LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som plötsligt fått "no signal" på HDMIportar som funkat dagen innan?
Ser nu när jag sökt lite, att jag tydligen inte är ensam:
https://www.reddit.com/r/OLED/comments/hdsh6y/lg_cx_no_signal...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Nån mer än jag som plötsligt fått "no signal" på HDMIportar som funkat dagen innan?
Ser nu när jag sökt lite, att jag tydligen inte är ensam:
https://www.reddit.com/r/OLED/comments/hdsh6y/lg_cx_no_signal...

Intressant, min laptop vägrade ge signal imorse till TVn. Funkade dock efter jag kopplat ut och in sladden, men då nollställde den "PC" inställningen på porten också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Idag blev det ett köp av en LG CX 48+elcare extra garanti på elgiganten 😇. Ska få den levererad 20 Januari 😵. Men som man säger, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Hoppas att mitt 3090 är tillbaka från reperation då med 😋.

//Virtual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virtual:

Idag blev det ett köp av en LG CX 48+elcare extra garanti på elgiganten 😇. Ska få den levererad 20 Januari 😵. Men som man säger, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Hoppas att mitt 3090 är tillbaka från reperation då med 😋.

//Virtual

LG CX 48 life, rockar min med 3090, underbart!

Glöm inte en köpa en bra HDMI 2.1 kabel, denna har jag.
"LogiLink HDMI-kabel 2.1 10K/8K/4K 3m"

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

LG CX 48 life, rockar min med 3090, underbart!

Glöm inte en köpa en bra HDMI 2.1 kabel, denna har jag.
"LogiLink HDMI-kabel 2.1 10K/8K/4K 3m"

Ha vad fint! 😁
Jo jag längtar, skulle ha beställt en tidigare men avvaktade, så nu får man vänta lite längre 😅.
Kollade upp kabeln, för det priset är det verkligen värt att spana in den, tack för tipset! 😉.

//Virtual

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

LG CX 48 life, rockar min med 3090, underbart!

Glöm inte en köpa en bra HDMI 2.1 kabel, denna har jag.
"LogiLink HDMI-kabel 2.1 10K/8K/4K 3m"

Och där vaknade @laxpudding kallsvettig och arg!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Och där vaknade @laxpudding kallsvettig och arg!

Det sägs att forskningen kommit fram till att folk till slut inser att HDMI-kablar och versionsnummer på HDMI-specen inte har med varandra att göra och denna stora insikt spås slå igenom redan år 2063 enligt Zefram Cochrane som gjort undersökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nån mer än jag som plötsligt fått "no signal" på HDMIportar som funkat dagen innan?
Ser nu när jag sökt lite, att jag tydligen inte är ensam:
https://www.reddit.com/r/OLED/comments/hdsh6y/lg_cx_no_signal...

Hej!

Ja det har faktiskt hänt mig! Trodde först att ps5:an gått sönder men när jag bytte till en annan HDMI-port så funkade det. Har sedan dess inte testat porten som krånglade.

Permalänk
Medlem

Märkte att jag har ganska hög "error count" på hdmi diagnostics för min pc connection och jag har märkt att displayen blinkar till svart ibland, t.ex. när jag startar Netflix UWP-appen. Dessutom vägrar den ge UHD utan endast 1080p (ctrl+alt+shift+d). Möjligen relaterat? Oavsett vad Spock eller Cochrane tycker så är det kanske vettigt att skaffa en bättre kabel? Eller finns det annan förklaring till error counten?

https://i.imgur.com/JxCwbZD.png

Samma count visar 0 på mina konsoler med kortare kablar (1m vs 3m)

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det sägs att forskningen kommit fram till att folk till slut inser att HDMI-kablar och versionsnummer på HDMI-specen inte har med varandra att göra och denna stora insikt spås slå igenom redan år 2063 enligt Zefram Cochrane som gjort undersökningen.

