och
jag köpte test exemplaret från Redaktören, och programmerade själv spel till den sen

Fördelen vi har, är ju storleken på våra leksaker, jag - som du - njuter av att vi kan ha riktiga spelprylar nu när vi arbetar för egna pengar och kan slänga ut stålar på överdådiga kort som 3090 uten att behöva bekymras

Extra onödig information, det är ju Jul!
Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Najze: Jag skulle vilja påstå att du nog är relativt ung i det här sällskapet

Haha, ja kanske det är så :D.

Skrivet av JoOngle:

Ja du, vi är äldre än du tror

Är själv 52+ och uppvuxit med Pong som första spelet (ett svart vitt spel, med batterier, och ljuden var i en högtalare
i själva tv-spelet, men med bild på tv-apparaten, i svart vitt).

När jag fick min första Commodore 64, så fanns ingen spel till den, Datormagazinet "Hobby Data" hade testat den, och
jag köpte test exemplaret från Redaktören, och programmerade själv spel till den sen

Fördelen vi har, är ju storleken på våra leksaker, jag - som du - njuter av att vi kan ha riktiga spelprylar nu när vi arbetar för egna pengar och kan slänga ut stålar på överdådiga kort som 3090 uten att behöva bekymras

Okej, då är jag väl ung i sällskapet då

Jag är jävligt glad ändå att man fått vara med på resan om utvecklingen framåt. Jag kan ju fortfarande tycka att gamla C64-spelen har väldigt bra spelidé (och musik) som gör det oslagbart i vissa fall, även mot dagens grafiska monsterspel. Glädjen i spelen fanns även då, fast på en annan nivå. Nästan läskigt att tänka på hur långt industrin kommer ha kommit om 20 år till.

Ja, det är väl snarare sambon som ska acceptera inköpen, som inte har växt upp med spel som man själv gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Just det, det har ju faktiskt släppts i år! Blir lite konstigt när man spelat ett spel i flera år i "early access".

Jag fick gräva i listorna och fundera om jag faktiskt spelat något som släppts 2020. Var inte mycket... Dåligt år.

Min förhoppning var att cyberpunk 2077 skulle var det självklara valet. Det vill jag inte nominera....

Squad, absolut. Även fast det blir lite konstigt att säga att det är "släppt" i år. De får skylla sig själva lite när de drar ut early access i flera år.

Och microsoft flight simulator. Spelar det 2020 och det är sjukt häftigt. Spelar det inte längre. Inte riktigt min typ av spel. En nominering får det ändå!

Permalänk
Medlem

Half Life: Alyx - Ett VR-spel med detaljrikedom och spelupplevelse utöver det vanliga. Med den stora utmaningen att uppfylla ens förväntningar på ett nytt HL spel och jag tycker det lyckas riktigt bra med något så svårt!

Doom Eternal - Ett riktigt väloptimerat och snyggt spel. Räknar vi bort VR-spel i listan så är detta ett solklart val (enligt mig).

Cyberpunk 2077 - En stark kandidat till årets spel med bra story och riktigt snygg grafik. Men i min meningen är det ett starkt minus när spelet innehåller stort antal buggar, som förstör spelupplevelsen. Därför kan de inte tävla mot spel som Doom eller Half Life

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Ni är jävligt bortskämda idag alla kids!

Som 36-åring och att ha sett resan i spelutveckling i denna utvecklingen (säkert missat nån):
C64 > Gameboy > NES > SNES > N64 > Vodoo 2 > Xbox 360 > Radeon 9700 > GTX 670 > RX 6800 XT

Det är fan helt galet vad spelbranschen utvecklats och tekniken bakom. Jag fick lite av en käftsmäll när jag hade byggt klart nya datorn och spelade Control, Cyberpunk 2077, Doom Eternal och Battlefield V. Grafiskt är det ju galet vackert många spel. Jag kan ibland bara stanna och stå och titta med öppen mun (i princip) om hur vackert det är att spela idag. Tacksam tråd att få bra tips för nya spel, då jag inte spelat PC-spel på ca 5 år, då jag inte haft en vettig speldator förrän nu igen.

Cyberpunk 2077 och Doom Eternal är det jag fastnat för hittills, men har bara haft datorn i ett par veckor.

För er som inte är så gamla som mig så såg C64 ut så här

https://www.youtube.com/embed/gggp9JkY1Pk

Vad har dagens spel med "bortskämdhet" att göra. är själv 32år gammal och har också gått från C64 tiden fram till idag.
om man går med den principen blir vi alla bortskämda för genereationen innan hade inte det vi hade när vi var unga!

Personligen föredrar jag många äldre spel över nyare spel. nyligen blev det spela azure dreams till psx igen.

Permalänk

fortnite

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Vad har dagens spel med "bortskämdhet" att göra. är själv 32år gammal och har också gått från C64 tiden fram till idag.
om man går med den principen blir vi alla bortskämda för genereationen innan hade inte det vi hade när vi var unga!

Personligen föredrar jag många äldre spel över nyare spel. nyligen blev det spela azure dreams till psx igen.

Syftar på utbudet på "kvalitén" som finns idag. Självklart är det så att på den gamla tiden var det ju "det mest revolutionerande" som fanns just då, men ser man utvecklingen så är det ju "upplevelsemässigt" väldigt mycket mer maxat idag, det jag menar med "bortskämda", med glimten i ögat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swesic:

Cyberbugg 2077? nope

Baldurs Gate III, givet!

BG3 är väl ändå Early-Access va...?

(Du behöver inte dra ett skämt om att CP2077 är det också..)

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk

Det snyggaste spelet som någonsin gjorts. Och den grymmaste Ray tracingen.

Spelet som fick mig köpa ett RTX 3000 kort enbart för Ray tracingens skull!

Cyberpunk 2077

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)