Samsung smyger bort reklam som driver med Apples uteblivna Iphone-laddare

Permalänk
Medlem

Vad som borde hända i en normal, logisk värld:
- Telefonen är 500kr billigare än normalt
- En bra laddare säljs extra för 250kr om man inte har och behöver
- Ett paket erbjuds vid köp

Vad som faktiskt kommer hända:
- Telefonen är 1000kr dyrare än normalt
- En halvkass laddare säljs för 500kr extra
- Ett paket erbjuds endast om du skickar all din privata information till Samsung och säger ok till att få reklam till mejlen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Fattar fortfarande hur de lyckades sälja en premium telefon med marknadens sämsta laddare och nu får du inte ens en laddare, lol.
Men är inget mot Samsung som lyckades sälja en premium telefon med marknadens sämsta cpu.

Och söndertrasad Android.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Handlar bara om att mjölka konsumenterna de som tror något annat är bara för roliga!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Exakt, nu kan de skicka mer än dubbelt så många mobiler på samma båt/flyg.

Haha ett sätt att se de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk som köper highend mobiler och kör med gamla lowend laddare förstår jag mig ej på.
Den dagen då en stor del av deras kunder redan har fler highend laddare hemma, ja då behöver de ej skicka med.
De bättre mobilerna laddas idag med 60W, hur många här på forumet har 2st såna liggandes? En hemma, en på jobbet, egentligen ska man ha en tredje i väskan men där kan man ha en mindre och lättare.

Argument som att man har en massa skräpladdare hemma, ser jag lite som man köper en sprillans ny speldator, men struntar i att köpa ett grafikkort, för att man har en låda full hemma med grafikkort som S3 Virge, Vodoo2, Matrox G200 etc.

Man ska göra skillnad på de som köper en mobil för 1500kr och 15 000kr som de bättre kostar. Mobil för 1500kr, så är varenda krona något som sparas in. Det kan då vara onödigt med en laddare som man kanske ej behöver. Men köper man en mobil för 15 000kr, där denna fullkomligt rasar i pris. Ja då vill man inte köra med en kass laddutrustning som suger.
Troligtvis är köparen idag som betalt uppemot 15 000kr för en mobil även en användare som har höga krav, vilket innebär att det blir att även köpa ny laddare separat tills utvecklingen har stagnerat.

Jag vill inte ens ladda en telefon med snabbladdning. Jag laddar min under natten och då håller den hela dagen. Ingen mening o snabbladda om man inte behöver det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge det är säkert att köra sina gamla laddare? Kommer laddaren från 2014 fungera lika bra till iPhone XXV som den gjorde när man fick den?

Det mest fantastiska är att laddaren du köper separat på Apple- butiken kan tillverkas och skeppas med nästan ingen miljöpåverkan, till skillnad från den som kom med! Det är väl därför den är så billig...
(OBS: ironi) 😄

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

jag använder alltid medföljande laddare, dock aldrig till telefonen, använder dom till kameror och armband, ladda en mus osv, har ett gäng med 60w (eller det 65w) samt ett par 100w för telefoner och plattor, väldigt smidigt om behöver få lite snabb laddning innan man ska iväg.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll hur det är med att använda några år gamla laddare? Tänkte alla som har ett par hemma och får en ny som får ligga kvar i lådan, jag menar om man alltid använder 2 år gamla laddsladdar till sin nya mobil? (Brand risk sämre kvalitet idk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vem behöver ens en 60W laddare överhuvudtaget? Jag köpte en snabbladdare till min 11:a eftersom det inte inkluderades. Använde jag den? Nej, knapp.
Så länge man laddar över natten kan man ju använda vilken laddare som helst. Så en äldre 5W-laddare räcker mer än väl. Det är inte heller så att batteriet tar slut över dagen, har sällan under 50% vid dagens slut.