Tror det är lite väl optimistiskt att räkna med att detta skulle vara över innan HDMI-6.1 kablarna ens kommit till butik. Jag tror det tar minst ett år till!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karate Taco:

Märkte att jag har ganska hög "error count" på hdmi diagnostics för min pc connection och jag har märkt att displayen blinkar till svart ibland, t.ex. när jag startar Netflix UWP-appen. Dessutom vägrar den ge UHD utan endast 1080p (ctrl+alt+shift+d). Möjligen relaterat? Oavsett vad Spock eller Cochrane tycker så är det kanske vettigt att skaffa en bättre kabel? Eller finns det annan förklaring till error counten?

https://i.imgur.com/JxCwbZD.png

Samma count visar 0 på mina konsoler med kortare kablar (1m vs 3m)

Dålig kabel är en vanlig förklaring, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefly93:

Grattis! 😀
Nöjd?

Som jag förstått det täcker garantin egentligen inte i bränning utan det är mer goodwill från LG. Men jag kan ha fel?

Tack. Vad jag har förstått så täcker elcare inbränningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefly93:

Grattis! 😀
Nöjd?

Som jag förstått det täcker garantin egentligen inte i bränning utan det är mer goodwill från LG. Men jag kan ha fel?

Ringde elgiganten och dubbelkollade, de i kundservice bekräftade att det skulle täcka inbränning också, sen om de väl gör det när det kommer till kritan får vi se men under villkor så står det:
"- Inbränningsgaranti på plattskärmar."

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nån mer än jag som plötsligt fått "no signal" på HDMIportar som funkat dagen innan?
Ser nu när jag sökt lite, att jag tydligen inte är ensam:
https://www.reddit.com/r/OLED/comments/hdsh6y/lg_cx_no_signal...

Gäller det från PC? Isåfall verkar det hjälpa att stänga av Fast Boot i Windows och om inte det räcker sätt på CSM i BIOS.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Någon som märkt på swec att deras LG CX har fått svagare ljus efter senaste uppdateringen. Såg någon video om det på Youtube.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Någon som märkt på swec att deras LG CX har fått svagare ljus efter senaste uppdateringen. Såg någon video om det på Youtube.

Har du fått den uppdateringen? Kollat hela veckan men inget nytt. Verkar iaf som att HDR Game är sänkt med ca 100 nits i den.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av The man swe 90:

Någon som märkt på swec att deras LG CX har fått svagare ljus efter senaste uppdateringen. Såg någon video om det på Youtube.

Ligger kvar på versionen innan och tänkte väl hålla där tills vidare. LG brukar vara snabba att kommentera saker, så får se efter helgerna nu vad de säger. Lite synd, för samma uppdatering fixade lite med VRR och DV om jag läste rätt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

https://m.youtube.com/watch?v=e4pYuJ5LPQk
Bjuder på lite "tinfoil" material.

Jag gissar på att dom sänker ljusstyrkan för att minska risken för inbränning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

https://m.youtube.com/watch?v=e4pYuJ5LPQk
Bjuder på lite "tinfoil" material.

Jag gissar på att dom sänker ljusstyrkan för att minska risken för inbränning?

Undrar oxå över det. Får ju hoppas det inte för det för att C1'an - 2021 modellen skall se bättre och ljusare ut vs CX. Isåfall ett jävla drag ifrån dem :/
Kommer hålla mig ifrån sensaste FW och hålla koll på AWSFORUM!

Permalänk
Bildexpert 📺

Konspirationsteorier är för samtiden vad New Age var för 90-talet. Så jag tänkte bryta det passiv-aggresiva drönandet med en comeback för det nyandliga. Lite hummande, långsamt förklarade visdomar från indianer om hur man får en stärkande nummerföljd i TV:ns reglage.

Permalänk
Medlem

"Exakt detta hände med C8 och C9 åren innan!" jo, säkert.
Vi bildar cirkel och sjunger kumbaya istället, det är roligare och mer hälsosamt.

Det är troligen en bugg och även sannolikt anledningen till att uppdateringen inte finns att hämta i Europa ännu, överhuvudtaget. Såhär länge brukar det väl inte dröja innan en uppdatering blir global i vanliga fall?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

LMAO. Var faktiskt Ironiskt menat - från min sida FYI!
Tror inte en sec LG skulle göra nåt sådant. Sedan är det visst enbart i 1 HDR läge det rör sig om. Så jag är inte orolig 😁

Permalänk
Medlem

Ni som kör 48" CX som PC monitor, upplever ni att det är svårt/omöjligt att få till skarp text utan att höja skalningen i Windows till minst 150%? Även då syns det en del.

