Rensa bild program hakat upp sig på min oled? FIXAT!

Permalänk

Rensa bild program hakat upp sig på min oled? FIXAT!

Hallå!
Imorse fick jag ett sms (jobbar) från sambon att bildresnings programmet(inbrännings programmet) kört igång helt av sig själv?
En ruta i mitten på tv där det står "rensa bild" sen en massa att tv kommer att vara avstängd under prossesen m.m
Har nu gått hela dagen och slår hon på tvn så är den inte klar?
Vad gör man?
Har dragit ur strömkabeln någon Timmar men ingen förändring vill bara återuppta rensning programmet

Har en Philips 55POS9002
Ska tillägga att jag aldrig kört programmet själv så länge jag haft den och har inga problem med inbränningar.

Permalänk
Expertgissare

Bara en snabb tanke jag fick när jag läste.
Kan det vara så att "inbrännings programmet" pausas när ni stänger av tv´n, för måste inte displayen vara igång för att ett sådant program/funktion ska fungera?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Grejen är att när man får fram rutan på tv angående "rensning av bild" ska man trycka okej och sen okej en gång till och då stänger tv av sig själv men sen händer det ingenting!
Tittat i manualen och där står det :
För en djup uppdatering kan den aktiveras manuellt
via Inställningar > Bild > Avancerat > Rensa bilden.
En påminnelse kan också visas på TV:n för att be
användaren att utföra en djup uppdatering. Följ
instruktionerna och hålla TV:n ansluten till ström så att
hela processen slutförs. Det tar 80 minuter. Den djupa
uppdateringsprocessen ska endast utföras när en
kvarvarande bild syns på skärmen även efter 8
timmars standby
Detta har ju tv satt i gång av sig själv och inte av oss
Fattar inget och jag hinner inte gå in i meny och göra en fabrik återställning innan ruta med rensa bild komme upp
Som sagt det har stått över 80min och inget har hänt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Expertgissare

kan du fortfarande navigera i menyer osv med rutan framme?
I så fall kanske du kan hitta en video/guide på nätet hur man kommer åt fabriksåterställningen så kan ni navigera utan att se på skärmen med lite tur.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk

Liten uppdatering!
Nu när jag slog på tv stog det " att den var färdig med att ta bort rest bilden" 😀. Knepigt
Har då inte sett någon inbränning.
Med det som är mest konstigt att den startade den djupa rensningen (som man bara ska kunna starta manuellt) automatiskt när sambon slog på i morse efter att den varit avstängd hela natten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Expertgissare

Vad bra att det löste sig, får vi hoppas den har krånglat klart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

Vad bra att det löste sig, får vi hoppas den har krånglat klart

Skickades från m.sweclockers.com

Japp det får vi hoppas 😀!
Fortfarande fundersam hur den kunde köra igång "rensa bild programet" av sig själv då det inte ska gå!
+ att den inte startar upp sig själv när den var färdig med rensningen. Man hade ju igen anning när den var klar!
Jaja den fungerar nu iallafall som den ska peppar peppar!
/peter

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Japp det får vi hoppas 😀!
Fortfarande fundersam hur den kunde köra igång "rensa bild programet" av sig själv då det inte ska gå!
+ att den inte startar upp sig själv när den var färdig med rensningen. Man hade ju igen anning när den var klar!
Jaja den fungerar nu iallafall som den ska peppar peppar!
/peter

Har exakt samma problem som dig nu Peter. Lät tvn vara avstängd över 2h men får samma problem. Om jag fattar det rätt väntade ni en natt och då fungerade det sen?

Permalänk
Skrivet av hallberg88:

Har exakt samma problem som dig nu Peter. Lät tvn vara avstängd över 2h men får samma problem. Om jag fattar det rätt väntade ni en natt och då fungerade det sen?

Hallå!
Ja nu kommer jag inte ihåg direkt hur det var men. Har för mig att jag lät tv va av ett längre tag när det själv slagit av sig!
Men inte över natten enligt hur jag gjort inläggen på tråden. Några timmar fick den vara av.
Testa igen och låt den va av ett längre ta. Det tar nog 3-4 tim
Mvh Peter

Permalänk

Lät den stå 4h och det hjälpte, tack