Hade du köpt en elbil för en miljon som endast hade 230v 10a laddning? Om den hade en äpple logga?
För 10k förväntar jag mig en laddare och inte äpplets skräpladdaren på 5w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Någon som har koll hur det är med att använda några år gamla laddare? Tänkte alla som har ett par hemma och får en ny som får ligga kvar i lådan, jag menar om man alltid använder 2 år gamla laddsladdar till sin nya mobil? (Brand risk sämre kvalitet idk)

Tänk ex Nokia, Samsung, Apple och liknande borde vara lugnt. Men det finns säkert Piratkopior av dessa laddare som är svåra att avgöra om de är äkta eller ej. Och köper man en begagnad produkt vet man aldrig.
Jag skulle aldrig använt en laddare som någon importerat från ex Wish.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Viking
Skrivet av ramlösa:

Hade du köpt en elbil för en miljon som endast hade 230v 10a laddning? Om den hade en äpple logga?
För 10k förväntar jag mig en laddare och inte äpplets skräpladdaren på 5w.

Haha, långt ifrån samma sak. Tycker du verkligen det är hela världen att köpa en laddare 225kr från Apple? Eller bara köpa ett annat märke? Kan väll inte vara så farligt.

Jag säger bara att jag klarar mig lika bra, om inte bättre, med en 5W laddare jämfört med 60W. Känns betydligt bättre för batteriet att ladda med 5W över natten.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vad som borde hända i en normal, logisk värld:
- Telefonen är 500kr billigare än normalt
- En bra laddare säljs extra för 250kr om man inte har och behöver
- Ett paket erbjuds vid köp

Vad som faktiskt kommer hända:
- Telefonen är 1000kr dyrare än normalt
- En halvkass laddare säljs för 500kr extra
- Ett paket erbjuds endast om du skickar all din privata information till Samsung och säger ok till att få reklam till mejlen

Varför skulle det skilja 500?
Apple tar för övrigt 225 för en laddare och Samsung 350.

Sen verkar laddare kosta runt 15kr på Alibaba. Så förstår inte hur du kan motivera 500 kronor?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tänk ex Nokia, Samsung, Apple och liknande borde vara lugnt. Men det finns säkert Piratkopior av dessa laddare som är svåra att avgöra om de är äkta eller ej. Och köper man en begagnad produkt vet man aldrig.
Jag skulle aldrig använt en laddare som någon importerat från ex Wish.

Glömde skriva menade nya original laddare man får med när man köper sprillans ny från Apple exp. Men sedan låter dom ligga ett tag innan användningen om det blir någon förändring/sämrimg

Permalänk
Sötast

Sålänge man får en laddare gratis om man ber om det i kassan/vid beställning så är jag helt OK med det.
Om jag behöver en laddare till min nya produkt och produkten säljes utan, utan reducerat pris.... då bör jag kunna få en "gratis" då produkten inte är komplett.

Man säljer ju inte andra produkter utan möjligheten att använda dem out of the box?

Permalänk
Medlem

120hz va gulligt // Mi 10T Pro, extremt mycket mera prisvärda än Samsungs flaggskepp.
Samt då får du både skärmskydd (även till kameran) samt skal med på köpet utöver laddare då

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag vill inte ens ladda en telefon med snabbladdning. Jag laddar min under natten och då håller den hela dagen. Ingen mening o snabbladda om man inte behöver det

Ladda telefon över natten är dock idiotisk ur brandsynpunkt. Att sedan typ 99% av befolkningen gör det är en annan femma. En laddning per dag klarar sig inte en aktiv mobilanvändare med.
Snabbladdning sliter i sin tur inte så mycket extra på batteriet, men spilltid är en kostnad. Där att vänta på att en mobil ska laddas är kostsamt.

Permalänk
Medlem

iPhone är skit, och att dom använder miljö BS visar att dom saknar all moral. och samsung borde driva med dom så länge det går, helst i all framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ladda telefon över natten är dock idiotisk ur brandsynpunkt. Att sedan typ 99% av befolkningen gör det är en annan femma. En laddning per dag klarar sig inte en aktiv mobilanvändare med.
Snabbladdning sliter i sin tur inte så mycket extra på batteriet, men spilltid är en kostnad. Där att vänta på att en mobil ska laddas är kostsamt.

När min telefon var ny, klarade den av att ha GPS:en på i 10 timmar (räkna ihop Waze och Fitness så blir det 10 timmar), varav 6 timmar med skärmen på och fortfarande ha 8% kvar av strömmen. och 99% av tiden vara ansluten till 4G och inte Wi-Fi utöver övriga saker, så som o lyssna på musik. Så visst finns det telefonen som klarar av det. Källa: Se dessa 3 bilder från mars 2019 när telefonen var ny
https://i.imgur.com/FWdsUup.png
https://i.imgur.com/feo7O7z.png
https://i.imgur.com/1NTunjI.png

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ladda telefon över natten är dock idiotisk ur brandsynpunkt. Att sedan typ 99% av befolkningen gör det är en annan femma. En laddning per dag klarar sig inte en aktiv mobilanvändare med.
Snabbladdning sliter i sin tur inte så mycket extra på batteriet, men spilltid är en kostnad. Där att vänta på att en mobil ska laddas är kostsamt.