I Nvidia panelen har jag valt RGB, 10bpc, samt Full range.
Jag har trixat med ClearType som tusan men om man inte har det på ser utforskaren och tex notepad helt förfärligt ut, medans om man har det på så får man som ett röd/grönt kladd runtomkring bokstäverna i nästan alla desktop applikationer;

Visst, sitter man en bit från skärmen så ser man det inte lika väl och det är säkert möjligt att man glömmer bort det med tiden. Men med TVn en armslängd från kroppen så blir detta ganska tydligt.

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED-panelerna har en annan subpixelstruktur och layout som skiljer sig från mer traditionella varianter som cleartype ofta förutsätter. Det är en WRGB-struktur där varje subpixel har lite olika former. Subpixlarna tänds olika beroende på ljusmängden i det som ska visas och alla subpixlar är inte tända samtidigt. Därför är det lämpligare att köra med skalning i gränssnittet. Från rtings test av 48:n:

https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/cx/cx-pixels-large....

https://www.rtings.com/images/reviews/tv/lg/cx/cx-pixels-alt-...

Permalänk
Medlem

Kopplade min nybyggda dator till min marantz reciver och sedan till min LG CX. Då kan jag skicka 5.1 till förstärkaren och bilden till tv men den mappar inte rätt. Om jag kopplar mitt rx580 grafikkort direkt till TV:n kan jag ställa om ingångsetikett till pc på TV:n för den ingången. Då mappar den rätt men då vill inte datorn skicka 5.1 till TV:n, har en optisk kabel kopplad från TV till Recivern som då bara skickar 2.0.
Skaffade tyvärr ett mini itx som inte har optisk ut annars hade det varit ett alternativ att skicka ljudet separat från datorn till recivern.
Någon som har en lösning

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Och stänga av ClearType, med andra ord?

Det finns även möjlighet att pilla på cleartype så den renderar i gråskala istället för subpixels, kolla den här tunern tex:
https://www.ghacks.net/2019/11/02/better-cleartype-tuner-conf...

(det blir nog inte riktigt samma precision som med vanliga cleartype, men lär se bättre ut än utan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Ozbaab Jag har inga problem med det. Dock sitter jag ganska mycket längre ifrån än en armlängds avstånd. Kör 125% på skalning i windows med och har inget problem med text.

@Henx Jag fick till det både på PC mode och icke PC mode då jag först inte lyckades hitta hur man sätter på PC mode. Se inlägg #18833953 för info om hur jag gjorde. Annars kanske det är någon inställning i receivern du behöver göra?

Permalänk
Medlem

@Henx Jag fick till det både på PC mode och icke PC mode då jag först inte lyckades hitta hur man sätter på PC mode. Se inlägg #18833953 för info om hur jag gjorde. Annars kanske det är någon inställning i receivern du behöver göra?
[/quote]

Hittar tyvärr bara 16/9 och 4/3 original samt vertikal zoom och 4 way Zoom på aspect ratio men kan ju ha att göra med förstärkaren.
Det konstiga är att duplicerar jag med min pc monitor på 1080p så funkar det.

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem

En liten förmodligen dum fråga om lg cx 48 oled. Jag använder den som pc-monitor och till xsx. De flesta guider jag hittat på nätet om inställningar föreslår att White Balance ska sättas till warm 2 eller 3. Detta alternativ är alltid utgråat för mig så jag kan inte göra någon ändring. Någon som har tips på hur man "låser upp" detta alternativ?

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Bildexpert 📺

Att det är utgråat beror antagligen på att du kör CX:n i något bildläge som har mängder med automatik i gång eller kör någon annan, ofta alldeles kokobäng idé om bild. Kör Expert/ISF-lägena eller Spelläget så öppnar du upp fler inställningar. Och slipper kokobänget.