Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Arch: Ingen bild efter vila

Hejsan, jag har en server (archlinux) som står och puttrar för sig själv. Jag har ingen skärm kopplad till den så allt underhåll sker över ssh.
Men det finns några enstaka gånger då jag vill/behöver sitta vid den fysiskt men då har jag ingen bild trots att jag hade det gången innan. Hdmi-kabeln sitter alltid i skärmen. Misstänker att det är någon form av energispar som hoppar in och sen inte går att komma ur.
Jag kör plasma och har stängt av allt jag kan hitta om energispar därifrån men likväl stänger den av all bildsignal efter ett tag.
Vad finns det för fler energispar-ställen? Systemd? Kärnan?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Här kan du hitta allt du behöver veta om power management I Arch.

Om du tittar i journalctl direkt efter omstart nästa gång det sker bör du kunna se vad den gjorde precis innan systemet låste sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är samma för Arch som Ubuntu server, men jag har haft detta problemet själv.
Kolla tid för consoleblank:

cat /sys/module/kernel/parameters/consoleblank

Får du något annat än 0 så kan man ändra i det i Grub.

En howto jag gjort åt mig själv:

"Lägg till consoleblank=0 i filen /etc/default/grub:

Hitta raden:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=""

Lägg till consoleblank=0:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="consoleblank=0"

Kör sedan:
sudo update-grub

Boota om. Kolla sedan att det blir 0:
cat /sys/module/kernel/parameters/consoleblank"

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Hejsan, jag har en server (archlinux) som står och puttrar för sig själv underhåll sker över ssh.
Hdmi-kabeln sitter alltid i skärmen.

Jag skulle testat och kört servern utan X igång (= level 3 = allt utan X) borde funka på Arch
systemctl isolate multi-user.target
eller permanent så den även startar utan X:
systemctl set-default <name of target>.target

Behöver du ha X så starta upp med:
systemctl isolate graphical.target

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vet inte om det är samma för Arch som Ubuntu server, men jag har haft detta problemet själv.
Kolla tid för consoleblank:
... ...
Boota om. Kolla sedan att det blir 0:
cat /sys/module/kernel/parameters/consoleblank"

Tack för tips men jag har en nolla där.

Skrivet av lassesjo:

Jag skulle testat och kört servern utan X igång (= level 3 = allt utan X) borde funka på Arch
systemctl isolate multi-user.target
eller permanent så den även startar utan X:
systemctl set-default <name of target>.target

Behöver du ha X så starta upp med:
systemctl isolate graphical.target

Tackar, jag har inte riktigt gjort på det där viset men jag ska prova vid tillfälle.
Jag har helt enkelt gjort så att jag bara inte "enablar" det grafiska alls vid installationen utan startar det manuellt via systemd när jag behöver det men det kanske blir lite galet.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

... utan startar det manuellt via systemd när jag behöver det men det kanske blir lite galet.

1/ Tänkte på det, kör du remote med ssh och har X installerat från servern så kan du skicka med ett "-X"
#> ssh -X <node>
(kör du ssh via putty från Windows måste du komplettera med Xming och ändra puttys konfig att använda X)
Sedan kan du dra igång x-applikationer på servern om du vill typ:
#> xclock&
#> xterm&
#> konsole&
#> firefox --no-remote&
(eller vad som finns installaret)

2/ Sitter du på en skärm direkt på servern, kan du starta X med "startx"
Den användare som är inloggad drar då igång X utan ny inloggning.