Använder smart laddning med min Zenfone 6 när jag laddar den över natten. Man ställer in vilken tid den ska vara fulladdad så ser telefonen till att den når 100% precis vid den tidpunkten, istället för att ladda till 100% så fort som möjligt.

Använder sällan snabbladdning då batteriet (5 000 mAh) oftast har 20-30% kvar på kvällen även med intensiv användning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

iPhone är skit, och att dom använder miljö BS visar att dom saknar all moral. och samsung borde driva med dom så länge det går, helst i all framtid

Gott om substans i din kritik.

Permalänk

Inom snar framtid kommer apple ta bort usb c också och göra mobilen helt trådlös för att tvinga konsumenterna köpa till en ny typ av laddare.

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför skulle det skilja 500?
Apple tar för övrigt 225 för en laddare och Samsung 350.

Sen verkar laddare kosta runt 15kr på Alibaba. Så förstår inte hur du kan motivera 500 kronor?

Den Samsungladdaren säljs för 139kr på flertal butiker så lite missvissnade att du länkar den dyraste butiken.

Samsung idagläget ingen telefon utan laddare, återstår att se vad deras nyare snabbladdare kommer kosta.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

När min telefon var ny, klarade den av att ha GPS:en på i 10 timmar (räkna ihop Waze och Fitness så blir det 10 timmar), varav 6 timmar med skärmen på och fortfarande ha 8% kvar av strömmen. och 99% av tiden vara ansluten till 4G och inte Wi-Fi utöver övriga saker, så som o lyssna på musik. Så visst finns det telefonen som klarar av det. Källa: Se dessa 3 bilder från mars 2019 när telefonen var ny
https://i.imgur.com/FWdsUup.png
https://i.imgur.com/feo7O7z.png
https://i.imgur.com/1NTunjI.png

Och sedan testar man att spela lite på telefonen och ser hur det påverkar ens batteri..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och sedan testar man att spela lite på telefonen och ser hur det påverkar ens batteri..

Varför spela på telefonen, det är det man har sin dator till

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli lite trött på Apple, Samsung mm. Ifall de skriver att de inte vill skicka med en laddare vid köpa av en telefon för ca 10k pga miljötänk och tar ut samma eller dyrare pris så tycker jag det är helt fel.
De ska då erbjuda vid köp en laddare för personer som inte har en laddare som då ska vara gratis!
Snart så börjar kanske också Dell, Hp eller någon annan leverantör att sälja en bärbar laptop utan laddare med hänvisning att de tänker på miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför skulle det skilja 500?
Apple tar för övrigt 225 för en laddare och Samsung 350.

Sen verkar laddare kosta runt 15kr på Alibaba. Så förstår inte hur du kan motivera 500 kronor?

Han kanske tänkte laddare (225) + kabel (250 för 1m)? Det ingick ju 1,5m kabel i Samsung-laddaren du länkade.

Jag tror många är rädda för att använda no-brand laddare från Wish/Alibaba till sina dyra telefoner. De brukar ju pekas ut som brandfarliga.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Xiaomi nästa tillverkare som inte skickar med laddare. https://www.engadget.com/xiaomi-mi-11-will-not-include-charge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Han kanske tänkte laddare (225) + kabel (250 för 1m)? Det ingick ju 1,5m kabel i Samsung-laddaren du länkade.

Jag tror många är rädda för att använda no-brand laddare från Wish/Alibaba till sina dyra telefoner. De brukar ju pekas ut som brandfarliga.

Fast laddningskabel får du ju med till din iPhone fortfarande, så den behöver man inte tänka på.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Fast laddningskabel får du ju med till din iPhone fortfarande, så den behöver man inte tänka på.

Ja då vet jag inte.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Fast laddningskabel får du ju med till din iPhone fortfarande, så den behöver man inte tänka på.

Säkert, men jag bara skrattar över att folk lästa *lite* för mycket i det jag skrev.